Terepmérések.

 Az SZDR-2M állomást terepen először egy Sopron környéki erdőben próbáltuk ki. A település helyét személyesen Schneider ezredes jelölte ki. A telepítési helyek kijelölésénél az RH Iránymérő rendszer vételi helyei keresésénél szerzett tapasztalatok voltak az irányadóak [5]. A troposzférikus hullámterjedésen alapuló vétel azonban más követelményeket támasztott.

A sikeres telepítés után elkezdtünk mérni. A figyelési sávunk, a hazai lokátorok esetleges zavarását figyelembe véve, nyugat felé irányult. Nagy örömmel mértük a jelentkező nagyszámú lokátort, míg egy pár óra elteltével egyer csak különböző irányú de azonos jellemzőkkel rendelkező lokátorokat észlelünk. Az álcázás érdekében erdő közepén végrehajtott telepítéssel a hullámokat is sikerült megtévesztenünk.

Hadműveleti szünet elrendelése után egyik tisztünk hazalátogatott Sopronba. Majdnem szigorúan megfenyítették, azon az alapon, hogy mi lett volna, ha az esetlegesen a határon átcsapó osztrák erők elkaphatták volna és ezzel felfedésre került volna egy új fegyvernem,.

 A jó tanulmányi eredménye és végzett szakmai munkáját tekintettbe véve csak figyelmeztetést kapott. A hidegháború időszakában voltunk még.

Számtalan terepmérésen vettem részt. Kerestük felállítandó rendszerünk helyeit. Irodalmi források után kidolgoztam az állomások települési követelményeit. Még máig is bosszantó az egyik kihelyezés epizódja, amikor az SZDR-2M állomást újra parancsolták telepíteni. A kocsikat összekötő kábelek nem egyenesesen lettek lefektetve!

Egy érdekes momentum: 
A határőrségtől jelzést kaptunk, hogy a határ közelében az osztrák oldalon új, eddig nem észlelt antennával rendelkező katonai járművet figyeltek meg. A helyszínre kisiető RPSZ-5M optikai látás közelség ellenére jelet az túloldali eszköz felől nem észlelt. Mindkét eszköz egymás felé mozgó antennával valósággal tapogatta a másikat, de kisugárzott jel nem volt. Érdekes lenne nyomára bukkanni, hogy az osztrákok mit jelentettek a „találkozó” után. A mi jelentésünkben feltételezett osztrák RTF tevékenységéről írtunk.

Első kihelyezett megfigyelési pontunk Lenti határában volt. Feladatnak kaptam az SZDR-2M antenna kocsi elhelyezésére szolgáló domb megtervezését. A közeli sármelléki szovjet katonai repülőtér lokátor antenna dombját tekintettem meg mintaként. A fel és lehajtó lejtő szögére nézve a javaslatot Horváth Tamás adta. Lentiben voltam amikor a dózerek elkezdték építeni a dombot. A lentii őrsöt fegyelmi és egyéb okok miatt Nagykanizsára kellett át helyezni. A nagykanizsai figyelő pont már az OLP terve alapján készült. 2 db.SZDR-2M antenna kocsi mesterséges dombon.[3]

Vissza a lap elejére    Következő fejezet    Vissza a fő menübe