Bringa Web


...története

A kerékpár története egy igazán összetett téma, a biciklinek valójában több feltalálója is volt. Néhány forrás állítja, hogy Pierre és Ernest Michaux a kerékpár feltalálói, de a történészek ezzel ma már nem értenek egyet, mondván, hogy léteznek bizonyítékok, melyek szerint a biciklit még jóval az 1860-as évek előtt találták fel. (Így Michaux-ék "csak" a modern hajtás és pedál feltalálói a kerékpártörténelemben)

France's Comte de Sivrac találta fel 1790 körül a Celerife-t (angolul Celeripede), az első biciklihez hasonló szerkezetet. Kerete állatokhoz hasonlított (ló, madár, kígyó), egyéb részletek nem ismeretesek. Pedáljai nem voltak, a hajtó a lábával hajtotta, kormányozni csak dőléssel lehetett.

Az első (Celerife-re még működésében is nagyon hasonlító) vesszőparipát vagy futógépet (Laufmaschine) a német Baron von Drais tervezte az 1818-as párizsi világkiállításra. Később Nagy Britanniában is bemutatásra került Hobby Horse és Dandy Horse néven.

Egy skót kovács, Kirkpatrick MacMillan hozta létre a következő, kerékpárra nagyon hasonlító szerkezetet. Ennek már kormányműve is volt, ami egy kormányból és pedálból állt, amit előre és lefele kellett nyomni, ezáltal először nyílt lehetőség a szerkezet használatára anélkül, hogy a hajtó lába a földhöz ért volna. 26 kg-os óriási súlyánál fogva nem terjedt el széles körben.

A Celerife

A következő szerkezetet, melyet szintén elláttak kormánnyal és pedállal, Pierre Michaux párizsi baba- és lovaskocsi készítő tervezte. Ez volt a világ első tömegesen gyártott ős-biciklije, mely 1870-re már világszerte is elterjedt. A neve Velocipede (velocipéd) lett. Első kereke mind nagyobb és nagyobb lett. Mindennek az oka a kerekek fordulatszámának növelése, melynek következtében nagyobb távolságokat nagyobb sebességgel lehetett megtenni. Angliában penny-farthing-nek is nevezték, mivel hasonlított egy-egy egymás mellé állított pennyre és fityingre (farthing). A szerkezet egyenes kormányt kapott, fa abronccsal és küllőkkel. A kerékpár ezen új formája szükséges volt a komolyabb kerékpározási technikák megvalósításához.

Egykori bicikli

Mialatt Michaux velocipédjének első kereke folyamatosan nőtt, elkezdődtek a fejlesztések egy hátsó-kerék meghajtású kerékpárral is, mely fogaskerékkel és lánccal üzemelt. 1885-ben az angol John Kemp Starley megalkotta a Rover, a kerékpárt azonos méretű kerekekkel. Ez a mai modern kerékpár prototípusa. Amint a neve is utal rá, a kerékpározás immár sokkal biztonságosabb lett, mint bármelyik elődjével. A kerékpár felszereltségét tekintve már kapott nyerget, kormánymarkolatot és végre a pedálok is logikus elhelyezésre kerültek, ezáltal nagymértékben megkönnyítve a kerekezést.

Régi kerékpár

1888-ban John Boyd Dunlop feltalálta a pneumatikus gumiabroncsot — ez újabb nagy lépés volt. 1896-ban már 4 millió biciklista rótta az utakat. Az 1970-es években született meg napjaink erős hegyikerékpárja, a mountain bike, mára pedig divatba jöttek az úgynevezett rekumbensek, fotelbringák.

Források:
Kerekezés oldal
Inventors
Footprintpress