TESZTKÉSZÍTÉS LAPODA PROGRAMMAL - 3.

Néhány ötlet, hogyan alkalmazzuk a Tesztlap varázslót olvasni nem tudó / diszlexiás / fogyatékos gyerekek számára készített tesztfeladatok készítésére.

Itt képes feladatok jöhetnek számításba (a varázsló 2. és 5.típusú feladatai).
Feltétezzük, hogy a gyerekek nem olvassák el /  értik meg a leírt feladatot, a lapoda multimédiás lehetőségeit kihasználva hangelemek programozásával irányítjuk a feladatsor megoldását.
A továbbhaladást segítő gombok felülete színes:
a
TOVÁBB gomb színe zöld, a KILÉPÉS gomb színe piros.

1. HANGFÁJLOK TERVEZÉSE - KÉSZÍTÉSE

Ha ilyen feladatsort készítünk, a KEPEK mappa mellett hozzunk létre egy HANGOK mappát, ahol tárolni fogjuk a feladathoz készített hangállományokat. A Lapoda mp3, midi vagy wav formátumú hangokat képes lejátszani, ezeket ilyen formában mentsük.
A hangfelvétel készítésére ajánlom a
Free autdio editor nevű ingyenes programot, amelyet az alábbi webhelyről tölthetsz le:

http://www.szoftverbazis.hu/szoftver/free_audio_editor_2011_v7.3.1.html

A program használatának leírását a következő linkre kattintva érheted el:

http://users.atw.hu/infoteszt/tananyag/8-osztaly/lapoda/22.htm

Gépünk hangkártyájához kapcsolt mikrofonnal készítsük el a következő hangfájlokat, majd ezeket mentsük el a HANGOK mappába a Free audio editor alapértelmezet wav fájlformátumában:

Tegyük fel, hogy a témánk a SZINEK megkülönböztetése.

 

a., Feladatismertető hangok: ismertetik, mit kell csinálni és hogyan lehet továbbhaladni.

- feladat01.wav - >Kattints az egérrel a kék bögrére! Ha készen vagy, a zöld gombra kell kattintanod a továbbhaladáshoz.<

- feladat02.wav - >Húzd egérrel a kék színű virág fölé a kék pillangót, a fehér virág fölé a fehér pillangót, a piros virág fölé a piros pillangót, a sárga virág fölé a sárga pillangót! Ha készen vagy, kattints a bal oldali lila gombra!<

 

b., Értékelő hangok: a zöld gomb megnyomás után szóban jelzik, hogy jó-e a feladat megoldása.

- jo01.wav - >Eltaláltad! Ügyes vagy! a jó válaszért egy pont jár!<

- jo02.wav - >Helyes a választás! Ezért egy ponttal több a pontjaid száma.<

- jo03.wav - >Ügyes vagy! Jó a megoldás! Kaptán egy pontot!<

- rossz01.wav - >Sajnos, nem jó a válasz, most nem kapsz pontot. Nézd meg, mi a helyes megoldás! A zöld gombra kattintva tovább léphetsz!<

- rossz02.wav - >Hát ezt most elrontottad. Ezért nem jár pont. A képen láthatod a jó megoldást. A zöld gombra kattintva tovább léphetsz.<

 

c., Összefoglaló hangok: az utolsó lapon értékelik az összteljesítményt:

- ossz01.wav - >Gratulálok! Hiba nélkül oldattad meg a tesztet! Nagyon ügyes vagy! A piros gombra kattintva kiléphetsz.<

- ossz02.wav - >Itt a tesztsor vége. Néhány hibát ejtettél, de elég jól megoldottad a feladatokat. A kilépéshez kattints a piros gombra!<

- ossz03.wav - >Elértünk a feladatsor végére. Elég sokat hibáztál. Javaslom, gyakorolj még! Lépj ki a piros gombra kattintva!<

 

2. OLDALAK PROGRAMOZÁSA HANGVEZÉRLÉSSEL

a., Egyetlen kép egyszerű kiválasztása.
Az oldalon három különböző színű bögre jelenik meg. Ezek közül kell kiválasztani a kéket. A
Tesztlap varázsló 2. feladattípusát ugyanúgy készítjük el, mint azt az 1. részben ismertettem.
Három, különböző színű bögre képét szúrjuk be és a kékre adjunk 1 pontot.

 

 

 

 

Ezután helyezzük el az oldal alján a TOVÁBB gombot, zöld felülettel (gomb1 elem).
Szúrjunk be hét hangfájlt, a bal oldali a
Hang1. elem, a jobb oldali a Hang2 elem. Az oldal körülbelül így néz ki:

A hangelemek ikonjai a lejátszáskor nem jelennek meg.
A bal oldali
Hang1 elem a feladatot fogja ismertetni, a jobb oldali Hang2 elem a TOVÁBB gombra kattintás után jut szerephez.
A
Hang1 elem tulajdonságait a következőképpen állítsuk be:

Jobb gombbal kattintunk a Hang1 elem ikonjára, és a Hanglejátszó tulajdonságok ablak Általános lapján a hangfájl nevét kitallózzuk. A beállításoknál tegyünk pipát az Auto megnyitás és Auto lejátszás jelölőnégyzetekbe, így az oldal betöltődésekor a lejátszás automatikusan elindul.

 

 

 

Elképzelhető, hogy szükség lehet a feladat utasításainak újbóli lejátszására. Ezért a Hang1 elem eseményszerkesztőjének OnEnd (=ha véget ért)eseményét a következőképpen programozzuk:

Vagyis, ha véget ért a hanglejátszás, kezdje újra. Az ismétlés addig tart, míg az oldal be nem zárul, vagy amíg megnyomjuk a TOVÁBB gombot.

A TOVÁBB gomb megnyomásakor a válasz helyessége (azaz a page.score értéke)dönti el a továbbiakat. A TOVÁBB gomb OnClick eseménye a következő legyen:

Ha a válasz jó, vagyis a page.score=1, álljon le a feladatot ismertető Hang1 elem lejátszása, majd induljon el a Hang2 elem végrehajtása. (A Hang2 elem a jó megoldásért járó dicsérő szöveget tartalmazza. A Hang2 fájl tehát: hangok\jo01.wav.) A Hang2 elem nem indul automatikusan, ezt a gomb programja indítja.

Ellenkező esetben (else) ha a válasz rossz, a program haladjon tovább a jó választ megjelenítő Oldal3 oldalra.

 

 

Jó válasz esetén a Hang2 elem dicsérő szövegének végén tovább kell lépni az új feladatot tartalmazó Oldal4 oldalra. Ezt úgy érjük el, hogy a Hang2 elem OnEnd eseményében utasítjuk a programot az Oldal4 oldal megnyitására:

 

 

b., A jó válasz oldalának programozása

Az oldal tartalmazza a jo1.jpg képet, a TOVÁBB gombot (melynek OnClick eseménye ezúttal: gotonext) és egy Hang1 elemet.

A Hang1 elem a rossz01.wav fájlt játssza le egyszer, az auto megnyitás és auto lejátszás beállításokkal.

 

c., Feladat képek rendezése típusú kérdésre

A Tesztlap varázsló 5. feladattípusánál legyen az a feladat, hogy 4 színes virágot helyezünk egymás alá a képre, és 4 színes pillangó képét kell a virágok mellé húzni. A világ és a mellé húzott pillangó színének egyezni kell.

Elsőként töltsük le és méretezzük át, majd mentsük a KÉPEK mappába a megfelelő képeket (kekvirag.jpg, sargavirag.jpg... illetve keklepke.jpg, sargalepke.jpg... stb).

Ezután hozzuk létre az új tesztoldalt.
Előbb a
Tesztlap varázslót indítsuk. Válasszuk az ötödik teszttípust, melynek 2. lapján tallózzuk ki a képeket a megfelelő sorrendben! Ne feledjük, hogy az elemeket vízszintes sorrendben helyezzük el!

Ha a Kész gombra kattintunk, valahogy így néz ki az eredmény:

 

 

 

 

 

 

 

A Kész gombot (gombtovább elem) a bal oldalra helyeztem, majd a felületét lilára színeztem (Gomb tulajdonságok / megjelenés).

Ezután helyezzük el a lapra a színes virágok képét, a pillangók mostani sorrendjében (ahogy most vannak, ez a helyes megoldás sorrendje.)

 

 

Most keverjük meg a lepkék sorrendjét. Húzzuk új helyre őket, közben a tulajdonságoknál a Vonszolható menüben állítsuk be a mozgatás pixelhatárait!

 

 

 

 

 

 

A mozgathatósáűgi határokat minden egyes pillangót ábrázoló, mozgatható képnél állítsuk be! Az ábrán egy 800 x 600-as ablakméretű teszthez állítottam be.

 

 

 

 

 

 

A pillangók összekeverése után a virágok képét feljebb igazítottam, beszúrtam Hang1 és Hang2 elemeket, valamint a zöld színű TOVÁBB gombot. Az oldal képe most ilyen:

 

 

 

 

 

Az oldal programozása

A bal oldali Hang1 elem az oldal megnyitásakor auto megnyitással és auto lejátszással a feladat02.wav szöveget ismétli (az OnEnd esemény: hang1.play).
A zöld színű
TOVÁBB gombot egyelőre rejtsük el, hogy a gyerek véletlenül se tudja megnyomni.

Ehhez annyit kell tenni,hogy a Gomb tulajdonságok ablakban a Beállítások mezőben kikell venni a pipát a Látható jelölőnégyzetből.

A TOVÁBB gomb megjelenítésére a lila színű Kész gomb (gombtovább elem) megnyomásakor adunk programparancsot.

 

A lila gomb (gombtovább elem) OnClick eseményének végén, a Kiértékelés mezőben tegyük meg az ábrán látható változtatásokat.

Akár jó a válasz, akár nem, a gomb megnyomásakor leállítjuk a Hang1 elemet, megjelenítjük a Gomb1 elemet (TOVÁBB gomb), majd a folyamat végén elrejtjük a gombtovább.hide paranccsal a lila gombot, hogy ne zavarjon.

A tanuló ezután már csak a TOVÁBB gombot nyomhatja meg.

 

A TOVÁBB gombot ugyanúgy programozzuk, mint ez előző oldalnál:
A
Hang2 elem elindítása előtt már nem kell leállítani a Hang1-et, mert azt már a lila gombbal megtettük. Így azonnal indulhat a Hang2 lejátszása, amely a hangok\jo02.wav fájlt játssza le és dicsér a jó megoldásért. Ha a válasz rossz, a program az Oldal5 oldalra visz, ahol megtekinthető a jó megoldás.

Az Oldal5 oldalt a b., pontban leírtak szerint programozzuk.

 

d., Az eredmény-oldal programozása

Tesztünk utolsó oldalán a book-score (könyv összpontszám) értékei alapján  vezéreljük a hanglejátszást, amelyet esetleg kombinálhatunk jutalom képecskék megjelenítésével is.

Mivel, mint láttuk, 3 szintű értékelő szövegünk van, mindegyiket egy-egy hang elemhez rendeljük hozzá:

A Hang1 elem tartalmazza a hibátlan megoldásért járó ossz01.wav fájlt.
A
Hang2 elem tartalmazza a néhány hibás megoldás esetén lejátszandó ossz02.wav fájlt.
A
Hang3 elem tartalmazza a gyenge megoldásért járó ossz03.wav fájlt.

Töltsünk le három Smiley-t, az első legyen nevető, a második szemleges, a harmadik szomorú hangulatú. A képek fájl neve: smile01.jpg, smile02.jpg, smile03.jpg. Amikor beillesztjük őket az oldalra, vegyük ki a pipát a Látható jelölő négyzetből a Tulajdonságok lapon. így a program határozza meg, mikor melyik látható majd.

Beillesztünk egy Kilépés gombot is, piros felületszínnel. Ennek OnClick eseménye: Close.

Az eredményhirdetést az oldal OnEnter eseményeként programozzuk. Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy a feladatsorral 5 pontot lehetett elérni.

Ezek után az előző oldalon leírt módon beállítjuk az egyes oldalak eseményeit, a könyv futásának módját, majd mentés után futtatható állományt készítjük el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha a leírt fogásokat kipróbáljuk és megértjük a programok működését, egy kis időt rászánva csak a fantáziánk szabhat határt a tesztkészítés alkotó folyamatának. Ehhez kívánok mindenkinek sok sikert és türelmet.

 

Vissza az előző oldalra