Ewan Steery
A STAR WARS
UNIVERZUM JÁRMŰVEI
1-től 10-ig
1. YT-1300, Millennium Falcon teherhajó:

Ahhoz képest, hogy
teherhajó, feltűnően kicsi és kevés hely van
benne. A rakterek a belső térnek alig a felét teszik ki,
a többi helyet a folyosók és egyéb
helyiségek foglalják el. A pilótafülke jobb
oldalra való kihelyezése igencsak megnehezíti a
géppel való manőverezést, ráadásul a
kabin orra nem lekerekített, hanem szögletes
(akárcsak a hajó orra), ami megnöveli a
légellenállást légköri
repülésnél és harc közben sebezhető
célponttá teszi a fülkét. A teherrámpa
feltűnően keskeny ahhoz, hogy komolyabb rakományokat lehessen
rajta föl-le hurcolászni és nem egyenesen a
raktérbe vezet, hanem egy elkanyarodó folyosóra,
ami szintén megnehezíti a pakolást. További
kényelmetlenség a két lövegtorony alul
és felül, amikre igazából semmi
szükség. Egyrészt a lövészek ott
veszélyben vannak, ha találat éri a hajót,
másrészt a külső ágyúk
távirányításosak, tehát a
vezérlőrendszerük lehetne akár a raktérben
vagy az utastérben is. És fölösleges a
tüzér ülésének ide-oda mozognia harc
közben, ahogy az ágyút mozgatja kívül,
ha egyszer képernyőn követi figyelemmel a
külvilágot és szervokormánnyal
irányítja a löveget. A tetőn található
parabolaantennának nincs semmi a fókuszpontjában
(például egy adóvevő vagy bármilyen
műszer), vagyis használhatatlan. A közepén
lévő kúpos kidudorodás a célnak nem felel
meg, mivel messze van a tükör
gyújtópontjától.
Egy ilyen típusú könnyű
teherszállítógépnek a
valóságban kicsit nagyobbnak kéne lennie
(átmérőre és magasságra) és
szélesebb teherrámpájúnak, aminek egyenesen
a főraktérbe kellene vezetnie (vagy a két
főraktérbe, amik a közelében
találhatók). A pilótafülke pedig jobb helyen
van középen, elöl. A nagy parabolaantenna
légköri repülésnél kifejezetten
hátrányos, főleg előrefordított állapotban
az óriási közegellenállása miatt, ami
könnyen leszakíthatja. Ezt jobb lenne behúzni a
hajótestbe vagy lefektetni a burkolatra, nehogy letörje a
menetszél. De még jobb lenne rögzített
módon beépíteni a burkolatba, mivel ha az űrben
használni kell (nagy távolságú
kommunikáció, észlelés miatt), könnyű
irányba forgatni az egész hajótestet.

1/b. YT-2400, Outrider teherhajó:
Szerkezetileg a Falcon mégjobban eltorzított mása,
egészen a jobb oldalra kihelyezett
pilótafülkével. Az újságban
három rajz van róla, de pont a legnagyobb egy
tükörkép, mert a bal oldalán van a
pilótafülke. A konstrukció legfőbb hibája,
hogy a pilótafülkét két
nyúlvány kapcsolja a hajótesthez, amik közt
egy teljesen fölösleges lyuk van (Ez az
újságban lévő rajzokon nem látszik, csak a
wukipédián szereplő tervrajzokon). Ebbe a lyukba
számos hasznos dolgot lehetett volna elhelyezni...
2. T-65, X-szárnyú vadászgép:

Első pillantásra remek ötletnek
tűnik, hogy a szárnyak a törzs hátsó
részén helyezkednek el és X alakban
szétnyithatók, bár ettől csak megnő a gép
kiterjedése és több hely kell neki
manőverezés közben. Az aerodinamikát persze ez nem
javítja a világűrben, sem a "felhajtóerőt" nem
növeli, viszont a hajtóművek kicsit távolabb
kerülnek egymástól, ami javítja a
függőleges irányú
pályamódosításokat.
Összességében azonban ez a konstrukció nem
igazán alkalmas az első Halálcsillag
felszínén futó árokban vagy a
második Halálcsillag belsejében
húzódó alagútban való
száguldozásra.
Elég durva hiba, hogy a hátsó futóművek az
alsó hajtóművek hengeres házából
állnak ki, s nem a törzsből vagy a
szárnyakból. A gép törzse alatt több
csőcsatlakozó is látható az Új
reményben, amiken keresztül feltölthető a hajó
üzemanyaggal és levegővel. Ezeket célszerű lett
volna süllyesztettre és védőpanellel fedettre
csinálni, hogy a burkolat teljesen sima legyen, ami
légköri repülésnél fontos.
Továbbá a pilótafülke tetejét le
kellett volna kerekíteni és hasznos lenne egy
forgatható hátsó lézerágyú
is, amivel az üldözőkre tud tüzelni az asztromechanikai
droid.
2/b. Z-95 Fejvadász:
A T-65-ös elődje, egy igazi vadászgépnek
kinéző vadászgép, aminek rengeteg változata
készült. Az egyetlen hiba, amit el lehet mondani
róla, hogy nincs benne hely egy asztromechanikai droidnak.

3. TIE,
Advanced X1 vadászgép:
Mint a többi TIE típusnál, ennél is komoly
tervezési hiányosság az, hogy a
napelemtáblák két oldalt eltakarják a
kilátást a pilóta elől, beszűkítve a
látóterét. És nagy célpontot
nyújtanak oldalról az ellenségnek, ugyanakkor nem
páncélozottak, hogy megvédjék a
törzset a találatoktól, tehát a
hátrányt nem ellensúlyozzák előnnyel.
Ráadásul a gép csak két
lézerágyúval van fölszerelve, vagyis
jóval gyengébb, mint az ellenfelei (az X és Y
szárnyúak).
3/b. G-1A Mist Hunter:

Zuckuss
fejvadász
módosított szállítóhajója. Az
alig 15 méter hosszú repülőgépecske
törzse túl kicsi ahhoz, hogy mindazon dolgok és
terhek elférjenek benne, amik a leírásban
szerepelnek.
4. ETA-2, Actis vadászgép:

Ennél a gépnél az
alkotók megpróbáltak valami hasonlót
csinálni a TIE vadászokhoz, de az oldalsó
kinyitható szárnyak ugyanúgy zavarják a
pilótát a nézelődésben és a
fegyverzet sem lett erősebb. Viszont legalább felfelé is
ki lehet látni belőle, nem csak előre. Komoly
hátránya a konstrukciónak, hogy feltűnően kicsiny
egy űrvadászgéphez, vagyis alig van benne hely a
pilótán és az életfenntartó
rendszeren kívül a hajtóműveknek és
üzemanyagtartályoknak, valamint az energiaforrásnak.
A bal szárnyra ültetett asztromechanikai droid pedig
kiegyensúlyozatlanná teszi a gépet,
ráadásul onnan nem fér hozzá a karjaival a
szerelést igénylő berendezésekhez (tehát ki
kell másznia a foglalatából, ami harc közben
elég húzós lenne). Továbbá a szárnyba épített droid foglalat nem
elég mély ahhoz, hogy egy R2-es beleférjen. A tervrajzokon ugyan
nem látszik, de a filmben van néhány jelenet, ahol észrevehető,
hogy Artu olyan mélyen ül a foglalatban, hogy a valóságban alul ki
kéne lógnia a lábainak a szárnyból. Tehát az alkotók lényegében
csaltak a vadászgépes jeleneteknél, nehogy kiderüljön: túl kicsire
szabták az űrhajót.

4/b. TIE tank:
A TIE vadászgép napelemszárnyai helyére
épített lánctalpak legalább olyan
nevetségesek, mint amilyen gazdaságtalanok.
Egyszemélyes harckocsi, egy űrvadászgéppel
kombinálva? Rémálom.
5. AT-AT, birodalmi lépegető:

A birodalom nagyságát,
robusztusságát, hatalmát és nyers
erejét megtestesítő gépek katonai
szempontból kész rémálomnak és
bődületes ostobaságnak bizonyulnának a
valóságban. Nagy méretük és
magasságuk miatt szinte lehetetlen elrejteni őket a terepen
és fedezékbe vinni az ellenség elől. Mivel magasan
van a súlypontjuk és ingatag lábakon
állnak, könnyen felborulhatnak
(felboríthatók), ráadásul lassúak
és hatalmas zajt keltenek menetelés közben. A
fegyverzetük pedig a fejen koncentrálódik,
tehát támadásban jók,
védekezésben gyengék, mivel nincsenek
felfelé, oldalra, hátrafelé és
lefelé néző lövegeik. Ráadásul a
törzsükben rohamosztagosokat szállítanak,
amivel csak az a baj, hogy a lassúság miatt inkább
sétálosztagosoknak kéne nevezni őket. Valamint 20
méter magasból igen problémás kirakni a
gyalogságot a harctéren, csata közben, amikor
épp lőnek a gépre.
Ha már mindenáron ragaszkodtak az alkotók a
harctéri lépegető ötletéhez, legalább
csinálták volna alacsonyabbra, több lábon
állóra (6 vagy 8) és gyorsabbra (ügető,
futó gép) őket, a tetejükön és oldalukon
körben több lövegtoronnyal.

5/b. AT-AP univerzális harci
jármű:
Egy három lábú lépegető, egy nehéz
protonágyúval és két
lézerágyúval felszerelve. A leírás
szerint a középen, elöl lévő
lábát arra használja, hogy a
nehézágyú tüzelésekor
stabilizálja a gépet. Ezzel mindössze az a baj, hogy
az előre néző (nem forgatható) ágyú
hátrafelé rúg, tehát a lépegető
könnyen fenékre esik. Vagyis a harmadik lábat nem
előre, hanem hátulra kellett volna tenni, ha már
támasztéknak kell.
6. Birodalmi osztályú csillagromboló:

Az ék alak egy
hadihajó számára roppant előnyös forma, mert
az oldalából kiálló lövegek így
mind egyszerre tudnak előre tüzelni támadáskor.
Hátrányos viszont menekülésnél
(és visszavonulásnál,
hátbatámadásnál), mert nem nagyon tud
visszalőni az üldözőknek, bár ezeket a hatalmas
járműveket nyilvánvalóan nem megfutamodásra
tervezték. A hatalmas, kimagasodó parancsnoki torony
műszaki szempontból fölösleges. Mivel az űrben nagyok
a távolságok, az
irányítószemélyzet nem szabad szemmel
navigál és tájékozódik, hanem a
műszereire hagyatkozva, fölöslegesek tehát a nagy
és sebezhető panorámaablakok. A parancsnoki hidat a
törzs belsejében kellett volna elhelyezni, jó
távol a burkolattól, a legvédettebb ponton.
Ablakok sehol nem lehetnek egy csatahajón, bár nagyon
jól fest a filmen a sok kis világító
lámpácska. A nagy méretű külső műszereket
(pajzsgenerátorokat, rádiókat, radarokat,
távérzékelőket) pedig egy oldalra célszerű
tenni a hangárkapuval, hogy a kimenő-bejövő
hajóforgalom könnyen ellenőrizhető legyen. Az
ideális csillagrombolón tehát nincs parancsnoki
torony vagy ha van, egy oldalon van a hangárkapuval, mint a
Venator-osztályú hordozóknál (amiknek
viszont két párhuzamos parancsnoki tornyuk van, ami
megintcsak ostobaság). A másik oldalon
(például a hason) pedig megnövelt
páncélzatra van szükség, hogy azt tudja a
támadók felé fordítani, amíg
indítja a vadászgépeket és
takarásban tartja a hangárfedélzetét. Amit
komolyan hiányolok a filmekből, azok a lövegtornyok a
rombolók oldalán. Sehol sem láthatók, a
zöld színű lézernyalábok csak úgy, a
semmiből indulnak a burkolat egyes pontjairól, ami elég
nevetséges. A valóságban a lövegtornyoknak
zsilipkapukon át kitolható-behúzható
szerkezeteknek kell lenniük, hogy egyrészt minél
szélesebb legyen a tűzvonaluk, másrészt
sérülés esetén a burkolaton belül
(légtérben) legyenek könnyen
javíthatók.
6/b. Interdictor-osztályú cirkáló:

Egy olyan csillagromboló
formájú hadihajó, mely négy nagy
gömbben gravitáció generátorokat cipel.
Ezeket bekapcsolva megakadályozza a környezetében a
többi űrhajó hiperűrbe ugrását
(szökésgátlás), illetve kirántja a
közelében elhaladó hajókat a hiperűrből. Az
elv gyakorlati alkalmazásával számos baj van. 1. A
generátorok odavonzanak a hajóhoz minden
törmeléket, mikrometeort, porfelhőt a
környékről a gravitációs terükkel,
tehát nem lehet huzamosabb ideig bekapcsolva tartani őket, mert
a minden irányból a hajóra zuhanó
törmelékek beborítják a burkolatot és
akadályozzák a fedélzeti fegyverek
használatát, a navigációt,
kommunikációt, a vadászgépek
indítását. Ezért csak tiszta
világűrben lehet igazán jól használni őket.
2. A gravitációs tér a távolsággal
négyzetes arányban csökken. Még ha akkora
gravitációs teret is kelt a hajó, mint egy nagy
bolygóé (netán gázbolygóé),
annak hatóköre legfeljebb pár százezer
kilométer lehet, amin belül akadályozza a hiperűrbe
ugrást és elhaladást. Tehát egy több
hajóból álló flotta simán
megszökhet előle, ha szétválnak és
különböző irányokba menekülnek, mert
egyszerre csak egyiküket tudja üldözni és
visszatartani. 3. A hiperűrben elhaladó hajók
kirántására nagyon nehéz lenne a
valóságban használni, mert a hiperűr
útvonalak nem szűk kis csatornák az űrben a
bolygók, naprendszerek között, hanem nagyon nagyok. Az
átmérőjük elérheti a több millió
kilométert is. Ha például egy Interdictor
hatósugara 100 ezer km, a hiperűr folyosó
átmérője meg 1 millió km, a folyosó
lefedéséhez legalább 100 hajó kellene, ami
őrült nagy flottaösszevonást jelent 1-2 hajó
elfogásához (túl drága módszer).
7. T-4a, Lambda-osztályú űrkomp:

Egész pofás kis
szállítógép lenne, ha nem tesznek rá
olyan nagy, fölösleges szárnyakat, amiknek semmi
hasznos funkciójuk nincs, csak
látványosabbá teszik a gépet. És nem
ártott volna kicsit nagyobbra és hosszabbra
csinálni, hogy több utas és rakomány
férjen el benne. A nagy szárnyakat azzal
indokolják az újságban, hogy szükség
van rájuk a hűtés miatt, a reaktorhő
elvezetésére, de ennek nem sok értelme van a
világűr hidegében azon kívül, hogy nagy,
meleg (vagy legalábbis langyos) felületet nyújt az
infravörös célkeresőknek és
megkönnyíti a gép észlelését
és kilövését. A reaktorhőt jobban is fel
lehet használni, egyrészt a hajó belsejének
fűtésére, másrészt a hajtóművek
előmelegítésére, harmadrészt
energiatermelésre. Ha pedig ez kevés és
mindenáron ki kell vezetni a fölösleget az űrbe, akkor
azt hátul kell megtenni, ahol a forró hajtómű
miatt amúgyis erősen világít a jármű
infravörösben. További komoly hiba, hogy a
siklónak mindössze két
leszállótámja van oldalt, amik ugyan elég
masszívnak tűnnek, de akkor sem elég stabilak, főleg
rakodás közben, amikor változik a hajótest
súlyelosztása. A valóságban könnyen
orra bukhat a jármű, ha valaki nagyobb terhet akar felvinni a
fedélzetre a rámpán.

7/b. T-2c Theta-osztályú űrkomp:
Miként a Lambda-osztályú űrkomp, úgy ez is
túl kicsi és fölöslegesek rá a nagy
vezérsíkok. Viszont legalább a két
landolótalpát megnagyobbították, hogy
sítalpszerűen hosszúak legyenek és nehezebben
bukjon orra a gép a talajon állva.
8. Khetanna, Jabba vitorlás bárkája:

Erről a lebegő
hajóról lefelejtették az
irányítófülkét, aminek vagy az orrban
vagy a taton felül lenne a helye (légkondicionált
és páncélozott kabinban). A legkomolyabb hiba
azonban az, hogy mindössze egyetlen ágyú van rajta
és azt is a legelőnytelenebb helyre tették, a
hajófedélzet közepétől kicsit
hátrébb, ahonnan nem lehet használni. Előre
tüzelni nem lehet vele a fedélzet és a korlát
miatt, felfelé az árnyékolóvitorlák
miatt, hátrafelé a magas tatfedélzet miatt,
oldalra pedig csak korlátozottan használható, mert
rögzített talpazatú, tehát nem lehet a
korláthoz gurítani és lefelé tüzelni
vele a felszíni célokra. Sokkal több értelme
lett volna két ilyen ágyút elhelyezni a
fedélzeten: az orrban és a taton (az előre és
hátra tüzeléshez), illetve számos
kitolható ágyút az oldalsó ablakok
mögé, mint a régi vitorlás sorhajókon
(az oldalsortűzhöz).

8/b.
Luxury 3000, Lady Luck:
Egész jól kitalált hajótípus.
Egyedül azt nem értem, miért kell egy
űrhajóra nyitott erkély, amolyan
kilátóterasz a taton? Hisz az űrben ide csak
szkafanderben lehet kimenni (nézelődni?), ami csöppet sem
kényelmes és biztonságos az utasok
számára. Leszállva egy bolygóra meg csak az
űrkikötőt lehet látni körben, ugyanis ez nem egy
tengeri jármű.

9.
RZ-1, A-szárnyú vadászgép:
Ezt inkább A-formájú vagy A-alakú
vadászgépnek kéne hívni, mivel nincsenek
rendes szárnyai, csak apró vezérsíkjai.
Szemre ugyanaz a baj vele, mint az ETA-2-vel, hogy túl kicsi.
Nincs benne hely az üzemanyagtartályoknak és
életfenntartó rendszernek, ráadásul a
reaktornak, védőpajzsgenerátornak és a
számítógépnek is kell a hely, mert nincs
hozzá asztromechanikai droid. Ha nagyobb lenne, egész
hihető űrhajó kinézete volna.
9/b. Scurrg H-6, Havoc:

Egy
bombázóból
átépített
kalózhajó, ami kicsi, de alaposan föl van
fegyverezve. Az egyetlen probléma vele mindössze az, hogy
pont kalózhajónak nem alkalmas, mivel nem arra van
kitalálva, hogy könnyen hozzá tudjon
kapcsolódni a megtámadott űrhajókhoz, a
személyzete átszálljon és kirabolja a
járművet, majd telepakolja a hajót
zsákmánnyal. A sikerhez nagy zsákmány kell,
ami sok helyet foglal el, ebben a bombázóban viszont
egyszerűen nincs elég hely ilyesminek.

10. T-47,
hósikló:
Egész hihetőnek tűnik a géptípus, attól
eltekintve, hogy nincsenek rendes szárnyai, noha
légköri siklógépként nagy
szüksége lenne rá, hogy kihasználja az
aerodinamika nyújtotta lehetőségeket. Érdekes
bolondság az alkotók részéről, hogy az
űrben közlekedő járművekre fölöslegesen raknak
nagy szárnyakat, a légköri járművekről meg
precízen lefelejtik őket, makacsul szembemenve minden
józan műszaki megfontolással.
10/b. DC0052 Intergalactic légi sikló:

Az alig 2 méter hosszú
(franciaágy méretű), könnyű jármű csak egy
személyes, vagyis sem utasoknak, sem robotoknak, sem csomagoknak
nincs benne hely, ami elég gazdaságtalanná teszi a
használatát és inkább csak
sportgépnek jó, nem több száz vagy ezer
kilométeres távolságokra való
utazáshoz. Az pedig eléggé nevetséges, hogy
a pilótafülkéből lefelé egy
csapóajtón át is ki lehet jutni, mivel egy ekkora
szappantartónál nincs igazán jelentősége
annak, hogy valaki felül vagy alul ugrik ki belőle, hisz nem kell
rövidebb utat megtennie ezáltal (pont a kis méret
miatt).
Folytatás:
11-től 20-ig
Vissza a tartalomhoz