Ewan Steery
A STAR WARS
UNIVERZUM JÁRMŰVEI
41-től 50-ig
41. IG-227 Hailfire droidtank:

Egy újabb droid, ami nem
jármű, hanem csak robot. A két hatalmas keréken
gördülő szerkezetnek számos hibája van. Az
egyik, hogy a kerekei indokolatlanul nagyok, így könnyen
észrevehető messziről, vagyis nehéz elrejteni a terepen.
Ebből következően a tárolásához,
űrhajón való szállításához is
nagy hangárra van szükség (helypazarló). A
kerekek nem páncélozottak,
sérülésük esetén a gép
megbénul. Ugyanakkor hatalmas mérete (8,5 méter
kerékátmérő!) dacára csupán 45 km/h
sebességre képes, ami elképesztően lassú a
többi felszíni harcjárműhöz viszonyítva.
A páncélozott irányítómodul
tetején lévő két rakétavető konténer
állásszöge csak függőlegesen
változtatható, vízszintesen nem, a hatalmas
kerekek miatt, így oldalirányba célozni az
egész jármű elfordításával kell, ami
harctéri körülmények közt nem
feltétlenül előnyös. A 2x15 db rakéta orra
védtelenül kiáll az
indítókonténerekből, így könnyen
megrongálhatók akár kézifegyverrel is. A
rakétakonténerek feladata a valóságban nem
csupán a rakéták tárolása és
indítása, hanem a védelme is a
kézifegyverek tüzétől, repeszektől és az
időjárás viszontagságaitól (eső, hó,
homok). Ezért szokták őket elöl-hátul
zárósapkával ellátni, ami csak a
kilövés előtt nyílik ki. A tűzerő fokozása
érdekében kulcsfontosságú volna a
konténerek gyors, automatizált
újratöltése, de a droidtank nem visz magával
további rakétákat, mivel nincs raktere és
pótkocsit sem húz magával. Így vagy
kísérnie kell egy töltőjárműnek vagy folyton
vissza kell térnie a bázisára
munícióért, ami nem igazán hatékony
megoldás. A páncélozott
irányítómodul alatt van egy forgatható
lézerágyú a közeli, felszíni
célok ellen, aminek használhatóságát
az alacsony elhelyezése és az előre kinyúló
kerekek hajtóműrendszerei korlátozzák.

41/b. Hardcell típusú teherhajó:
Nagy, nehézkes és könnyen sebezhető. Katonai
célokra használni totális ostobaság.
42. Invisible Hand romboló:

A Providence-osztályú
rombolónak számos műszaki hibája van, ezek
közül csak négyet emelnék ki röviden. Az
első a tatból kiálló megfigyelőtorony, benne a
kommunikációs központtal, ami nagyon
látványos helyszínül szolgált Dooku
gróf kivégzéséhez, ugyanakkor feltűnő
és sebezhető célpontot nyújt az ellenség
számára. A kialakításának semmi
műszaki előnye nincs, hátránya annál több. A
második az oldalsó hangárfedélzet
széles bejárata, aminek védelmét olyan
pajzsgenerátorok látják el, amiket
gyerekjáték kilőni. Így történhetett
meg, hogy Anakin vadászgépe egyetlen sorozattal
szétlőtte a hangárkapu pajzsát, hogy Obi-vannal be
tudjanak repülni a csarnokba. Ahhoz képest, hogy ez egy
jelentősen módosított és megerősített
hadihajó, a szeparatista flotta
zászlóshajója, meglepően sebezhetőnek bizonyult a
coruscanti csatában. A harmadik a hátsó
ionhajtóművek lángsugarának
visszafordítására szolgáló
terelőlemezek megléte, amiket az újságban
elfelejtettek megemlíteni. Ha ezekkel ráterelik a
kiáramló hajtóműgázt a tat
burkolatára, az bizony komolyan megég és megolvad,
hacsak nincs külön páncélozva ez ellen. Viszont
a törzs mentén végigáramló
forró gáz akkor is kárt tehet a
kiálló műszerekben, ágyútornyokban,
megzavarva azok működését, ráadásul a
törzs formai kialakítása miatt oldalirányba
verődik a burkolatról, rontva a tolóerő
hatékonyságát. Ehelyett célszerűbb lett
volna vagy fékezőhajtóműveket szerelni az orrba vagy
keresztirányú manőverezőhajtóművekkel elforgatni
zuhanás közben az űrhajót, hogy farral előre
zuhanjon a Coruscant légkörébe. Azt most nem
említem, hogy orbitális pályáról
keringés közben így nem lehet leesni, hacsak nem
lebeg a hajó, amihez viszont lebegtető hajtóművek
kellenek, amikkel könnyebb lenne megállítani a
zuhanást, mint a tolóhajtóművekkel. Tehát a
Sithek bosszújában látott nagy, izgi
lezuhanás a valóságban sehogy se jönne
össze ebben a formában. A negyedik baki maga a
kényszerleszállás. Ha egy űrhajó
törzse kettétörik és az eleje lezuhan,
miközben a hajtóművek a hátsó részben
maradtak, kizárt, hogy a ronccsal (aminek még
szárnya sincs!) siklórepülést lehessen
végezni és sikeres
kényszerleszállással érjen földet.
Nincs az a tehetséges Jedi pilóta, aki egy ilyen
manőverezésre már képtelen roncsot szépen
letesz a kifutópályára, még az erővel
erőlködve sem.

42/b. Eddicus-osztályú
űrsikló:
A jól áramvonalazott törzsű komp orrában a
bal oldalon van egy hengeres fülke, a tetején
félgömb alakú pilótafülkével, ami
csúnyán elrontja a légáramlást a
hajó körül. Ráadásul az
újságban a felső képen a sikló
tükörképe szerepel, mert a fülke
átkerült a jobb oldalra. A bejárat
túlságosan hátul van, gyakorlatilag a
hajtóműtérből nyílik, ráadásul
túl keskeny (szűkös) és nem rendelkezik
rámpával. Így ha leszáll a talajra, s nem
egy lebegő platform mellé áll oda a levegőben, nem lehet
rendesen kiszállni belőle (szerintem). Ahhoz képest, hogy
a Galaktikus Szenátus vezetői számára
készült, nincs védelmi fegyverzete és
mentőjárművel sem rendelkezik.

43. BARC
robogó:
A hibái ugyanazok, mint a többi robogóé. Az
520 km/h-s csúcssebesség gyakorlatilag beleragasztja a
pilótát az ülésbe. A gép csak egy
személyes, a sofőr mögé nem fér fel
másik utas. A csomagtér túl kicsi, alig 5 kg teher
fér bele a leírás szerint, ami jóval
kevesebb, mint egy klón katona menetfelszerelése vagy
akár csak egyetlen lézerpuska súlya. Ahhoz
képest, hogy felderítőgépnek
szánták, négy előre néző,
rögzített lézerágyút is szereltek
rá, mintha csatagép lenne. Ugyanakkor elfelejtettek
radart, távcsövet, felvevő kamerát,
fényképezőgépet,
álcázóberendezést
(hangtompítót a gázturbinákra) és
egyéb távérzékelő berendezéseket
rárakni.

43/b. Flare-S
suhanó:
Miként a robogók, a suhanók használata is
kész öngyilkosság. A Flare-S 600 km/h-val repeszt,
maximálisan 350 méter magasan, amivel gyakorlatilag
repülőgépnek minősül, rendes szárnyak és
fülke nélkül. Hátránya, hogy
lefelejtették róla az
üléstámlát, így nagy
sebességnél a pilótának igencsak
kapaszkodnia kell a kormányba, ha nem akarja, hogy a
menetszél hanyatt döntse az ülésen.
44. Zephyr-G suhanó:

A 350 km/h
csúcssebességű suhanó fő előnye a többi
géppel szemben, hogy két utast tud
szállítani, igaz a hátsó utas
számára nincs lábtartó alul.
44/b. Anakin versenyfogata:

Ezt a repulzoros járművet
érdemes lett volna az újság egy külön
számában ismertetni, ahelyett, hogy csak egy
lábjegyzetet kap, elvégre fontos szerepe van az I.
részben. Így sajnos le kell mondanunk róla, hogy a
kis modelljét a vitrinbe tehessük. Műszaki
szempontból igazi hajmeresztő konstrukció, főleg a
hajtóműveket összekötő energiakapocs miatt, aminek
valószínűleg nem tesz jót, ha a sivatagban
száguldozva homokszemek és felvert kavicsok kerülnek
bele, megzavarva, esetleg megszakítva az
összeköttetést. Egy biztos: ép elméjű
ember soha nem ülne bele egy ilyen törékeny
lélekvesztőbe, ami 947 km/h
csúcssebességével kész
vadászgép.
45. HAVw A6 Juggernaut tanknaszád:

A csaknem 50 méter hosszú, 20
méter széles és ugyanilyen magas (plusz a
tetejéből kiáll még egy 10 méteres
megfigyelőtorony) páncélozott harcjármű
újabb példája az átgondolatlan
tervezésnek. Túl széles ahhoz, hogy egy
normális úton, pláne egy vidéki,
kanyargós földúton elférjen, de a
városi utcákon sem fér el a házak
között, legfeljebb a 6-8 sávos
sztrádákon, ahol viszont a magassága miatt nem
fér el a felüljárók, hidak és
villanyvezetékek alatt. Sem alagutakon, sem hidakon nem lehet
vele átkelni, úszni meg nem tud a vízen, mert
ahhoz túl nehéz és nem is úgy van
kialakítva a törzse, eleje. Ahhoz, hogy egyik
bolygóról a másikra lehessen
szállítani, komoly méretű teherhajókra van
szükség, így elveszi a helyet más
hadianyagoktól, lekötve a mindig korlátozott
szállítókapacitást. A hatalmas kerekeiből
hiába van 10, ha nem védi őket
köténypáncélzat sem oldalról, sem
szemből és hátulról, így könnyű
megrongálni őket (javítani, cserélni viszont
kész rémálom lehet a személyzete
számára). A vasúti szerelvény (vagy kisebb
torpedóromboló) hosszúságú
jármű a kanyarodás
megkönnyítésére csuklós törzzsel
rendelkezik, viszont ezt nem logikusan, középen
helyezték el, hanem hátrébb, a negyedik
keréknél, ami rontja a mozgékonyságot. A
fegyverzete ehhez képest elég szerény,
mindössze 6 ágyút és 2 rakétavetőt
számlál, noha egy ekkora monstrumon legalább 12
ágyút lehetne körben és a tetején
elhelyezni, valamint legalább 4 rakétavető
konténert. A tetejéből kiálló
megfigyelőtorony, amiben egy katona ácsorog és
nézelődik, egy igazi technikai abszurdum. Egyrészt mert
emiatt messziről fölfedezhető a jármű a terepen,
hiába bújik meg a dombok, fák
takarásában. Másrészt mert ide egy
rakás műszert, távcsöves kamerákat és
radart kellett volna elhelyezni egy szerényebb
képességű, fáradékony, figyelmetlen
és sebezhető ember helyett. Harmadrészt, mert a torony
komolyan akadályozza a mögötte elhelyezkedő
ágyútornyot a tüzelésben a tetőn és ha
megsérül (kilövik vagy beleakad valamibe),
rádőlhet az ágyútoronyra, tönkretéve
azt. Negyedrészt, mert sokkal hatékonyabb lenne torony
helyett drónokat vinnie a tetején, amik
szükség esetén fölrepülnek a magasba
és információkat szolgáltatnak a
személyzetnek a környezetről. Azt már meg sem
említem, hogy ha képes 50-300 katonát is
szállítani a belsejében, ezeknek milyen
nehéz be és kiszállniuk, pláne harci
helyzetben, amikor tüzelnek rájuk, mivel a kerekek majdnem
8 méter átmérőjűek, a törzs és a
bejárati ajtó pedig 10 méterre van a
talajtól.

45/b. Raddaugh Gnasp ornitopter:
Nagyon látványos, repülő rovarra emlékeztető
jármű, fő hátránya, hogy nyitott, így
két utasát sem a széltől, sem a
lövésektől, portól nem védi semmi. Az rendben
van, hogy tettek rá egy hátrafelé tüzelő
lézerágyút, de ennyi erővel egy előrefelé
tüzelőt is fölszerelhettek volna az elejére, hogy a
vukik ne csak távozás közben tudjanak
lövöldözni az ellenségre.
46. Droid tri-vadász:

Az
összes bemutatott harci droid közül eddig ez a legjobb
konstrukció, eltekintve attól, hogy
kispórolták belőle a védőpajzsot, ami minden
vadászgépnél alapkövetelmény kellene,
hogy legyen. Mivel szerkezetileg hármas
szimmetriájú, érdemesebb lett volna a három
félköríves vázelem közé
elhelyezni 1-1 rakétát, összesen hármat
ahelyett, hogy kettőt akasztanak az aljára. Ugyanígy az
elején két szenzor helyett is hármat kellett volna
alkalmazni, ami hatékonyabbá tenné a
térbeli érzékelését. A
leírás szerint 37000 km/h sebességre képes
légkörben, ami 30-szoros hangsebességet jelent
és komoly légköri pajzsok nélkül
izzásig hevítené a burkolatát a
valóságban, így sejtésem szerint ez egy
elírás és csak 3700 km/h-t kell érteni
rajta. A tervezők ráadásul állati hangok
kiadására programozták a gépet, hogy
megfélemlítse az ellenséges
pilótákat. Hol? A világűr
vákuumában? Vagy a légkörben, ahol a
hangsebességnél gyorsabb száguldozás,
lövöldözés és robbanások miatt
amúgy sem hallani semmit, csak megkésve, mikor a
hangrobbanás hulláma is odaér? Vagy a
rádiófrekvenciákon állatkodnak ezek a
droidok? Ahol a katonai adóvevők simán ki tudják
szűrni az efféle zavarást a saját
adatforgalmazásukból?
46/b. Munificent-osztályú fregatt:

Nagy, törékeny és
sebezhető monstrum, mivel a páncélozott burkolata nem
fedi le teljes egészében a belső, érzékeny
részeit, így az ellenséges vadászok
és célkövető torpedók számára
ideális támadási pontokat kínál harc
közben. Az elején magasra kiálló és
előrenyúló parancsnoki felépítménye
szintén jó célpont, a közepén
két oldalra kinyúló szárnyak pedig teljesen
fölöslegesek az űrben.
47. GR-75 szállítóhajó:

Műszaki
szempontból érdekes megoldás az alul
részben nyitott raktér alkalmazása, ahol a
burkolat alól kilátszanak a repulzorokkal felemelt
és rögzített teherkonténerek. Viszont ha a
védőpajzsok meghibásodnak vagy kilövik őket, a
levegő elszökik a raktérből és a
konténerekben tárolt kényes holmik hamar
tönkremehetnek a világűr vákuumában a hideg,
a sugárzás és a nyomáscsökkenés
miatt, nem beszélve a mikrometeoritok romboló
hatásáról és légköri
repülésnél a szögletes konténerek okozta
turbulenciáktól, amik szükségtelenül
növelik a légellenállást. Hacsak nem
gyártanak külön ehhez a hajótípushoz
világűrálló konténereket, amik viszont
nyilván jóval drágábbak a sima
konténereknél. A hajó tetején, hátul
kiálló parancsnoki híd valójában
csak egy apró irányítókabin, aminek
méretét a tervrajz alapján 2 méter magasnak
és 5 méter hosszúnak becsülöm,
tehát kb. akkora, mint a Millennium Falcon
pilótafülkéje. Innen remekül lehet látni
fölfelé és kétoldalra, de előre csak
korlátozottan a hajótest miatt, így
leszálláskor a pilóta nem látja, mi van a
hajó előtt és alatt. Amit főként hiányolok
erről a járműről, az a teherzsilip és a
rakodórámpa, amin be lehet menni a felül lévő
zárt hajótestbe. Erre ugyan vannak utalások
néhány rajzon, de a modell alulnézeti
képén nem látható a helye a megadott
pontokon (középen, illetve hátul). Azt már
meg sem említem, hogy a hajó alulnézeti
rajzán, ahol jól látszódnak a
felfüggesztett konténerek, azok össze-vissza
állnak, nem szabályos rendben, szorosan illeszkedve a
hajótesthez.

47/b. Porax-38 vadászgép:
Az összes bemutatott pilóta vezette vadászgép
közül eddig ez a legjobb konstrukció, eltekintve
attól, hogy gyenge a vezérlő
számítógépe, ami nyilván
megnehezíti a pilóta dolgát. Kérdés:
akkor vajon Grievous tábornok a Magna-testőröknek adott
gépekben miért cserélte ki még kisebbekre
(gyengébbekre) a számítógépeket? Nem
erősebbre kellett volna átépíteni őket, hogy
jobbak legyenek? Vagy úgy gondolta, a Magna robotok agya
elég okos ahhoz, hogy önállóan is
megbírkózzon a szükséges
számításokkal harc közben, mikor amúgy
is rengeteg másra kell figyelnie?
48. AAT tank:

Formailag
kifejezetten szép jármű, aminek a
tervezésénél az esztétika volt a fő
szempont, nem a harcászati szempontok. A test alsó
részét alkotó, leszerelhető, cserélhető
vasalótalpban van a repulzorhajtómű és hat
gránátvető. Ha kifogy a lőszer, az alsó
részt ki lehet cserélni. Kérdem én: hogyan?
Ha az alsó részben van a lebegtető hajtómű, akkor
erre támaszkodik a felső rész. A cseréhez
tehát egy nagy darura vagy targoncára van
szükség, ami leemeli a futóműről a
felépítményt. Ez a harctéren, pláne
csata közben fölöttébb macerás feladat.
Amúgy minek hat gránátvető egy tankra, ami
alapvetően az ágyújával és
géppuskáival harcol? A filmek egyikében sem
használták soha ezen gránátvetőket, ha
jól emlékszem. Akkor minek vannak? Oldalnézetből
jól látható, hogy a tank súlypontja nem a
futómű fölött van, hanem mögötte, vagyis
erősen farnehéz a gép. Hogy nem dől hanyatt, borul
hátra az egész kóceráj? Az
egyensúlyban tartásához nyilván
külön energia kell, ami fölösleges pazarlás
és instabillá teszi a járművet. A földi
lánctalpas harckocsik köztudottan 80-100 km/h
sebességre képesek terepen és
országúton. Az AAT egy lebegő terepsikló,
tehát elvárnánk tőle, hogy minimum úgy
száguldozzon, mint Luke tatuini terepsiklója,
legalább 200-300 km/h sebességgel vagy többel. Ehhez
képest a csúcssebessége kemény 55 km/h.
Miért? Hisz a harcászatban
létfontosságú a gyorsaság. A tank
lövegtornya túl alacsony, ráadásul előtte van
egy fölösleges dudor a fémtesten, ami
megakadályozza, hogy a löveget lefelé lehessen
irányozni, például ha egy dombtetőről (annak
fedezékéből) kell tüzelni egy völgyben
lévő ellenségre (lásd: Baljós
árnyak). Az animációs filmekben többször
lehet látni a tankot belülről. Négy fős a (droid)
személyzete és jól megfigyelhető, hogy
belülről sokkal nagyobb a jármű, mint kívülről.
De még ha ezen bakitól eltekintünk is, a tank vastag
páncélzata miatt nem sok hely marad belül a
személyzetnek, plusz a hajtóműnek, az energiafejlesztőnek
(négykamrás multireaktor!), a kormányrendszernek,
a távérzékelőknek és más
kütyüknek, amik kellenek egy ilyen gép
működéséhez. Szerintem egy tankcsatában
még egy T-34-essel is simán le lehetne győzni ezt az
ultramodern technikai csodát.
48/b. C-9979-es leszállóhajó:

Miért kell egy
szállítóhajóra 370 méteres
fesztávolságú kettős szárny, ami olyan
nehéz, hogy meg sem bírja tartani a saját
súlyát, ezért külön energiamezőkkel kell
őket fenntartani, hogy egyáltalán megmaradjanak a
törzsön? Egy olyan járművön, ami nem
aerodinamikai elven repül, hisz űrhajóról van
szó, tehát teljesen fölösleges neki a
szárny. Ráadásul szállítás
közben a szállítóhajókat szét
kell szedni, levéve a szárnyaikat, hogy elférjenek
az anyahajóban. Majd a célbolygónál előbb
vissza kell szerelni rájuk a tök fölösleges
szárnyakat és csak aztán lehet berakodni és
elindítani. Ennyire munkamániások lennének
a Kereskedelmi Szövetség dolgozói?
Ráadásul a kirakodás után a hajók
ottmaradnak, utánpótlást biztosító
bázisnak a szöveg szerint. Hogy? Ha kirakodtak, akkor
már nincs bennük semmi, tehát nem tudnak
utánpótlást biztosítani. Ahhoz vissza kell
térniük az anyahajóra újabb
rakományért. Ki volt az a zseni, aki ezt a rengeteg
ökörséget kitalálta?
49. LAAT ágyúnaszád:

Ez a
jármű azt a feladatot látja el, amit ma a helikopterek.
Ügyesen összekombináltak tehát benne egy
Mi-24-est egy UH-1-essel, nagyon szépre megcsinálva,
épp csak a realitásokkal nem foglalkoztak közben. Az
orrban, magasan fent elöl ül a pilóta,
mögötte a lövész, aki az orrba szerelt két
ágyút kezeli. A gond csak az ezzel a megoldással,
hogy a lövész így nem látja, mi van a
gép előtt és alatt, ahová lőnie kell. Ezért
van a harci helikopterekben (Mi-24, Apache) elöl a
lövész és hátul a pilóta. A
szárnyak nem aerodinamikai célt szolgálnak, hanem
csak fegyvertartó pilonok, ami teljesen jó
megoldás, attól eltekintve, hogy a nagy mérete
miatt akadályozza a kilátást
hátrafelé, oldalra. Az utastér ajtói
hátracsúszók, nagy függőleges
résablakokkal, amik csak arra jók, hogy kilessen rajtuk a
katona, de a fegyverét már nem tudja kidugni, hogy
lövöldözhessen is. Belül az utasoknak sajnos
állniuk kell, mint a metróban, a felső korlátokba
kapaszkodva, ami légi jármű esetén igencsak
életveszélyes, plusz fárasztó, ha a
katonáknak teljes menetfelszerelésben 1-2
órát kell ácsorogniuk repülés,
billegés, hánykolódás közben, mire
célba érnek. Ezért nem alkalmazzák sem
helikoptereknél, sem repülőgépeknél,
inkább leültetve a gyalogosokat. Az utastérből
kétoldalra kihajtható két kar, a
végükön szép üveggömbökkel,
amikben ül egy-egy katona, akik pirinyó
lézerfegyvereket kezelnek. Pirinyók, mert
kívül csak egy parabolatányérból
állnak, belül meg csak egy vezérlőkarból. A
kettő közül kifelejtették a lézerpuskát.
A járműnek nincs futóműve, sem siklótalpa,
így a lapos hasára száll le, aminek
hátránya, hogy esős, sáros, mocsaras talajon
rögtön befolyik a trutyi az utastérbe, a
bevetés után meg minden szutykot felhord a
burkolatára tapadva az anyahajóra. További gond,
hogy a nagy szárnyak lelógnak, így egy kis
billenéstől vagy ferde talajra leszállva
hozzáérhetnek a talajhoz és
megsérülhetnek. Ha a szárnyak végei nem is
sérülnek meg, a végeiken lévő gömb
alakú lézerágyú tornyok attól
még megrongálódhatnak, ami nem túl
jó megoldás. A fő gondot mégis az okozza, hogy a
tervezők megpróbáltak (sikertelenül)
összekombinálni egy
szállítógépet egy harci géppel.
Így jött létre a rohamszállító
vagy rohamágyúnaszád kategória, ami nem
praktikus. De legalább szép hangja van a filmekben.

49/b. HMP droidágyúfregatt:
Fő jellemzőjük a lassúság és nehézkes
mozgás, ami pont ellenkezője a fregatt
kategóriának, ami a középkor óta a
gyors és mozgékony hadihajók fő
tulajdonsága. Ehhez képest mégis 820 km/h-val
tudnak repeszteni, ami szerintem minden, csak nem lassú.
Ráadásul egy fregatthoz képest igen kicsi a
méretük (12 méter átmérő) és
csak 5 ágyú, meg két rakétavető van rajtuk
(7-7 rakétával). Én ezt nem nevezném
hatalmas támadóerőnek, inkább picurkának.
50. J típusú csillagskiff:
Ez a jármű nem is olyan régen már szerepelt
egyszer a sorozatban, lásd: 36/b. Az újság
szerkesztői úgy tűnik nem igazán figyeltek oda a
munkájukra. Szerencsére bőven vannak új bakik
ebben a leírásban is. Például: a
szárnyfelületre féklapokat és
légtelenítő csöveket szereltek. Hogyan,
kérem? Minek egy űrhajónak féklap, ami
függőlegesen száll fel és le, tehát nem kell
nekifutnia felszálláskor, illetve fékeznie
leszálláskor? És minek a légtelenítő
cső a világűr vákuumában? Miből kell és
miért kiereszteni az értékes levegőt? A tervezők
fejéből? További érdekesség, hogy itt azt
írják, hat utasnak van hely a kabinokban, noha a
jármű mindössze három személyes. A
másik három fő nyilván potyautas lesz.

50/b. Gozanti kísérőcirkáló:
Ez az alig 42 méter hosszú minicirkáló
egész jó hajócska lenne, ha okosabban
tervezték volna meg. Először is a hajtóművei
két pilon végén vannak elhelyezve, amitől lehet,
hogy fordulékony lesz, de ugyanakkor sebezhető is. És mit
ér a fordulékonyság, ha közben híresen
lassú a jármű? A hasról lelógó
két parabola antenna rosszul van tájolva. Az elöl
lévő hátrafelé néz, a hátul
lévő előre, így sikeresen akadályozzák
egymást a kilátásban. A hajó orra
továbbá túl karcsú, vékonyka,
annyira, hogy el sem fér benne egy rendes
pilótafülke. Valószínűleg csak egy embernek
van szűkösen hely elöl, aki nem igazán lát ki
az apróra méretezett
kémlelőnyíláson. Összehasonlítva a
Millennium Falconnal, ami alig kisebb ennél, az YT-1300-asnak
legalább rendes méretű pilótakabinja van, rendes
méretű ablakokkal.
Folytatás:
51-től 60-ig
Vissza a tartalomhoz