3720 Sajókaza, Ady Endre út 2. Tel.: 06 48 505 203 E-mail: iskola.skaza@parisat.hu

 

 

A település Magyarország térképén (kattintson)

 

   
  

Iskolánkról

Községünkről

 

Kezdőlap
Köszöntő
Iskolánkról
Hírek, aktualitások
Tantestület
Alapítvány
Dokumentumok
Fotógaléria
Akikre büszkék vagyunk
Programok
Archívum
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Sajókazai Általános Iskola az ország északkeleti régiójában, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, Kazincbarcika közelében működik. A község tagja a Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Önkormányzati Kistérségi társulásnak.

Iskolánk 1-8 évfolyammal működik, döntően a helyi gyerekek oktatását - nevelését látja el, de igény szerint fogadja a szomszédos Sajóivánka község diákjait is. 

A térség - így iskolánk is - az utóbbi évtizedben komoly problémákkal küzdött. Jelentősen nőtt a munkanélküliek száma. A szülők egy része a szomszédos Kazincbarcika iskoláiba íratja be gyermekét. Így iskolánk roma ill. nem roma tanulóinak aránya az utóbbi években rohamosan változott. 

A község egyetlen általános iskolája régi múltra tekint vissza. 1957 előtt egyházi iskolaként, több épületben elhelyezve működött. Az államosítások az iskolákat is érintették. 1958-ban épült a jelenlegi épület egyik szárnya, a tornatermi szárny nélkül, amely 1989-ben került átadásra. Így alakult ki a mostani iskola épülete. A 2007/08-as tanévig az iskola része volt az ún. kastély épület, a Radvánszky-féle kastély, amely a szép, tágas, parkos iskolaudvar egyik oldalát határolja.

Az udvaron bitumenezett kézilabdapálya segíti a testnevelés órák színvonalas megtartását. Jó tárgyi feltételekkel rendelkezünk. Szépen, igényesen felszerelt, modern szaktantermek várják a felső tagozatos osztályokat. Szemléltető eszközök bőven állnak a rendelkezésünkre. A tanulóink jól kiépített informatika teremben sajátíthatják el a mai kor által megkövetelt ismereteket. A kastély épületében működik az iskolai könyvtár,amely megőrizte a Radvánszky család által igényesen kialakított környezetet.

Iskolánkban a minőségbiztosítási rendszer kiépítése megtörtént: a Comenius 2000 közoktatási minőségfejlesztő program szerint működünk. Ennek függvényében még több figyelmet fordítunk partnereinkre, közöttünk a kapcsolat jónak mondható.

Az iskolában 308 gyermek kezdi meg tanulmányait a 2007/08-as tanévben, és 19 pedagógus oktatja, neveli majd őket.

A tantestületünk innovatív, megújulásra képes. Jelzi ezt az is, hogy sok pályázaton vettünk, és veszünk részt, bekapcsolódtunk több műhelymunkába, továbbképzéseken korszerűsítjük ismereteinket. Iskolánk részt vett a "Borsodi Műhely" munkájában is, amely elsőként kapcsolódott be,és segített kidolgozni a hon- és népismereti modult.

Erdei iskolákat szerveztünk, több KOMA-, ill. PHARE-pályázaton -( "Mondd, mit tehetnék érted?" című kistérségi projektben való munkálkodás több éven át) -  vettünk részt, és nyertünk is. Sok-sok, az iskolába járó gyerekek jutalmazását, programok szervezését lehetővé tevő pályázattal is emeltük az iskolában folyó munka színvonalát.

Jelenleg a HEFOP-pályázat megvalósítása zajlik, amely másfél tanévet ível át, és 2007 novemberében ér majd véget. A 18 hónapig tartó projekt egy olyan oktatási program, amely hátrányos helyzetű - többségében roma -gyerekek iskolai sikerességének segítését, valamint korszerű pedagógiai módszerek megismerését és alkalmazását tűzte ki célul. A programban a helyi pedagógusok, - óvónők, tanítók, tanárok - és külső szakemberek működnek együtt. Sokféle tevékenység  zajlik egyidőben. Tárgyi és szellemi gyarapodás az eredménye. Már látható eredményként említhetjük az iskola épületének akadálymentesítését, a folyosók burkolását, az informatikai eszközök beszerzését, tantermek berendezésének felújítását. A pedagógusok szellemileg gyarapodhattak, rész vettünk több továbbképzésen, ahol a módszertani, szakmai ismereteinket bővíthettük. A képzések után szakmai csoportok alakultak, ahol az elsajátított módszerek gyakorlati alkalmazását dolgozzuk ki. Tapasztalatcserére is mód nyílt a pályázat segítségével: egy szabolcsi, és egy pécsi tanulmányúton megismerhettük a nyírtelki Kedvesház munkáját, a pécsi Gandhi Gimnázium, és az alsószentmártoni Kistigris Gimnázium helyi módszereit a hátrányos helyzetű tanulók nevelésével, oktatásával kapcsolatosan.

Fontos eleme a programnak a segítő partnerekkel való együttműködés is. Óvónők, védőnők, a gyermekjóléti szolgálat munkatársai, az önkormányzat munkatársai, volt  roma tanítványaink,a településen működő "Segítő kéz tanoda" működtetői is támogatják az iskolában folyó fejlesztő munkát.

Testvériskolai kapcsolatot építettünk ki a szlovákiai Gemerskã Poloma  község általános iskolájával. Cserediákok látogattak el a testvériskola tanulóihoz, ill. csoportos látogatás is történt a testvérkapcsolatnak köszönhetően.

A környezeti nevelés nagy hangsúlyt kap a nevelésen belül. Érvényes szerződésünk is van az Aggteleki Nemzeti Parkkal, amelynek keretében részt veszünk a környezetvédelmi akciókban. A tanulóink sikeresen szerepelnek a vetélkedőkön is, ahol szép eredményeket értek már el: területi I. és II. helyezés.

Fontosnak tartjuk a tehetséggondozást, és a felzárkóztatást is. Mivel iskolánk tanulóinak jelentős százaléka hátrányos helyzetű, ill. halmozottan hátrányos helyzetű (főleg roma) tanuló, részt veszünk az Útravaló  ösztöndíj programban is. Sok tehetséges diákunk találta így meg a számára legjobb továbbtanulási lehetőséget. Vannak roma tanulóink, akik már egyetemen, főiskolán tanulnak, és ezáltal példát nyújtanak az iskola többi tanulójának is.

Eredményesnek tartjuk, hogy az elsős kisiskolások egy része a dislexia megelőző programmal tanul meg írni, és olvasni. /Meixner-módszer/

Fejlesztő pedagógus segíti az alsó két évfolyamon dolgozó tanítókat.

A HEFOP-pályázat időtartamára pszichológus és logopédus közreműködése is eredményesebbé teszi munkánkat. A továbbképzések révén saját logopédussal is rendelkezni fog az iskola.

A helyi művelődési házzal közösen kézműves tanórai oktatóprogramot  működtetünk az alsó tagozatban

Minden évfolyamon differenciált foglalkozások szervezünk a lassabban haladók megsegítésére.

Rendhagyó osztályfőnöki órák szervezése már hagyománnyá vált  a családsegítő szolgálat és a védőnők bevonásával.

A roma kultúra, roma hagyományok beépítésre kerültek felső tagozatban az osztályfőnöki, ill. alsó tagozatban a magyar órák anyagába.

Különböző szakkörökben csodálkozhatnak rá diákjaink a világ sokszínűségére (pl. csillagászati szakkör), sportkörökben és gerinctornán  az egészség megóvása és rehabilitációja történik.

Minden évben a 8. évfolyamnak felvételi előkészítő tartunk, hogy segítsük a sikeres felvételit.

Színházlátogatások megszervezésével is igyekszünk műveltebb, intelligensebb diákokat nevelni.

Tanulmányi versenyeken mérhetik össze tudásukat, tehetségüket a tanulóink, a felkészítésben lelkes, és odaadó pedagógusok nyújtanak segítséget.

Iskolánk a nyírlugosi Báthory István Középiskola és Szakiskola kihelyezett tagozatának is otthont ad. Így lehetőséget kap a község és a környék felnőtt lakossága, hogy esti tagozaton, helyben szerezhessen érettségi bizonyítványt. 

Folyamatban van az esti tagozatos általános iskolai oktatás megszervezése is, amelynek szintén otthont ad az iskolánk.

 

Iskolánk Borsod-Abaúj-Zemplén megyében található Sajókaza község általános iskolája.

Sajókaza településtörténete

 

 

Sajókaza címere

Sajókaza története a kezdetektől a XIX. század végéig.
A község Borsod - Abaúj - Zemplén megyében, a Sajó mellett található. Sajókaza régi település, már a XIII. századból van olyan okleveles emlék, mely nevét említi.
Nevének eredete vitatott, van aki az ószláv koza = kecske szóval hozza kapcsolatba, mások szerint a Kaza török eredetű szó, és magyar törzsnév volt. Régi település, 1237-ben említik először oklevelek. IV. Béla idejében az akkori vármegye első városai között játszik szerepet. A községben már ekkor Szent Vitus ( Vid ) tiszteletére egyház volt. Jelentőségét mutatja az is, hogy a megye gyűléseit nem egyszer Kazán tartották. ( 1342, 1343, 1360, 1372, 1381, 1393. ) Földesurai a Rátold- nemzetség tagjai monostort is létesítettek itt. Nem tudjuk, hogy mikor keletkezett a zárda, de 1343-ban már bizonyosan megvolt. A község igen nagy virágzásnak indult, új telepe is keletkezett, templomára is torony került. Igaz az is, hogy a nemzetség tagjai egymás között folyton civakodtak.

A Rátold nemzetség minden tagjának volt birtoka Kazán, így a Feledieknek, a Lórántffyaknak, Kakasoknak, Putnokiaknak. Későbbiek során királyi birtok lett és ezt Zsigmond király zálogba tette Serkey Lóránt fiának, Györgynek.
Szőlői közül többet, így a Zomolyot már ekkor ismerjük a leírásokból. Az erősen növekvő község jelentősége folytán városi rangra emelkedett, s oklevelek oppidiumak, vagyis kifejezetten városnak mondják. 1461-ben Mátyás oklevelei már mezővárosként emlegetik. A török idők megviselik a várost. Eger ostroma alkalmával a törökök Kazát is kirabolták, 1558-ban, október 13-én véres ütközet zajlott le a község határában. 1560- ban, 1561-ben, 1562-ben portyáztak, raboltak itt törökök, és jelentős adót is kivetettek. Az állandó félelem miatt a lakosok elszöktek, 1564- ben pusztasággá vált a város.
Természeti csapások sem kímélték az adóval agyonsújtott várost. 1638-ban borzalmas tűzvész pusztított, amelynek csaknem az egész város áldozatul esett. Birtokosai sorában gyakran történik változás.
A legjelentősebb talán, hogy a Lórántffy - rokonság kapcsán a Rákóczi - család is birtokos. Rákóczi György többször is megfordult itt.
A szatmári béke után ezeket a birtokokat mind lefoglalták. Egy része Pongrácz György birtokába került, aki azután 27.000 forintért eladta Radvánszky Lászlónak, 1756- ban be is iktatták őket birtokukba, 1945-ig a család volt Kaza birtokosa, akik a Radvánszky-féle műemlék jellegű kastélyt is építették. 1945 után meghatározó volt a település életében a szénbányászat, az 1960-as évek elejéig, amikor is a bányák bezárásra kerültek