A 2009-ben megjelent "Terminal Illness" című lemezével komoly figyelmet kivívó brit producer válaszolt néhány kérdésünkre.
I.B.E. azaz Intelligent Black Enterprise művésznév alatt tevékenykedő minneapolisi MC-vel olvashattok interjút.
Lemezkiadókat
bemutató sorozatunk második riportjában a Creative Juices Music kerül
terítékre. A kiadónál ugyanúgy jelen vannak a '90-es évekből ismert
rapveteránok - Jise (Arsonists), Respect Da God (Perverted Monks), U.G.
(Cella Dwellas) - mint az itt debütáló tehetséges MC-k és
beatmakerek - Alucard, Nems, Swave Sevah, Destruments, Critical, I Am
Many... IDE alapítója, tulajdonosa és működtetője a Brooklynban székelő
lemezkiadónak , akitől sem a rímek sem az ütemek nem állnak távol - vele készítettünk interjút.
Először
is néhány szót a Creative Juices kezdetéről. Mik voltak az okok, amik a
saját kiadó megalapításához vezettek? Mi volt a cél az új kiadóval? Néhány
mixtape és maxi kiadása után volt némi tapasztalatunk néhány független
kiadóval kapcsolatban. Az üzleti helyzet ezekkel a kiadókkal nem volt
ideális. Azt láttuk, hogy a kiadók nem dolgoznak keményen a
projektekért, mellébeszélnek és nem igazán tesznek azért, hogy bármi
jelentős történjen. Ismertünk sok előadót és eldöntöttük, hogy
elkezdjük kiadni az anyagokat saját magunk, és megnézzük, hogy menne a
dolog. Az utóbbi mintegy nyolc éven keresztül folyamatosan nőttünk és
terjeszkedtünk azzal, amit csinálunk. A mai napig folyamatosan
kísérleteztünk, alakítottuk és tovább fejlesztettük a kiadót. Ez egy
nagyon fokozatos fejlődés. Nem gondoltam, hogy valamikor is leültem és
eldöntöttem volna, hogy beindítok egy kiadót. Események sorozata volt,
ami idáig vezetett és ezt csak a fejlődés természetes irányának
tekintjük. Szeretnénk az irányításban lenni, és most megvan a
lehetőségünk megalkotni a saját utunkat.
Mik az előnyei és hátrányai, ha az előadók vezetik a saját kiadójukat? Az
előnye, hogy az előadó több pénzt lát minden egyes eladásból. Az
előadók nem úgy vannak kezelve, mint egy árucikk, hanem mint egy
csapat/család része. Ez egy mozgalom elvekkel és filozófiával mögötte.
Az előadók több figyelmet kapnak, és kontroll alatt tarthatják a saját
előadói irányukat. Művészi szabadság anélkül, hogy bárki cenzúrázná
őket. Mi nagyon erőteljesen az előadóknak és az általunk kidobott
kiadványoknak szenteljük magunkat. A hátrányai szintén nagyon
komolyak. Minimális költségvetésünk van, nincs jelentős háttér, a
források, a menedzsment és időnként a szervezettség hiánya. Nagyon
korlátozott létszámú csapatunk van és az ő feladatuk, hogy minden
megjelenő projekt minden területével foglalkozzanak. Gyakran
túlhajszoltak és kimerültek vagyunk és nem tudunk felfedezni minden
alkalmat az idő és a munkaerő hiánya miatt. De a nap végén mégtöbb
motivációnk van kétszer olyan keményen dolgozni mint más kiadók, hogy
véghezvigyük azt amit csinálunk.
Milyen
módszerrel szerződhetnek Creative Juices-szal az előadók? Ez
ismeretségen, barátságon alapul, vagy demókat küldenek nektek….? Nekünk
nincs egy kötött módszerünk, hogy bekerüljön valaki a kiadóhoz. A
legtöbb előadó, olyan ember, akit ismerünk és együtt dolgoztunk velük
évekig. De néhány előadó bekerült beküldött demó által is. A többsége a
kiadónak, olyan ember, aki ismeri egymást. A kölcsönös tisztelet egy
fontos szempont. Ez vezet oda, hogy büszke lehetsz a kiadóra szemben
azzal mikor egy kiadó egyszerűen csak kapcsolatforrás.
Hogyan
tud promotálni egy független kiadó 2012-ben? Hogyan tudtok eljutni a
rajongókig és hogyan terjesztitek a kiadványaitokat a médiában?
Elégedettek vagytok az eladásokkal?
Ezek
azok a dolgok, amiket még próbálunk kigondolni, hogy hogyan lenne
teljesen tökéletes. Ez az egyik legnagyobb kihívás, ha beindítasz egy
kiadót… Mindaz ami folyik kemény munka és elkötelezettség. 2008-tól
2012-ig közel 8000%-kal növeltük az eladásokat, havi szinten
folyamatosan növeljük és emeljük az állami bevételt. Ha folytatjuk
abban az irányban amerre eddig tartottunk a dolgok valóban elkezdenek
beérni. A kemény munka évei és a
sok áldozat meghozza a gyümölcsét. Egy nagyon jó dolog van folyamatban
és ha továbbmegyünk ezen az úton a jövő ígéretesnek tűnik. Ha
kapcsolatba kerülnénk néhány menedzsmenttel, szervező irodával, még
több újsággal és még több csapattal a szakmában az óriási segítség
lenne.
Mi volt a legsikeresebb Creative Juices kiadvány a kiadó történetében? A
legsikeresebbek némelyike már amennyire a CD eladások mennek az olyan
kiadványok, mint a Force Fed, Watch Them Fall, Ideology és az Endless
Varieties. A legtöbb kiadványnak több időbe kellett, hogy elterjedjen,
de folyamatosan mozgásban vannak. Az első mixtape-ünk az Endless
Varieties körölbelül 10 000 példányban kelt el a 2004-es kiadása óta. A
közvetlen és az online eladás nagyon hatékony. A 10 000-ből kevesebb,
mint 50 CD maradt mára. Ez egy kis teljesítmény, de mégis büszkék
lehetünk figyelembe véve a működésünk skáláját.
Mostanában
sok (nem túl pozitív) változás történik a hip hop-ban. Vannak előadók
(még az aranykorból is), akik kereskedelmi okok miatt az új
trendek felé fordulnak. Elveszhetnek-e az igazi hip hop értékei? Mi a
véleményed erről? Sok régebbi
előadó kísérletezik, kigondolnak maguknak és előjönnek egy új
hangzással. Ez egy bonyolult szituáció, mert ha hasonló anyagot
készítenek mint amit, az aranykorban alkottak mindenkinek lesz egy
elvárása, és az a rajongók szemében soha nem fogja felülmúlni azt, amit
előzőleg csináltál. Így csak csalódottság érzetét okozhatnád a
rajongóknak. Néhány régebbi előadó kísérletezik és halad az idővel és
elkezdenek olyan zenét kiadni, ami nem az ő eredeti jellege. Van egy
bizonyos hangzása a hip hop-nak, amit felnőve megszerettünk. De
próbálok nem ítélkezni semmilyen előadó döntésein a zenéivel
kapcsolatban. Viszont ha olyan előadót veszel mint Ghostface Killah aki
képes volt folyamatosan kiadni anyagot mégha az nem is ugyanaz, mint az
ő '96-os hangzása. A projektjei még mindig durvák és az anyag az új.
Ghost mindig önmaga. Tehát csak az a fontos mindennek a végén, hogy
maradj hű önmagadhoz ha zenét csinálsz. Ameddig csak csinálod a
megszólaló anyag igazolni fog.
A
Creative Juices Music-ot hamisítatlan hip hop-ként tartják számon.
Milyen nehéz a tradícionális úton maradni, most amikor a legtöbb hip
hop dal a médiában sokkal inkább tűnik pop zenének? A
vicces dolog az, hogy ez nem egy döntés, amit meghoztunk. Ez csak az a
zene, amit szeretünk csinálni. Van egy bizonyos hangzás, ami együtt
rezonál velünk. Ez egy durva new york-i hangzás. Kemény dobok, mély
bassline-ok és dallamos minták. Zenerajongók és lemezgyűjtők vagyunk.
Nagyon ragaszkodunk a véleményünkhöz a zenében, a pop nem olyasmi, amit
élveznénk, tehát sohasem csinálnánk.
Hogyan tervezitek a Creative Juices jövőjét? Lépésenként
haladunk a dolgokkal. A legnagyobb erősségünk a jó hírnevünk. Bár más
kiadók rendelkeznek hatalmas irodákkal, személyzettel, promóért felelős
csapattal és költsévetéssel - ugyanazok a kiadók a körülmények és rossz
hírük áldozatául eshetnek. Láthattuk, hogy ez megtörtént számos
alkalommal az elmúlt öt évben. Tehát nekünk ez arról szól, hogy
csináljunk jó üzletet, csináljunk jó zenét és álljunk a munkánk és az
előadóink mögött. New York néhány legtehetségesebb MC-je van a
névsorunkban jelenleg. Eljutottunk addig, hogy a saját tempónkban
csináljuk a zenénket, anélkül, hogy egy szerződés kötelezettségeit kéne
teljesíteni és egyszerűen azért kiadni az anyagunkat, hogy teljesítsük
egy szerződésbeli megállapodást (mint például egy szerződés öt album
kiadására két év alatt). Megvan a kiváltságunk, hogy hűek maradjunk a
saját hangzásunkhoz és művészi irányunkhoz. Tíz éve dolgozunk kizárólag
azért, hogy megteremtsünk egy utat. Most ez az út jelenné vált nekünk,
egyszerűen csak tovább kell mozdulni rajta. Sok potenciál van a jövőre.
Nekünk hiányoznak a nagyon fontos szakmai összeköttetések így a
jövőbeni menedzsmenthez jutás lehetősége is. De mi nem akarunk
menedzsmentet keresni, azt akarjuk, hogy a menedzsment keressen minket.
Ezért tartani fogjuk a növekedést és a haladást ahogy eddig is és
remélhetőleg belátható időn belül valamilyen lényeges kedvező alkalom
fog mutatkozni. A menedzsment lenne a kulcs, hogy az előadók a
zenekészítésre tudjanak fókuszálni. A modern művésznek kell, hogy
legyen egy menedzsere, egy promótere, egy az üzletért felelős embere
stb. Sok feladatot jelent ezeket magára vállalni és ez néha gátolja a
zenekészítés folyamatát. Addig amíg hűek maradunk önmagunkhoz és a
rajongóinkhoz nem gondolom, hogy veszíthetnénk. Továbbra is vállaljuk a
kockázatot és építjük birodalmunkat és meglátjuk ez merre vezet. Köszönet IDE