Ewan Steery
A STAR WARS
UNIVERZUM JÁRMŰVEI
11-től 20-ig
11. Második Halálcsillag:

Attól eltekintve, hogy nagy,
drága és könnyű szétrobbantani, nem sok
előnye van egy ekkora harcállomásnak. Ha több kisebb
űrállomást építenének a birodalmiak,
azok kevésbé lennének sebezhetők, egynek az
elvesztése kisebb kárt jelentene és egyszerre
több naprendszerben tudnának tevékenykedni.
Ráadásul semmi értelme egy egész
bolygót darabokra robbantani, ha egyszer az ellenség nem
a forró belső magjában lakik, hanem csak a
felszínén. Katonai szempontból és
takarékosságból is sokkal hasznosabb lenne egy
akkora állomás, aminek a szuperlézere csak arra
alkalmas, hogy szisztematikusan felperzselje a bolygók
felszínét és elpusztítsa rajtuk a
városokat, ipartelepeket, katonai támaszpontokat, illetve
szükség esetén pár száz
méternyi sziklát át tudjon égetni, hogy a
hegyek alá telepített atombunkereket is kilőhesse az
űrből. Ráadásul ha szétlő egy bolygót,
annak a törmelékei komolyan veszélyeztetik
magát az űrállomást is, valamint a saját
harci gépeit és az arra tévedő ártatlan
civileket (adófizető birodalmi polgárokat) is
megölhetik, ami nagy baklövés a flotta
részéről. Így a
látványosságán kívül nincs
semmi haszna az egésznek.
11/b. Első Halálcsillag:

Megsemmisíteni
a reaktor hőkivezető nyílásába belőtt
protontorpedókkal lehetett. Ezzel csak egy apró baj van:
a vákuum nem vezeti a hőt. A csövön át
tehát hűtőfolyadékot vagy gázt kell kijuttatni a
felszínre, de ha ezt az űrbe eresztik, az nagyon
gazdaságtalan, mert folyton pótolni kell,
ráadásul a megfagyott anyag csíkot húz az
űrben, ami zavarhatja az érzékelőket, illetve
leülepedve (az állomás saját
gravitációja miatt) ráfagyhat a környező
felszíni építményekre (jegesedés,
havazás). Ha viszont zárt rendszerben keringtetik a
hűtőanyagot, akkor nem kell nyitott hőkivezető nyílás,
csak néhány radiátor a felszínre,
tehát nem lehet belőni torpedóval a reaktorig.
Bárhogy nézem, ez sehogy se jön össze.
Arról a fontos apróságról nem is
szólva, hogy egy függőleges aknába oldalról
belőni szinte lehetetlenség. A nagy sebességgel
előreszáguldó protontorpedóknak egy nagyon szűk
íven kell ugyanis elfordulniuk, bevenni a derékszögű
kanyart, közben nem összeütközni, nem belerohanni a
falba, nem idő előtt felrobbanni és lejutni 80 km mélyre.
És útközben egyetlen zsilipkapuval,
páncélajtóval, kanyarral sem találkoznak?

12. BTL-B, Y-szárnyú
vadászgép:
Ezt inkább H-alakúnak kéne hívni, mivel
nincsenek szárnyai és egyáltalán nem
hasonlít egy Y betűre. Ez kifejezetten űrhajószerű
látványt nyújt, bár a hajtóművekből
hátranyúló sugárterelő
kormánylapátok rossz helyen vannak. Azokat
közvetlenül a fúvókák kimenetére
kellett volna illeszteni, nem messze mögéjük. De
mégjobb, ha egyáltalán nincsenek ilyen
terelőlapátok, hanem helyette a fúvókák
tölcséreit lehet körbeforgatni, ahogy az a
normálisabb manőverező rakétákon előfordul.
12/b. BTL-S8, K-szárnyú
vadászbombázó:

A négy személyes gép
legfőbb hibája az, hogy a középső
hajtóművét a szárny fölé
tették, nem alá. Így a felső lövész
hátrafelé néző lövegtornya nem tud
hátrafelé tüzelni az üldözőkre, hacsak
szét nem lövi előbb a hajtóművet.
13. N-1, vadászgép:

Formailag jól
eltalált könnyű harci gép, bár ebben is
túl kevés hely van a műszerek, fegyverzet és
életfenntartás mellett az energiaforrásnak,
pajzsgenerátornak és az
üzemanyagtartályoknak. Remek újítás
viszont, hogy az asztromechanikai droidot nem daruval kell
föltenni a gép tetejére, hanem magától
is be tud szállni alulról. Épp csak nem kellett
volna rikító sárga és ezüst
színűre pingálni, hogy minél könnyebb legyen
kiszúrni az égen. Az alkotók nem hallottak
még a katonai rejtőszínekről? Egy
űrvadászgép számára a fekete, szürke
vagy sötétbarna az optimális szín.
13/b. V-19-es, Gian terepsikló:

A katonai változata ugyan
páncélozott, de felül nyitott, így semmi sem
védi a benne ülőket a lézertűztől, főleg
légitámadás esetén.
14. TIE/sa, bombázógép:

Tegyünk egy TIE
vadász fülkéje mellé még egy
törzset, benne bombákkal és kész a
bombázógép! Egyszerűnek tűnő megoldás, a
valóságban mégsem szoktak a repülőgép
fejlesztők vadászgép törzsekből
bombázógépeket összeeszkábálni,
mivel alapvetően eltérő konstrukciókról van
szó. Egy vadászgépnek támadnia kell
és jól manőverezni, egy bombázónak nagy
terhet kell cipelnie és precízen célba juttatni,
illetve megvédeni magát menet közben. Egy TIE
fülke méretű bombakamrában ráadásul
nem sok bomba és torpedó fér el, így ez
csak nagyon könnyű bombázónak megy el.
14/b. JumpMaster 5000 felderítőhajó, Büntető I.

Dengar fejvadász
hajója két személyes és van egy R2-ese is.
A fő probléma ezzel a típussal az, hogy csak
korlátozottan alkalmas a fejvadász munkára, mivel
az elfogott személyeket nincs hová rakni, nem tudja
elszállítani a megrendelőhöz (csak egy fogolynak van
benne hely). Hosszabb utakon pedig igencsak kényelmetlen lehet
napokig kuksolni a pilótafülkében egyedül.
15. B-szárnyú vadászgép:

Túl nagy,
lényegében egy csupaszárny gép, aminek az
egyik végén van az elforgatható
pilótafülke. Vezetési szempontból ez
kész rémálom, ráadásul a
kinyitható X vagy kereszt szárnyak miatt nagyon bonyolult
a konstrukció. A fegyverek pedig messze vannak
egymástól, ami megnehezíti a pontos
célzást (a lézersugarak metszési
pontjának beállítását). Filmen
nagyon látványos, de katonai szempontból merő
agyrém az egész.
15/b. Dreadnaught-osztályú
nehézcirkáló:

Formailag sokkal jobban kialakított
hajótípus, mint a birodalmi csillagrombolók, noha
kisebb náluk. Ugyanakkor a méretéhez képest
nagyon szerény a fegyverzete. Egy 600 méter hosszú
űrhajón 40-50 lézerágyú elég
kevésnek tűnik, ha körben elosztjuk őket a burkolaton,
valamint 12 vadászgépnél és egy
űrsiklónál jóval többet vihetne
magával (rengeteg hely van benne). És nincs
szükség a fedélzetén 16000 fős
személyzetre. A modernizált (Katana flotta)
változatok 2200 fős legénysége sokkal
közelebb áll a valósághoz.
16. Scimitar, Sith vadászgép:

Ahogy az újságban is megjegyzik, ez a
hajótípus nagyon kicsi. Vaskosabb orr részt
kellett volna a gömb alakú törzs elé
illeszteni, a hajtóműveket pedig nem a gömb
végére biggyeszteni, hanem kétoldalra a
szárnyakba építeni.
16/b. Flitknot robogó:

Miként
a többi robogó típusnál (lásd: a 19.
és 22. számban), itt is ugyanaz a gond: a
lábtartók lelógnak a törzs alá
és beleütközhetnek a talajba, kiálló
tereptárgyakba, ha túl alacsonyan megy. Nincs
szélvédője, noha 600 km/h a csúcssebessége.
A geonosisi sivatagban, a poros, szélfútta homokdombok
közt ez nem tesz jót az utas szemének,
arcbőrének már pár percnyi
száguldozás után sem. Ráadásul a
gép elejére szerelt átlátszó
kijelzőnek igencsak erősnek kell lennie, hogy kibírja a
menetszelet és ne törjön le. Komoly
hiányosság, hogy a gép egyszemélyes.
Viszont az alkotók legalább arra gondoltak, hogy ha
már biztonsági öve nincs az utasnak (ami a
legegyszerűbb megoldás lenne), legalább legyen egy
gravitáció generátor, ami az ülésben
tartja a sofőrt (ez ugye sokkal bonyolultabb).

17. AT-RT, köztársasági
lépegető:
Azon kívül, hogy járás közben
elég zajos, a fő gond vele az, hogy csak egy személyes
és teljesen nyitott a sofőrülés, vagyis a
pilótája védtelen. Mivel magasan helyezkedik el,
könnyű kilőni az utast minden irányból, ami
ideális célponttá teszi a
mesterlövészek számára.
17/b. Oevvaor vuki katamarán repülőgép:

A két törzsű szitakötőre
emlékeztető szerkentyű nagyon látványos,
épp csak az a gond vele, hogy az utasterek nyitottak, mint egy
csónaknál. S bár van elöl
szélvédőjük, az utasokat oldalról és
felülről semmi sem védi harc közben. Igaz,
mentségükre szolgáljon, hogy a leírás
szerint eredetileg horgászásra és
szórakozásra használták őket a vukik, nem
harci gépnek.
18. Delta-7, Aethersprite vadászgép:

Remek vadászgép lenne, ha nem
lenne kórosan kicsi. Ezt jóval robusztusabbra,
vastagabbra, magasabbra és hosszabbra kellett volna
készíteni, mert így nincs benne hely sem egy
rendes hajtóműnek, sem energiaforrásnak,
védőpajzsgenerátornak, életfenntartó
rendszernek és a fegyverzete is nagyon gyenge.
Ráadásul az asztromechanikai droidot
integrálták a hajótörzsbe, vagyis nem tudja
elhagyni a helyét, képtelen bármit megszerelni
vagy segíteni a pilótának.
Lényegében ez az ETA-2 még kisebb,
óvodás változata.
18/b. módosított Delta-7, Azure Angel
vadászgép:

Nagyon
látványos, filmbe illő géptípus. Viszont
hiba volt az asztromechanikai droidot a pilótafülke
elé tenni, mivel a kupolás feje takarja a
kilátást előre. Ráadásul mivel
egészen hátul van a pilótafülke,
előre-lefelé nem lát a pilóta a géptest
miatt és oldalra-lefelé is csak korlátozottan a
megnövelt méretű, széles szárnyfelület
miatt.
19. Aratech 74-Z, birodalmi robogó:

A repülő
motorkerékpár régi vágya az
emberiségnek, bár épeszű ember sosem
száguldozna vele egy sűrű aljnövényzettel
borított mamutfenyő erdőben. A maximális sebessége
500 km/h, amivel csak az a baj, hogy ekkora sebességnél
már oda kell szíjaznia magát a sofőrnek az
üléshez, ha nyeregben akar maradni, akkora a
menetszél. Egyetlen faág vagy lián is
akkorát üthet a pilótán, hogy leesik a
nyeregből, nem beszélve arról, hogy védőruha,
védősisak és védőszemüveg nélkül
használni lehetetlen. Vajon hány apró rovar
repülhetett bele Luke és Leia szemébe, miközben
a birodalmi járőrökkel fogócskáztak az
Endoron? Leugrani a nyeregből száguldás közben
szintén nem kimondott életbiztosítás
még egy Jedinek sem, nemhogy a képzetlen hercegnőnek,
mivel az aljnövényzet miatt nem is látod a talajt, a
sziklákat, faágakat, amikre ráesel. Erre a
gépre nagyon kellett volna legalább egy
páncélüveg szélvédő,
buborékformájú, valamint a lábtartó
pedáloknak sem volna szabad lenyúlniuk a
géptörzs alá. Ha bármi kiállóba
beleakadnak, leszakítják a sofőr lábát, a
gépet meg dugóhúzóba viszik a
becsapódásig.

19/b. ewok sárkányrepülő:
A fa és bőr építésű
vitorlázógépek nagyon ötletesnek tűnnek,
épp csak használhatatlanok egy óriásfenyő
erdőben. A fán lakó ewokoknak nem tűnt fel, hogy az
erdőben millió akadály van a gép
útjában (faágak, levelek), amiket folyton
kerülgetni kell és amik eltakarják a
kilátást? Beléjük ütközve a
könnyű vitorlázógép megsérülhet,
kibillenhet az egyensúlyából és
sebességet vesztve biztosan lezuhan. Arról a fontos
apróságról nem beszélve, hogy a
vitorlázórepüléshez szélre is
szükség lenne, ami a fák közt nem nagyon tud
fújni. Harci gépként ezt bevetni kész
öngyilkosság.
20. Firespray-31, Slave I. felderítőhajó:

Ez egy egész remek
járgány lenne, ha nem a legnagyobb
keresztmetszetével haladna a menetirányba. Így
kicsit olyan, mintha valaki keresztben akarna átvinni egy
létrát az erdőn. Le és felszálláskor
a pilóta hanyatt fekszik és nem lát ki az ablakon
oldalra és lefelé, hanem fölfelé bámul
az égre. Előnye viszont a típusnak, hogy a
fegyverrendszerei távirányításosak,
tehát nem egy külön
lövészfülkéből kell akciózni, mint a
Falconnál. Kérdés viszont, hogy mi
szükség van a rövid szárnyakra? A műszaki rajz
szerint ezekben forgatható repulzoros motorok vannak a
leszállás közbeni stabilizációhoz. Ezt
sokkal egyszerűbb lett volna két páncélozott
dudorba rakni, amiken belül elforgathatók a motorok,
védetten a sérülésektől. Amúgy a belső
tér itt is nagyon kevés ahhoz a rengeteg mindenhez, amit
Boba Fett állítólag belezsúfolt az
egyedileg átalakított hajójába.

20/b. Firespray-31, Slave I.
felderítőhajó:
Ez ugyanaz a jármű, amiről a 20. szám szól, csak
pár évtizeddel korábban, némileg más
fegyverzettel és berendezésekkel fölszerelve.
Így ugyanazon problémák vonatkoznak rá.
Folytatás:
21-től 30-ig
Vissza a tartalomhoz