BALATON (EFE TT téma)

Elözmény:


A Balaton harcászati komplexum mintája ZIL gépkocsikban elkészült, de a szovjet fél páncélozott szállító járműhöz ragaszkodott, ami akkor nem állt rendelkezésre. Egy év múlva a szovjetek közölték, hogy náluk páncélozott szállító harcjárműbe szerelve elkészült a TARAN rendszer, amit felajánlottak licencgyártásra. Erről megkezdődtek a tárgyalások, de az időközben bekövetkezett változások miatt a megvalósítás meghiúsult."

Magyar fejlesztés:


1988-89 években a BALATON téma URH iránymérés vonatkozásában Magyar országon újra lendületbe jött.

Román-Magyar együttműködésben páncélozott URH iránymerő fejlesztés kezdődött a Technikai osztály irányításával a Mechanikai Laboratóriumban. Témafelelős Szabó Béla volt. A szállító PSZH -t (BTR-70A) http: //hu.wikipedia.org/wiki/BTR%E2%80%9370 a román fél adta. 

Szóta Tibor KFKI (TPA-1140) számítógépre http://hampage.hu/tpa/tpa1140.html készítette a rendszer programot. A mért irányokat grafikusan, egy a számítógép kijelzőjén megjelenő térképen, ábrázoló rész még nem készült el. Így részt vehettem ebben a témában. 

Szóta Tibiről csak annyit, hogy tiszthelyettes és középfokú végzettsége ellenére az osztály szerintem legkiválóbb programozója volt. Nekem is sokat segített.
A térkép készítési kiindulási elképzelés, téves volt. A beszkennelt bit formájú térképeket akarták alkalmazni.

A bit formánál minden egyes képelem ugyanolyan arányban nagyításra kerül. A grafikák általában bit formában készülnek. A vektor alapú képeknél a képet megadható vastagságú vonalakból felépített vonalak adják. Térkép vagy műszaki rajzok készítésnél célszerű a vektor ábrázolást alkalmazni mivel itt a nagyítások és a vonalak vastagsága egymástól független.

Én készen voltam egy térkép számítógép képernyőjén térkép rajzolásra (lásd Térkép készités egy laikus által honlapomat) és a vektor alapú térkép programom ekkor már képes volt fogadni iránymérési adatokat RS 232 vonalról.

Kezdetben az iránymerő állomást egy C64 helyettesítette. Ez adott adatokat egy IBM PC-nek RS 232 vonalról . Győr környékén tartott terepméréseknél a beadott irányok még szimuláltak voltak. A nagyváradi (Oredea) gyakorlatnál éles, a román alájátszás mért irányai jelentek meg a számítógép térképes képernyőjén.

Budapestről Nagyváradig az utat egy iramban végrehajtottuk. 
Menet közben azzal tréfálkoztunk, hogy a 2. világhárorú után mi vagyunk az első Magyar  alegység, aki páncélossal lépi át a magyar-román határt.
A valósághóz hozzátartózik, hogy a páncélos gyártmányként és tulajdonként is román volt.

A győri és nagyváradi gyakorlatról feljegyzést, mérési jegyzőkönyvet nem készítettem. Emlékezetem szerint az iránymérő még nem volt jól kompenzálva a páncél testtől. A képernyőn minden mérés előtt egy törlést alkalmaztam. Amikor Szabó Béla utasított, hogy a törlést ne alkalmazzam a képernyőn nagy összevisszaság ábrázolódott.

Egy jó rendszernél a mérési eredmények ábrái egymáson lesznek. A NEP jól mért Állóhullám mérő rendszer és ezért kaptam az alábbi ábrát.

Automatizált VSWR (Feszültség-állóhullám arány) mérő rendszer.
Több mérés .jpg ábrája




Gyakorlatok színhelyei:

Győr. http://hu.wikipedia.org/wiki/Gy%C5%91r

Nagyvárad. http://hu.wikipedia.org/wiki/Nagyv%C3%A1rad



Partnereink nagy büszkeséggel bemutatták a Nicolae Ceausescu kiállítását. 
Nicolae Ceauşescu Decemberben az egész rezsim megdőlt. A zsarnokot gyanús gyorsasággal kivégezték.

Faragó Györggyel meglátogattuk a nagyváradi Ady múzeumot. http://hu.wikipedia.org/wiki/Ady_Endre

http://www.erdon.ro/tag/ady


Az 1989 decemberi romániai események.
Ha ujra fel akarod idézni katt ide


A téma, mint annyi más , nem lett folytatva.

Vissza a lap elejére

Vissza a  Főmenübe