Kipufogógáz-turbófeltöltõk
lA tüzelõanyag-levegõ keveréket vagy a levegõt részben vagy egészben a hengeren
kívül elõsûrítik. A
kipufogógáz-turbófeltöltõs motor (1.
ábra) kipufogógáza a turbinát, ez pedig a kompresszort hajtja. A kompresszor átveszi
a szívás feladatát, és elõsûrített
friss töltéssel látja el a hengert. Ha a
sûrítés közben keletkezõ hõt a
hûtõvízköpeny és a
töltõcsõ vezeti el (közbensõ
hûtés vagy
töltõlevegõ-hûtés), tovább
növelhetõ a henger töltése.
A kipufogógáz-turbófeltöltõ fõ részei:
a forgórész, csapágyház, turbina- és kompresszorház (2. ábra). A forgórész a turbina és a kompresszor
járókerekébõl, valamint a
tengelybõl áll (3. ábra). A feltöltõ kivitelétõl függõen 50 000...120 000 1/min fordulatszámot ér el. A forgórész
alakpontosságával,
felületminõségével,
kiegyensúlyozásával és kenésével kapcsolatban igen szigorúak a követelmények. A forgórész gördülõcsapágyakban,
vagy úszóágyazású
siklócsapágyakban forog. Úszó-csapágyazás esetén a siklócsapágyperselyek a ház kent furataiban a forgórésztengellyel azonos értelemben forognak. Így csökken a forgórésztengely
és a siklócsapágy közötti
fordulatszám-különbség, azaz a relatív sebesség, ezzel együtt pedig a súrlódás és a kopás is.
<<vissza