Brick Records Kidd Called Quest a.k.a. Jay Quest Volt egyszer egy hip hop találkozó...
Interjú Papa D-vel a Brick Records alapítójával és mozgatórugójával. Az utóbbi idők egyik legígéretesebb ütemgyárosával olvashattok egy rövid interjút. Szarvas - 1995 Egy kis visszaemlékezés a legelső országos hip hop találkozóra.


Big Shug "Other Side Of The Game" című lemezén tűnt fel először a nagynyilvánosság előtt a  rochesteri ütemgyáros neve. A bostoni illetőségű MC elégedett lehetett az eredménnyel, mert idén megjelenő "I.M. 4-EVA" című lemezére már hét Kidd Called Quest által készített zene került. De mindemellett már több saját munkája is kijött a kezdetben Jay Quest néven is ismert producernek amin számos ismert MC és feltörekvő tehetség is helyet kapott. 
Az inspirációt a klasszikus '90-es évekbeli keleti parti hangzás nyújtotta ez érződik a zenéin, de semmiféleképpen nem a lerágott csontok újratálalásáról van szó - teljesen aktuális, mai és.... jó!
Az alábbiakban olvashattok egy interjút amiben Kidd Called Quest válaszolt néhány kérdésünkre...


Először is valamit arról, hogyan és mikor kezdted a zenekészítést?
Mik voltak a meghatározó momentumok az életedben amik segítettek az ütemek felé fordulni?
Még hetedikben kezdtem zenéket készíteni. A tesómnak DJ Sightnak volt egy régi Casio szintije egy haverjától. Hetekig ült vele a pincében. Egy forró nyári nap volt, iszonyatos hőség odakint. Úgy gondoltam, hogy én is lemegyek hűsölni a pincébe és ekkor láttam, hogy a tesóm mennyire rá van kattanva a szintire így én is elkezdtem babrálni. Hamarosan mikor megtanultam néhány funkciót használni lejátszottam egy-két cuccot, olyanokat mint amilyeneket Timberland és Swizz Beatz csinál. Még nem voltam benne biztos, hogy ezek azok a beatek amiket szerettem volna, csak elbaszogtam a szintivel, meghallgattam és tovább babráltam. Hamarosan teljesen képbe lettem a szintivel és elkezdtem saját kézbe venni néhány tesóm felvételét, szalagra vettem egy csomó beatet és körbejártam vele, nyomattam mindenhol.
Mikor hallottam egy Preemo vagy RZA zenét mindig arra voltam kíváncsi, hogyan kapják azt a hangzást, hogyan érik el azt, hogy úgy szóljon. Semmit nem tudtam a mintázásról abban az időben.
Valamikor 2000 novemberében, mikor meghallottam a "Simon Says"-t, kipróbáltam, hogy el tudom-e játszani ekkor már kezdtem teljesen ráhangolódni a zenekészítésre. Régebben rappeltem néhány barátommal és én azt akartam, hogy saját cucc legyen amire rímelünk. Akkor még más instrujára rappeltünk, ezért elkezdtem fókuszálni, hogy megpróbáljak zenéket készíteni. Kevesebb, mint egy évvel később összegyűjtöttem úgy 100 dollárt és az anyám segítségével megvettem egy Yamaha DJX2-t. Ez volt az amikor minden megváltozott. Láttam a gombot amihez az volt írva "sample", de nem tudtam mire való addig a napig mikor egyszer Canibus "I Honor You" száma szólt és véletlenül benyomtam a "sample" gombot, az kikapta a gitár hangot a szám elejéről. Először azt hittem akad a CD, de ez volt a sampler funkció. Kitette az egész szám elejét részekben a billentyűkre és ez volt mikor a mintázás "megmutatkozott" nekem. Végül rájöttem RZA és Preemo hogyan kapja azt a durva hangzást. Elkezdtem a mintázás őrületet, dobokkal játszani stb... megtanultam hogyan kell szétdarabolni és összefűzni a mintákat. Hát így kezdtem én a beatekkel. Hamarosan továbbléptem jobb felszerelések felé. Egy Korg ES-1, aztán egy Akai S20, végül a haverom Divine megmutatta, hogyan kell használni az MPC 2000-t, azóta annál maradtam.

Mikor elkezdtem másoknak is mutogatni a zenéimet és azok bejöttek az embereknek, nagyon büszke voltam a cuccaimra. Aztán mikor kidobtam az első CD-met az még több ösztönzést adott, hogy továbbra is készítsek zenéket és hozzak össze különböző projekteket. A legmeghatározóbb momentum az volt mikor Big Shug "Other Side Of The Game" albumára felkerült egy zeném. Ez volt az első lemezen megjelent cuccom. Ez arra késztetett, hogy dolgozzak tovább és tovább. Nagy köszönet Justin Bale-nek azért a kapcsolatért.


    
Készítettél már egy rakás zenét egy rakás MC-vel - ismertekkel, kevésbé ismertekkel, rap veteránokkal, új arcokkal... Hogyan születik egy közreműködés?
Megtalálom az embereket. Megszerzem a kapcsolatokat és a többi a neten megy. Nem állíthatom, hogy minden közreműködés ingyen volt. Néhány előadó bizonyos összegért csinálta, néhány azért, mert tetszett neki a zeném. Ez olyan amit az embereknek meg kell érteni. Kapcsolatokat kell építeni mielőtt elérsz addig, hogy ingyen kérhess bármit is.

Melyik közreműködésre vagy a legbüszkébb?
Big Shug-é egy igazi áldás volt. Segített jobban megismertetni a nevem. Büszke voltam arra a közreműködésre, mert úgy éreztem valóban van célom a zenekészítéssel. Soha nem gondoltam, hogy olyan projekteken lehetek rajta olyan producerekkel és előadókkal együtt akikkel ő dolgozik az "I.M. 4-EVA" és az "Other Side Of The Game" albumokon.

Mi lenne számodra az "álomközreműködés"?
Á ember, ne akard, hogy elkezdjem, annyi elképzelésem van, hogy végig se tudom gondolni most, de lenne egy pár durva dolog.

Kik azok a producerek akikre felnézel?
Hi Tek, Nottz, Preemo, Pete Rock, Diamond D, Buck Wild, RZA, Ayatollah, DJ Spinna, Beat Minerz, LES, Large Pro és még rengeteg.



Egyike vagy azoknak a mai beatmakereknek akiket az igazi hip hop reményének tartanak. Mi a véleményed a hip hop-ban történő változásokról és, hogyan látod a hip hop jövőjét?
A változások a hip hop-ban elég durvák most. Egy csomó producerből és előadóból hiányzik a kreativitás és az eredetiség, egyik olyan mint a másik... a hip hop-nak nem kell ez ma, csak néhány emberben van meg.
A fő probléma az, hogy a hip hop-nak nincs szóvivője, hogy korrigálja mindazt a sok faszságot ami most folyik itt. Ha a hip hop aranykorát nézzük, ott nem másolhatták mások rímelési stílusát és beatjeit. Ha akkor ilyesmi szart csináltál egyből rádnyomták, hogy "Copy Kat". Ma nincs semmi ilyesmi. Nincs egy RZA mondat, hogy "lenyom egyet, ha lenyúlod a cuccát" és nincs egy KRS mondat, hogy "amit csinálsz az nem rappelés". Gondolj bele ha Lex Luger akkor lett volna, ez a rakás fickó nem nyúlhatta volna le a stílusát, mert egyből rájuk lett volna nyomva a bélyeg a koppintásért.

És végül, mire számíthatunk tőled a jövőben?
hamarosan jön Kidd Called Quest és Azariah (Young Black and Gifted album), Teamsterz Mixtape, Kidd Called Quest és Adot EP, Singapore Kane album és még más projektek is. Big shout out to the 585.

Köszönjük a riportot!

(2012 szeptember)





hiphopaddicts 2012