Creative Juices Music Endemic I.B.E.
Interjú IDE-vel a Creative Juices Music lemezkiadó tulajdonosával és működtetőjével.
      magyar változat             english version
A 2009-ben megjelent "Terminal Illness" című lemezével komoly figyelmet kivívó brit producer válaszolt néhány kérdésünkre.  I.B.E. azaz  Intelligent Black Enterprise művésznév alatt tevékenykedő minneapolisi MC-vel  olvashattok interjút.


Lemezkiadókat bemutató sorozatunk második riportjában a Creative Juices Music kerül terítékre. A kiadónál ugyanúgy jelen vannak a '90-es évekből ismert rapveteránok - Jise (Arsonists), Respect Da God (Perverted Monks), U.G. (Cella Dwellas)  - mint az itt debütáló tehetséges MC-k és beatmakerek - Alucard, Nems, Swave Sevah, Destruments, Critical, I Am Many... IDE alapítója, tulajdonosa és működtetője a Brooklynban székelő lemezkiadónak , akitől sem a rímek sem az ütemek nem állnak távol - vele készítettünk interjút.

Először is néhány szót a Creative Juices kezdetéről. Mik voltak az okok, amik a saját kiadó megalapításához vezettek? Mi volt a cél az új kiadóval?
Néhány mixtape és maxi kiadása után volt némi tapasztalatunk néhány független kiadóval kapcsolatban. Az üzleti helyzet ezekkel a kiadókkal nem volt ideális. Azt láttuk, hogy a kiadók nem dolgoznak keményen a projektekért, mellébeszélnek és nem igazán tesznek azért, hogy bármi jelentős történjen. Ismertünk sok előadót és eldöntöttük, hogy elkezdjük kiadni az anyagokat saját magunk, és megnézzük, hogy menne a dolog. Az utóbbi mintegy nyolc éven keresztül folyamatosan nőttünk és terjeszkedtünk azzal, amit csinálunk. A mai napig folyamatosan kísérleteztünk, alakítottuk és tovább fejlesztettük a kiadót. Ez egy nagyon fokozatos fejlődés. Nem gondoltam, hogy valamikor is leültem és eldöntöttem volna, hogy beindítok egy kiadót. Események sorozata volt, ami idáig vezetett és ezt csak a fejlődés természetes irányának tekintjük. Szeretnénk az irányításban lenni, és most megvan a lehetőségünk megalkotni a saját utunkat.

Mik az előnyei és hátrányai, ha az előadók vezetik a saját kiadójukat?
Az előnye, hogy az előadó több pénzt lát minden egyes eladásból. Az előadók nem úgy vannak kezelve, mint egy árucikk, hanem mint egy csapat/család része. Ez egy mozgalom elvekkel és filozófiával mögötte. Az előadók több figyelmet kapnak, és kontroll alatt tarthatják a saját előadói irányukat. Művészi szabadság anélkül, hogy bárki cenzúrázná őket. Mi nagyon erőteljesen az előadóknak és az általunk kidobott kiadványoknak szenteljük magunkat.
A hátrányai szintén nagyon komolyak. Minimális költségvetésünk van, nincs jelentős háttér, a források, a menedzsment és időnként a szervezettség hiánya. Nagyon korlátozott létszámú csapatunk van és az ő feladatuk, hogy minden megjelenő projekt minden területével foglalkozzanak. Gyakran túlhajszoltak és kimerültek vagyunk és nem tudunk felfedezni minden alkalmat az idő és a munkaerő hiánya miatt. De a nap végén mégtöbb motivációnk van kétszer olyan keményen dolgozni mint más kiadók, hogy véghezvigyük azt amit csinálunk.


             

Milyen módszerrel szerződhetnek Creative Juices-szal az előadók? Ez ismeretségen, barátságon alapul, vagy demókat küldenek nektek….?
Nekünk nincs egy kötött módszerünk, hogy bekerüljön valaki a kiadóhoz. A legtöbb előadó, olyan ember, akit ismerünk és együtt dolgoztunk velük évekig. De néhány előadó bekerült beküldött demó által is. A többsége a kiadónak, olyan ember, aki ismeri egymást. A kölcsönös tisztelet egy fontos szempont. Ez vezet oda, hogy büszke lehetsz a kiadóra szemben azzal mikor egy kiadó egyszerűen csak kapcsolatforrás.

Hogyan tud promotálni egy független kiadó 2012-ben? Hogyan tudtok eljutni a rajongókig és hogyan terjesztitek a kiadványaitokat a médiában? Elégedettek vagytok az eladásokkal?
Ezek azok a dolgok, amiket még próbálunk kigondolni, hogy hogyan lenne teljesen tökéletes. Ez az egyik legnagyobb kihívás, ha beindítasz egy kiadót… Mindaz ami folyik kemény munka és elkötelezettség. 2008-tól 2012-ig közel 8000%-kal növeltük az eladásokat, havi szinten folyamatosan növeljük és emeljük az állami bevételt. Ha folytatjuk abban az irányban amerre eddig tartottunk a dolgok valóban elkezdenek beérni.
A kemény munka évei és a sok áldozat meghozza a gyümölcsét. Egy nagyon jó dolog van folyamatban és ha továbbmegyünk ezen az úton a jövő ígéretesnek tűnik. Ha kapcsolatba kerülnénk néhány menedzsmenttel, szervező irodával, még több újsággal és még több csapattal a szakmában az óriási segítség lenne.

           

Mi volt a legsikeresebb Creative Juices kiadvány a kiadó történetében?

A legsikeresebbek némelyike már amennyire a CD eladások mennek az olyan kiadványok, mint a Force Fed, Watch Them Fall, Ideology és az Endless Varieties. A legtöbb kiadványnak több időbe kellett, hogy elterjedjen, de folyamatosan mozgásban vannak. Az első mixtape-ünk az Endless Varieties körölbelül 10 000 példányban kelt el a 2004-es kiadása óta. A közvetlen és az online eladás nagyon hatékony. A 10 000-ből kevesebb, mint 50 CD maradt mára. Ez egy kis teljesítmény, de mégis büszkék lehetünk figyelembe véve a működésünk skáláját.

Mostanában sok (nem túl pozitív) változás történik a hip hop-ban. Vannak előadók (még az aranykorból is), akik  kereskedelmi okok miatt az új trendek felé fordulnak. Elveszhetnek-e az igazi hip hop értékei? Mi a véleményed erről?
Sok régebbi előadó kísérletezik, kigondolnak maguknak és előjönnek egy új hangzással. Ez egy bonyolult szituáció, mert ha hasonló anyagot készítenek mint amit, az aranykorban alkottak mindenkinek lesz egy elvárása, és az a rajongók szemében soha nem fogja felülmúlni azt, amit előzőleg csináltál. Így csak csalódottság érzetét okozhatnád a rajongóknak. Néhány régebbi előadó kísérletezik és halad az idővel és elkezdenek olyan zenét kiadni, ami nem az ő eredeti jellege. Van egy bizonyos hangzása a hip hop-nak, amit felnőve megszerettünk. De próbálok nem ítélkezni semmilyen előadó döntésein a zenéivel kapcsolatban. Viszont ha olyan előadót veszel mint Ghostface Killah aki képes volt folyamatosan kiadni anyagot mégha az nem is ugyanaz, mint az ő '96-os hangzása. A projektjei még mindig durvák és az anyag az új. Ghost mindig önmaga. Tehát csak az a fontos mindennek a végén, hogy maradj hű önmagadhoz ha zenét csinálsz. Ameddig csak csinálod a megszólaló anyag igazolni fog.

           

A Creative Juices Music-ot hamisítatlan hip hop-ként tartják számon. Milyen nehéz a tradícionális úton maradni, most amikor a legtöbb hip hop dal a médiában sokkal inkább tűnik pop zenének?
A vicces dolog az, hogy ez nem egy döntés, amit meghoztunk. Ez csak az a zene, amit szeretünk csinálni. Van egy bizonyos hangzás, ami együtt rezonál velünk. Ez egy durva new york-i hangzás. Kemény dobok, mély bassline-ok és dallamos minták. Zenerajongók és lemezgyűjtők vagyunk. Nagyon ragaszkodunk a véleményünkhöz a zenében, a pop nem olyasmi, amit élveznénk, tehát sohasem csinálnánk.

Hogyan tervezitek a Creative Juices jövőjét?
Lépésenként haladunk a dolgokkal. A legnagyobb erősségünk a jó hírnevünk. Bár más kiadók rendelkeznek hatalmas irodákkal, személyzettel, promóért felelős csapattal és költsévetéssel - ugyanazok a kiadók a körülmények és rossz hírük áldozatául eshetnek. Láthattuk, hogy ez megtörtént számos alkalommal az elmúlt öt évben. Tehát nekünk ez arról szól, hogy csináljunk jó üzletet, csináljunk jó zenét és álljunk a munkánk és az előadóink mögött. New York néhány legtehetségesebb MC-je van a névsorunkban jelenleg. Eljutottunk addig, hogy a saját tempónkban csináljuk a zenénket, anélkül, hogy egy szerződés kötelezettségeit kéne teljesíteni és egyszerűen azért kiadni az anyagunkat, hogy teljesítsük egy szerződésbeli megállapodást (mint például egy szerződés öt album kiadására két év alatt). Megvan a kiváltságunk, hogy hűek maradjunk a saját hangzásunkhoz és művészi irányunkhoz. Tíz éve dolgozunk kizárólag azért, hogy megteremtsünk egy utat. Most ez az út jelenné vált nekünk, egyszerűen csak tovább kell mozdulni rajta. Sok potenciál van a jövőre. Nekünk hiányoznak a nagyon fontos szakmai összeköttetések így a jövőbeni menedzsmenthez jutás lehetősége is. De mi nem akarunk menedzsmentet keresni, azt akarjuk, hogy a menedzsment keressen minket. Ezért tartani fogjuk a növekedést és a haladást ahogy eddig is és remélhetőleg belátható időn belül valamilyen lényeges kedvező alkalom fog mutatkozni. A menedzsment lenne a kulcs, hogy az előadók a zenekészítésre tudjanak fókuszálni. A modern művésznek kell, hogy legyen egy menedzsere, egy promótere, egy az üzletért felelős embere stb. Sok feladatot jelent ezeket magára vállalni és ez néha gátolja a zenekészítés folyamatát. Addig amíg hűek maradunk önmagunkhoz és a rajongóinkhoz nem gondolom, hogy veszíthetnénk. Továbbra is vállaljuk a kockázatot és építjük birodalmunkat és meglátjuk ez merre vezet.
Köszönet
IDE

Köszönjük az interjút!

2012. október



További információk a Creative Juices Music kiadóval kapcsolatban :
www.creativejuicesmusic.com







hiphopaddicts 2012