Ganna egyike volt a kerékpározás korai úttörőinek, amikor 1909-ben megnyerte a nyolc szakaszból álló, összesen 2408 km hosszú első Giro d’Italiat. Ezután nyert még három szakaszt az 1910-es Giron, mielőtt 1914-ben visszavonult volna. Azonban a verseny Ganna visszavonulása után is teljes sebességgel folytatódott tovább.
A verseny csak a háborús években, azaz 1915 és ’18 között, valamint 1941 és ’45 között szünetelt, azonban ez is számos ember karrierjét tette tönkre, aki korábban harcolt a maglia rosa-ért. E szerencsétlen időszakok ellenére sok ember – többek között Giovanni Brunero – a Gironak köszönhetően lett nemzeti hős Olaszországban.
Az elmúlt 100 év során férfiak és nők ültek a bárasztaloknál, és érveltek Bartali hősiessége vagy Coppi karizmája mellett, miközben a reggeli La Gazzetta dello Sport-ból vették ki végszavaikat. Az évtizedek során sokan beszéltek Merckx fürgeségéről, vagy Gimondi bátorságáról, azonban két dolog mindig ugyanaz maradt: Olaszország szeretete a saját kerékpárversenye iránt, valamint a La Gazzetta dello Sport marakodása a versennyel. Az útvonal A Giro d’Italia ezt a 100 évet – Gannától Contadorig – egy látványos, és igencsak meglepő úttal ünnepli. Az út sok év után hagyja ki a déli vidékek szakaszait, azonban érinti Olaszország nagyvárosai közül mindegyiket - Velencét, Triesztet, Milánót, Torinót, Firenzét, Bolognát, Nápolyt, valamint Rómát – és igencsak nehéz szakaszokat tartalmaz, különösen a verseny második felében. A 21 szakaszból és 3455,6km-ből hat hegyi szakasz, és három pedig időfutam. Ebből egy 20,5km-es csapatidőfutam lesz Velencében, az első napon, egy szintén 20,5km-es időfutam a verseny közepén, Liguriában, és az utolsó napon pedig zárásként egy 15,5km-es időfutam Róma történelmi emlékművei körül. A mezőny már a negyedik napon a Dolomitokba ér, ahol rögtön egy hegyibefutó vár rájuk, majd egy napra rá egy Alpe di Siusi hegyibefutó következik, ahol már az összetettben is történhetnek változások. Emellett a két szakasz mellett még négy hegyibefutó vár a mezőnyre: a San Luca (14.szakasz), a Monte Petrano (16.szakasz), a Block Haus (17.szakasz), és végül a Vezúv (19.szakasz). „Nem fogom követni azt a filozófiát, hogy egy hegyet csak a neve miatt tegyek be a versenybe.” nyilatkozta Angelo Zomegnan, versenyigazgató, válaszolva a kritikusok azon észrevételére, hogy az idei útvonalból olyan híres hegyek hiányoznak, mint például a Monte Zoncolan, vagy a Mortirolo. Egy rövid látogatás a Dolomitokban és az Alpokban, a verseny első felében, ezek azonban csak átmeneti szakaszok, ugyanis igazán előnyt szerezni majd két hegyen lehet, a Faenzán, valamint a Monte Petranon, mielőtt a verseny elérne Nápolyon át Rómába. „A Monte Petrano nem kegyelmez. A szakasz tartalmaz 4825 méter szintkülönbséget. Ez sokat mond annak ismeretében, hogy e szakasz kivételével egyetlen szakasz sem tartalmaz 1300 méternél több szintkülönbséget.” Az esélyesek Lance Armstrong esélyeit növeli az idei Giro időfutamainak száma és hossza (összesen 96,6km). Ugyan az amerikai eltörte a kulcscsontját a Vuelta Castilla y León versenyen, azonban a hétszeres Tour győztes indulása esetén igencsak növelheti a Giro nézőinek számát. „Ez egy szerencsétlen eset volt, de szerencsére el tudok indulni, és tapasztalataimat felhasználva szeretném körbetekerni ezt a nagyszerű országot.”, nyilatkozta Armstrong. A 2006-os Giro győztes Basso (Liquigas), a 2004-es győztes Cunego (Lampre), valamint a kétszeres Vuelta győztes Menchov (Rabobank) is esélyese lehet a százéves Gironak. Külön kiemelhetjük Bassot, aki nyilván motivált lesz, hogy a két év kihagyás ellenére ismét régi formáját mutassa. Cunego idén a hazai pályát választotta a Tour helyett, azonban a tavalyi rosszabb teljesítménye miatt nyomás lehet rajta, hogy bebizonyítsa, még mindig a legjobb versenyzők között van. A hármas talán leggyengébb tagja Denis Menchov, azonban egy kis szerencsével ő is esélyes lehet a végső győzelemre. Armstrong csapattársát, Levi Leipheimert sem szabad teljesen kizárnunk az esélyesek közül. Az amerikai tavaly Contadort segítette, azonban idén a spanyol a Tourra koncentrál, Leipheimer viszont számos versenyen volt az Astana elsőszámú versenyzője. Szintén az élmezőnyben lehet a Garmin – Slipstream közkedvelt versenyzője, Christian Vande Velde is, aki a tavalyi Giron nyert egy időfutamot, valamint a maglia rosat is viselte egy napig. Valószínűleg Vande Velde csak felkészülésnek szánja a Girot, hiszen tavaly is a Touron ért el szép eredményt, hasonlóan Sastréhoz, aki valószínűleg csak megmutatja magát a viadalon, ugyanis neki is a Tour lesz a fő versenye. Az olaszoknak is vannak még esélyeseik, többek között Danilo Di Luca (LPR Brakes), a 2007-es győztes, Basso csapattársa Franco Pellizotti (Liquigas), a kétszeres Giro győztes Simoni (Diquigiovanni), valamint a 2000-es győztes, Stefano Garzelli (Acqua & Sapone-Caffè Mokambo). A névsort elnézve bőven tartogat izgalmakat a centenáriumi Olasz Körverseny, remélhetőleg a színvonal is méltó lesz a 100 éves versenyhez A Cycling Manager Hungary hetente jelentkezik összefoglalóval az év első háromhetes versenyéről.
Jelentkezz be vagy regisztrálj