Ewan Steery
A STAR WARS
UNIVERZUM JÁRMŰVEI
31-től 40-ig
31. Faberstein-Lago 37 mentőkabin:

Az első hiba, hogy az újság
címlapján nem ez a mentőkabin szerepel, hanem egy
hozzá hasonló régebbi típus, amit a
Klón háború idején használtak (a
típus nevét nem sikerült kiderítenem).
A második hiba, hogy az alig 3,5 méter hosszú
szerkezetről azt írják, hogy 6 utas fér el benne,
plusz 2 hétre elegendő ellátmány. És
ráadásul még le is tud szállni egy
bolygóra. Hogy mi ezzel a baj? Mindössze annyi, hogy ilyen
kis térfogatba ennyi mindent nem lehet belezsúfolni. A
hajtóműveket leszámítva a hajótest kb. 3
méter hosszú. Ebben ugyan elvileg elférhet 6
ember, de igencsak összepréselve, szóval nem nagyon
tudnak mozogni. Két hétig összezárva
élni egy ekkora dobozban, ami kisebb, mint egy
liftszekrény, hát elég húzós.
Ráadásul az utasok mellett nem marad hely a
számítógépnek, életfenntartó
rendszernek, készleteknek, üzemanyagnak,
energiacelláknak, utasüléseknek. Józan
számítás szerint egy ekkora dobozban legfeljebb
két ember férne el tűrhető körülmények
közt, 1-2 napig, de akkor meg nem elég a mentőkabinok
kapacitása a CR90-es korvetten minden utasnak (lásd: a
30. pontot). A Tantive IV.-nek van 12 mentőkabinja, ebből 4 db 12
személyes, 8 db 6 személyes. Bennük összesen 96
utasnak van hely, míg a jármű személyzete csak 46
fő, plusz 39 utasnak van hely, ami összesen 85 fő. Tehát 11
üres hely van a mentőkabinokban, ami lehetővé teszi a
létszámon felüli utasok kimentését is
vagy a robotok menekülését (noha Thripio szerint
nekik tilos mentőkabinba szállni), illetve 1-2 kabin
indítás előtti sérülése,
használhatatlanná válása esetén
hasznos.
A harmadik hiba a mentőkabin elhelyezkedése a
hajótestben. Az Új reményben először azt
látjuk, hogy a mentőkabin orrán lévő
bejárati ajtó függőlegesen áll, tehát
a jármű az oldalán fekszik a hajótestben a
fedélzethez képest, amikor a két robot
beszáll. Aztán a kilövéskor a
kivetőnyílás lefelé néz a Tantive IV.
törzsén, nem oldalra, különben nem a csillagos
űrt látnánk (pontosabban a Tatuin felszínét
kellene látnunk!), hanem a csillagromboló dokkját.
Vagyis kilövés előtt a kabin 90 fokkal elfordult,
lefelé. Ezzel az a baj, hogy a kabin hosszúkás
henger alakú, nem gömb, így a hajótestben
való elforduláshoz sok helyre lenne szüksége,
ami elég helypazarló és logikátlan
megoldás. A kilövést a kivetőcsőből nézve azt
látjuk, hogy a kabin orral előre távozik, azaz a
hajtóműveit fordítja az űrhajó felé.
ALulról nézve szintén ezt látjuk, hogy
orral előre zuhan lefelé a bolygó irányába.
Viszont amikor belülről nézzük, a két robot
kibámul az orrban lévő bejárati ajtó
ablakán, amin túl nem a Tatuint látjuk, hanem
furcsamód a csillagrombolót. Ehhez az kell, hogy a
járművet irányító Artu megfordítsa a
kabint. Amivel az a baj, hogy egy fölösleges manőver
(üzemanyagpazarló), ráadásul felhívja
vele magukra a birodalmiak figyelmét. Akik ha először azt
hitték, hogy tévedésből startolt a mentőkabin
és üres, ezután már sejthetik, hogy valaki
lehet rajta, például egy robot, különben
miért manőverezne a szerkezettel? Ha csak a robotpilóta
vezérli a kabint, annak nincs rá szüksége,
hogy az ablakon keresztül visszanézzen az elhagyott
anyahajójára. Ezután ismét azt
látjuk, hogy a kabin orral előre halad a bolygó
felé, vagyis visszafordult. Ha valaki erre azt mondaná,
hogy a kabin forog és bukdácsol az űrben, arra azt tudom
válaszolni: igen, de csak a hossztengelye körül forog,
nem a kereszttengelye körül. S mivel hosszában
lőtték ki a hajótestből, mint valami
lövedéket, semmi sem kényszeríti arra, hogy
megforduljon. Ezt a jelenetsort láthatóan nagyon
összekutyulták a filmesek, akik elfelejtették
egyeztetni egymással a térbeli irányokat.
31/b. Vuki mentőkabin és E3 mentőkabin:

Mindkét típussal
ugyanaz a baj: túl kicsik a feladatra, amit el kéne
látniuk. Az egy személyes vuki evakuációs
kabin ráadásul nem
kényszerleszállásra való, hanem fel lehet
szállni vele a bolygó felszínéről,
tehát űrhajóként működik. Az
újságban azt írják róla, hogy a
vukik ezzel oldották meg üldöztetés
esetén a lakosság gyors evakuálását
(hogy sok ilyen kis kabint rejtettek el a bolygójukon), ami
totális sületlenség. Kevés nagy méretű
űrhajóval többre mentek volna (és messzebbre
repülhettek volna).
Az E3 mentőkabinnal kapcsolatban az szerepel, hogy Yoda a Polis
Massán fellopakodott egy automatizált
gabonaszállító teherhajó
fedélzetére, ahonnan észrevétlenül
ellopott egy E3-ast és azzal szállt le a Dagobára.
Ez a mese szintén ezer sebből vérzik. A Polis Massa egy
aszteroidamezőben működő bánya, ott nem termelnek
gabonát. Ettől még lehet, hogy szállítanak
oda, bár célszerűbb volna inkább a lisztet vagy a
készterméket, pékárukat
szállítani a bányászoknak, hogy ne kelljen
még az őrléssel, sütéssel is foglalkozniuk. A
másik gond, hogy az automatizált teherhajó azt
jelenti: nincs élő személyzete, robotpilóta
irányítja. Akkor minek a fedélzetére egy
három személyes mentőkabin? És hogy lehet azt
észrevétlenül ellopni, anélkül, hogy se
a robotpilótának, se az üzemeltetőnek,
tulajdonosnak, karbantartónak ne tűnjön fel később a
hiánya? És ne próbálja visszaszerezni?
32. Venator-osztályú csillagromboló:

Nagyon impozáns
jármű, épp csak komolytalan az a megoldás, hogy
két parancsnoki híd van a tetején egymás
mellett, mintha egy kétfejű szörny lenne. Így a
két állás közt macerás az
átjárás (lépcsőn vagy lifttel le,
séta a keresztfolyosón, lépcsőn vagy lifttel fel),
a tornyok közti üres tér nincs kihasználva, de
arra legalább jó, hogy a kis vadászgépek
vakmerő műrepüléssel átsuhanjanak a tornyok
között egy csata során. Más
értelmét nem látom.
Az jó megoldásnak tűnik, hogy a hangárok
kijárata a törzs felső részén van elhelyezve
hosszában, nem alul, mert így a páncélozott
has az ellenség felé fordítható és
közben takarásba kerül a hangárkapu, valamint a
parancsnoki hidak is (és a parancsnokok semmit nem látnak
a csatából, tehát fölösleges
kibámulniuk a túlméretezett ablakokon).
Hátránya viszont, hogy egyetlen hosszú kapuja van
a hangárok közé ékelt
felszállópályának, ami egyben
leszállópálya is. Ezzel egyrészt az a baj,
hogy ha ugyanott kell felszállni, mint ahol leszállni,
ezt nem lehet egyszerre végezni, csak felváltva, ami
lassítja a folyamatot. Nem véletlenül vannak a nagy
repülőgéphordozók úgy
felépítve, hogy elöl felszállnak,
hátul leszállnak a gépek és így
körforgalmat lehet megvalósítani a csata
során. A két oldalsó dokkolókaput elvileg
lehetne használni leszállásra, de a filmekben
mégsem ezt látjuk, így valószínűleg
csak dísznek tették oda őket a tervezők. Ha az
ellenségnek sikerül megrongálnia a felső
hangákapu hosszú fedeleit, és azok beszorulnak,
nem lehet kinyitni vagy bezárni őket, vagyis az egész
rendszer használhatatlanná válik. Több
értelme lett volna annak, ha több kisebb,
függetlenül nyitható hangárkapu fedi a
felszállópályát. Elvégre a
gépeknek nem kell a felszálláshoz nekifutniuk a
pályának, mert az űrben vannak.
32/b. Tűzoltó légsikló:

Egész
jó jármű lenne, ha a kitaláló picit
gondolkodtak volna. Mi az, hogy a gép
másodpilótája hátul foglal helyet a farba
épített kupolában? Biztonsági
okokból - írják az újságban.
Csakhogy ez nem harci jármű, nem lőnek rá és mivel
a szárnyak végére szerelt tűzoltó
fecskendők messzire elhordanak, nem fenyeget az a veszély, hogy
baj éri a pilótákat, ha nem csinálnak
hülyeséget. A másik komoly probléma, hogy a
fedélzetén állítólag van egy teljes
tűzoltóbrigád is, meg egy
mozgókórház, valamint egy vonósugár
a roncsok felemelésére. Ezek abszolúte nem
valók egy oltást végző légijárműre,
mert csak elveszik a helyet az oltófolyadékoktól.
A tűzoltóbrigádoknak és
mozgókórházaknak külön
légsiklókon kellene a helyszínre sietniük,
ahogy a vonósugarat is külön járműre kellene
telepíteni, nem kombinálva egymással a
különféle feladatokat, mert azok csak
akadályozzák egymást munka közben. Gondoljuk
végig: a tűzoltógép feladata gyorsan a
helyszínre vinni az oltóanyagot, kiszórni a
levegőben, majd elrepülni a következő adagért. A
tűzoltóbrigádok feladata ellenben leszállni a
célzónába és a felszínen dolgozni a
mozgókórházzal együtt. A vonósugaras
darugépnek előnyösebb, ha nem cipel magával semmi
terhet, mert akkor csökken a felemelhető hasznos súly, amit
még elbírnak a hajtóművei. Nem véletlen,
hogy a földi tűzoltóságok is több
különböző felépítésű,
feladatú szerkocsit használnak, amik együtt vonulnak
ki a helyszínre és megosztják a munkát. Az
alkotók igazán megnézhettek volna egy
tűzoltókról készült filmet vagy utána
nézhettek volna az ilyen nyilvánvaló
részleteknek...
33. Lucrehulk-osztályú droidvezérlő hajó:

Ezzel a nagyon pofás,
látványos járművel szinte csak a baj van (azon
kívül is, hogy az újságban lévő
tervrajzain több bejegyzés jelzővonala rossz helyre mutat).
Milyen teherhajó az, aminek a hasznos térfogata
javarészt üresen marad? Mármint a csészealj
alakú hajótest közepén van egy hatalmas lyuk,
ahol csak egy nagy gömb van a hátsó részhez
csatlakoztatva. Állítólag onnan
irányítják a gépet, viszont onnan
elég rossz kilátás nyílik a
környékre, pont a gyűrű alakú hajótest miatt.
Az, hogy a gyűrű alakú hajótest elöl nyitott, azaz
nem ér össze a két vége, csökkenti a
szerkezeti stabilitást (és változó
terhelés, gyorsulás esetén a törzs
deformációját növeli). Az orrban lévő
dokkolókarok túlméretezettek
(számításaim szerint kb. 250-260 méter
hosszúak lehetnek), amikkel csak hasonlóan
óriási járműveket lehet megfogni, kisebbeket nem.
Ráadásul rosszul vannak elhelyezve, mert egymás
felé néznek, így a két kar csak egy
hajót tud megfogni, feltéve, hogy elég nagy
és vagy befér közéjük vagy a hajó
orra előtt áll meg. A közvetítőtorony
antennái hátul helyezkednek el a taton, vagyis rossz
szögben állnak, ha előrefelé kell sugározni.
A törzsön körben, felül és alul elhelyezkedő
vevőállomások viszont jól vannak elhelyezve. Az
volna a logikus, hogy a vevőállomások egyben
adóállomások is, nem külön helyezkednek
el, kilométerekre egymástól és a droidok
vezérléséhez szükséges
számításokat decentralizáltan, helyben
oldják meg, nem központilag a parancsnoki gömbbe
telepített szuperszámítógéppel, ami
sebezhetővé teszi az egész rendszert (a műszaki
hibákkal szemben is). De a legfőbb gond a konstrukcióval
mégis az, hogy egy teherhajóból nem lehet
tisztességes hadihajót csinálni egyszerű
átépítéssel, mivel alapvetően más
célokra lett kifejlesztve. Aki olyan bolond, hogy ilyen kamu
hadihajóval megy a csatába, az ne csodálkozzon
rajta, ha elporolják. Azt a képtelenséget
már meg sem említem, hogy volt képes Anakin
vadászgépe puszta véletlenségből
berepülni a hadihajó dokkjába a csata közben,
mikor annak elvileg fel voltak húzva a védőpajzsai, hisz
támadás alatt állt?
33/b. Sheathipede-osztályú űrkomp:

Egész jó kis hajócska
lenne, ha rendesen kidolgozták volna. A karmos
leszállótalpak az újság szerint csak a
külön e célra épített platformokon
történő landolást tették lehetővé, ami
merő ostobaság. Egyrészt, mert így nem lehet vele
egy általános űrkikötőben leszállni (nem
praktikus). Másrészt mert
kényszerleszálláskor a hegyes karmok mélyen
belsüppednek a talajba, hisz kis felületen érintkeznek
a földdel (nem biztonságos), illetve nagy terhelés
esetén akár a leszállópálya
betonját is összetörhetik, behorpasztva azt a
gép alatt (balesetveszélyes). Ráadásul a
Baljós árnyakban azt látjuk, hogy gond
nélkül leszállnak vele a Naboo
fővárosában egy téren és még csak
össze sem töri maga alatt a nyilván nem erre a
súlyra tervezett kövezetet.
34. Nantex vadászgép:

A geonosisi
pilóták számára kifejlesztett gépben
szagalapú irányítórendszer van, amit
egyedül az ő fajuk tud használni. Erről az
írják, hogy gyorsabb vezérlést tesz
lehetővé, mint az optikai kijelzők, amit erősen kétlek,
mivel az összes ismert földi élőlény gyorsabban
tud tájékozódni látással, mint
szaglással. Mivel az egyik fénysebességgel
közvetíti az információt, a másik
pedig a levegőben terjedő molekulák lassú mozgása
által. Amúgy az egész gép túl kicsi
(szokás szerint) és technikailag elképesztően
lehetetlen a kialakítása, mivel két törzse
van, amik egymás fölött helyezkednek el,
köztük két gömbbel, amik mágneses
csapdákban lebegnek, elöl a fegyverzet, hátul a
hajtómű. Ennek a megoldásnak a fő hátránya
az, hogy törékennyé teszi a gépet
(könnyen széteshet a két törzs),
másrészt a hajóágyú
mozgathatóságát lekorlátozza a hosszan
előrenyúló kettős orr, amik miatt csak
oldalirányban forgatható az ágyú,
fölfelé és lefelé nem nagyon. Az viszont
jó megoldás (lenne), hogy a pilótafülke
kupolája körpanorámát biztosít - de
kinek is? Egy olyan pilótának, akinek
érzékenyebb az orra, mint a szeme? Minek? Szagolja ki az
ellenséget!
34/b. Punworcca-116 űrvitorlás:
Ez a hajó egyszer már szerepelt az
újságban, lásd: 22/b. járművet.
Igazán figyelhettek volna a szerkesztők, hogy ne
ismételjék magukat!
35. ARC-170 vadászgép:

Az
X-szárnyú őse, két bazinagy
beömlőnyílású hajtóművel (amely
beömlőnyílások le vannak zárva, szóval
igazából fölöslegesek és csak a
légellenállást növelik a légköri
repülésnél) és 6 irányba
szétnyitható szárnyakkal, amik közül 4
csak hűtőpanel hőelvezetésre. Ha egy vadászgépen
négy ilyen nagy szárny van, amik hőt sugároznak
magukból, ideálisak az ellenség hőkövető
rakétái számára célpontnak. Ennek a
hajónak végre elfogadható (hihető) a
mérete, bár elég bolondul lett kialakítva
az orra, ami mélyen lelóg a beleépített
szenzorok miatt, így
kényszerleszállásnál (ha hasra kell tenni a
gépet) beleakadhat a talajba és felboríthatja a
gépet, mielőtt leszakadna. Ahogy a taton is van egy
mélyen lelógó szerelvény a
hátsó, alsó lézerágyú
számára, ami sokkal nagyobb a
szükségesnél. Előnye viszont a típusnak, hogy
három fős személyzete van (pilóta,
navigátor, faroklövész), plusz egy asztromechanikai
droid is trónol a tetején. Tehát meg lehet osztani
a feladatokat, nem egy embernek kell mindenre figyelnie, ami nagyon
fárasztó és rontja a reakcióidőt.
Ennél a géptípusnál is
elkövették azt a klasszikus hibát a tervezők, hogy a
pilóták sisakja nyitott (hogy látni lehessen az
arcukat a filmben: De minek? Hisz mind egyforma klón!),
így hirtelen dekompressziónál gyorsan odavesznek a
hiányos felszerelésük miatt az űrben. De
legalább van a gépen két hátrafelé
tüzelő ágyú is az üldözők
távoltartására, amit az első Halálcsillag
fölött vívott csata óta hiányolok a
vadászgépekről.
35/b. Acclamator-osztályú cirkáló:

Az újságban tévesen
csatahajóként is emlegetik ezt a
csapatszállítóhajót, ami valamiért
cirkáló besorolást kapott. Mintha nem
tudnák eldönteni, hová is való ez a
járműtípus? Lényegében egy kisebb
csillagrombolóról van szó, egy kicsiny parancsnoki
toronnyal, ami egy kisebb felszíni hadsereget képes
elhordozni a fedélzetén és bármilyen
bolygófelszínre leszállva kitenni azt. A
felsorolásban olyan sok felszíni hadigép szerepel,
hogy azok szerintem még darabokra szedve sem
férnének el egy ekkora űrhajó
fedélzetén, hacsak nem préselik kis
tömbökbe össze előtte. Gondoljuk végig: egy 752
méter hosszú, 460 méter széles, 183
méter magas hajóba kell bezsúfolni minden
életfenntartó rendszert, hajtóművet, fegyverzetet
és személyzetet a lakóhelyiségekkel, plusz
16000 katonát, 320 robogót, 80
ágyúnaszádot, 48 AT-TE lépegetőt és
36 SPHA ágyút (meg gondolom a
pótalkatrészeket, üzemanyagot,
muníciót, ellátmányt hozzájuk). Ez
iszonyúan sok, szerintem legalább 3-4 ekkora hajó
kéne az elszállításához a
valóságban.
36. J-327-es nubian jacht:

A krómozott burkolatú,
áramvonalas luxusjacht egyértelműen a star wars univerzum
legszebb járműve. Szépséghibája
mindössze annyi, hogy a hajtóműveiből
hátrafelé hosszan kilógó két
tüske szerintem teljesen fölösleges rá. Ezekről
azt írja az újság, hogy hűtőbordázat van
bennük, amivel csak az a baj, hogy egy vékony, hegyes,
tüske alakú szerelvény mindenre alkalmas, épp
csak hűtésre nem, mert a lehető legkisebb a felülete
ahelyett, hogy a lehető legnagyobb lenne (mint például
egy síkfelület). A leszállótámjai
pedig kecsesen ívelők, épp csak statikailag
irreálisak, mivel a jármű sok tonnás
terhelése így oldalirányban nehezedik
rájuk, vagyis könnyen eltörhetnek. Azt már meg
sem említem, hogy ha egy dögnehéz űrhajó
ilyen kis, hegyes lábakkal leszáll a Tatuin sivatagi
homokjára, a nagy súly miatt a támlábai
rögtön belesüppednek a talajba, míg hasára
nem ül a jármű. Amit komolyan hiányoltam az
újságból, az a jacht belső tervrajza, ezért
ezt itt mellékelem. Ezen jól látszik, hogy a
hajótest belül elég rosszul van kihasználva,
például irreálisan kicsik a személyzet
és az utasok kabinjai, miközben nagy terek állnak
kihasználatlanul a fedélzeten, lásd:
trónterem, technikai állomás (aminek inkább
a hiperhajtómű és a reaktor közelében lenne a
helye logikusan). Ráadásul a filmen látható
külső hajómérethez képest
eléggé valószerűtlennek tűnik az, hogy belül
elférjen a két szintes fedélzet. Főleg a lapos
és hegyes orrban, a parancsnoki híd előtt nincs
elég hely ehhez.
36/b. J típusú nubian jacht:

Ez a hajó is gyönyörű
formailag, elegáns keresztezése a Naboo királyi
cirkálónak (lásd: 29. szám) és a H
típusú nubian jachtnak (29/b. szám). Az
újságban azt írják róla, hogy
eredetileg személyszállító hajónak
tervezték, majd átépítették
diplomáciai jachtnak. Ezzel csak az a probléma, hogy
összesen 3 utasnak van benne hely, ami mindenre elég, csak
rendes utasszállításra nem. Ha jobban
belegondolunk, még egy trabantban is többen férnek
el, mint ebben a krómozott csilivili
luxusjárgányban. Ennek fényében
kissé helypazarló megoldásnak tartom, hogy a
gép vezetéséhez a pilótán
kívül egy navigátorra és egy
tüzérre is szükség van. Ez három fő.
Akkor hol marad hely az utasoknak (plusz nulla fő)? De legalább
gyors és szép és drága és feltűnő.
Egyszóval illik a szerénységéről ismert
Padmé Amidala szenátorhoz. Kérdés, hogy egy
29,2 méter hosszú és 49,3 méter
széles űrhajóban miért csak 3 főnek van hely?
Talán mindhármuk számára tágas,
több szobás luxus lakosztályok bújnak meg a
fedélzeten?

37. OG-9
pókdroid:
Kezdjük azzal, hogy ez a szó szoros
értelmében nem jármű, hanem csak egy robot,
tehát elvileg semmi keresnivalója ebben a sorozatban.
Járműnek ugyanis az a gépezet számít, ami
közlekedési eszközként
használható, tehát utast szállít. Ez
a négylábú lépegető droid a mérete
ellenére alkalmatlan erre. Műszaki szempontból a
legkomolyabb hibája, hogy a túlméretezett
lábai mind az alsó, mint a felső
lézerágyújának útban vannak,
tehát akadályozzák a tüzelést, amit
jól fel lehet használni ellene. Bőven elég, ha a
lesből rátámadó gyalogosok megkapaszkodnak a
lábain és azok takarásából
módszeresen szétlőhetik a gömb alját vagy
bombákat szerelhetnek a lábaira. Gyenge pontja
továbbá, hogy csak négy lába van,
míg egy póknak köztudomásúlag nyolc.
Így egyetlen láb sérülése is
felboríthatja és harcképtelenné teheti a
robotot. Ráadásul a méretéhez képest
kevés a fegyverzete és túl magas: könnyű
célpontot nyújt sík terepen.

37/b. DSD-1 törpe pókdroid:
Nagyobb társának hű kistestvére, kevesebb
hibával, mint az OG-9-es.
Felépítésének előnye, hogy a
lézerágyúja a lábak fölött
található, így nem lőhet bele saját
magába. Hátránya viszont, hogy egyetlen fegyvere
van, vagyis hátbatámadható. Továbbá
az infravörös érzékelői is csak előre
néznek, nem körkörösen lát velük, ami
elég rossz megoldás.
38. Nebulon-B fregatt:

A
kettéosztott hajótestű szerkezet több
szempontból is kész műszaki rémálom.
Egyrészt a vékony és sebezhető
összekötőrúd miatt, ami teljesen értelmetlen
megoldás és szerkezetileg gyengíti,
törékennyé teszi a járművet. Főleg
éles fordulóknál (csatában manőverezve)
nagy terhelés nehezedik rá, amitől eltörhet,
deformálódhat, továbbá
kihasználatlanul hagyja az orr és a tat közt
rendelkezésre álló hatalmas teret. Ha ez a gerinc
megsérül, a hátsó részben
szolgálatot teljesítő személyzet el lesz
vágva az elülső résztől és csak szkafanderben
tudnak átmenni hozzájuk jó esetben. A rúdra
szerelt dokkolóalagút miatt a kisebb hajók
kívül csatlakoznak a fregattra, ahelyett, hogy belül,
védett hangárokban parkolnának, ami
sebezhetővé teszi őket. Ráadásul ebből csak egy
darab van, noha a rúdon felül és alul akár
4-6 dokkolóalagútnak is bőven lenne hely úgy, hogy
a járművek ne ütközzenek össze.
Másrészt a vezérlőközpont alá
épített, lelógó állványzat
sem igazán jó ötlet, amire a
távérzékelőket és fegyvereket
aggatták. Emiatt a hajó teteje védtelenül
marad a felülről érkező támadások ellen.
Ráadásul ez a felépítés
megakadályozza, hogy a fregatt leszálljon egy
égitest felszínére vagy akár
kényszerleszállást végezzen. További
hátránya az állványzatnak, hogy
rögzített, vagyis a rászerelt berendezések
nem körbeforgathatók (együtt vagy
külön-külön tengelyeken). Így az
egész hajótesttel kell célozni, ami egy ekkora
járműnél időigényes és macerás
feladat.
Harmadrészt a hajótest bal oldalán
látható hatalmas panorámaablak, ami
mögött egy orvosi szoba található, kész
öngyilkosság egy hadihajó esetén. A filmen
ugyan jól mutat, hogy a főszereplők kinéznek rajta, de a
valóságban csak fölöslegesen sebezhetővé
teszi a fregattot a meteorokkal, repeszekkel, belövésekkel
szemben. Ez még akkor is így van, ha egy
páncéllemezzel lefedhető, mert az nem ugyanaz, mint a
rendes, páncélozott hajóburkolat. Ha pedig folyton
zárva kell tartani a háborús helyzet miatt, akkor
mi szükség van rá?
Ahhoz, hogy ezt a semmire sem jó szerkezetet
konvojkísérőként vagy
kórházhajóként lehessen használni,
először is teljesen át kéne tervezni és
építeni, de annyira, hogy végül nyomokban sem
emlékeztetne önmagára. Így jó
eséllyel versenyezhet a star wars univerzum
legbénább hadihajója címért.
38/b. Vader meditációs kamrája:
Egy meditációs kamra minden, csak nem jármű. Nem
robot, nem mentőkabin, tehát semmi keresnivalója ebben a
sorozatban. Az újság szerkesztői mintha nem
tudnának mit betenni az újabb számokba, pedig
bőven vannak még a star wars univerzumban
említésre méltó járművek.
39. AA-9 teherhajó:

A galaxis
igáslovának becézett űrjármű
újabb példája a technológiai
ostobaságnak. A törzse felül kiszélesedő, alul
keskeny, vagyis magasan van a súlypontja (borulékony).
Ennek megfelelően a raktere is inkább magas, mint széles,
tehát legfeljebb lépegetők
szállítására lenne ideális, nem
általános teherjárműnek. Az alján
túl sok a rakodónyílás a kicsiny
raktérbe, míg felül az utasfedélzet
túl nagy. Ezt pont fordítva kellett volna
csinálni: legyen alul a nagy és széles
raktér, kevés nyílással és felette a
kicsi, keskeny gerincben az utastér, elöl a parancsnoki
híddal. Akkor nem kellene a rakományt a
bejárattól belső teherlifteken fölfelé
mozgatni a hajótestben, fölöslegesen és
időpazarlóan. További rossz megoldás, hogy egy
ekkora hajónak (390 méter hosszú, tehát
akkora, mint egy olajtanker!) mindössze négy darab
leszállótalpa van, és azok is kicsik, oldalra
hajlók ahelyett, hogy lefelé állnának
(praktikusan) és kis felületen érintkeznek a
talajjal, tehát hatalmas nyomást gyakorolnak rá.
Így csak speciálisan megerősített
leszállópályára tehető le a gép, egy
primitívebb kifutón megrakva egyszerűen
belesüllyednek a lábai a földbe. Nyilván
ezért kell inkább rakodás közben a repulzoros
hajtóművein lebegnie a kikötőben, ami meg tiszta
energiapazarlás, szóval nem teszi
költséghatékonnyá a gépet. Az
újság szerint ráadásul ezt a hajót
katonai célra is használták,
csapatszállítónak és
utánpótlás szállítónak, noha
feltűnően lassú és a magas
felépítése miatt kitűnő célpontot
nyújt a terepen. Nagyon hülye katonának kell lennie
annak, aki egy ilyen rosszul megtervezett gépet hadi
célokra próbál használni.

39/b. Nabooi repulzoros gondola:
Ez a kézzel készült gondolasikló egy
terepsikló és egy hajó keveréke, ami nagyon
elegáns, épp csak túl kicsi a
használhatósághoz. Az utasok mellett nincs benne
hely a csomagoknak. Lefelejtették róla a
szévédőt, noha 100 km/h a végsebessége
és van egy minden funkciót nélkülöző
keskeny, felfelé görbülő farka, amin nincs
kormánylapát. Az orrát pedig elfelejtették
hegyesre építeni, ami egy csónaknál
alapkövetelmény a közegellenállás
csökkentése érdekében, így komoly
hullámokat vet a vízben haladva.
40. AT-ST, birodalmi lépegető:

A két lábon járó
halálnak
becézett gép nyilván az utasai
számára halálos főleg, nem az ellenségre
nézve. Már négy lábon is elég
problémás járni egy géppel, kettőn meg
végképp balesetveszélyes. A
páncélozott utastér miatt magasan van a
súlypontja, így ha beleakad valamibe a lába,
könnyen felborul és összetörik. A
fegyverzetével csak előre lehet tüzelni, tehát a
háta teljesen védtelenül marad. Nem csoda, hogy csak
járőrözésre és felderítésre
használható, azaz nem harcmezőre tervezték. De
akkor miért vetették be a birodalmiak
különféle csatákban (a Hothon, az Endoron)? A
pilótafülkéből nem lehet rálátni a
lábakra, vagyis a sofőr csak képernyőn keresztül
figyelheti, mi van közvetlenül előtte és alatta. A
lábak elején ugyan van egy éles acélkarom,
de csak egy-egy darab, nem több, ami szerintem kevés a
nehéz terepen való biztonságos
megkapaszkodáshoz, járáshoz, futáshoz. Nem
véletlen, hogy az állatoknak több lábujjuk is
van a természetben, talán érdemes lett volna
odafigyelni rájuk. További értelmetlenség,
hogy az utasfülkébe felülről kell beszállni, a
tetőn át. Így a személyzetnek a lehető legnehezebb
dolga van, ha be akar jutni a gépbe vagy el akarja hagyni azt.
Főleg úgy, hogy még létra sincs a gép
oldalán, meg a lábain, ahol megmászható
lenne. Plusz, ha megnézzük oldalról a szerkezetet,
jól látható, hogy nagyon elöl van a
súlypontja, tehát könnyen orra bukhat. Csak a
lábak feszítőereje akadályozza meg a
felborulását, vagyis ha bármelyik
meghibásodik vagy megsérül, az egész
acélcsirke menthetetlenül felborul és
ócskavassá változik.

40/b. Braha'tok ágyúnaszád:
Ennek a hajótípusnak két példánya is
részt vett az endori csatában, bár A Jedi
visszatérben csupán a háttérben
láthatók rövid időre, a sullusti indulás
előtt oldalról és a Halálcsillagnál
folyó csata során szemből. Formára egész
jól néznek ki, csak nem értem, miért
kellett a jármű oldalára külső, fülszerű
paneleket szerelni, illetve hátul miért van rajta
két, oldalra néző parabolatányér? A
leírás szerint nyolc
ikerturbólézerágyúja és nyolc
rakétavetője van, ám ezekből egyik sem látszik a
modellen, csupán antennák, dokkolókarok,
szárnyak és egyéb érdekes
függelékek lógnak a törzsén.
Folytatás:
41-től 50-ig
Vissza a tartalomhoz