|
|||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
Iskolánkról |
Községünkről |
||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||
![]()
|
A Sajókazai Általános Iskola az ország északkeleti régiójában, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, Kazincbarcika közelében működik. A község tagja a Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Önkormányzati Kistérségi társulásnak. Iskolánk 1-8 évfolyammal működik, döntően a helyi gyerekek oktatását - nevelését látja el, de igény szerint fogadja a szomszédos Sajóivánka község diákjait is. A térség - így iskolánk is - az utóbbi évtizedben komoly problémákkal küzdött. Jelentősen nőtt a munkanélküliek száma. A szülők egy része a szomszédos Kazincbarcika iskoláiba íratja be gyermekét. Így iskolánk roma ill. nem roma tanulóinak aránya az utóbbi években rohamosan változott. A község egyetlen általános iskolája régi múltra tekint vissza. 1957 előtt egyházi iskolaként, több épületben elhelyezve működött. Az államosítások az iskolákat is érintették. 1958-ban épült a jelenlegi épület egyik szárnya, a tornatermi szárny nélkül, amely 1989-ben került átadásra. Így alakult ki a mostani iskola épülete. A 2007/08-as tanévig az iskola része volt az ún. kastély épület, a Radvánszky-féle kastély, amely a szép, tágas, parkos iskolaudvar egyik oldalát határolja. Az udvaron bitumenezett kézilabdapálya segíti a testnevelés órák színvonalas megtartását. Jó tárgyi feltételekkel rendelkezünk. Szépen, igényesen felszerelt, modern szaktantermek várják a felső tagozatos osztályokat. Szemléltető eszközök bőven állnak a rendelkezésünkre. A tanulóink jól kiépített informatika teremben sajátíthatják el a mai kor által megkövetelt ismereteket. A kastély épületében működik az iskolai könyvtár,amely megőrizte a Radvánszky család által igényesen kialakított környezetet. Iskolánkban a minőségbiztosítási rendszer kiépítése megtörtént: a Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztő program szerint működünk. Ennek függvényében még több figyelmet fordítunk partnereinkre, közöttünk a kapcsolat jónak mondható. Az iskolában 308 gyermek kezdi meg tanulmányait a 2007/08-as tanévben, és 19 pedagógus oktatja, neveli majd őket. A tantestületünk innovatív, megújulásra képes. Jelzi ezt az is, hogy sok pályázaton vettünk, és veszünk részt, bekapcsolódtunk több műhelymunkába, továbbképzéseken korszerűsítjük ismereteinket. Iskolánk részt vett a "Borsodi Műhely" munkájában is, amely elsőként kapcsolódott be,és segített kidolgozni a hon- és népismereti modult. Erdei iskolákat szerveztünk, több KOMA-, ill. PHARE-pályázaton -( "Mondd, mit tehetnék érted?" című kistérségi projektben való munkálkodás több éven át) - vettünk részt, és nyertünk is. Sok-sok, az iskolába járó gyerekek jutalmazását, programok szervezését lehetővé tevő pályázattal is emeltük az iskolában folyó munka színvonalát. Jelenleg a HEFOP-pályázat megvalósítása zajlik, amely másfél tanévet ível át, és 2007 novemberében ér majd véget. A 18 hónapig tartó projekt egy olyan oktatási program, amely hátrányos helyzetű - többségében roma -gyerekek iskolai sikerességének segítését, valamint korszerű pedagógiai módszerek megismerését és alkalmazását tűzte ki célul. A programban a helyi pedagógusok, - óvónők, tanítók, tanárok - és külső szakemberek működnek együtt. Sokféle tevékenység zajlik egyidőben. Tárgyi és szellemi gyarapodás az eredménye. Már látható eredményként említhetjük az iskola épületének akadálymentesítését, a folyosók burkolását, az informatikai eszközök beszerzését, tantermek berendezésének felújítását. A pedagógusok szellemileg gyarapodhattak, rész vettünk több továbbképzésen, ahol a módszertani, szakmai ismereteinket bővíthettük. A képzések után szakmai csoportok alakultak, ahol az elsajátított módszerek gyakorlati alkalmazását dolgozzuk ki. Tapasztalatcserére is mód nyílt a pályázat segítségével: egy szabolcsi, és egy pécsi tanulmányúton megismerhettük a nyírtelki Kedvesház munkáját, a pécsi Gandhi Gimnázium, és az alsószentmártoni Kistigris Gimnázium helyi módszereit a hátrányos helyzetű tanulók nevelésével, oktatásával kapcsolatosan. Fontos eleme a programnak a segítő partnerekkel való együttműködés is. Óvónők, védőnők, a gyermekjóléti szolgálat munkatársai, az önkormányzat munkatársai, volt roma tanítványaink,a településen működő "Segítő kéz tanoda" működtetői is támogatják az iskolában folyó fejlesztő munkát. Testvériskolai kapcsolatot építettünk ki a szlovákiai Gemerskã Poloma község általános iskolájával. Cserediákok látogattak el a testvériskola tanulóihoz, ill. csoportos látogatás is történt a testvérkapcsolatnak köszönhetően. A környezeti nevelés nagy hangsúlyt kap a nevelésen belül. Érvényes szerződésünk is van az Aggteleki Nemzeti Parkkal, amelynek keretében részt veszünk a környezetvédelmi akciókban. A tanulóink sikeresen szerepelnek a vetélkedőkön is, ahol szép eredményeket értek már el: területi I. és II. helyezés. Fontosnak tartjuk a tehetséggondozást, és a felzárkóztatást is. Mivel iskolánk tanulóinak jelentős százaléka hátrányos helyzetű, ill. halmozottan hátrányos helyzetű (főleg roma) tanuló, részt veszünk az Útravaló ösztöndíj programban is. Sok tehetséges diákunk találta így meg a számára legjobb továbbtanulási lehetőséget. Vannak roma tanulóink, akik már egyetemen, főiskolán tanulnak, és ezáltal példát nyújtanak az iskola többi tanulójának is. Eredményesnek tartjuk, hogy az elsős kisiskolások egy része a dislexia megelőző programmal tanul meg írni, és olvasni. /Meixner-módszer/ Fejlesztő pedagógus segíti az alsó két évfolyamon dolgozó tanítókat. A HEFOP-pályázat időtartamára pszichológus és logopédus közreműködése is eredményesebbé teszi munkánkat. A továbbképzések révén saját logopédussal is rendelkezni fog az iskola. A helyi művelődési házzal közösen kézműves tanórai oktatóprogramot működtetünk az alsó tagozatban Minden évfolyamon differenciált foglalkozások szervezünk a lassabban haladók megsegítésére. Rendhagyó osztályfőnöki órák szervezése már hagyománnyá vált a családsegítő szolgálat és a védőnők bevonásával. A roma kultúra, roma hagyományok beépítésre kerültek felső tagozatban az osztályfőnöki, ill. alsó tagozatban a magyar órák anyagába. Különböző szakkörökben csodálkozhatnak rá diákjaink a világ sokszínűségére (pl. csillagászati szakkör), sportkörökben és gerinctornán az egészség megóvása és rehabilitációja történik. Minden évben a 8. évfolyamnak felvételi előkészítő tartunk, hogy segítsük a sikeres felvételit. Színházlátogatások megszervezésével is igyekszünk műveltebb, intelligensebb diákokat nevelni. Tanulmányi versenyeken mérhetik össze tudásukat, tehetségüket a tanulóink, a felkészítésben lelkes, és odaadó pedagógusok nyújtanak segítséget. Iskolánk a nyírlugosi Báthory István Középiskola és Szakiskola kihelyezett tagozatának is otthont ad. Így lehetőséget kap a község és a környék felnőtt lakossága, hogy esti tagozaton, helyben szerezhessen érettségi bizonyítványt. Folyamatban van az esti tagozatos általános iskolai oktatás megszervezése is, amelynek szintén otthont ad az iskolánk. |
Sajókaza településtörténete
|
|||||||||||||||||