TESZTKÉSZÍTÉS LAPODA PROGRAMMAL - 2.

Az előzőekben megismertük a Lapoda multimédia szerkesztő Tesztlap varázslójának működését és a különböző feladat-formátumokat. Ahhoz, hogy a kérdéssor programként fusson, néhány kiegészítést kell tennünk.

1. PONTSZÁMKIJELZÉS AZ OLDALAKON

Természetesen felmerülő igény, hogy a megoldó lássa, hogy a feladatsorban eddig hány pontot gyűjtött össze. Mivel ezt a kijelzést minden kérdés-oldalon meg kell jelenítenünk, érdemes a Hatter2 oldalt kiegészíteni.

Helyezzünk el a Hatter2 oldal alján egy kék színű, kerekített téglalapot, neve: halakzat2, ezen két cimkét (hcimke2 és hcimke3). A hcimke2 szövege: eddigi pontszámod, a hcimke3 50 pont széles, üres cimke, ebbe kerül majd a book.score aktuális értéke.
A pontszám megjelentetéséről a következőképpen gondoskodunk:
- Lépjünk az
Oldal2 oldalra!
- Az oldal eseménylistájában az OnEnter (belépéskor) és az OnTimer (időzítéskor) eseményeket a Tesztlap varázsló már programozta. A programot a következő sorral egészítjük ki:

hcimke3.caption=book.score

Ennek hatására az oldal betöltésekor a hcimke3-ban megjelenik az eddig gyűjtött pontszám. Ez az 1. kérdés oldalán természetesen 0 lesz.

 

Az Oldal2 oldalt futtatva, így jelenik meg:

- Ezután jelöljük ki az Oldal2 OnEnter eseményszerkesztőjében az általunk beírt sort, másoljuk vágólapra (CTRL+C), majd az összes kérdést tartalmazó oldal OnEnter eseményébe illesszük be (CTRL+V).
- Mentsük az oldalak változásait!

2. A JÓ MEGOLDÁSOK OLDALAINAK ELKÉSZÍTÉSE

A legegyszerűbb lefuttatnunk a teljes tesztkönyvet, beírnunk a helyes választ, majd erről képet készítve, a megoldásunkat beilleszteni az Oldal3, Oldal5 ... megoldásoldalakra.

- Kattintsunk a Könyv futtatása gombra! Ekkor az első oldaltól kezdve indul el a program.

- Lépjünk a 2. oldalra!
- Jelöljük be a helyes megoldást!
- Nyomjuk meg a
PrtScr (Print Screen = képernyőmásolás) gombot! Ezzel vágólapra tettük az aktuális képernyőképet.
- Nyissunk meg egy képszerkesztő programot! (Paint, XnView)
- Illesszük be a vágólap tartalmát!
- Vágjuk akkorára a képet, hogy a kérdés és a bejelölt válasz maradjon a képen!
- Mentsük el a képet
jo01.jpg néven a KEPEK mappába!

Ugyanezzel a módszerrel készítsük el a többi oldal megoldásának képét (jo02.jpg... jo05.jpg).

- Ezután nyissuk meg az Oldal3 oldalt!
- Szúrjunk be egy
Kép1 elemet, amelynek tulajdonságaiban kitallózzuk a KEPEK mappába elmentett jo01.jpg fájlt!
- Helyezzük el a képet az oldalon szimmetrikusan, majd mentük az oldalt! Az
Oldal3 oldal most így néz ki:

- Ismételjük meg a többi oldalnál az eljárást! (Az Oldal5 oldalra a jo02.jpg képet, az Oldal7 oldalra a jo03.jpg képet illesztjük, stb.)

Egyetlen problémánk maradt: a páratlan oldalról tovább kell lépnünk. Ehhez a Hatter3 oldalon el kell helyeznünk egy TOVÁBB feliratú gombot (hgomb1). Ennek a gombnak a tulajdonságait a következőképpen állítottuk be:

 

 

 

 

 

- Időzítőt is elhelyezhetünk az oldalon, amellyel megakadályozzuk, hogy túl hosszú ideig álljon a program. Az időzítőt 30 másodperces automata oldalváltásra állíthatjuk az Oldal3, Oldal5, Oldal7... stb oldalak Oldal tulajdonságok lapján. Az Oldal11 oldal tulajdonságok lapja így néz ki:

3. A TESZTKÖNYV BEÁLLÍTÁSAI

Ha minden oldalunk elkészült, futását kipróbáltuk állítsuk be a tesztkönyv egyéb tulajdonságait!

Kattintsunk a Könyv menü Tulajdonságok menüpontjára!
A megjelenő ablakban válasszuk a Tesztlap fület!

Ezen tegyünk pipát az Alkalmazás futtatása tesztlapként jelölőnégyzetbe!

Nyomjuk meg a Legyűjt gombot. Ennek hatására az elkészített tesztlap összes pontját és az oldalak összes időzítési idejét megjeleníti a program.

Az Eredmények útvonalát mi adjuk meg. A program létrehozza az itt feltüntetett mappákat, és ezekben rögzíti a megoldási eredményeket. Ezek a név alapján később visszakereshetők.
Ennek feltétele, hogy a Lapoda telepítésekor feltelepítettük az
eredmeny.exe tesztlap-kiértékelő programot.

A megoldótól a program indulásakor azonosítót (nevet) kérhetünk be. A beállítás szerint ha a név már foglalt, azaz egyszer előfordult, új azonosítót kér a program.

Kattintsunk ezek után az Események fülecskére! Itt válasszuk ki az OnEnter pontot!

Az Esemény szerkesztőbe írjuk be a book.usefkeys=0
parancsot. ezzel a könyv futtatása közben letiltjuk a funkcióbillentyűk használatát, amellyel esetleg előre-hátra lehetne lapozni a könyvben a feladatmegoldás során, és a válaszok javítására, vagy a jó válasz megtekintésére ez módot nyújtana.

Fontos, hogy a könyv futásakor az Oldal1 oldalról induljon. Ha nem ezt tapasztaljuk (pl. az induló oldal a Hatter1 oldal lenne), a Könyv tulajdonságok lap Általános fülecskéjén állítsuk be az első oldalt!

A beállításokat fogadjuk el a pipára kattintva, majd mentsük a változásokat.

 

 

 

 

 

4. FUTTATHATÓ ÁLLOMÁNY KÉSZÍTÉSE

Az elkészített tesztkönyv önállóan futtatható .exe fájllá konvertálható. Ehhez válasszuk a Fájl menü Futtatható állomány készítése parancsát. A futtaható állomány ugyanabban a mappában jön létre, ahol a Lapoda könyv található. Ez így is helyes, hiszen a könyvhöz felhasznált összes képanyag hivatkozása ugyanebben a mappában érvényes. A helyet tehát ne változtassuk meg.

Az .exe állomány neve azonos lesz a lapoda könyvvel, de ezt megváltoztathatjuk.

Ha a beállítások után az .exe állomány létrehozását engedélyezzük, siker esetén a következő üzenetet kapjuk:

 

A TESZTKÉSZÍTÉS mappa megtekintésekor rájövünk, hogy jónéhány állomány is létrejött, melyek a program futtatását biztosítják.

A mappában található összes állomány együtt biztosítja a tesztprogram futását. Ha tehát másik gépre akarjuk átvinni a tesztünket, a mappában található összes állományt át kell másolnunk.
 

 

 

 

 

 

 

HOGYAN KÉSZÍTSÜNK TESZTFELADATSORT OLVASNI NEM TUDÓ / FOGYATÉKOS TANULÓK SZÁMÁRA?

Vissza az előző oldalra