|
|
|
Brick
Records |
Kidd
Called Quest a.k.a. Jay Quest |
Volt
egyszer egy hip hop találkozó... |
Interjú
Papa D-vel a Brick Records alapítójával és mozgatórugójával. |
Az
utóbbi idők egyik legígéretesebb ütemgyárosával olvashattok egy rövid
interjút. |
Szarvas
- 1995 Egy kis visszaemlékezés a legelső országos hip hop találkozóra.
|
|
Big Shug "Other Side Of
The Game" című lemezén tűnt fel először a nagynyilvánosság előtt a
rochesteri ütemgyáros neve. A bostoni illetőségű MC elégedett
lehetett az eredménnyel, mert idén megjelenő "I.M. 4-EVA" című lemezére
már hét Kidd Called Quest által készített zene került. De mindemellett
már több saját munkája is kijött a kezdetben Jay Quest néven is ismert
producernek amin számos ismert MC és feltörekvő tehetség is helyet
kapott. Az inspirációt a klasszikus '90-es évekbeli keleti
parti hangzás nyújtotta ez érződik a zenéin, de semmiféleképpen nem a
lerágott csontok újratálalásáról van szó - teljesen aktuális, mai
és.... jó! Az alábbiakban olvashattok egy interjút amiben Kidd Called Quest válaszolt néhány kérdésünkre... |
Először is valamit arról, hogyan és mikor kezdted a zenekészítést? Mik voltak a meghatározó momentumok az életedben amik segítettek az ütemek felé fordulni? Még
hetedikben kezdtem zenéket készíteni. A tesómnak DJ Sightnak volt egy
régi Casio szintije egy haverjától. Hetekig ült vele a pincében. Egy
forró nyári nap volt, iszonyatos hőség odakint. Úgy gondoltam, hogy én
is lemegyek hűsölni a pincébe és ekkor láttam, hogy a tesóm mennyire rá
van kattanva a szintire így én is elkezdtem babrálni. Hamarosan mikor
megtanultam néhány funkciót használni lejátszottam egy-két cuccot,
olyanokat mint amilyeneket Timberland és Swizz Beatz csinál. Még nem
voltam benne biztos, hogy ezek azok a beatek amiket szerettem volna,
csak elbaszogtam a szintivel, meghallgattam és tovább babráltam.
Hamarosan teljesen képbe lettem a szintivel és elkezdtem saját kézbe
venni néhány tesóm felvételét, szalagra vettem egy csomó beatet és
körbejártam vele, nyomattam mindenhol.Mikor
hallottam egy Preemo vagy RZA zenét mindig arra voltam kíváncsi, hogyan
kapják azt a hangzást, hogyan érik el azt, hogy úgy szóljon. Semmit nem
tudtam a mintázásról abban az időben. Valamikor
2000 novemberében, mikor meghallottam a "Simon Says"-t, kipróbáltam,
hogy el tudom-e játszani ekkor már kezdtem teljesen ráhangolódni a
zenekészítésre. Régebben rappeltem néhány barátommal és én azt akartam,
hogy saját cucc legyen amire rímelünk. Akkor még más instrujára
rappeltünk, ezért elkezdtem fókuszálni, hogy megpróbáljak zenéket
készíteni. Kevesebb, mint egy évvel később összegyűjtöttem úgy 100
dollárt és az anyám segítségével megvettem egy Yamaha DJX2-t. Ez volt
az amikor minden megváltozott. Láttam a gombot amihez az volt írva
"sample", de nem tudtam mire való addig a napig mikor egyszer Canibus
"I Honor You" száma szólt és véletlenül benyomtam a "sample" gombot, az
kikapta a gitár hangot a szám elejéről. Először azt hittem akad a CD,
de ez volt a sampler funkció. Kitette az egész szám elejét részekben a
billentyűkre és ez volt mikor a mintázás "megmutatkozott" nekem. Végül
rájöttem RZA és Preemo hogyan kapja azt a durva hangzást. Elkezdtem a
mintázás őrületet, dobokkal játszani stb... megtanultam hogyan kell
szétdarabolni és összefűzni a mintákat. Hát így kezdtem én a beatekkel.
Hamarosan továbbléptem jobb felszerelések felé. Egy Korg ES-1, aztán
egy Akai S20, végül a haverom Divine megmutatta, hogyan kell használni
az MPC 2000-t, azóta annál maradtam.Mikor elkezdtem másoknak is mutogatni a zenéimet és azok bejöttek az
embereknek, nagyon büszke voltam a cuccaimra. Aztán mikor kidobtam az
első CD-met az még több ösztönzést adott, hogy továbbra is készítsek
zenéket és hozzak össze különböző projekteket. A legmeghatározóbb
momentum az volt mikor Big Shug "Other Side Of The Game" albumára
felkerült egy zeném. Ez volt az első lemezen megjelent cuccom. Ez arra
késztetett, hogy dolgozzak tovább és tovább. Nagy köszönet Justin
Bale-nek azért a kapcsolatért.
Készítettél
már egy rakás zenét egy rakás MC-vel - ismertekkel, kevésbé
ismertekkel, rap veteránokkal, új arcokkal... Hogyan születik egy
közreműködés?Megtalálom
az embereket. Megszerzem a kapcsolatokat és a többi a neten megy. Nem
állíthatom, hogy minden közreműködés ingyen volt. Néhány előadó
bizonyos összegért csinálta, néhány azért, mert tetszett neki a zeném.
Ez olyan amit az embereknek meg kell érteni. Kapcsolatokat kell építeni
mielőtt elérsz addig, hogy ingyen kérhess bármit is.Melyik közreműködésre vagy a legbüszkébb?
Big Shug-é egy igazi áldás volt. Segített jobban megismertetni a nevem.
Büszke voltam arra a közreműködésre, mert úgy éreztem valóban van célom
a zenekészítéssel. Soha nem gondoltam, hogy olyan projekteken lehetek
rajta olyan producerekkel és előadókkal együtt akikkel ő dolgozik az
"I.M. 4-EVA" és az "Other Side Of The Game" albumokon.
Mi lenne számodra az "álomközreműködés"?
Á ember, ne akard, hogy elkezdjem, annyi elképzelésem van, hogy végig se tudom gondolni most, de lenne egy pár durva dolog.
Kik azok a producerek akikre felnézel?
Hi Tek, Nottz, Preemo, Pete Rock, Diamond D, Buck Wild, RZA, Ayatollah, DJ Spinna, Beat Minerz, LES, Large Pro és még rengeteg.
Egyike
vagy azoknak a mai beatmakereknek akiket az igazi hip hop reményének
tartanak. Mi a véleményed a hip hop-ban történő változásokról és,
hogyan látod a hip hop jövőjét?A
változások a hip hop-ban elég durvák most. Egy csomó producerből és
előadóból hiányzik a kreativitás és az eredetiség, egyik olyan mint a
másik... a hip hop-nak nem kell ez ma, csak néhány emberben van meg.A
fő probléma az, hogy a hip hop-nak nincs szóvivője, hogy korrigálja
mindazt a sok faszságot ami most folyik itt. Ha a hip hop aranykorát
nézzük, ott nem másolhatták mások rímelési stílusát és beatjeit. Ha
akkor ilyesmi szart csináltál egyből rádnyomták, hogy "Copy Kat". Ma
nincs semmi ilyesmi. Nincs egy RZA mondat, hogy "lenyom egyet, ha
lenyúlod a cuccát" és nincs egy KRS mondat, hogy "amit csinálsz az nem
rappelés". Gondolj bele ha Lex Luger akkor lett volna, ez a rakás fickó
nem nyúlhatta volna le a stílusát, mert egyből rájuk lett volna nyomva
a bélyeg a koppintásért.És végül, mire számíthatunk tőled a jövőben?hamarosan
jön Kidd Called Quest és Azariah (Young Black and Gifted album),
Teamsterz Mixtape, Kidd Called Quest és Adot EP, Singapore Kane album
és még más projektek is. Big shout out to the 585.
Köszönjük a riportot!
(2012 szeptember)
|
|