Az Ördög Szekere Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ Vajon tudja-e a Kedves Olvasó, mi is az autogiró? Se nem repülő, se nem helikopter! Leginkább azonban mégis egy repülőgép, amin a szárny helyett egy rotor, (forgószárny) található. Ám ezt a rotort nem hajtja semmiféle motorerő, hanem mindössze a levegő áramlása forgatja. A levegőben maradáshoz szükséges energiát egy hagyományos húzó (vagy toló) motor szolgáltatja. Az 1920’-as években egy Cierva nevű spanyol mérnök alkotott először repülőképes autógirót. Akkoriban úgy gondolták, hogy ez lesz majd a jövő repülőeszköze. De Sikorsky sikeres helikopterkísérletei megadták a kegyelemdöfést az autogiró fejlődésének. Manapság a sportrepülésben és hobbi célra használják, valamint egyes deviáns modellezők féltve őrzött álma, ilyen szerkezetet építeni. Jómagam is évtizedek óta őrizgetek autogiró tervrajzokat a fiókom mélyén, s titokban soha nem adtam fel álmom majdani valóra váltását. Az Úr a 2006.-ik esztendőben látta jónak ez álmom beteljesülését, amikor is egy modellezőbolt kínálatában felfedezni véltem a LaHeli elektromos autogiróját. A gyártó weblapján lévő videó megtekintése után már senki sem állíthatott volna meg. Tüstént vásároltam egy példányt! Az igen kisméretű dobozban egy sor technikai újdonságra bukkantam, és olyan ötleteket kaptam alig 15 Ezer Forintért, amire egy emberöltőnyi agyalás után se jöttem volna rá. Tanulságos volt megépíteni a modellt. Úgy a huszadik start környékén már egyre jobban összebarátkoztunk, de valahogy igazán sohasem tetszett meg a külcsíny. A lobogó vezetékek látványa, és a modell látható felületeinek hiánya arra sarkallott, hogy építsek egy klasszikus formájú autogirót. Egy olyat, aminek van terjedtsége, és látni a levegőben. Mert alapvetően a LaHeli változat jól repült, de szinte beleolvadtak a környezetbe a vékony széncsövek. Mi tagadás, oda is kentem egy párszor, de nem haragudhatott meg nagyon érte, mert szinte alig sérült. Azért felmerült egy-két változtatás ötlete, így a jobban látható törzs, cserélhető rotor tengely, és vízszintes csillapító, plusz oldalkormány. Egy skiccből született meg az Ördög Szekere, ami végül üvegszövet törzs, széncső rotor tengely, és szépen lekerekített depron vízszintes vezérsík egyvelege lett. A legfontosabb szempont a láthatóság, az elektronika elrejtése, és az esetlegesen sérülő alkotóelemek egyszerű cseréje. A legnehezebb, de egyben legszebb munka a törzssablon elkészítése volt. Igyekeztem többfunkciós törzset kitalálni, ami nem csak az autogiróhoz, hanem egy kis elektromos repülőmodellhez is megfelelő. Maga a törzs két részből áll: egy alsó, fő alkotórészből, és egy záró fedélből. Az alsó részbe építettem be a futószárat, a szervó paneleket, és cserélhető rotor tengelyt, valamint a szintén cserélhető vízszintes, függőleges vezérsíkot, és a könnyen szétakadó oldalkormány bekötést. Mindent igyekeztem a legkönnyebben szerelhetőre, és hozzáférhetőre építeni. (09 kép) Ez más modelljeim építésénél is igen fontos szempont! Az elkészült gép feltűnő piros, fehér dekorációt kapott, formája, pedig azt a kort idézi, amikor egykori tervezői megálmodták. A beállítások után alig várom azt az enyhén szeles, szép napot, amikor az Őrdög Szekere, az egykori LaHeli Rotorshape tuning berepülésre kerül… A siker kulcsa azért az alapkonstrukcióban rejlett: a megadott legfontosabb beállítási paramétereknek, de a modell sokkal jobb láthatóságának, és a pluszként beépített oldalkormányzásnak köszönhetően csoda született! Repült az Ördög Szekere! Sokan a fejüket csóválják persze, e fura szerkezet láttán, és keresztet vetnek, de bizton állíthatom, vezetése gyakorlott modellezőknek nem mindennapi élményt nyújt!
|