Cierva C30 autogiró Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ A 2007 év modellje, makett vagy modell? Autogiróról már írtam egyszer e magazin hasábjain. De annak, aki nem olvasta volna, és nem tudja mi is ez az ördögi szerkezet, tömören leírom még egyszer: félig repülőgép, félig helikopter. Helikopter azért, mert a felhajtóerő a rotor lapátokon keletkezik. Repülőgép meg azért, mert a törzse repülőgépszerű, és levegőben maradáshoz szükséges motorerőt nem a rotorok forgatására, hanem egy hagyományos légcsavar meghajtására használják. A légcsavar biztosítja az előrehaladáshoz szükséges húzóerőt, a rotort pedig, bármennyire is hihetetlen, de a mindössze a menetszél tartja állandó forgásban. E megoldás hátránya, hogy felszállás előtt a rotort egy bizonyos fordulatra fel kell pörgetni. Az igazi autogiróknál ezt egy kardántengelyes megoldással oldják meg. Kisebb méretű modelltestvéreik rotorját általában a szélben pörgetik fel a kellő fordulatra. Az építődoboz vizsgálata Maga a modell, a Spanyolok nemzeti büszkesége, az igazi Cierva C30 megszólalásig hasonló Semi Scale mása. A részletekben gazdag kidolgozás inkább a műanyag makettekre jellemző kiegészítők sokaságával lepi meg a modell boldog tulajdonosát. A több mint 150 alkatrészből álló építődoboz először elképeszti az embert. Aki még nem épített hasonló szerkezetet, annak biztosan sok fejtörést okoz majd e madárka. A hasonló mechanikai alapokra épült LaHeli Rotorshape és egy saját gyártmányú autogiró megépítése után mégis sokszor kérdőn nézek, a rémisztően egyszerű, sematikus összeállítási segédletre. Egy sor nyitott kérdést hagy maga után a rajz. Szerencsére az alkatrészek külön csoportokra vannak osztva, és bezacskózva. Csak maga a csillagmotor imitáció majdnem ötven alkatrészből áll. A szöcskelábszerű futómű szerkezet sem egyszerűbb eset. De a rotort kitámasztó imitáció is elég bonyolult. A zacskók kibontását követően sem lesz könnyebb a helyzet. Úgy tűnik, jó pár alkatrész nem passzol a helyére. Így az első motortartó bordát, és a rotor tengelyt tartó bordát összekötő, merevítést szolgáló két rétegelt lemez erősítés sem megy a helyére. De a futóművel sem egyszerűbb a helyzet. A törzs elején lévő, előre beragasztott kis műanyag csőbe sem tudom beimádkozni a két belevaló acéldrótot, a belefolyt ragasztó miatt. Órákba telik, mire bizonyos dolgokra rájövök. Közben, az építődoboz ékére, az extrudált depron anyagú törzsre, igencsak vigyázni kell. Nagyon szép, de igen sérülékeny. Egy óvatlan mozdulat egy szerszámmal, vagy leendő alkatrésszel, már most maradandó nyomokat hagyhat. Tehát, csak úgy, mint a hímes tojással… Összeépítés A modell összeállítását a vákuumozott alkatrészek kivágásával és összeragasztásával kezdem. A csillagmotor imitáció, pilótabábu, szélvédők a legegyszerűbben szikével egy kemény kartonlapon, vagy körömvágó kisollóval vághatók ki. Összeragasztásuk nem mindennapi feladat. A vékony, 0.4-0.5 milliméteres anyagot az élen kell összeragasztani…Igazi kézügyességet, türelmet igénylő munka. Csak a csillagmotor összeállítása, festése hat órámba került. Ám a látvány kárpótol mindezért, a motorimitáció igazi kis remekmű, megszólalásig hasonlít nagy testvéreihez. A következő művelet a futómű összeállítása. Először a fenyőléc alkatrészeket lakkozom le, hogy lefestéskor a fa ne „szőrösödjön” ki. A vékony acélszálakból, műanyagcsövekből, fenyőlécekből, műanyag rugóstag imitációkból, számtalan csavarból, két tengelyből, kerékből álló együttes összeállítása megint sok fejtörést okoz. Az építési segédlet itt sem tér ki egy csomó részletre. Az fotókból, ábrákból nem derül ki, hogyan rögzítsük, ragasszuk majd be ezt a fontos teherviselő elemet. Fantáziánk szabadon szárnyalhat tehát. Újabb órák telnek el, mire futón áll a Cierva. A modell meghatározó eleme rotorárbocot tartó rétegelt lemez borda. Erre felcsavarozzuk a rotor bólintó mozgását végző két szervót, beragasztjuk a széncső rotor árbocot. Két távtartó rétegelt lemez beragasztásával pozícionáljuk a bordát. Sajnos, ez után már a szervókhoz nem férünk hozzá, ezért a beragasztás előtt mindenképp ellenőrizzük a szervókarok középhelyzetét teszterrel, vagy rádióval. A kétmilliméteres karbon tolórudakra a villákat ciános ragaszóval rögzítjük. Ekkor ragasztom be a pilótabábu ülése mellé az oldalkormány szervót. Ez nem gyári tartozék, az eredeti modellverzión nincs oldalkormány. De az eddigi, autogiróval tett repülési tapasztalataim, ezt mindenképp ajánlottá teszik. A tolórúd helyét kialakítani viszonylag egyszerű, nem változtatja meg a modell eredeti külsejét. Lentről felfelé haladunk, ez után a rotor kitámasztó imitáció következik. A profilozott balzafa tartódúcokat beragasztás előtt lakkozom, és japánpapírral bevonom. Beragasztás után, a modellhez adott makett festékkel ezüstszínűre festem. Ez a modell igazi átmenet a műanyag makett, és a repülőmodell között. Mindkét kategória jegyei jelen vannak a Cierva C-30-ban. A modell koronája a rotoragy. A háromágú rotor egy ötletes, háromrétegű középrészből áll, amely lehetővé teszi a lapátok önbeállását. A megfelelő fordulatszám elérésénél így enyhén „V” állása lesz a rotornak, ezzel is növelve a modell stabilitását. A számos alkatrészből, csavarból, és két csapágyból álló rotoragy összeszerelése az ábrák alapján viszonylag könnyen elvégezhető. A rotoragy egy 3 milliméteres csavaron forog. Ezt a csavart, Loctice G0423 csavarrögzítővel be kell ragasztani! Ellenkező esetben ki tud tekeredni! Már csak a rotorlapok felszerelése van hátra. A fenyőléccel megerősített balzafa rotorlapokat előzőleg japánpapírral beborítottam, kiegyensúlyoztam, és lefestettem. Az egyszerűbb megoldásokat kedvellők, beboríthatják öntapadós Oracal fóliával is. A rotorlapok aljára kerül, a negatív állásszöget meghatározó műanyag idom. Szintén ötletes megoldás, a rotorlapok rögzítése a középrészhez. Egy 2 milliméteres csavar, önzáró anyával, és egy fa stift. Ha a rotorlap ütést kap, ez a fa stift eltörik. A rotorlap pedig kifordul, megúszva így a még végzetesebb sérülést. Beállítások Az elektronika beszerelése után a kormányok beállítása következik. Erre szerencsére részletesen kitér a leírás is. Legelőször a szervókarok nullpont beállítását végezzük el. A rotor forgási síkja oldalnézetben a repülési irányhoz képest +6 fok, szemből nézve, pedig 0 fok. A rotor ebből a neutrális helyzetből újabb + - 8 fokot dönthető előre-hátra, illetve jobbra és balra. Ez lesz a magassági és csűrő kormányunk. Mindezt delta mixeléssel állítjuk be. Az oldalkormányt 30-35 fokban téríthetjük ki, ezzel jelentősen megnövelve a modell fordulékonyságát, kisebb bedöntés mellett. A leírás még figyelmeztet arra is, hogy tartsuk be az alkatrészek ajánlott beépítési helyét. Így modell súlypontja, a kívánt helyen lesz. De hogy hol, azt a rajzon nem jelöli. De valójában a rotortengely előtt 15-20 milliméterrel. Repülési teszt A berepítés mindig izgalmas dolog egy repülőmodellnél. Egy autogiró berepítése pedig igazi csemege. Kint zöldellik a határ, simogat a nap, itt a tavasz. Egy kivételes, erős szelektől mentes április vasárnap kerül sor a Cierva C-30 első repülésére. A repülőtéren mindenki e kis észkert csodálja. Repülés előtti ellenőrzés, minden beállítást újból ellenőrzök. A modellhez adott leírás pár sorban kitér a gyakorlati repülés részleteire. Ez hasonló egy normál repülőmodell repítési körülményeihez. A fontos különbség itt annyi, hogy a rotor lapátok csak egy bizonyos fordulatszám elérése után termelnek a levegőben maradáshoz elegendő falhajtóerőt. Így a bekapcsolás és a kormányok próbája után széllel szembe fordulunk, és a rotor forgási síkját a szélre fordítjuk. Kezünkkel segíthetünk a felpörgetésben, az óramutató járásával ellentétes mozdulattal. Ha nincs, vagy gyenge a szél, akkor néhány lépést futva idézhetjük elő a menetszelet. Segíthetjük a forgást a magassági kormány „hasra húzásával”, és gázadással. A rotorlapátok jellegzetes suhogó hangja a biztos jel, hogy modellünk repülésre kész. Ekkor, mint egy hagyományos kézi indítású gépet, - eldobjuk. Ekkor derül ki minden. De a Cierva C-30 szépen száll a levegőben, enyhe bal fordulóval jövök visszafelé. Egyedül talán az eredeti jelleg megőrzése miatti ezüstszín nem a legkedvezőbb a láthatóság miatt. Egy ilyen szerkezetnek egyébként sincsenek jól látható nagy felületei, mint például egy szárny. Ügyeljünk tehát, hogy ne távolodjunk el túlságosan magunktól. Trimmelni mindössze két-három „riccenést” kellett a magasságin. Meglepően gyors tud lenni egy ilyen autogiró. Fordulókban hasonlóan a saját Ördögszekeremhez, igen jól viselkedik. Az oldalkormány használatával nem kell annyira bedönteni a modellt a fordulókban, a függőleges tengely körül szinte megperdül a gép. Miután elmúlt az első harci láz, az áthúzásokat kezdem el próbálgatni. Nagyobb állásszögön, kisebb sebességgel jövök be. A múltkoriban sikerült megfigyelnem egy „nagy” testvér, egy igazi autogiró repülését. Igyekszem hasonlóképp bejönnöm. Itt is, mint a repülőgépeknél, az orrnak a föld felé kell mutatni, ügyelni a sebességre. Noha az autogiró szinte képtelen az átesésre, mégis jobban irányítható, ha sebességgel közelítünk a földhöz. Ezt aztán a magassági kormány finom hátrahúzásával „koptatjuk” el. A kilebegtetés után földet ér a szerkezet, ezután a botot tartsuk „hasra húzva” egészen addig, amíg a rotor kipörög, vagyis lelassul. Egymást követik a startok, több dolgot is kipróbálok. Mindkét irányban fordulózok, repülök gyorsan, lassan, alacsonyan. A modell minden helyzetben jól reagál a kormánymozdulatokra. Egy igazi autogiró mutatvány is következik: elveszem a gázt, és szinte helyben száll le a Cierva az önpörgésben lévő rotorral. Ez a leszállási mód nem szép, de mindenképp érdemes kipróbálni, hogy megtapasztalhassuk e szerkezet előnyeit. Összegezve: A Cierva C-30 nem véletlenül nyerte el a 2007. év modellje címet. Külső megjelenésében tökéletes mása az eredetinek. Összeépítése egy gyakorlott modellezőnek igazi csemege, repülése pedig páratlan élményt okoz pilótájának. S ha az ezüst festés miatt túl sokat meresztgetnénk a szemünket, akkor dekoráljuk más, élénkebb színűre. Szükséges kiegészítők: 2 db Hitec HS55 szervó a rotor mozgatáshoz, +1 db 6 grammos szervó az oldalkormánynak, 2826/18 RAY Brushless motor, 9x4,7 légcsavar, RAY szabályzó, 1300 mA 3 cellás Etec LiPo akku, Jeti 4 csatornás vevő, és egy olyan adókészülék, amely tudja a delta mixet.
|