Ewan Steery
A STAR WARS
UNIVERZUM JÁRMŰVEI
21-től 30-ig
21. Belbullab-22, Soulless One
vadászgép:
Mint minden vadászgép, ez is túl kicsi (6,71
méter hosszú) ahhoz képest, amit tudnia kell. A
gyakorlatban legalább kétszer ekkorának
kéne lennie.
21/b. UT-AT, repulzoros tüzérségi jármű:
Ez egy páncélozott
terepsikló tank, három nagy és négy kisebb
ágyúval. Jól kitalált harcjármű,
épp csak az a baj vele, mint az AT-TE hatlábú
lépegetővel (lásd: a 26. számban). A
pilótafülke az orrán van, nagy ablakokkal
ellátva, így könnyű kilőni.
22. FC-20, Sith robogó:
Ennek a
gépnek csak hátrányai vannak. Hiányzik az
orráról egy páncélozott
szélvédő. Csak egy személyes, tehát utast
nem tud magával vinni. A lábtartó előrébb
nyúlik, mint a gép orra és lejjebb, mint a hasa,
ami ütközésnél és
kényszerleszállásnál elég
fájdalmas eredményre vezet. Túl kicsi a
csomagtartó, ahová a hasznos kacatokat lehet betenni. Ezt
legalább akkorára kellett volna méretezni, hogy
teljesen eltakarja hátulról az utast és egyben
páncélozott legyen, hogy az üldözők ne
tudják lelőni a sofőrjét. Fegyverzete nincs, ami egy Sith
gazfickó esetében nagyfokú ostobaság. A
meximális sebessége 650 km/h, ami a légcsavaros
repülőgépek csúcssebessége körül
van, és akkora menetszelet kavar, hogy beleragasztja a
pilótát az ülésbe. Vajon hány
homokszem mehetett bele Darth Maulnak a szemébe, miközben a
Tatuinon furikázott vele? Talán ettől néz olyan
vérvörös szemmel?
22/b. Punworcca 116, Fanblade
vadászgép:
Ez igazából egy vitorlázó űrhajó,
ami maga a megtestesült nonszensz. Miért kellett erre a
gépre szétnyitható szárnyszerű
vitorlákat tenni? Fel nem foghatom.
23. TIE, elfogó vadászgép:
A teljesen rosszul kialakított TIE
frontvadász korszerűsített
verziójánál az alkotók
megpróbáltak javítani valamit a siralmas
kilátáson, hegyes ék alakúvá
módosítva a napelemtáblákat. Pedig legjobb
lett volna teljesen elhagyni a napelemtáblákat vagy
teljesen levágni az első felüket a tökéletes
kilátás érdekében. De legalább a
fegyverzetet megnövelték, hogy vetekedjen az
X-szárnyúakéval, viszont a gömb alakú
gép túl kicsi ahhoz, hogy minden szükséges
eszköz elférjen benne. Reálisan legalább
három-négyszer nagyobb géptörzs kellene egy
ekkora járműhöz. A legdurvább hiba azonban
mégis az, hogy a TIE vadászoknak (az Advanced X1-et
kivéve) nincs védőpajzsuk, így sem a
lézerlövésektől, sem a mikrometeoroktól, sem
a harctéren mindenfelé röpködő
roncsdaraboktól nincsenek védve. Amikor egy ilyen
gép szétlő egy ellenséges járművet, majd
átszáguld a törmelékfelhőjén, a
szép nagy üvegablakait szitává
lyuggatják a több száz, ha nem ezer km/h
sebességgel nekiütköző fémdarabkák.
Ilyen gépet csatába vezetni kész
öngyilkosság még a legjobb esetben is. Nem csoda,
hogy a tohonya birodalom elbukta a polgárháborút a
sokkal kisebb létszámú, de jobban felszerelt
felkelőkkel szemben.
23/b. V-19,
Torrent vadászgép:
Nagyon látványos, egyedi kinézetű jármű,
épp csak műszakilag ostobaság az egész. A
két szárnya függőlegesen felhajtható,
repüléskor oldalra lefelé állnak. A
középső szárnya hátrafelé
függőlegesen felhajtható, repüléskor
lefelé áll. A szárnyak mozgatása
technikailag fölösleges, csak a pilóta idejét
rabolja, ráadásul külön mozgatómotorokat
igényel és
kényszerleszállásnál kifejezetten
hátrányos, ha valamiért nem tud
felhajtódni. Nem lett volna egyszerűbb ezt a gépet
rögzített szárnyakkal megcsinálni,
úgy, hogy a szárnyai felfelé álljanak vagy
ha már mindenáron lefelé néznek, akkor
szálljon le a farkára vagy a tetejére (fejjel
lefelé) a gép?
24. STAP droid robogó:
Ennél
a géptípusnál is csak a hibákat tudom
felsorolni, mert semmi jót nem lehet róla elmondani. A
kormányra van szerelve egy iker lézerágyú.
Vagyis csak arra lehet lőni vele, amerre épp megy a gép.
És mi történik, ha manőverezni kell harc
közben? Nem lett volna jobb csinálni egy kormányt a
gép vezetéséhez és egyet az
ágyúk mozgatásához? Igaz ehhez egy
négykarú droidnak kéne csüngenie rajta,
teljesen védtelenül és könnyen lelőhetően, mert
két karral kezelni ezt gyakorlatilag lehetetlen. Fontos
kérdés, vajon hogy száll le egy ilyen szerkezet?
Az alján mindössze egy lenyúló szárny
látható, amiről lefelejtették a kihajtható
támlábakat vagy futóműveket. Így ez csak
arra jó, hogy beleakadjon az aljnövényzetbe vagy
más kiálló terepakadályokba. A
meghajtásról két turbina gondoskodik, amik a nagy
sebességgel kiáramló levegőt egyenesen
ráfújják a droid lábaira. Hosszabb
repülésen a motorok nyilván felmelegednek és
forró levegőt fújnak ki, vagyis a droid testét
hőálló burkolattal kell ellátni, nehogy
megolvadjon. A gép sebessége 400 km/h, tehát
igencsak kapaszkodnia kell, le ne essen, illetve le ne
csússzanak a talpai a semmilyen stabil támasztékot
nem kínáló lábtartókról. Aki
ezt a vackot kitalálta, megérdemelné, hogy
repülnie kelljen vele egy órácskát
felderítő küldetésen.
24/b. MTT repulzoros katonai csapatszállító:
A belsejében lévő
állványon 112 db B-1-es harci droid fér el, amit
előre lehet kitolni. Ez nagyon látványos, épp csak
katonailag ostobaság, mert amint felnyitja az elülső
ajtót, az ellenség nyomban belő a raktérbe
és megrongálja vagy megsemmisíti a
szállítmányát. Ráadásul az
állványzat lassú. Sokáig tart, míg
kibújik a gépből és lerakja a droidokat. Ezalatt
az ellenségnek bőven van ideje megkávézni, partit
adni és kialudni magát a harc előtt. A gyakorlatban egy
droid csapatszállítón hátul és/vagy
oldalt kellene lennie a bejáratoknak, amiknek oldalra kellene
nyílniuk vagy csúszniuk. Bennük a robotok lehetnek
éppen állványokon rögzítve, de
hatékonyabb lenne, ha a saját lábukon
szállnának ki a gépből (kiugrálva), harcra
készen. Elvégre a gyorsaság a harctéren
létfontosságú. A leírásban az is
szerepel, hogy az MTT faltörő kosként is
használható, ami szintén teljes ostobaság
(megsérülhet a rakománya). Erre a célra
másféle járműveket kéne használni,
például a tankokat.
25. Storm IV. felhőjáró:
Íme
egy újabb légköri repülőgép, aminek
nincsenek szárnyai. Viszont két törzse is van,
bennük két pilótafülkével, de merő
spórolásból nem a törzsekben van a
hajtómű, hanem az összekötő szerkezetben, amivel
jelentősen csökken a gép
kormányozhatósága. A törzsek
hátsó részén elhelyezett
stabilizátorok pedig mindenre jók, csak
stabilizálásra nem. Ettől a géptől még egy
amatőr repülőgéptervező mérnök is
sikítófrászt kapna. De legalább a
pilótafülkéket rendesen kimagaslóra
építették a tetején, hogy
körpanorámát biztosítsanak az utasoknak.
Épp csak olyan szűk a pilótafülke, hogy az utas
előtt nem marad hely a műszerfalnak, kormányműnek, ha jobban
megnézzük.
25/b. Action VI.,
Wild Karrde teherhajó:
Az ömlesztett áruszállítóból
átépített páncélozott,
felfegyverzett csempészhajó egész hihetően
néz ki, eltekintve attól hosszú csőtől a
tetején, ami úgy néz ki, mint egy
túlméretezett kardántengely vagy egy
fogantyú a dobozhoz. Ez az összekötőcső nem
igazán praktikus a sérülékenysége
miatt.
26. AT-TE, köztársasági lépegető:
Végre egy hatlábú
lépegető, ami viszonylag alacsony építésű
és rendesen telepakolták mindenféle
irányokba tüzelő, forgatható lövegtornyokkal.
Stabilan áll a lábain, nem lehet felborítani,
gúzsba kötni a lábait és még a
függőleges sziklafalon is felkapaszkodik, ha nagyon muszáj.
De nézzük csak meg jobban az elejét! A
pilótafülke hatalmas, szögletes ablakokkal van
felszerelve. Amiket könnyű kilőni messziről, hiába
szereltek rá védőrácsokat. Nem lett volna jobb a
különféle páncélozott
harcjárműveknél megszokott szűk, kicsiny
kémlelőnyílásokat tervezni rá? Hisz egy
ilyen gépet főként szemből fenyegeti a veszély a
támadó hadműveletek során.
26/b. SPHA-T
önjáró nehéz turbólézer
löveg:
Még bénább megoldás, mint az AT-AT
lépegető. 12 lába van, de 140 méter hosszú,
ugyanakkor 35 km/h a csúcssebessége. Nagy, lassú,
feltűnő, sebezhető, üzemanyagzabáló fémkupac.
Ilyen gépet a katonai fejlesztőknek még tervezniük
sem volna szabad, nemhogy megépíteni, aztán meg
hadrendbe állítani.
27. Homokjáró:
A
leírások alapján úgy tűnik, az
alkotók nem igazán tudták eldönteni, mi
célt is szolgáljon ez a nagy, nyikorgó,
rozsdás monstrum. Egyrészt lánctalpas
bányászati szállítójárműnek
nevezik, de nem úgy néz ki, mint egy
ércszállító teherautó vagy billencs.
Felülről nem lehet megrakni, csak az elején van egy
lehajtható rámpa, de ezen át ömlesztett
ércet berakni nem igazán lehet, csak konténereket,
járműveket. Másrészt önellátó
szállítójárműnek nevezik, amiről nem tudni,
mit is jelent? Miből önellátó?
Energiából? Élelemből? Alkatrészből? Egyik
sem jellemző tulajdonsága a tipikus bányagépeknek,
haszongépjárműveknek. Harmadrészt felderítő
járműnek nevezik. De ahhoz túl nagy és
lassú. Rengeteg olyan hely lehet egy sziklás, sivatagos
világon, ahová ezzel nem lehet eljutni, mert nem
fér be a szurdokokba, illetve felborul a meredek
homoklejtőkön. Negyedrészt önjáró
ércdúsító berendezésnek nevezik, ami
megintcsak értelmetlen. Ahol kitermelhető ércek vannak,
oda érdemesebb fixen telepíteni egy
ércdúsítót és
finomítót, amiket semmi értelme mozgó
járműre telepíteni, ha egyszer az ércek ott vannak
helyben. Ha mind a négy lehetőség a gépek
más-más típusára igaz, akkor is
felmerül a kérdés, hogy honnan szereznek
hozzájuk a javák üzemanyagot a pusztában,
illetve minek a gép oldalára egy nagy,
raktérnyílásnak nevezett ablak? Hisz a
raktér ajtaja elöl van, az oldalt, fent lévő ablakon
át ki-be rakodni a nagy magasság miatt csöppet sem
praktikus.
27/b. Dusty Duck:
A magángyártmányú
teherhajóról nem sokat tudni, de a képen
látszik, hogy a három leszállótalpa
irreálisan nagy és magasan tartják a jármű
hasát. Így viszont nehéz ki-be rakodni.
28. Tsmeu-6 keréksikló:
A star wars univerzum
egyik leglátványosabb műszaki agyréme ez a
szerkezet, egy nagy kerékbe épített nyitott
jármű, amire a bonyolultság kedvéért
négy lépegetőlábat is szereltek. Bal oldalon
ül az utas, akit oldalról könnyű kilőni, jobb oldalon
vannak az iker lézerágyúk, amiket nem nagyon lehet
forgatni, célra állítani. A fő gondot
mégsem a gép kiegyensúlyozatlansága
és borulékonysága jelenti, hanem az, hogy a
keréken sorakozó fémkarmok, amikkel menet
közben megkapaszkodik a talajban, befelé
görbülnek, mint egy csípőfogó. Ezzel stabilan
gurulni nem nagyon lehet, kapaszkodni mégúgyse.
28/b. HAET-221, ágyúnaszád:
Lényegében egy
vadászgép méretű űrhajó, rajta 1 nagy
lézerágyúval és 2 kisebbel. A fő gond vele
a kis mérete (17,2 m hosszú), így csak kisebb
ágyúk férnek el rajta, amik
egyébként simán elférnek bármely
más vadászgépen is. Szóval nem sok
értelme van ennek a típusnak, hisz csak azt tudja, amit
bármely más vadászgép is, eltekintve
attól, hogy kevésbé mozgékony. A
leírásban szerepel, hogy hatékony
felderítőhajó volt, amivel csak az a baj, hogy nem arra
tervezték. A kis mérete miatt különben sem
férnének el rajta a felderítéshez
szükséges távérzékelő műszerek, hacsak
nem az ágyúk helyén, de akkor meg
védtelenné válik a jármű, illetve nem
nevezhető már ágyúnaszádnak. Ebből is
látszik, hogy az alkotók össze-vissza hablatyoltak
eme jármű kapcsán, mivel igazából fogalmuk
sem volt, mi értelme ennek a gépnek és mire
kéne használni? Csak megcsinálták,
dísznek, minden átfogó koncepció és
értelem nélkül.
29. Naboo
királyi cirkáló:
A csupaszárny bombázókra hasonlító
szerkezet roppant impozáns látvány a négy,
jól áramvonalazott hajtóművével, viszont a
pilótafülkét nem leghátul kellett volna
elhelyezni, hanem az orrban, hogy a pilóták lefelé
is kilássanak, ami landolásnál hasznos tud lenni.
A krómborítás valóban
impozánssá teszi a hajót, viszont egyben kitűnő
célponttá is. Ezért az utasait fenyegető
veszély miatt okosabb lett volna változtatható
színűre készíteni, kaméleon burkolattal,
hogy egy gombnyomással átállítható
legyen a kinézete különféle terepszínűre.
29/b. H típusú nubian jacht:
A leírásban szerepel, hogy ez a
hajó éppen megfelelő titkos küldetések
végrehajtására. Igen? Akkor miért
mázolták rikító ezüstszínűre
(krómborításúra)? Ennyi erővel rá is
írhatták volna nagy betűkkel: "ez egy titkos
küldetésekhez használt, a feltűnést
kerülő kinézetű űrhajó". És miért volt
fegyvertelen a hajó, ha egyszer fontos küldetésekhez
használták fontos emberek (Amidala szenátornő)?
30. Tantive IV.:
A
koréliai CR90-es korvett szinte az egyetlen űrhajó az
egész star wars univerzumban, aminek tisztességes
méretű hajtóművei vannak a jármű
nagyságához viszonyítva. Így
tökéletesen hihető a szerkezeti
felépítése, néhány apró
bakitól eltekintve. Az egyik ilyen, hogy az orrán van
két elülső légzsilip, hasonlóan a 2001
űrodisszeia Discovery-jéhez. Ezeknek ott (a
pilótafülke alatt) szerintem semmi keresnivalójuk,
inkább a hordóforma orr két oldalára
kellett volna tenni őket. Az orrba védőpajzs
generátorokat és távérzékelő
berendezéseket érdemes telepíteni, valamint
fegyverzetet. A hajónak hátul, kétoldalt is vannak
bejárati zsilipjei, közvetlenül a hajtóművek
előtt, amivel csak az a baj, hogy beljebb vannak, mint a szélső
hajtóművek, így macerás lehet odaállni
mellé egy másik hajóval csőszerűen
kinyúló összekötő zsilip nélkül.
További komoly hiba, hogy a távérzékelő
berendezések antennáit is ide, hátulra
tették felülre és alulra, amikkel nem lehet
jól előrefelé látni a hajótest (és a
kiálló lövegtornyok) miatt, hátrafelé
pedig a hatalmas hajtóműgondolák miatt. A
lövegtornyokat és az antennákat tehát
célszerű volna felcserélni rajta. Magát a
hajótestet pedig építhették volna
vaskosabbra, hogy kb. akkora legyen a szélessége
és a magassága, mint a hajtóműveknek és az
orrnak. Bár az újságban nem szerepel, A Sithek
bosszújából tudható, hogy van a hajó
hasán egy légdokk, amibe befér egy
X-szárnyú (a nyílás mérete és
alakja alapján feltételezem). Aminek szerintem nem sok
értelme van egy ilyen kis (150 méter hosszú)
űrhajó esetében. Elvégre ez diplomáciai
és futárhajó, nem hordozó. Az
újságban azt írják, hogy a két
oldalt sorakozó 4-4 kis mentőkabin kicsit kiáll a
hajótestből, ami elég szerencsétlen
megoldás, mert megsérülhetnek és
használhatatlanná válhatnak
(meteorbecsapódások vagy ellenséges tűz miatt)
még az indításuk előtt (ha
megtámadnám, én ezeket lőném ki
először, hogy az utasok ne szökhessenek meg). A
mentőkabinokat minden űrhajón célszerű a burkolat alatt,
zárt térben elhelyezni és a kijáratot
páncélozott fedőlemezzel takarni. A mentőkabinokkal
kapcsolatos további problémákat lásd a 31.
pontban.
30/b. Narglatch XJ-2, luxus légi sikló:
Nagyon penge kis
kétszemélyes kabrió, épp csak az a baj
vele, hogy nyitott (szeles) és a szélvédője
túl alacsony, kilóg fölé az utasok feje
(leviszi a parókájukat). A biztonsági övet
ebből a típusból is kifelejtették, mint oly sok
más hasonló járműből és gyakorlatilag nincs
rendes csomagtere, sem felhúzható teteje. A
leírás szerint Bail Organa egy ilyen gépet
használt a Coruscanton, amit álnéven
regisztrált (ez nem bűncselekmény egy köztisztviselő
részéről?), így észrevétlenül
tudott közlekedni vele a bolygón. És egyetlen
rendőrjárőrnek sem tűnt fel (ellenőrzéskor), hogy a
közismert szenátor vezeti? Egyetlen riporter vagy
újságíró sem vette észre soha, hogy
ki ül abban a nyitott járműben? Na ne vicceljünk
már!
Folytatás: 31-től 40-ig
Vissza a tartalomhoz