Philip Kaufman "Lét"-feldolgozása (The Unbearable Lightness of Being - A lét elviselhetetlen könnyűsége) méltó párja Milan Kundera regényének. A Friedrich Nietzschétől induló gondolat messze kanyarog: az örök visszatérés és a következtében fennálló elviselhetetlen "könnyűség" gyönyörű képeken húsvér hősök kalandjaiban (szerelemben, barátságban, művészetben - politika és hétköznapi gonoszság falai között) ölt alakot. A film a hagyományos narratív szerkezet szép összegzése a nyolcvanas évek jellemző stílusában. Martin Scorsese a Krisztus utolsó megkísértése (The Last Temptation of Christ) filmes képein kényes bibliai téma filmre vitelét vállalja: Igazi lemondás-e az, ha valamiről úgy mondunk le, hogy nem is ismerjük, és mi lehetett volna Jézus Krisztus szerepe kultúránkban, ha nem vállalja a kereszthalált? Az amerikai-olasz katolikus rendezőnek sikerül először eleven Jézus-filmet készíteni, melyet áthat az élő – kérdező, választ kereső - hit. A film szabadon kezelt alapjául Nikos Kazantzakis regénye szolgált, a zenét Peter Gabriel és Shankar jegyzi.
Quentin Tarantino, a "posztmodern" rendező nyilatkozza: "A film személyiségét a kiválasztott zene által találom meg." A Pulp Fiction-ben (Ponyvaregény) tökélyre viszi "a mondanivaló a stílusban, a formában, az eredeti szerkezetben, a filmtörténet pedig a kisujjamban van" elvet.
A primitív bérgyilkos sztori mögött hallatlanul bonyolult "agyas" film rejtőzik, de a legfontosabb a feeling!
A hatvanas évek francia újhullámos próbálkozásai, Fellini, Makavejev, és Lynch munkássága nyomán, a volt videotékás amatőr filmtörténész fergeteges filmet készít – újrafelhasznált alapanyagokból. Az összevágott/átvágott történetről és nézőről könyvet lehetne írni.
Címzetes álom Emir Kusturicától az Arizona Dream (Arizonai álmodozók), de a csúcsra akkor jut fel a rendező, amikor alászáll a mélybe (Underground).
Egy levezethetetlen feszültségektől izzó izgalmas ország elsüllyedése a keret, a Fellini-féle megengedő társadalomkritika és találó lélekrajz a tartalom, és tömör humor, fergeteges zene a fűszer. A végig pergő és tömény filmben mindenki ráismerhet a neki kedves "mélyebb" összefüggésekre.