Depron Cap tanulmány Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ A modellezésben nemrég
bekövetkezett elektronikai forradalom, elérhető áron vásárolható háromfázisú
elektromotorok, mikró szervók, vevők, és nem utolsósorban az új generációs
LI-PO akkuk megjelenése átformálta eddigi szemléletem. Balsán
és vászonfeszítő lakkon nevelkedett modellező lévén kissé csóváltam a fejem a depron nevű anyag megjelenése láttán. A legjobban a
nagyáruházak húsos tálcáihoz hasonló hablapok egyben izgalommal is töltöttek
el: könnyű, jól munkálható, ám sajnos korántsem olyan tartós, mint a fa
szerkezet. A Neten böngészve számos modell építését
és repülését tanulmányozva kompromisszumos döntéseket kellett hoznom. A széles
körben elterjedt depron építésű lap törzsű és szárnyú
repülőmodellek, amelyek az oldalukra „tixózott”
szervókkal repülnek kissé elborzasztottak. Itt a fő szempont a súly Beszereztem az elektronikát: AXI 2212/34 háromfázisú motor, Jeti Advanced 18 szabályzó, és 1200 mA LI-PO akku. A vevő Jeti FM-REX7, a szervók GWS Naro tipusúak. Viharos széllel küzdve „cipeltem” be a depron táblákat a klubhelyiségbe. Először oldalnézeti sablonokat készítettem kartonból a törzshöz, majd vetületi sablonokat a profilos szárnyhoz. A szárny építésével kezdtem: 4
mm-es bordás depronból kivágtam a leendő félszárny
héjszerkezetét, úgy hogy a bordák a belépővel párhuzamosan fussanak. Egy-egy záró borda, 6 mm-es depronból, és két balsa főtartó
képezik a félszárny főbb szerkezeti elemeit. A szárny összeállítását sík
bútorlapon kezdtem el. A belépő vonalát az anyag sima oldalán papír
ragasztószalaggal bevontam, majd egy tompára kerekített bambusz rúddal bordás
oldal belépő körüli mélyedéseit megdolgoztam. Ezek az előkészületek az
orrgörbület meghajlítását segítik elő. Papírcsík nélküli hajlításnál hajlamos
az anyag eltörni, és ekkor tetemes mennyiségű lesz a selejt! Az orrgörbület
meghajlítását két székre tett, kb. 15 mm-es keményfarúdon
végeztem. Ezek után elérkeztem a főtartó beragasztásához. Ehhez Purex nevű, kifejezetten hablapok ragasztásához ajánlott
anyagot használtam. Kétféle létezik: lassú és a gyors. Én a gyorssal dolgoztam,
ez kb. 30 perc alatt már jól megköt. Egyetlen hátránya
az intenzív habosodás, ezért csak nagyon vékonyan hordjuk fel a ragasztandó
felületre! Különben erősen kitüremlik az illesztéseknél, és a teljes száradás
után nehéz szépen eltávolítani, lecsiszolni. A depron
ragasztható epoxi ragasztókkal is. A bútorlapra tett kiterített félszárnyat,
amikor a beragasztott fő és segédtartó már meghúzott, visszahajlítottam, és a
kilépőnél illesztve lesúlyoztam. Ekkor került a helyére a két záró borda. És
ezzel tulajdonképpen elkészült egy fél szárny. Száradás után a csűrő kivágását
szikével végeztem, majd 4 mm-es depron lappal
beszegtem, és kivágtam a csűrő szervók és a leendő kábelek helyét. A két
félszárny összeragasztását következően álltam neki a törzs elkészítésének.
Először pár fő teherviselő elemet készítettem el: a tűzfalat, (első törzsbordát)
amire a motor kerül, 2 mm-es rétegelt lemezből, a futótuskót 15x10 mm-es
keményfából. A törzs oldala 6 mm-es depronból lett
szikével kivágva. Egyszerű doboz szerkezet lévén igen gyorsan haladtam. A
vezérsíkok és a kormányfelületek szintén 6 mm-es depronból
készültek. Derékszögbe való beállításuk, és beragasztásuk figyelmet igénylő
munka. Igen csúnya, ha szemből nézve máshogy áll a szárny és a vízszintes
csillapító. Futószár hajlítás, majd a szervók beszerelése következett. A csűrők
két szervóval mozognak, hogy a különböző mix, exp, és aszimmetrikus kitéréseket beállíthassuk. A csűrő,
magassági és oldalkormány felületek nem zsanéron forognak, hanem erős,
üvegszálas ragasztócsík rögzíti őket a forgásponton. Nem sokkal később el kezdett élni a darab, ellenőrzöm
a teljes kitéréseket. Fel kell adnom eddigi ismereteimet, a kormányok maximális
kitérése bizonyos esetekben hajólapátokhoz hasonlóan, akár 45-60 fok is lehet!
A kabin rögzítését tépőzárral oldottam meg. Egyedüli problémát az akku orrba
való „tuszkolása” jelentette. Ezt egy depron csíkkal
oldottam meg, amivel előrecsúsztattam az akkut. A dekorációt két napig
készítettem, mindent szikével vágtam ki Oracal
fóliából. A Depron Cap startsúlya A modell első repülését leginkább
egy cikázó denevérhez tudnám hasonlítani… Két-három start után kezdtünk csak
összebarátkozni, és kezdtem beélesíteni a kormánybeállításokat. Mindenképpen
szükséges legalább 20-25 % exponenciális beállítás, mert e nélkül szinte
lehetetlen vele egyenesen repülni. A előzőleg a Neten
olvasott szakmai ajánlásoknak megfelelően a súlypontot úgy állítottam be, hogy
a modell ne legyen túl orrnehéz. Ez viszont a
leszállásokhoz való bejövetelnél olyan instabilitást eredményezett, hogy
kilebegtetésnél állandóan kitört az irányból. Sajnos, mivel az akkut már nem
tudtam előrébb helyezni, Tehát Uraim, depronra fel, ez az új idők szele. Egy modell anyagköltsége nem haladja meg a háromezer Forintot, természetesen elektronika nélkül, és pár nap alatt elkészíthető.
|