DRÁMAJÁTÉK ÉS EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
 
 
 
 
 

T A N T E R V
 
 
 
 

Az Arany János Tehetséggondozó Program

oktatási-nevelési tervéhez
 
 

2000/2001

Akkreditációhoz előkészítve: 2002 márciusában

 

III. rész

 


A tantervet készítette és Internetre alkalmazta: Wenczel Imre

I. rész

II. rész

 

III. rész

A tantervet készítette és Internetre alkalmazta: Wenczel Imre

I. rész

Hitvallás

A tantárgyi program leírása az alábbi szempontok szerint:

·          Célkitűzések

·          Óraszámok (évi, heti)

·          A tananyag tartalma

·          Követelmények

·          Ellenőrzés, értékelés a tantárgyi programban

·          Eszközök, módszerek, tankönyvek

·          A tárgy tanításának személyi feltételei; a tantárgyi program minőségbiztosítása.

A tanterv felépítésének vázlata; tartalomjegyzék

 

II. rész

"A" típusú játékok

"B" típusú játékok: "Élő adás"

"C" típusú játékok: "Őrködés" - komplex drámaóra terve

III. rész

A tananyag részletes leírása

Szakirodalom
 


 

A tanórák megtartásához feltétlenül szükséges szakirodalom

Kaposi László szerk.: Játékkönyv (Színházi Füzetek IV.)
Marczibányi Téri Művelődési Központ / Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Bp. 1993

Kaposi László szerk.: Drámapedagógiai olvasókönyv Színházi Füzetek / VII. a Magyar Drámapedagógiai Társaság és a Marczibányi Téri Művelődési Központ kiadványa Budapest, 1995

A Drámapedagógiai Magazin kiadványai  (Letölthetők a http://www.drama.hu/ weblapról.) Saját tervezésű vagy átvett óravázlatok (A Magyar Drámapedagógiai Társaság, a “Vegyede” füzetek, illetve a Kerekasztal Társaság kiadványai ajánlottak.)
 
  ****

Tananyagleírás

  1. A tanóra száma, témája (fókusza)
  2. Fejlesztési követelmények (kompetenciák)
  3. Játékajánlás
  4. A játék szakirodalmi helye

Az egyszerűség, a könnyebb áttekinthetőség kedvéért kódoltuk a megjelölt szakirodalmi anyagot. Az adott táblázatban tehát például. így nézhet ki majd a tananyagmátrix egyik részlete:

 
I.

Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán).

II.

Kompetenciák (készségfejlesztés).

III.

Az ajánlott játék pontos címe

IV.

Az adott játék szakirodalmi helye

25. óra csoportépítés -fenntartás

páros kapcsolatok

kommunikáció

Kapcsolatteremtés/ Szemkontaktus Kacsintós párkereső Kaposi -38.

Értelmezés:

A római számok a megadott táblázatcímeket jelentik.

I. Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán).

II. Kompetenciák (készségfejlesztés).

III. Az ajánlott játék pontos címe (Ha nincs olyan játék, amely pontos hivatkozással ajánlható, akkor csak körülírjuk, és a következő, a

IV-es számú táblázati egységben nem jelenik meg az utalás. Ebben az esetben saját játékkal, vagy a megadott szakirodalomban való keresgéléssel kell terveznünk.)

A mostani példánkban a Szemkontaktus és a Kacsintó párkereső című játék a Kaposi László szerkesztette “Játékkönyv”- ben található a 15., illetve a 38. oldalon: ezt mutatja a IV táblázati egység.

A könnyebb beszerezhetőség érdekében szinte minden “A” típusú játéknál a következő játékgyűjtemény(ek)re hivatkozunk (hivatkozási kódok):

DPM (Drámapedagógiai Magazin 1999. / Különszám)

Gabnai (Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek)

Gyermház (a győri Gyermekek Háza kiadványa; a könyv címe: DRÁMAÓRA-TERVEK

GYŰJTEMÉNYE)

Montágh-Ú (Montágh Imre: Útravaló c. sorozata, mely videokazettán beszerezhető.

Montágh-T (Montágh Imre Tiszta beszéd c. könyvére való utalás)

A játékok eszközigénye függ a játékot vezető tanártól, az óra szerkezetétől és az adott lehetőségektől. Egyébként pedig az eszközökre, a térre, a nehézségi fokra, a korosztályi javallatra (ellenjavallatra), a játék konkrét-egyedi céljára vonatkozó információkat általában közli a megadott forrás.
 

A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához

Néhány idézet a drámajáték óratervezéseinek folyamatához

Jonothan Neelands könyvéből

(Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában)

A drámajátékot szabályozó elemek:

tanári irányítás mellett végzett gyakorlatok (egyszemélyes)

páros munka

játékok közösen

gyűlés (ahol a tanár elnököl)

szimuláció

mozgássorok tanári irányítással

írásos munka

rajzolás

mímes játékok
 

A tervezés struktúrája a D típusú drámaórákhoz:

  1. szakasz: A csoport "szembesítése" az anyaggal
  2. szakasz: A drámai kontextus felállítása
Az 1. szakasz vázlata:

CSOPORT
 
Kit szolgál a dráma?
Milyen életkorú csoport számára tervezünk?
Milyen tapasztalat érdekében?
Milyen képességszintre?
Melyek a csoport erős/gyenge pontjai?
Milyen összetételű a társaság?
Mit kell még figyelembe venni?
Milyen szinten gondolkodnak?

   

CÉL (Minden tanórához szükséges a célmeghatározás!)
 
Mire használjuk a dráma munkaformáit:
Zavaros témák tisztázására?
Problémamegoldó tevékenységként?
A csoportközi viszonyok javítására?
Az elvont gondolatok konkretizálására?
A nyelvhasználat fejlesztésére?
A mélyebb megértés érdekében?
A gondolatok művészi formába öntésére?
 

TÁGABB TÉMA
 
Tantárgyi/szaktárgyi téma?
Egy adott történet?
Morális probléma?
Gyerekek által választott?
Új téma?
Humán kérdésekről szól?
pl. igazság, hatalom, 
Közösség? (stb.)
 

FÓKUSZ
 
Milyen nézőpontot, kérdést helyezünk
a játék középpontjába?
(Az egész játék ekörül örvénylik.)
 
Fókusz lehet pl. "Milyen hatása lehet egy összeszokott
közösségre annak, ha új tag érkezik a csoportba?"

A 2. szakasz vázlata:
 
 
IDŐ HELYSZÍN
Múlt? Hol játszódik a dráma?
Jelen? (faluban, városban, zárt vagy nyílt térben…)
Jövő?  

 
SZEMÉLYEK VISZONYOK
Milyen szerepbe lépjünk? Milyenek legyenek
Milyen korúak legyünk? a szereplők közötti viszonyok a dráma
Foglalkozás? indulásakor:
Egyéb jellemzők?  
Gazdasági háttér? egyének?; család?; másféle csoport?;
Státus? vidámak vagyunk? szomorúak vagyunk?
  stb…

 
PROBLÉMÁK
Mi érdekel bennünket az adott viszonyok ismeretében?
Milyen problémával kell szembesülnünk?

 

A tananyag részletes leírása

 

I.

Óraszám; téma; fókusz (mire koncentrál a tanár az órán).

II.

Kompetenciák (készségfejlesztés).

III.

Az ajánlott játék pontos címe

IV.

Az adott játék szakirodalmi helye

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       




  1. óra névtanulás Név-lánc Kaposi-9.
ismerkedés memóriafejlesztés Név-sor Kaposi-9.

kapcsolatteremtés szabályok elfogadása, Név-kör Kaposi-10.

bemelegítés, követése Zsipp-zsupp Kaposi-10.

felszabadítás Drámajáték-gyakorlatok Gyermház-15-18.
 
 
 
 

2-3. óra ismerkedési technikák Név-kör Kaposi-10.

tanulási szerződés csoportdinamika (ismétlés-kombináció)

megjelenés énkép Láncjáték Kaposi-11.

kommunikációs öltözködés Karmesterjáték Kaposi-32.

sztereotípiák testtartás Megjelenés, testbeszéd Montágh-Ú.

járásmódok

testbeszéd
 
 
 
 

4. óra érzékelés Szigetek Kaposi-26.

készségfejlesztés ritmusérzék (csendreflex)

csoportépítő mozgáskultúra Hangsúly Kaposi-27.

gyakorlatok egymásra figyelés Add tovább a hangot! Kaposi-40.

feszültség oldása koncentráció Kulcsos játék Kaposi-36.

Földrengés Kaposi-61.
 
 
 
 

5-6. óra játéktanulás Kapcsolódás Kaposi-13.

a drámajáték együttműködés Vakvezetés Kaposi-19.

néhány megnyilatkozási technikák Vak-kígyó Kaposi-21.

munkaformájának kapcsolattartás játék közben Tükörjáték Kaposi-32.

kipróbálása; a “mintha” világa Távolságtartás Kaposi-33.

egyeztető bizalom Szobrász Kaposi-34.

beszélgetések; Tablóképek (leírásuk a

bizalomérzet kialakítása Állóképek Drámapedagógiai

Kiscsoportos improvizáció olvasókönyvben)

(egy vagy több Grimm-mese

nyomán)

 

7.óra mozgáskoordináció Általános helycsere DPM-41.

mozgáskoordináció bizalom (Az 1999. évi

csoportdinamika együttműködés Különszám

csoport(ok)ban Improvizáció címmel

és párban közöl értékes játékokat,

abból válogatunk itt.)

Ölelj meg, mert üldöznek! DPM-41.

Bagoly DPM-42.

Csináljunk gépet! DPM-44.
 
 

8-9. óra vitakultúra beszélgetés Forrás:

“viselkedés”, egymás meghallgatása szituációs játékok Thomas Gordon: T.E.T.

kommunikációs “empátiás dörmögés” szerepcserék A. Pease: Testbeszéd

problémák, beszélgetéstechnikák “Élő adás” Wenczel Imre:

vita, testbeszéd “Élő adás”

érvek-ellenérvek önérzékelés és (ez a tanterv is közli

partnerérzékelés példaképpen ezt a

a “B” típusú játékot)

Önérzékelés és partner- Gabnai-53.

Érzékelés
 
 

10. óra

szerepbelépés hétköznapi és ünnepnapi Szerepek, játékok, Gabnai-127-139.

konvenciók szerepeink, szerepjátékok

tanulása, státusmegvalósítás, Narratív konvenciók (Drámapedagógiai

kipróbálása a megnyilatkozás olvasókönyv –174-187.),

verbális kifejezőkészség Beszéd-játékok Montágh-Ú

fejlesztése
 

11-12.óra

(a 10.óra anyagának folytatása az itt ajánlott és egyéb játékokkal)

szerepbelépés hétköznapi és ünnepnapi Szerepek, játékok, Gabnai-127-139.

konvenciók szerepeink, szerepjátékok

tanulása, státusmegvalósítás, Narratív konvenciók (Drámapedagógiai

kipróbálása a megnyilatkozás olvasókönyv –174-187.)

hitelessége,

verbális kifejezőkészség Beszéd-játékok Montágh-Ú

fejlesztése
 
 

13.óra

verbális készségeink, kiejtés, artikuláció, Montágh Imre játékai Montágh-Ú

a beszélőszervek légzés, lendület, Montágh-T

működése hangerő, szünettartás,

hangszínek

14-15.óra

beszédgyakorlatok kiejtés, artikuláció, Király-bíró Kaposi-30.

ritmus légzés, lendület, Ide figyelj! Kaposi-38.

koncentráció, hangszínek, beszéddallam Add tovább a hangot! Kaposi-40.

társismeret beszédkészség Montágh Imre játékai Montágh-Ú

Montágh-T
 
 

16. óra

a beszédgyakorlatok hangsúly, hanglejtés, Számolós játék Gabnai-32.

folytatása, tempó, Ritmikus párbeszéd Gabnai-33.

együttműködés, kifejezőkészség, mozdulatokkal

szituációk, verbális és nonverbális Feszítés-lazítás Gabnai-58.

feszítés-lazítás megnyilatkozás Koncentrációs Gabnai-59.

érzékelésfejlesztés Hallás Gabnai-22-25.

Ízlelés

Szaglás

Tapintás

Légzésgyakorlatok

Adok neked egy kutyát Gabnai-62.

 

 

17-18.óra megnyilatkozás(kontroll) Montágh Imre játékai Forrás:

szó, hang gesztus kifejezőkészség Montágh Imre:

önmegfigyelés, önismeret Mondjam vagy

társmegfigyelés, mutassam?

Gesztusok (Móra Ferenc

hogy ülsz, Könyvkiadó, Bp.,1985)

hogy állsz,

fintorok, arcjáték
 
 
 
 

19.óra felszabadult játék Találkozás Kaposi-60

feszültségoldás elfogadott szabályok Páros versmondás Kaposi-63

érzékelés keretei között, Szinkronizálás Kaposi-63

érzékelő képességek Rokonszenves hangforrás Kaposi-16.

fejlesztése Kutatás és találkozás Kaposi-16.

Vakvezetés Kaposi-21.

Vak-kígyó Kaposi-21.

20-21. óra érzékelés Visszajelzés Kaposi-23.

csoportismeret személyiség Üzenet Kaposi-28.

önismeret csoportismeret Mi változott? Kaposi-31.

érzékelés önismeret Szemkontaktus Kaposi-15.

kommunikáció társismeret Tekintettel Kaposi-15.

tekintettel memóriafejlesztés Őrjáték Kaposi-36.
 
 
 
 

22. óra koncentrációs készség Kézfogó Kaposi-13.

koncentráció egyensúly Sziámi Kaposi-12.

feszítés / lazítás harmonikus jelenlét Egyszerre indulni Kaposi-12.

mozgáskoordináció együttműködés Szigetek Kaposi-26.

Térfelosztás Kaposi-41.

 

 

23-24. óra koncentrációs készség Hangsúly Kaposi-27.

koncentráció harmonikus jelenlét Számfuttatás Kaposi-27.

feszítés / lazítás együttműködés Tanár úr azt mondta Kaposi-29.

Mozgáskoordináció utánzókészség fejlesztése Állj! Kaposi-33.

verbális gyakorlatok Rabló Kaposi-37.

Szituációs játékok kommunikációs készségek Találkozások Pease: Testbeszéd

Köszönés

Kézfogások

Nyitó társalgás
 
 
 
 
 
 

25. óra kapcsolatteremtés/ Szemkontaktus Kaposi -15.

csoportépítés, -fenntartás Kacsintós párkereső Kaposi -38.

páros kapcsolatok, kommunikáció Néma kiáltás Kaposi-42.

kommunikáció testnyelv értelmezése Együtt könnyebb Kaposi-45.

különböző “Élet-játék” Kaposi-53.

szituációkban,

testnyelv értelmezése
 
 

26-27. óra önismeret Időgép Kaposi-48.

önismeret, társismeret Kétperces önéletrajz Kaposi-49.

társismeret önkép, vágykép Páros interjú Kaposi-49.

jellemzés Csoportos interjú Kaposi-50.

Hogy került hozzá? Kaposi-51.

Telefon Kaposi-55.

Így járok én? Kaposi-54.
 
 

28. óra

társválasztás érzékelésfejlesztés Halandzsa Kaposi-65.

együttműködés döntések Beszélgetés számokkal Kaposi-65.

kommunikáció megalapozottsági Család Kaposi-14.

próbája “Liszt családja” Kaposi-14.

Szemkontaktus Kaposi-15.

 

 

29-30.óra Mit várok tőled? Mit várok tőled? Kaposi-58.

társválasztás, Mit várhatsz tőlem? Vádlottak padja Kaposi-58.

társ- és önismeret, Énkép, társas kapcsolatok Egy percünk a tiéd Kaposi-58.

csoportismeret feltérképezése, Árverés Kaposi-60.

értékrendek életmodellek Beszélgetés
 
 
 
 

31. óra

bizalom bizalomérzet kialakítása, “Dülöngélős bizalomjátékok” Kaposi-18.

bizalmatlanság egész csoport Utazás Kaposi-18.

együttműködése, Tanulmányút Kaposi-21.

önbizalom együttműködés Visszajelzés Kaposi-23.

kis csoportokban, Nyaktorna Kaposi-26.

térérzékelés érzékelésfejlesztés
 
 

32-33. óra

bizalom egész csoport Hová tartozom? DPM-40.

bizalmatlanság együttműködése, Életmentő tutaj DPM-44.

együttműködés Kövesd a vezetőt! DPM-45.

kis csoportokban Hova utazzunk? (Egy “B” típusú

drámajáték

megajánlása

és eljátszása)
 
 
 
 

34-35-36. óra vezető és vezetettek, Átkelés az óceánon Lipták Ildikó

bizalom-játékok felelősségvállalás, (“D” típusú drámaóra) tanórája

felelőtlenség Forrás

és következményei Drámapedagógiai olvasókönyv, 244-

254.o.
 
 

37-38-39. óra élethelyzetek Szituációs játékok (Meg kell adnunk:

a kifejezőkészség gyakorlása a teret, az időt,

fejlődése szituációkban a szereplőket (típus!),

szerepek-típusok: a viszonyokat,

a konkrét szituációt

eladó-vevő, - nyitottan vagy zártan.)

tanár-diák,

igazgató-beosztott,

szülő-gyerek,

edző-csapattag,

stb.
 
 

40-41-42.óra formaérzékenység Kiscsoportos improvizációk Forrás:

színházi formák dramatikus érzék Gyűlés, értekezlet Drámapedagógiai

használata színházi nyelvezet A teljes csoportot olvasókönyv a 174.

a játékainkban készségfejlesztés, megmozgató szerepjáték és a 188. oldaltól

(konvenciók) Stílusváltás

Fórumszínház
 
 

43-44-45.óra a közlésfolyamat Szituációs játékok

a kommunikáció tudatosítása

tényezői

(elmélet és gyakorlat);

játék:

a közlő,

a befogadó,

a közlemény,

a közvetítő csatorna,

a visszacsatolás,

a kontextus,

változataival
 
 

46. óra interakciós képességek Tekintettel Kaposi-39.

interakciók fejlődési lehetőségei A hercegúrfi vizsgája Kaposi-45.

fantázia fantáziafejlesztés Mondj egy történetet!0 Kaposi-44.

asszociáció asszociációs készség Szópárbaj Kaposi-45.

Jut eszembe Kaposi-47.

Beszélgetés számokkal Kaposi-65.
 
 
 
 

47-48. óra kreativitás, STOP! Kaposi-67.

szituációs játék, színészi tehetség, Ki vagy és mit akarsz? Kaposi-68.

fantáziagyakorlat koncentráció Most mutasd meg! Kaposi-69.
 
 

49-50-51.óra tulajdonságok Ismerem? Felismerem? Kaposi-22.

ön és csoportismeret önismeret Kötött mondatkezdések Kaposi-57.

jellemző vonások, csoportismeret Kinevetős Kaposi-64.

külső/benső empátia Tükörjáték Kaposi-32

tulajdonságok, felelősségtudat Csomagolás Kaposi-24.

Empátia Mese (lazítás) Kaposi-25.
 
 

52.

önismeret önismeret Beszélgetés az Eric Berne:

(beszélgetés emberi játszmák Emberi játszmákról Emberi játszmák

és szituációs c. könyve alapján

próba)
 
 
 
 

53-54. óra elhelyezkedés a Keresd meg a helyed! Benedek László:

ön és csoportban Játék és pszichoterápia

csoportismeret Bp. 1992.

(mélyítés) 197.oldal

(Figyelem! NEM

terápiás célú játék!)

Kit néz a csoport? Forrás: ugyanaz.

205.oldal

Odüsszeusz-játék Forrás: ugyanaz.

219.oldal
 
 

55-56-57. óra

szituációs játékok élethelyzetek Ajánlott szituációk;

játékcímek: feltérképezése Ki vagyok én? /c Kaposi-46-47.

(az adott szituációk Időgép Kaposi-48.

egyik szereplője A helyzet kulcsa Kaposi-62.

lehet a tanár; Szituációk:

majd szerepcsere) veszekedés;

kibékülés;

vádaskodás;

kérés;

felvételi;

vizsga;

vásárlás;

álláskeresés;

stb.

 

58-59-60. óra

metakommunikáció testbeszéd, Szituációk a Forrás:

érvényesülése gesztusok, protokoll könyvből Ottlik Károly:

szituációkban mimika, Protokoll

(szituációs játékok) szövegfonetikai (Viselkedéskultúra

eszközök a mindennapok

“illik-nem illik” gyakorlatában)

Protokoll 96 Könyvkiadó,

Bp. 1994

(57-től a 245. oldalig)
 
 

61. óra

mozdulat-játékok mozgáskoordináció Távolságtartás Kaposi-33.

egyedül, párban, Állj! Kaposi-33.

csoportosan Térfelosztás Kaposi-41.

Lassított mozgások

Gyorsított mozgások
 
 

62-63.óra

mozgás és testkommunikáció lazítás-feszítés Forrás: Uray Péter

emberi kapcsolat; párban, Találj ki egy érdekes foglalkozásai mozdulatot!

elemi kontakt-tánc kis csoportban, Húzlak.

gyakorlatok egész csoportban Taszítalak.

Ugrálóköteles gyakorlatok
 
 

64-66. óra mozgás Csoportkép vezényszóra Gabnai-103.

mímes játékok testkommunikáció Üzenet – szavak nélkül Gabnai-70.

mozgás Testtartás Gabnai-74.

Önérzékelés és Gabnai-53.

Partnerérzékelés

Bemelegítő gyakorlatok Gabnai-54-58.

Egyéb gyakorlatok Uray Péter gyakorlatai

 

67-69. óra

Egy “D” típusú emberi kapcsolatok Az ajánlott drámaórát Forrás:

drámaóra feltérképezése; az adott korosztályi A dráma tanítása

Téma: Cserbenhagyás viselkedés sajátosságokra át kell (segédlet)

Fókusz: és döntéshelyzetek alakítani (nem sok Kerekasztal Színházi

Milyen “nyomot” hagy változtatást igényel, Nevelési Központ,

a cserbenhagyás? inkább a játék Gödöllő, 1997.

bevezetésének attitűdje Lipták Ildikó:

változik. Fehérlófia --

A téma és a problémakör cserbenhagyás

sajnos jellemző ebben

a korosztályban is.

 

70-71-72. óra

játékos szituációk mindennapi gondjaink Kötött mondatkezdések Kaposi-57. Vélemények Kaposi-56.

beszélgetések megoldási lehetőségei Beszélgetés

a diákélettel

kapcsolatban
 

73-75. óra

egy “D” típusú csoporthoz tartozás Kaposi László: Forrás:

drámaóra szembesülés a mássággal Prométheusz A dráma tanítása

Téma: (segédlet)

Segítségnyújtás Kerekasztal Színházi

Fókusz: Nevelési Központ,

Lehet-e rajtunk Gödöllő, 1997.

segíteni “felülről”? 51.oldal
 
 

76-77-78. óra

megfigyelés-játékok, megfigyelőkészség Így hallottam Kaposi-41.

beszélgetések, memória-fejlesztés Tabló Kaposi-42.

vita vitakultúra Néma kiáltás Kaposi-42.

beszélgetési technikák Mi volt a képen? Kaposi-46.

A játszma szabálya Kaposi-44.

Hogy volt az elején? Kaposi-64.

Hallgassuk figyelmesen Forrás: A eredményes

a másikat! kommunikáció

kézikönyve

Szerző: Geoffrey Moss

Bagolyvár Kiadó,

Bp. 1998.

7-től a 29. oldalig
 
 

79-81. óra

egy “D” típusú szembesülés Wenczel Imre: Forrás: a tanórát

drámaóra konfliktusokkal Őrködés teljes terjedelmében,

Téma: munkahely részletesen közli

és magánélet ez a tanterv.

konfliktusai

  • Fókusz:
    1.  
    2. Mi befolyásolja
    3. az Õrt a döntésében,

    4.  

       

      amikor elfogja

      Antigonét, és átadja

      a testvérét eltemetõ

      lányt az

      igazságszolgáltatásnak

      (ezzel a halálba taszítja)?

    5. Milyen
    következményei lettek

    volna annak,

    ha másképp

    dönt az Õr

    (pl. futni hagyja Antigonét)?
     
     

    82-83. óra a csoport számára Gyakorlatsor Javasolt forrás a

    készségfejlesztő szükséges a tanár döntése problémák

    gyakorlatok készségek alapján áttekintéséhez:

    fejlesztése Herskovits Mária

    Polonkai Mária szerk.

    Tehetség és társadalom

    (Debrecen, 1998)

     

    84-86. óra mozgáskultúra Csárdás, Gabnai-153.

    tánctanulás Keringő(k)

    népi táncok, Néhány népszokás Forrás: játékok, Magyar népi gyermekjátékok

    fontosabb szalontáncok

    Tánctanár bevonása szükséges!
     
     

    87-88-89.óra

    RÍTUSUNK ünnepi és Saját rítus közös

    kialakítása; hétköznapi kitalálása

    szertartások

    Képzeletbeli ajándék Kaposi-51.

    emlékezetes tárgyaink Emlékezetes jó és .

    “pillanataink” rossz pillanatok

    megjelölése; felidézése

    Új ünnep Gabnai-30.

    beszélgetés; Beszélgetés,

    tervezgetés

    búcsúzás

     

    ****

     

    A folyamat minőségbiztosítása:

    A drámaórák és a kommunikációs gyakorlatok, a készségfejlesztés megtervezésének és vezetésének egészében a folyamat a következő kulcsmondatokkal leírható:

  • (Fejlesszük a kérdéskultúránkat, tisztázzuk magunkban, milyen kérdésfajtákat alkalmazhatunk; pl. információszerző, információhordozó, kutatásra ösztönző, ellenőrző, elágazásokat tisztázó, véleményeket kereső, visszajelzéseket előhívó. Arra is készüljünk fel, hogyan kezeljük a kapott válaszokat!
  •  

    2002.04.13.