Elözmény:
A
Balaton harcászati komplexum mintája ZIL
gépkocsikban elkészült, de a
szovjet fél páncélozott
szállító járműhöz
ragaszkodott, ami
akkor nem
állt rendelkezésre. Egy év
múlva a
szovjetek közölték, hogy náluk
páncélozott
szállító
harcjárműbe szerelve elkészült a TARAN
rendszer,
amit felajánlottak licencgyártásra.
Erről
megkezdődtek a tárgyalások,
de az időközben bekövetkezett
változások miatt
a megvalósítás
meghiúsult."
Magyar fejlesztés:
1988-89
években a BALATON téma URH
iránymérés
vonatkozásában Magyar
országon
újra lendületbe jött.
Román-Magyar
együttműködésben
páncélozott
URH iránymerő fejlesztés kezdődött a
Technikai
osztály
irányításával
a Mechanikai Laboratóriumban. Témafelelős
Szabó
Béla volt. A szállító
PSZH -t (BTR-70A) http:
//hu.wikipedia.org/wiki/BTR%E2%80%9370
a román
fél adta.
Szóta Tibor KFKI (TPA-1140)
számítógépre http://hampage.hu/tpa/tpa1140.html
készítette a rendszer programot. A
mért
irányokat grafikusan, egy a
számítógép
kijelzőjén megjelenő
térképen,
ábrázoló rész
még nem
készült el. Így részt
vehettem ebben a
témában.
Szóta
Tibiről csak annyit, hogy tiszthelyettes és
középfokú
végzettsége
ellenére az osztály szerintem
legkiválóbb
programozója volt. Nekem is
sokat segített.
A térkép
készítési kiindulási
elképzelés, téves
volt. A beszkennelt bit
formájú térképeket
akarták
alkalmazni.
A
bit formánál minden egyes képelem
ugyanolyan
arányban nagyításra
kerül. A grafikák általában
bit
formában készülnek. A vektor
alapú
képeknél a képet megadható
vastagságú vonalakból
felépített
vonalak
adják. Térkép vagy műszaki rajzok
készítésnél
célszerű a vektor
ábrázolást alkalmazni mivel itt a
nagyítások és a vonalak
vastagsága egymástól
független.
Én készen voltam egy térkép
számítógép
képernyőjén
térkép rajzolásra (lásd Térkép
készités egy laikus által
honlapomat) és a vektor alapú
térkép
programom ekkor már képes volt
fogadni iránymérési adatokat RS 232
vonalról.
Kezdetben az
iránymerő állomást egy C64
helyettesítette.
Ez adott adatokat egy IBM
PC-nek RS 232 vonalról . Győr
környékén
tartott terepméréseknél a
beadott irányok még szimuláltak
voltak. A
nagyváradi (Oredea)
gyakorlatnál éles, a román
alájátszás mért
irányai jelentek
meg a
számítógép
térképes
képernyőjén.
Budapestről
Nagyváradig az utat egy iramban
végrehajtottuk.
Menet közben azzal tréfálkoztunk, hogy a
2.
világhárorú után mi vagyunk
az első
Magyar alegység, aki
páncélossal lépi
át a magyar-román határt.
A valósághóz
hozzátartózik, hogy a
páncélos
gyártmányként és
tulajdonként is román volt.
A győri és nagyváradi gyakorlatról feljegyzést, mérési jegyzőkönyvet nem készítettem. Emlékezetem szerint az iránymérő még nem volt jól kompenzálva a páncél testtől. A képernyőn minden mérés előtt egy törlést alkalmaztam. Amikor Szabó Béla utasított, hogy a törlést ne alkalmazzam a képernyőn nagy összevisszaság ábrázolódott.
Egy jó rendszernél a mérési eredmények ábrái egymáson lesznek. A NEP jól mért Állóhullám mérő rendszer és ezért kaptam az alábbi ábrát.
Automatizált
VSWR
(Feszültség-állóhullám
arány) mérő rendszer.
Több mérés .jpg
ábrája
Gyakorlatok színhelyei:
Győr. http://hu.wikipedia.org/wiki/Gy%C5%91r
Nagyvárad. http://hu.wikipedia.org/wiki/Nagyv%C3%A1rad
Partnereink
nagy büszkeséggel bemutatták a Nicolae
Ceausescu
kiállítását. Nicolae
Ceauşescu Decemberben
az
egész rezsim megdőlt. A zsarnokot gyanús
gyorsasággal kivégezték.
Faragó Györggyel meglátogattuk a nagyváradi Ady múzeumot. http://hu.wikipedia.org/wiki/Ady_Endre
Az 1989
decemberi romániai események.
Ha
ujra fel akarod idézni katt ide
A
téma, mint annyi más , nem lett folytatva.