DRÁMAJÁTÉK ÉS EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
T A N T E R V
Az Arany János Tehetséggondozó Program
oktatási-nevelési tervéhez
2000/2001
Akkreditációhoz előkészítve: 2002 márciusában
II. rész
A tantervet készítette és Internetre alkalmazta: Wenczel Imre
Hitvallás
A tantárgyi program leírása az alábbi szempontok szerint:
Célkitűzés
Óraszámok (évi, heti)
Megjegyzések
A Drámajáték és emberi kommunikáció (mint) tantárgy specialitásai
A drámajáték rövid jellemzése
Tanóravázlatok/leírások/ “forgatókönyvek” példaképpen
Drámajáték gyakorlatok (“A” típusú játékok)
"B" típusú játékok: "Élő adás"
"C" típusú játékok: "Őrködés" - komplex drámaóra terve
Megjegyzések a tananyag tartalmához
Tananyagleírás (A tanórák tervezése; témája; az óra fókusza; az ajánlott játékok; eszközigény és szakirodalom - tananyagmátrix)
A tanórák tervezésének és vezetésének minőségbiztosításához
A tananyag részletes leírása
Értékelés, követelmények, szintek
Feltételek, minőségbiztosítás
Néhány fontosabb szakirodalmi anyag a készség-/képességfejlesztéshez
Szakirodalom
Egy "B" típusú játék leírása
“Élő adás”
Csoport: 7-12. Évfolyam, a drámajátékban járatlan is lehet. (Létszám: 15-22 fő)
Körülmények:
Téma: Lehet a tanár által megajánlott, majd közösen vállalt; de lehet a gyerekek által megajánlott és egyeztető beszélgetés nyomán közösen vállalt.
Megjegyzés: Az egyeztető beszélgetésnek, a kérdések fajtáinak, illetve a tanári kérdéseknek és a gyerekek válaszainak kezelésére javasolt áttekinteni Neelands könyvének ideillő fejezetét.
Néhány lehetséges téma:
KERET: Korunkban, Magyarországon, egy országos televízió stúdiójában vagyunk Stúdióbeszélgetést, vitát, problémafeltárást, fogalomtisztázást (stb.) folytatunk “élő adásban” a “szerkesztő-riporter” (a tanár) irányításával. A gyerekek szerepük szerint általuk választott figuraként körben ülnek a “stúdióban”, és legjobb tudásuk szerint szólnak hozzá egyetértő, fogalomtisztázó vagy vitázó/megkérdőjelező attitűddel.
Megjegyzés: A szereplő érzelmi hozzáállásáról és szerepmegformálásáról még a szerepbelépés előtt beszélgetünk. Ez közös tudásként működik majd tovább a játék folyamatában.
A játékvezetés (egy lehetséges módja):
A tanár/stúdivezető (riporter) szövege:
Szeretettel köszöntöm önöket a stúdióban. Tudják, hogy perceken belül élő adásban leszünk. Onnan vesz bennünket egy kamera, onnan és onnan is.
(Mutatja, ezzel is hitelesíti a teret és a szituációt.)
Mindannyiunkra csíptettek egy apró mikrofont, ez azt jelenti, hogy nem nagyon lehet majd mozogni, ugyanis szörnyű zajok keletkeznek ilyenkor. Kérem, megfelelő hangerővel, jól artikulálva beszéljenek majd.
Mielőtt indul az adás, a szerkesztő kolléga szeretné még egyszer ellenőrizni a neveket – tudják, amikor beszélnek, adáskor a képernyő alján megjelenik a nevük.
Kérek tehát egy rövid bemutatkozást és azt is tegyék hozzá, hogy milyen minőségben vannak itt (tudós, szakértő, az utca embere, szomszéd…) !
(Megjegyzés: Ez a szerepek megerősítése, a szerepbelépés megkönnyítése, tudatosítása is egyben, amellett, hogy már maga a szerepjáték aktusa folyamatban van.)
Köszönöm. Most azonnal befejeződik a reklám, ott az üvegfalon túl jelez a kollégám, ha kigyullad az a piros lámpa, akkor adásban vagyunk.
***
A következőkben olyan “D” típusú drámaóra vázlata következik példaképpen, amely témájában érinti a 7.;10. évfolyam irodalmi tanulmányait, és kapcsolatban lehet a színházzal is. A tanórát a Drámapedagógiai Magazinból emeltük át.
Őrködés
drámaóra-tervezet
Az óra
eredetileg a győri Révai Miklós Gimnázium 9. F osztályának készült.
Ez a drámajátékban már nem járatlan csoport tananyagként foglalkozott
a görög mitológiával, olvasta Szophoklész Antigoné című tragédiáját,
tanítási drámaórákon is játszhatott az olümposzi istenekről, Orpheusz
és Eurüdikéről, a trójai és a thébai mondakörről. Lehetséges
azonban kisebb átalakításokkal olyan csoportban is megtartani ezt az
órát, amelyik kevésbé járatos a drámában és a görög mitológiában.
Tér: A drámajátékra alkalmas osztályterem kellő nagyságú üres térrel.
Idő: Kb. kétszer 45 perc.
Eszközök: Falra (táblára) rögzíthető karton, vastag filc (vagy iskolai tábla és kréta); egyszerű rajz (térkép) “Thébai városáról”; egy rongybaba és egy akkora szürke lepel, amekkora azt eltakarhatja; a hangulatok kialakításában fények, zenei aláfestés, illetve zenei háttér segíthet (pl. az Amadinda ütőegyüttes valamelyik produkciójának részletei).
Tanítási terület: A thébai mondakör, Szophoklész Antigoné c. drámája, munkahely és magánélet konfliktusai, az állásunkból fakadó kényszertevékenység, erkölcsi dilemmák.
Cél: A gyerekek saját élettapasztalatainak mozgósítása és a sztereotípiák felülvizsgálata az adott témával kapcsolatban.
Téma: A város ellen lázadó Polüneikészt Kreón (a város ura) szigorú parancsa ellenére eltemeti Antigoné. Az őr az állásával – sőt, talán az életével – játszik, amikor azon tűnődik: elfogja-e Antigonét, vagy futni hagyja.
Fókusz:
1. Mi befolyásolja az Őrt a döntésében, amikor elfogja Antigonét, és átadja a testvérét eltemető lányt az igazságszolgáltatásnak (ezzel a halálba taszítja)?
®
A történet
Előzmények (részben ismert, részben egyeztetendő a gyerekekkel): Thébai városállamban néhány napja fejeződött be csupán az a szörnyű háború, amelyben egy testvérpár (Polüneikész és Eteoklész) harcolt egymással a trónért. Ők egymás kezétől estek el, Kreón most a király, aki minden áron rendet akar tartani a városállamban. Halállal bünteti azokat, akik rendeleteinek nem engedelmeskednek. A város immár a béke képét mutatja, az emberek élik hétköznapi életüket. Egyetlen szörnyűségről keringenek a pletykák: Polüneikész ott fekszik temetetlenül a város kapuja mellett, Kreón megtiltotta az eltemetését; a már oszladozó hullát dögevők marcangolják. A bűzlő tetemet emiatt is őriztetni kell, de az a hír is járja, hogy Antigoné Kreón szigorú parancsa ellenére titokban el akarja temetni a testvérét.
A háború után egyébként sok család éhezik, többeknek nincs lakása. Azoknak persze nem kell keseregniük, akik végig Kreónnal, az új királlyal együtt harcoltak a háborúban, és most is hívei. Főleg a testőrség tagjainak és azok családjainak van mit aprítani a tejbe.
A játékban lezajló történet: Részben tisztelik (többen szeretik), részben rettegik a városban Kreón kedvencét, az 1. számú őrség parancsnokát. (Mindenki csak „ a Parancsnok”-ként ismeri.) A parancsnok állandó konfliktushelyzetben él, mert intézkedéseivel, melyekkel Kreónt szolgálja, legtöbben nem értenek
egyet. (Családja szemrehányásokkal illeti, barátai hidegen fogadják a közös sörözgetéseken, néha még a saját beosztottjai is lázonganak ellene, többször rémálmai vannak.)
A pletyka – miszerint Kreón rokona, Antigoné el akarja temetni Polüneikészt – egyre jobban idegesíti a parancsnokot, különösen, mert őt és csoportját bízta meg Kreón a bűzlő halott őrzésével.
Elérkezik a pillanat, amikor döntenie kell: elfogja és ezzel a halálba
taszítja az ártatlan Antigonét, vagy fellázad Kreón ellen, esetleg
kilép a szolgálatból, netán szemet huny Antigoné tette fölött, és
úgy tesz, mintha nem látta volna, ki temette el Polüneikészt...
Tanári narráció (a fenti Előzmények rovatban írtaknak megfelelően)
Nagy szerep
jutott a király katonáinak, főleg az őrségnek abban az ókori görög
városban, amelyben a rendet és békét Kreón katonái és őrei biztosították
hatalmas harcok után.
A Thébai nevű városállamban néhány napja fejeződött be csupán az a szörnyű háború (a városállam stilizált képe – térképe – a falon), amelyben egy testvérpár (Polüneikész és Eteoklész) harcolt egymással a trónért. Mint tudjuk, ők egymás kezétől estek el, Kreón lett a király, aki mindenképpen rendet akart csinálni és azt fönntartani a városállamban. Halállal bünteti azokat, akik rendeleteinek nem engedelmeskednek.
Azt is tudjuk, hogy az immár halott fiúk két lánytestvére is ebben a városban él, az egyiküket Antigonénak hívják, a másikat Iszménének. Kreón, az új uralkodó kihirdettette, hogy a város ellen támadó Polüneikész holttestét nem temetheti el senki. Ő tehát most is ott fekszik temetetlenül, dögmadarak és rovarok táplálékaként. Ezért is őrizni kell, de amiatt is, mert – a városi pletykák szerint – Antigoné elhatározta, hogy akár az élete árán is eltemeti Polüneikészt. Ebben talán még cinkostársai is akadnak.
A háború után egyébként sok család éhezik, többeknek nincs lakása. Azoknak persze nem kell keseregniük, akik végig Kreónnal, az új királlyal együtt harcoltak a háborúban. Főleg a testőrség tagjainak és azok családjainak van mit aprítani a tejbe.
A tanár elindítja a játékot, bevonja a gyerekeket egy szituációba, melynek közösen meghatározzák a terét, az időpontját, a lehetséges szerepeket.
Amit a tanár a játszóknak mond, azt idézőjelbe tettük. A konvenciókat és a hozzá tartozó információt kiemeltük.
Térmeghatározás
“Legyen ez a terület Thébai város főtere! Hogy a városban hol helyezkedik el, látható a rajzon.”
Térkép a falon
(A város képe fikció; a térképet az órát megelőzően a tanár készítette el.)
Állókép 1.
“Tegyük fel, hogy Thébai város főterén vagyunk kereskedők, járókelők, rabszolgák, gazdagok és szegények, katonák... Kik lehettek még a téren egy hétköznap délutánján? Ha elhatároztátok, hogy kik lesztek, helyezkedjetek el a téren, és álljatok be valamilyen általatok elképzelt szituációba állóképben!
Mit mondanál az adott pillanatban és szerepben?”
Állókép 2.
“Szolgálaton kívül, civilként arra jön az 1-es számú őrség parancsnoka, Kreón kedvence, aki két dologról híres: 1. akkor is teljesíti Kreón parancsát, ha nem ért vele egyet; 2. vagyonát sem kímélve segít az embereknek, amikor csak teheti. Hogyan változik az előbbi állókép a főtérre érkezésekor?”
Gondolatkövetés
“Mit gondolsz most az adott szerepben és szituációban?”
Állókép 3.
“Elment a parancsnok. Mit mondanál a beszélgetőtársadnak?”
A teljes csoportot megmozgató szerepjáték – a bonyodalom bevezetése
“Mozdítsuk meg ezt az állóképet, és miközben élitek az adott szerepben az életeteket, pletykáljatok arról, ami a városban jelenleg a legérdekesebb vagy legfontosabb téma lehet!”
®
II. Narratív szakasz (a krízishez vezető folyamat)
Narráció
Azt az őrparancsnokot, akit mindenki csak „ a Parancsnok” néven emleget, nagyon kedveli Kreón, mert intelligens, erős akaratú, jó harcos, és mindig számíthat a király arra, hogy teljesíti a parancsát. Ugyanakkor az ŐR szeretné, ha az emberek is megbecsülnék és szeretnék a városban, ezért akár a vagyonát sem kímélve igyekszik segíteni, ahol tud.
Kiscsoportos improvizáció
(Kérdés: Hogyan szembesül a Parancsnok a munkahelyi és a civil létéből adódó konfliktusokkal?)
“Készítsetek négy csoportban egy-egy jelenetet a Parancsnok életének néhány percéről!”
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
1. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, hogy a Parancsnok nem ért egyet a kiadott paranccsal, a társai is nagyon húzódoznak a parancs teljesítésétől, de ő meggyőzi őket róla, hogy mégis teljesíteni kell a parancsot.”
2. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, hogy a Parancsnoknak magyarázkodnia kell otthon, a családja körében, mert olyan parancsot teljesített, amellyel sem ő, sem a családja nem értett egyet! Milyen érvei vannak?”
3. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, hogy barátai, katonatársai között fagyos légkör fogadja, amikor megérkezik a közös sörözésre. Egy idő után magyarázatot kér a barátaitól a fogadtatás miatt.”
4. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, amikor a különlegesen nehéz feladat teljesítéséért magas jutalomban részesül a Parancsnok, ezt Kreón maga adja át.”
®
III. A fő probléma (krízishelyzet)
“A jelenetekből látható, hogy az Őrnek egyre tarthatatlanabb a helyzete. Kreón teljesíthetetlen parancsai és magánéleti problémái között vergődik. Ugyanakkor fontos az állása, mert csak így biztosíthatja családjának és magának az anyagi jólétet.
A Parancsnok azt a feladatot kapja Kreóntól, hogy szervezze meg Polüneikész 24 órás, folyamatos őrzését!”
Hogyan reagálhat erre a Parancsnok?
(Beszélgetés,
riportkészítés, esetleg maszkok használata; készíthetők jelenetek
is, vagy naplórészleteket írhatunk.)
Lehetőségek:
Fórum-színház
Vagy:
1. a tanár szerepben: Kreón, a gyerekek által felkészített szereplő: a Parancsnok;
2. két csoport készít fel egy-egy szereplőt: Kreónt és a „ Parancsnokot”.
“Tegyük fel, hogy a szorító körülmények hatására kétségbeesett lépésre szánja el magát a parancsok: Megpróbálja meggyőzni Kreónt, hogy nem szabad ilyen parancsot kiadnia, mert szörnyű következményei lehetnek.”
A vita lehetséges végeredménye:
Az első változatot figyelembe véve a következőképpen folytatódhat a játék:
Játékos szimuláció
“A pletykák
és eddigi tapasztalatai nyomán az ŐR arra számít, hogy valószínűleg
többen is el akarják majd temetni Polüneikészt. Tegyük fel, hogy abban
a játékban, amelyet kínálok, ölhet is az ŐR! Játsszuk el így az
őrködést! Itt ez a bábu.” (A tanár a terem egyik sarkába helyezi.)
“Le kellene takarni ezzel a lepellel, mintha Polüneikész tetemét takarná
be valaki földdel. Mindannyian álljatok a teremnek az ellentétes sarkába,
és próbáljatok meg eljutni a bábuig! Kézről kézre adogathatjátok
a leplet, ha valaki elbukott a próbálkozásával, akkor átveheti tőle
más a leplet. Ne felejtsétek el, hogy közben ott az őr, aki nagyon
jól hall, és minden mozgást észre vesz. Ha a legkisebb hangot is meghallja
felőled, odafordul, ahol te vagy, rád mutat, ezzel »megöl«. Akit mozgás
közben lát, azt is »megöli«. Tehát: ha az ŐR rád néz, ne mozogj,
ha nem néz rád, akkor pedig ne üss zajt!”
Őr-játék
Lezajlik az
ŐR-JÁTÉK
ebben a formában.
®
IV. Reflektív szakasz
Az igazság pillanata
“Képzeljétek el, hogy az a Parancsnok, aki most éppen őrségben van, nem ölhet, mert Kreón megtiltotta neki. Csupán rácsaphat a Polüneikészt eltemető emberre – akárki is az –, elfoghatja, bekísérheti, de nem ölheti meg! Azt nem tudhatja, hogy hányan vannak a »merénylők«. Ismerjük a lelkiállapotát. Mit tesz és mit mond, amikor meglátja Antigonét, aki éppen beszórja porral a fivérét, és áldozati virágokat dob rá?”
Jelenetek és naplóírás
Az ÖTSZÁZAK TANÁCSÁNAK vezetője, aki kérdez, itt a tanár lehet. A gyerekek legyenek védők, készítsék fel a védekezésre a „ bűnös” Őrt!
(ITT A DRÁMAÓRA VÉGE!!!)
*