47-el suhanunk a Mulholland Drive-on - 1997-1999

     David Lynch: Lost Highway: elvesztettük az irányt, elhagytuk a járt utat a járatlan kedvéért. Könnyű volt az Országúton, de letérvén a sztrádáról: hasadt személyiség, feldarabolt női test, gyors, széttöredezett ritmusok, bizarr szembeállítások, minden kronológiát és logikát szétzúzó szerkezetek, egyenértékűség, megfordíthatóság, megszakítottság, ellentmondás, megkettőzés és kétértelműség. A film minden elérhető tárgyat újrahasznosít, feldarabol és kannibalizál. Az időbeliség paradox módon éppen a megszakítottság, a diszkontinuitás homogén élményében ölt alakot. Az idő önmagába látszik visszatérni. Videokazettán üzen magának a hős.      A kettős egyéniség ’valós’ és álomvilágának és az ’objektív’ valóságnak az interferenciái speciális struktúrát alkotnak. Az identitáscsere már a Dark Passage-ben, majd a Foglalkozása riporterben (The Passenger) emlékezetes, érdekes az egykorú Face/Off is, de a karaktermontázs csak Kubrick 2001-éhez mérheto. Lost Highway: elvesztettük az irányt, letértünk a sztrádáról, elhagytuk a járt utat a járatlan kedvéért, a változás azonban nem a semmibe vezet: a hetvenes évek kilátástalansága után itt a fény az alagút végén... gurul a golyó az álomalagútban, gurítja A nagy Lebowski...
     Fear and Loathing in Las Vegas: már a nyitányban betépve tépnek hőseink az ÚtonTerry Gilliam feloldja az összes társadalmi és pszichés konfliktust (éterben). Hunter S. Thompson nyomán és segítségével. Az utazás filmes utazás is: a harmincas évektől a huszadik század végéig száguldunk, olyan műfajokon át, mint a dráma, a horror, a thriller, a misztikus film, a film noir, a sci-fi, a komédia, vagy a szatíra. A Monthy Python alapító tagja útközben egyszerre számol le az Amerikai álommal, és az ennek elviselésére kifejlődött rock and roll- és flower-power kultúrákkal!
     Eyes Wide Shut (Tágra zárt szemek): felelősség a tudattalan tartalmáért, felelőtlenség a tudatos tartalmatlanságáért – játékbolt és fekete orgia, Hűségről énekel a fülemüle, házastársi és társadalmi problémákat kellene orvosolni. De Palma popsiról, Kubrick keblekről azonosítja hősnőjét! Freud szeletek, Wiener Schnitzler, walzer, sok citrommal, sikoltó sárga new yorki taxikkal: elegánsan vakító fényben és röstelkedő vaksötétben álom és valóság, képek és képtelenségek, vágyak és választások.          
<=                                                                                                          =>
Filmtörténet - kiindulópont