Amit a mozdonyokrol... | |
Főoldal Dieselmozdonyok Villanymozdonyok Linkek |
![]() Az 1950-es évek végén a MÁV villamosmozdony igényének kielégítésére a hazai ipar átmeneti megoldásként az egyenirányítós mozdonyok elkészüléséig - elsősorban tehervonatok továbbítására - Ward-Leonard rendszerű forgó áramátalakítós villamosmozdonyt fejlesztett ki. A Ward-Leonard rendszernél a főtranszformátorról táplált szinkronmotorral hajtott egyenáramú fődinamó termeli a vontatómotorok hajtásához szükséges villamos energiát. 1958-ban a V41 sorozatú és 1960-ban a V42 sorozatú mozdonyok prototípusa készült el. A két típus azonos felépítésű járműszerkezetének egyik legfontosabb jellegzetessége az egy vezetőfülke. A vezetőfülkében elhelyezett kezelőasztal jobb- és baloldaláról vezethető a mozdony. A mozdonyok villamos berendezésében az alapvető különbség az, hogy a V41 sorozatú mozdonynál egy-, a V42 sorozatú mozdonynál két fődinamót hajt a főtranszformátorról táplált szinkronmotor. A mozdonyok villamossági részét a Ganz Villamossági Művek, járműszerkezeti részét a Ganz-MÁVAG gyártotta. A V41 sorozatú mozdonyból 1959-1962 között 30 db és a V42 sorozatú mozdonyból 1961-1964 között 42 db készült. Áramnem 25 kV, 50 Hz 25 kV, 50 Hz Állandó teljesítmény 956 kW 1214 kW Tengelyelrendezés Bo'Bo' Bo'Bo' Kerékátmérő 1040 mm 1040 mm Szélső tengelytávolság 8700 mm 8700 mm Ütközők közti hossz 12290 mm 12290 mm Legnagyobb magasság 4450 mm 4450 mm Legnagyobb szélesség 3150 mm 3150 mm Szolgálati tömeg 73 tonna 74 tonna Legnagyobb sebesség 80 km/h 80 km/h |