Megalakulás@
Napjaink a Bartok Béla
úton nyelv tanulással peregtek a
Szigorúan Titkos munkafüzeteink
megérkezésére várva.
Közvetlen parancsnokunk Fülöp
Dénes alezredes lett, aki egyik napon meglepett annak
közlésével, hogy
készüljek fel a megbízott
törzsfőnöki beosztásra.
Kérdésemre eligazított, a teendőket
a „Belszolgálati
utasítás” tartalmazza és
óvott beosztottaim tegezésétől. Ez
utóbbi rossz tanácsnak bizonyult a
későbbiekben. Ekkorra a C/1 osztály tisztjei
már befogadtak maguk közé,
ellentétben a tanfolyam előtti
viselkedésükkel.
Átcenzúrázott munkafüzeteink végre megérkeztek. Éles Antallal a miénkhez hasonló tanfolyam órarendjét kellett összeállítani, jegyzeteink alapján Mivel az előadásokról nem hiányoztunk ezt aránylag könnyen végrehajtottuk.
Egy késő őszi napon
parancsot kaptam, hogy
egyenruhában jelentkezzek az MN 2983
parancsnokánál. Kapcsos Zoltán
ezredestöl
kaptam néhány gépkocsit
sorállományú vezetőkkel.
Irány Székesfehérváron a
hadsereg törzs. Ott Éles őrnagytól
megkapom a továbbiakat.
Székesfehérváron
Éles őrnagy egy GAZ gépkocsival és
vezetővel már várt bennünket.
Ágyakat, ágyneműt és egyéb
felszerelési tárgyakat
vételeztem. Úti cél a keszthelyi
légvédelmi tüzér laktanya.
Ott kell egy önálló
zászlóaljat megalakítanunk.
Éles Antal őrnagyot kinevezték
megbízott parancsnoknak
és technikai helyettesnek, engem pedig megbízott
törzsfőnöknek és a technikai
szolgálat vezetőjének.
A keszthelyi parancsnokot, Tapodi Mihály ezredest
érkezésünkről távmondatban
értesítették. Egy újonnan
kifestett épület földszintjét
bocsájtotta
rendelkezésünkre. Hadtáp
ellátás szempontjából az
ezredhez utaltak be.
Két
hálókörletet rendeztünk be, egy
tiszti és egy
legénységi körletet. A
vételezések egyenlőre az én
feladatomat képezték. A
Budapesten a Fekete sas utcában egy teljes
„T” irodát vételeztem,
szerencsére lepecsételt
csomagokban, míg a Csoportfőnökségen
Oszlánszki Bertalan raktárostól az
RPSZ
1-2-3 és a Dnyepr–1K berendezéseket
és a nyomdától
írógépeket.[1]
A [1] szerint „
1958-ban a 3. önálló
rádiófelderítő
ezrednél – a rádiótechnikai
felderítés megszervezése
céljából –
létrehoztak egy
– akkori megnevezés szerint –
„lokátor-felderítő
századot”, vagyis
tulajdonképpen rádiótechnikai
felderítő századot, amelynek eszközeit
az RPSz–1,
–2–3 és a Dnyepr–1K
berendezések képezték. A
század felderítési, hadműveleti
feladatot nem végzett.”
Forgács
László ezredes úr leveleinek egy
részlete:
"Csak
pár pontosítás: elmondhatom
magamról, hogy az RTF
szülőszobájánál is
álltam.
illetve segítettem a vajúdást!
Részletesebben az
ETI elvégzése után, ahol
távolfelderítő
lokátor technikusként végeztem,
1961-ben mint ifjú hadnagy Belső István
barátommal elkezdtük az RTF-et. Mindketten
szakaszparancsnokként RPSZ-1, -2, -3
berendezésekkel vágtunk neki a
rádiólokátorok
felderítésének, elméleti
és
gyakorlati feladatok és készségek
kifejlesztésére
Ezt
két
éven át folytattam, majd 1963-ban
beiskolázásra kerültem,
felkészítő
tanfolyamra, majd 1964-69 között a
Szovjetunióban elvégeztem a Kalinyin-i OLP
hadmér-nöki akadémiát
kiváló (vörös
diplomával) rádiólokátor
mérnök szakon!
Ekkor
újból a "kettesek"-nél dolgoztam
és segítségeddel
felállítottuk, veled együtt az "igazi,
nagy" RTF-et!"[2]
Lassan
feltöltődött állományunk.
Bücs Zsigmond
politikai helyettessel, Bodor György
pénzügyessel , Horváth Tamás
gépjármű
szolgálat vezetővel, „T”
irodással, gépírónővel,
fegyvermesterrel,
szolgálatvezetővel, és természetesen
elhárító tiszttel is
növekedtünk.
1967-es
szaktiszti állomány: Torma Béla (rt.),
Vágási László (rt.),
Pál Róbert (rt), Erdődi
László (rt.), Poór Ernő (rt.),
Karácsonyi
György (rt.), Kovács József (rt.), Benes
Zoltán (rt.), Braun László
(ráf.), Dávid
András (ráf.)
1968-as
szaktiszti állomány: Czuth
László
(Kilián rt.), Lutár
Sándor (Kilián rt.), Molnár
István
(Kilián rt.), Pál János
(Kilián rt.), Bilics Gyula (Zalka rt.), Kenyeres Vilmos
(Zalka rt.), Zsuppán László (Zalka
rt.), Hegyi Tibor (Zalka rt.).
Rt.=
rádiótechnikai (lokátoros)
Ráf = rádiófelderítő
Vissza
a lap elejére
Következő
fejezet Vissza
a fő menübe
[1]
Egy
emlékezetes vételezés:
Egy decemberi napon Pál Róberttel egy
CSEPEL tehergépkocsival indultunk
vissza Budapestről Keszthelyre. Útközben
hóvihar tört ki és mi az
épülő
balatoni M7 -es úton elakadtunk. Kénytelenek
voltunk a gépkocsi vezetővel
hármasban az éjszakát a kocsi
fülkében tölteni. Néha
járattuk a motort, hogy a
gép meg mi le ne fagyunk. Hajnalban nagy zajra
ébredtünk. Egy szovjet
páncélos
oszlop masírozott el közelünkben mit sem
törődve a körülményekkel.
Kérésemre az
egyik páncélos bevontatott bennünket egy
közeli magyar laktanyába. Kivárva a
kedvező időt, szerencsésen megérkeztünk
Keszthelyre. Gépkocsinknak csak
az első ütköző rudja
deformálódott a vontatás
következtében.
3 Ha a további levelek is
beérkeznek, csatolom a Levelek-hez. Kár, hogy
többet nem tudok idézni a
századról, remélem, a
későbbiek során még derülnek
ki dolgok!
[4]
A
keszthelyi 40. éves évfordulói
találkozáskor Lutár Sándor
bevallotta, hogy néha
bizony az SZDR-2M Szigorúan Titkos
leírásait fordítani hazavitte.
Lutár
Sándornak tartozok egy valómással,
Pali atyám (a megfenyítőt a
katonaságnál így
becézték) majdnem rosszul lett amikor a
Szovjetunióból hazatérve
átadtam neki
előhívásra az RPSZ-5M jegyzetének
fénykép tekercseit.
[7]
A
2007-es találkozó során az első
gépkocsi vezetők egyikétől, Lehocki
Istvántól
tudtam meg, hogy a kitermelt fa egy része Cinege
„elvtárs”
villájához lett
fuvarozva. Lám mire jók ezek a
találkozók!