DRÁMAJÁTÉK ÉS EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
T A N T E R V
Az Arany János Tehetséggondozó Program
oktatási-nevelési tervéhez
2000/2001
Akkreditációhoz előkészítve: 2002 márciusában
III. rész
A tantervet készítette és Internetre alkalmazta: Wenczel Imre
A tantervet készítette és Internetre alkalmazta: Wenczel Imre
Hitvallás
A tantárgyi program leírása az alábbi szempontok szerint:
· Célkitűzések
· Óraszámok (évi, heti)
· A tananyag tartalma
· Követelmények
· Ellenőrzés, értékelés a tantárgyi programban
· Eszközök, módszerek, tankönyvek
· A tárgy tanításának személyi feltételei; a tantárgyi program minőségbiztosítása.
A tanterv felépítésének vázlata; tartalomjegyzék
"A" típusú játékok
"B" típusú játékok: "Élő adás"
"C" típusú játékok: "Őrködés" - komplex drámaóra terve
A tananyag részletes leírása
Szakirodalom
A tanórák megtartásához feltétlenül szükséges szakirodalom
Kaposi László szerk.: Játékkönyv (Színházi Füzetek IV.)
Marczibányi Téri
Művelődési Központ / Kerekasztal Színházi
Nevelési Központ Bp. 1993
Kaposi László szerk.: Drámapedagógiai olvasókönyv Színházi Füzetek / VII. a Magyar Drámapedagógiai Társaság és a Marczibányi Téri Művelődési Központ kiadványa Budapest, 1995
A Drámapedagógiai Magazin kiadványai
(Letölthetők a
http://www.drama.hu/
weblapról.) Saját tervezésű vagy átvett
óravázlatok (A Magyar Drámapedagógiai Társaság, a “Vegyede” füzetek,
illetve a Kerekasztal Társaság kiadványai ajánlottak.)
****
Tananyagleírás
Az egyszerűség, a könnyebb áttekinthetőség kedvéért kódoltuk a megjelölt szakirodalmi anyagot. Az adott táblázatban tehát például. így nézhet ki majd a tananyagmátrix egyik részlete:
I. Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán). |
II. Kompetenciák (készségfejlesztés). |
III. Az ajánlott játék pontos címe |
IV. Az adott játék szakirodalmi helye |
25. óra | csoportépítés -fenntartás páros kapcsolatok kommunikáció |
Kapcsolatteremtés/ Szemkontaktus | Kacsintós párkereső Kaposi -38. |
Értelmezés:
A római számok a megadott táblázatcímeket jelentik.
I. Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán).
II. Kompetenciák (készségfejlesztés).
III. Az ajánlott játék pontos címe (Ha nincs olyan játék, amely pontos hivatkozással ajánlható, akkor csak körülírjuk, és a következő, a
IV-es számú táblázati egységben nem jelenik meg az utalás. Ebben az esetben saját játékkal, vagy a megadott szakirodalomban való keresgéléssel kell terveznünk.)
A mostani példánkban a Szemkontaktus és a Kacsintó párkereső című játék a Kaposi László szerkesztette “Játékkönyv”- ben található a 15., illetve a 38. oldalon: ezt mutatja a IV táblázati egység.
A könnyebb beszerezhetőség érdekében szinte minden “A” típusú játéknál a következő játékgyűjtemény(ek)re hivatkozunk (hivatkozási kódok):
DPM (Drámapedagógiai Magazin 1999. / Különszám)
Gabnai (Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek)
Gyermház (a győri Gyermekek Háza kiadványa; a könyv címe: DRÁMAÓRA-TERVEK
GYŰJTEMÉNYE)
Montágh-Ú (Montágh Imre: Útravaló c. sorozata, mely videokazettán beszerezhető.
Montágh-T (Montágh Imre Tiszta beszéd c. könyvére való utalás)
A játékok eszközigénye függ a játékot
vezető tanártól, az óra szerkezetétől és az adott lehetőségektől.
Egyébként pedig az eszközökre, a térre, a nehézségi fokra, a korosztályi
javallatra (ellenjavallatra), a játék konkrét-egyedi céljára
vonatkozó információkat általában közli a megadott forrás.
A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához
Néhány idézet a drámajáték óratervezéseinek folyamatához
Jonothan Neelands könyvéből
(Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában)
A drámajátékot szabályozó elemek:
páros munka
játékok közösen
gyűlés (ahol a tanár elnököl)
szimuláció
mozgássorok tanári irányítással
írásos munka
rajzolás
mímes játékok
A tervezés struktúrája a D típusú drámaórákhoz:
CSOPORT
Kit szolgál a dráma? |
Milyen életkorú csoport számára tervezünk? |
Milyen tapasztalat érdekében? |
Milyen képességszintre? |
Melyek a csoport erős/gyenge pontjai? |
Milyen összetételű a társaság? |
Mit kell még figyelembe venni? |
Milyen szinten gondolkodnak? |
CÉL (Minden tanórához szükséges a
célmeghatározás!)
Mire használjuk a dráma munkaformáit: |
Zavaros témák tisztázására? |
Problémamegoldó tevékenységként? |
A csoportközi viszonyok javítására? |
Az elvont gondolatok konkretizálására? |
A nyelvhasználat fejlesztésére? |
A mélyebb megértés érdekében? |
A gondolatok művészi formába öntésére? |
TÁGABB TÉMA
Tantárgyi/szaktárgyi téma? |
Egy adott történet? |
Morális probléma? |
Gyerekek által választott? |
Új téma? |
Humán kérdésekről szól? |
pl. igazság, hatalom, |
Közösség? (stb.) |
FÓKUSZ
Milyen nézőpontot, kérdést helyezünk |
a játék középpontjába? |
(Az egész játék ekörül örvénylik.) |
Fókusz lehet pl. "Milyen hatása lehet egy összeszokott |
közösségre annak, ha új tag érkezik a csoportba?" |
A 2. szakasz vázlata:
IDŐ | HELYSZÍN |
Múlt? | Hol játszódik a dráma? |
Jelen? | (faluban, városban, zárt vagy nyílt térben…) |
Jövő? |
SZEMÉLYEK | VISZONYOK |
Milyen szerepbe lépjünk? | Milyenek legyenek |
Milyen korúak legyünk? | a szereplők közötti viszonyok a dráma |
Foglalkozás? | indulásakor: |
Egyéb jellemzők? | |
Gazdasági háttér? | egyének?; család?; másféle csoport?; |
Státus? | vidámak vagyunk? szomorúak vagyunk? |
stb… |
PROBLÉMÁK |
Mi érdekel bennünket az adott viszonyok ismeretében? |
Milyen problémával kell szembesülnünk? |
A tananyag részletes leírása
I. Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán). |
II. Kompetenciák (készségfejlesztés). |
III. Az ajánlott játék pontos címe |
IV. Az adott játék szakirodalmi helye |
kapcsolatteremtés szabályok elfogadása, Név-kör Kaposi-10.
bemelegítés, követése Zsipp-zsupp Kaposi-10.
felszabadítás Drámajáték-gyakorlatok Gyermház-15-18.
2-3. óra ismerkedési technikák Név-kör Kaposi-10.
tanulási szerződés csoportdinamika (ismétlés-kombináció)
megjelenés énkép Láncjáték Kaposi-11.
kommunikációs öltözködés Karmesterjáték Kaposi-32.
sztereotípiák testtartás Megjelenés, testbeszéd Montágh-Ú.
járásmódok
testbeszéd
4. óra érzékelés Szigetek Kaposi-26.
készségfejlesztés ritmusérzék (csendreflex)
csoportépítő mozgáskultúra Hangsúly Kaposi-27.
gyakorlatok egymásra figyelés Add tovább a hangot! Kaposi-40.
feszültség oldása koncentráció Kulcsos játék Kaposi-36.
Földrengés Kaposi-61.
5-6. óra játéktanulás Kapcsolódás Kaposi-13.
a drámajáték együttműködés Vakvezetés Kaposi-19.
néhány megnyilatkozási technikák Vak-kígyó Kaposi-21.
munkaformájának kapcsolattartás játék közben Tükörjáték Kaposi-32.
kipróbálása; a “mintha” világa Távolságtartás Kaposi-33.
egyeztető bizalom Szobrász Kaposi-34.
beszélgetések; Tablóképek (leírásuk a
bizalomérzet kialakítása Állóképek Drámapedagógiai
Kiscsoportos improvizáció olvasókönyvben)
(egy vagy több Grimm-mese
nyomán)
7.óra mozgáskoordináció Általános helycsere DPM-41.
mozgáskoordináció bizalom (Az 1999. évi
csoportdinamika együttműködés Különszám
csoport(ok)ban Improvizáció címmel
és párban közöl értékes játékokat,
abból válogatunk itt.)
Ölelj meg, mert üldöznek! DPM-41.
Bagoly DPM-42.
Csináljunk gépet! DPM-44.
8-9. óra vitakultúra beszélgetés Forrás:
“viselkedés”, egymás meghallgatása szituációs játékok Thomas Gordon: T.E.T.
kommunikációs “empátiás dörmögés” szerepcserék A. Pease: Testbeszéd
problémák, beszélgetéstechnikák “Élő adás” Wenczel Imre:
vita, testbeszéd “Élő adás”
érvek-ellenérvek önérzékelés és (ez a tanterv is közli
partnerérzékelés példaképpen ezt a
a “B” típusú játékot)
Önérzékelés és partner- Gabnai-53.
Érzékelés
10. óra
szerepbelépés hétköznapi és ünnepnapi Szerepek, játékok, Gabnai-127-139.
konvenciók szerepeink, szerepjátékok
tanulása, státusmegvalósítás, Narratív konvenciók (Drámapedagógiai
kipróbálása a megnyilatkozás olvasókönyv –174-187.),
verbális kifejezőkészség Beszéd-játékok Montágh-Ú
fejlesztése
11-12.óra
(a 10.óra anyagának folytatása az itt ajánlott és egyéb játékokkal)
szerepbelépés hétköznapi és ünnepnapi Szerepek, játékok, Gabnai-127-139.
konvenciók szerepeink, szerepjátékok
tanulása, státusmegvalósítás, Narratív konvenciók (Drámapedagógiai
kipróbálása a megnyilatkozás olvasókönyv –174-187.)
hitelessége,
verbális kifejezőkészség Beszéd-játékok Montágh-Ú
fejlesztése
13.óra
verbális készségeink, kiejtés, artikuláció, Montágh Imre játékai Montágh-Ú
a beszélőszervek légzés, lendület, Montágh-T
működése hangerő, szünettartás,
hangszínek
14-15.óra
beszédgyakorlatok kiejtés, artikuláció, Király-bíró Kaposi-30.
ritmus légzés, lendület, Ide figyelj! Kaposi-38.
koncentráció, hangszínek, beszéddallam Add tovább a hangot! Kaposi-40.
társismeret beszédkészség Montágh Imre játékai Montágh-Ú
Montágh-T
16. óra
a beszédgyakorlatok hangsúly, hanglejtés, Számolós játék Gabnai-32.
folytatása, tempó, Ritmikus párbeszéd Gabnai-33.
együttműködés, kifejezőkészség, mozdulatokkal
szituációk, verbális és nonverbális Feszítés-lazítás Gabnai-58.
feszítés-lazítás megnyilatkozás Koncentrációs Gabnai-59.
érzékelésfejlesztés Hallás Gabnai-22-25.
Ízlelés
Szaglás
Tapintás
Légzésgyakorlatok
Adok neked egy kutyát Gabnai-62.
17-18.óra megnyilatkozás(kontroll) Montágh Imre játékai Forrás:
szó, hang gesztus kifejezőkészség Montágh Imre:
önmegfigyelés, önismeret Mondjam vagy
társmegfigyelés, mutassam?
Gesztusok (Móra Ferenc
hogy ülsz, Könyvkiadó, Bp.,1985)
hogy állsz,
fintorok, arcjáték
19.óra felszabadult játék Találkozás Kaposi-60
feszültségoldás elfogadott szabályok Páros versmondás Kaposi-63
érzékelés keretei között, Szinkronizálás Kaposi-63
érzékelő képességek Rokonszenves hangforrás Kaposi-16.
fejlesztése Kutatás és találkozás Kaposi-16.
Vakvezetés Kaposi-21.
Vak-kígyó Kaposi-21.
20-21. óra érzékelés Visszajelzés Kaposi-23.
csoportismeret személyiség Üzenet Kaposi-28.
önismeret csoportismeret Mi változott? Kaposi-31.
érzékelés önismeret Szemkontaktus Kaposi-15.
kommunikáció társismeret Tekintettel Kaposi-15.
tekintettel memóriafejlesztés Őrjáték
Kaposi-36.
22. óra koncentrációs készség Kézfogó Kaposi-13.
koncentráció egyensúly Sziámi Kaposi-12.
feszítés / lazítás harmonikus jelenlét Egyszerre indulni Kaposi-12.
mozgáskoordináció együttműködés Szigetek Kaposi-26.
Térfelosztás Kaposi-41.
23-24. óra koncentrációs készség Hangsúly Kaposi-27.
koncentráció harmonikus jelenlét Számfuttatás Kaposi-27.
feszítés / lazítás együttműködés Tanár úr azt mondta Kaposi-29.
Mozgáskoordináció utánzókészség fejlesztése Állj! Kaposi-33.
verbális gyakorlatok Rabló Kaposi-37.
Szituációs játékok kommunikációs készségek Találkozások Pease: Testbeszéd
Köszönés
Kézfogások
Nyitó társalgás
25. óra kapcsolatteremtés/ Szemkontaktus Kaposi -15.
csoportépítés, -fenntartás Kacsintós párkereső Kaposi -38.
páros kapcsolatok, kommunikáció Néma kiáltás Kaposi-42.
kommunikáció testnyelv értelmezése Együtt könnyebb Kaposi-45.
különböző “Élet-játék” Kaposi-53.
szituációkban,
testnyelv értelmezése
26-27. óra önismeret Időgép Kaposi-48.
önismeret, társismeret Kétperces önéletrajz Kaposi-49.
társismeret önkép, vágykép Páros interjú Kaposi-49.
jellemzés Csoportos interjú Kaposi-50.
Hogy került hozzá? Kaposi-51.
Telefon Kaposi-55.
Így járok én? Kaposi-54.
28. óra
társválasztás érzékelésfejlesztés Halandzsa Kaposi-65.
együttműködés döntések Beszélgetés számokkal Kaposi-65.
kommunikáció megalapozottsági Család Kaposi-14.
próbája “Liszt családja” Kaposi-14.
Szemkontaktus Kaposi-15.
29-30.óra Mit várok tőled? Mit várok tőled? Kaposi-58.
társválasztás, Mit várhatsz tőlem? Vádlottak padja Kaposi-58.
társ- és önismeret, Énkép, társas kapcsolatok Egy percünk a tiéd Kaposi-58.
csoportismeret feltérképezése, Árverés Kaposi-60.
értékrendek életmodellek Beszélgetés
31. óra
bizalom bizalomérzet kialakítása, “Dülöngélős bizalomjátékok” Kaposi-18.
bizalmatlanság egész csoport Utazás Kaposi-18.
együttműködése, Tanulmányút Kaposi-21.
önbizalom együttműködés Visszajelzés Kaposi-23.
kis csoportokban, Nyaktorna Kaposi-26.
térérzékelés érzékelésfejlesztés
32-33. óra
bizalom egész csoport Hová tartozom? DPM-40.
bizalmatlanság együttműködése, Életmentő tutaj DPM-44.
együttműködés Kövesd a vezetőt! DPM-45.
kis csoportokban Hova utazzunk? (Egy “B” típusú
drámajáték
megajánlása
és eljátszása)
34-35-36. óra vezető és vezetettek, Átkelés az óceánon Lipták Ildikó
bizalom-játékok felelősségvállalás, (“D” típusú drámaóra) tanórája
felelőtlenség Forrás
és következményei Drámapedagógiai olvasókönyv, 244-
254.o.
37-38-39. óra élethelyzetek Szituációs játékok (Meg kell adnunk:
a kifejezőkészség gyakorlása a teret, az időt,
fejlődése szituációkban a szereplőket (típus!),
szerepek-típusok: a viszonyokat,
a konkrét szituációt
eladó-vevő, - nyitottan vagy zártan.)
tanár-diák,
igazgató-beosztott,
szülő-gyerek,
edző-csapattag,
stb.
40-41-42.óra formaérzékenység Kiscsoportos improvizációk Forrás:
színházi formák dramatikus érzék Gyűlés, értekezlet Drámapedagógiai
használata színházi nyelvezet A teljes csoportot olvasókönyv a 174.
a játékainkban készségfejlesztés, megmozgató szerepjáték és a 188. oldaltól
(konvenciók) Stílusváltás
Fórumszínház
43-44-45.óra a közlésfolyamat Szituációs játékok
a kommunikáció tudatosítása
tényezői
(elmélet és gyakorlat);
játék:
a közlő,
a befogadó,
a közlemény,
a közvetítő csatorna,
a visszacsatolás,
a kontextus,
változataival
46. óra interakciós képességek Tekintettel Kaposi-39.
interakciók fejlődési lehetőségei A hercegúrfi vizsgája Kaposi-45.
fantázia fantáziafejlesztés Mondj egy történetet!0 Kaposi-44.
asszociáció asszociációs készség Szópárbaj Kaposi-45.
Jut eszembe Kaposi-47.
Beszélgetés számokkal Kaposi-65.
47-48. óra kreativitás, STOP! Kaposi-67.
szituációs játék, színészi tehetség, Ki vagy és mit akarsz? Kaposi-68.
fantáziagyakorlat koncentráció Most mutasd meg! Kaposi-69.
49-50-51.óra tulajdonságok Ismerem? Felismerem? Kaposi-22.
ön és csoportismeret önismeret Kötött mondatkezdések Kaposi-57.
jellemző vonások, csoportismeret Kinevetős Kaposi-64.
külső/benső empátia Tükörjáték Kaposi-32
tulajdonságok, felelősségtudat Csomagolás Kaposi-24.
Empátia Mese (lazítás) Kaposi-25.
52.
önismeret önismeret Beszélgetés az Eric Berne:
(beszélgetés emberi játszmák Emberi játszmákról Emberi játszmák
és szituációs c. könyve alapján
próba)
53-54. óra elhelyezkedés a Keresd meg a helyed! Benedek László:
ön és csoportban Játék és pszichoterápia
csoportismeret Bp. 1992.
(mélyítés) 197.oldal
(Figyelem! NEM
terápiás célú játék!)
Kit néz a csoport? Forrás: ugyanaz.
205.oldal
Odüsszeusz-játék Forrás: ugyanaz.
219.oldal
55-56-57. óra
szituációs játékok élethelyzetek Ajánlott szituációk;
játékcímek: feltérképezése Ki vagyok én? /c Kaposi-46-47.
(az adott szituációk Időgép Kaposi-48.
egyik szereplője A helyzet kulcsa Kaposi-62.
lehet a tanár; Szituációk:
majd szerepcsere) veszekedés;
kibékülés;
vádaskodás;
kérés;
felvételi;
vizsga;
vásárlás;
álláskeresés;
stb.
58-59-60. óra
metakommunikáció testbeszéd, Szituációk a Forrás:
érvényesülése gesztusok, protokoll könyvből Ottlik Károly:
szituációkban mimika, Protokoll
(szituációs játékok) szövegfonetikai (Viselkedéskultúra
eszközök a mindennapok
“illik-nem illik” gyakorlatában)
Protokoll 96 Könyvkiadó,
Bp. 1994
(57-től a 245. oldalig)
61. óra
mozdulat-játékok mozgáskoordináció Távolságtartás Kaposi-33.
egyedül, párban, Állj! Kaposi-33.
csoportosan Térfelosztás Kaposi-41.
Lassított mozgások
Gyorsított mozgások
62-63.óra
mozgás és testkommunikáció lazítás-feszítés Forrás: Uray Péter
emberi kapcsolat; párban, Találj ki egy érdekes foglalkozásai mozdulatot!
elemi kontakt-tánc kis csoportban, Húzlak.
gyakorlatok egész csoportban Taszítalak.
Ugrálóköteles gyakorlatok
64-66. óra mozgás Csoportkép vezényszóra Gabnai-103.
mímes játékok testkommunikáció Üzenet – szavak nélkül Gabnai-70.
mozgás Testtartás Gabnai-74.
Önérzékelés és Gabnai-53.
Partnerérzékelés
Bemelegítő gyakorlatok Gabnai-54-58.
Egyéb gyakorlatok Uray Péter gyakorlatai
67-69. óra
Egy “D” típusú emberi kapcsolatok Az ajánlott drámaórát Forrás:
drámaóra feltérképezése; az adott korosztályi A dráma tanítása
Téma: Cserbenhagyás viselkedés sajátosságokra át kell (segédlet)
Fókusz: és döntéshelyzetek alakítani (nem sok Kerekasztal Színházi
Milyen “nyomot” hagy változtatást igényel, Nevelési Központ,
a cserbenhagyás? inkább a játék Gödöllő, 1997.
bevezetésének attitűdje Lipták Ildikó:
változik. Fehérlófia --
A téma és a problémakör cserbenhagyás
sajnos jellemző ebben
a korosztályban is.
70-71-72. óra
játékos szituációk mindennapi gondjaink Kötött mondatkezdések Kaposi-57. Vélemények Kaposi-56.
beszélgetések megoldási lehetőségei Beszélgetés
a diákélettel
kapcsolatban
73-75. óra
egy “D” típusú csoporthoz tartozás Kaposi László: Forrás:
drámaóra szembesülés a mássággal Prométheusz A dráma tanítása
Téma: (segédlet)
Segítségnyújtás Kerekasztal Színházi
Fókusz: Nevelési Központ,
Lehet-e rajtunk Gödöllő, 1997.
segíteni “felülről”? 51.oldal
76-77-78. óra
megfigyelés-játékok, megfigyelőkészség Így hallottam Kaposi-41.
beszélgetések, memória-fejlesztés Tabló Kaposi-42.
vita vitakultúra Néma kiáltás Kaposi-42.
beszélgetési technikák Mi volt a képen? Kaposi-46.
A játszma szabálya Kaposi-44.
Hogy volt az elején? Kaposi-64.
Hallgassuk figyelmesen Forrás: A eredményes
a másikat! kommunikáció
kézikönyve
Szerző: Geoffrey Moss
Bagolyvár Kiadó,
Bp. 1998.
7-től a 29. oldalig
79-81. óra
egy “D” típusú szembesülés Wenczel Imre: Forrás: a tanórát
drámaóra konfliktusokkal Őrködés teljes terjedelmében,
Téma: munkahely részletesen közli
és magánélet ez a tanterv.
konfliktusai
amikor elfogja
Antigonét, és átadja
a testvérét eltemetõ
lányt az
igazságszolgáltatásnak
(ezzel a halálba taszítja)?
volna annak,
ha másképp
dönt az Õr
(pl. futni hagyja
Antigonét)?
82-83. óra a csoport számára Gyakorlatsor Javasolt forrás a
készségfejlesztő szükséges a tanár döntése problémák
gyakorlatok készségek alapján áttekintéséhez:
fejlesztése Herskovits Mária
Polonkai Mária szerk.
Tehetség és társadalom
(Debrecen, 1998)
84-86. óra mozgáskultúra Csárdás, Gabnai-153.
tánctanulás Keringő(k)
népi táncok, Néhány népszokás Forrás: játékok, Magyar népi gyermekjátékok
fontosabb szalontáncok
Tánctanár bevonása szükséges!
87-88-89.óra
RÍTUSUNK ünnepi és Saját rítus közös
kialakítása; hétköznapi kitalálása
szertartások
Képzeletbeli ajándék Kaposi-51.
emlékezetes tárgyaink Emlékezetes jó és .
“pillanataink” rossz pillanatok
megjelölése; felidézése
Új ünnep Gabnai-30.
beszélgetés; Beszélgetés,
tervezgetés
búcsúzás
****
A folyamat minőségbiztosítása:
A drámaórák és a kommunikációs gyakorlatok, a készségfejlesztés megtervezésének és vezetésének egészében a folyamat a következő kulcsmondatokkal leírható:
2002.04.13.