Friss interjú a portlandi rapveteránnal, aki az egykori Grassrotz duó tagjaként kezdte karrierjét.
Az
ausztrál beatmaker aki többek között The Regiment "Off The Record" című
friss EP-jének zenei felelőse válaszolt pár kérdésünkre.
Edo G & Stereo Boyz, Phenom, Nima Fadavi, September Slumz...
L
PRO az egykori Grassrotz duó tagjaként kezdte rapkarrierjét, ami az
1996-ban megjelent és mind a szakma, mind a közönség részéről jó
kritikákkal fogadott "Uncharted Regions" című albumuk megjelenése után
nem sokkal feloszlott. Ezután pár év szünet következett majd a Thorn
City Improv alapító tagjaként tért vissza a hip-hop életbe és a
legtehetségesebb helyi MC-kkel karöltve osztották meg a rímbe formált
gondolataikat a nagyérdeművel a helyi klubokban heti rendszerességgel,
élő zenével kísérve. 2008-ra állt össze az első saját albumnyi
hanganyag, ami a "Chronicles" címet kapta és egyértelművé tette a
folytatást, valamint világossá tette számára, hogy független előadóként
is érvényesülhet a '90-es évek óta teljesen megváltozott zeneipar
forgatagában. Friss interjúnkban L PRO válaszolt pár kérdésünkre...
Először is beszélj nekünk arról, hogyan kezdődött a karriered? Ki vagy mi volt az inspiráció ami miatt elkezdtél rímeket írni? Emlékszem,
mikor gyerekként hallgattam Rakimot, mekkora hatással volt rám az ő
flowja. Ugyanúgy akartam nyomni a rímeket. Ez egy olyan valami volt ami
arra késztetett, hogy egyre többet akartam hallgatni. Ő képes volt
összerakni a szavakat, és ezt végig igazítani a beatekhez, ami
inspirált engem. Később ahogy felnőttem Nas, Mos Def, Jay Z és Tupac
szintén nagy hatással voltak rám.
Mi az inspiráció most? Mostanában
számos MC van rám hatással mindenhonnan. Nehéz lenne megnevezni
egyetlen személyt is ennél a pontnál. Szeretem a jó zenét és a zenét
ami élesen felkavaró és képes kitolni a határait.
Még a '90-es években kezdtél rapelni. Véleményed szerint mik a különbségek a '90-es évek és a ma hip-hop előadói között? Azt
hiszem a hip-hop előadók akik nagy nevek voltak a '90-es években sokkal
jobban fókuszáltak az üzenetekre, mint a pénzre vagy anyagi dolgokra és
ez így sokkal valóságosabb volt. A hip-hop szeretetéről és a hip-hop
kultúráról szólt minden. Úgy gondolom abban a közegben eredetibbnek
kellett lenni és nem tehetted meg, hogy csak úgy lekoppintod valakinek
a stílusát. Emlékszem, mennyire hatása alatt voltunk mikor a Wu-Tang
jött, annyra más volt. Emlékszem mikor hallgattam Redmant, Keith
Murrayt és más előadókat is és hallottam, hogy mennyire egyediek. Ezért
volt olyan komoly az is, amikor Redman és Method Man összeállt. Nem
látom ezt az eredetiséget, egyediséget a mai előadókban. Ez a különbség.
A
zenéd digitális forában elérhető, nagyon jó anyagok, imádom az
összeset. Tervezed kiadni az albumaidat CD-n vagy vynilen? Fontos ez
egy előadónak manapság? Úgy
gondolom nagyon fontos dolog vinylt és CD-t kiadni manapság. Egy csomó
zeném elérhető digitális formátumban és tervezem, hogy az új anyagokat
CD-n és vinylen is kiadjam a jövőben.
Mi a véleményed a mai hip-hopról? Hogyan látod a hip-hop jövőjét? Őszintén
szólva, úgy gondolom ma a hip-hop elment egy irányba ami csak a
promócióról, számokról és rajongótábor építésről szól és nem igazán a
művészetről. A mai hip-hop sokkal több pénzt generál, mint a '90-es
években és ez nem egy rossz dolog. Ahogy én látom a hip-hop jövője az,
hogy tovább fog haladni ezen az úton. A közösségi médiával, a független
kiadásokkal a hip-hop egyre jobban elérhető lesz a szélesebb tömegek
számára. A kérdés az, hogy mindazokkal a független előadókkal,
egyetemben akik megpróbálnak betörni a piacra hogyan tudod előtérbe
helyezni magad. Nehéz munka és elkötelezettség.
Úgy gondolom egy hip-hop előadó egyben rajongó is, mik voltak mostanában a kedvenc albumaid? Az
igazat megvallva, már jó régóta nem hallgattam egy teljes albumot
egyben. Az utolsó lemez amit hallgattam és igazán élveztem az Kanye-től
a "Beautiful Dark Twisted Fantasy" volt. Imádtam azt a lemezt. Azt,
ahogy el volt készítve. Úgy éreztem az egy hiteles album az elejétől a
végéig. Ebből a szempontból Jay-Z új lemezét is szeretem.
Mi lesz a következő lépés? Kikkel dolgozol jelenleg együtt? Jelenleg
két különböző új lemezen is dolgozok. Az egyiken több különböző
producerrel dolgozom együtt, Arkiteck, Jenisis és Alegory csak, hogy
egy pár nevet említsek. A másik lemezt a jó barátom 5th Sequence
segítségével készítem akivel a Vertigo lemezt is csináltuk. Terveim
között szerepel, hogy együtt dolgozzam előadókkal, innen Portlandből.
Még nincs listánk a lemezen vendégeskedőkről, de nagyon rajta vagyunk
ezeken a projekteken.
Köszönjük a válaszokat.
2013. július Dub7
L
Pro teljes munkássága digitális formában elérhető hivatalos bandcamp
oldaláról. A címekre kattintva meghallgathatóak illetve letölthetőeka lemezek.