Kipufogógáz-turbófeltöltõk

lA tüzelõanyag-levegõ keveréket vagy a levegõt részben vagy egészben a hengeren kívül elõsûrí­tik. A kipufogógáz-turbófeltöltõs motor (1. ábra) ki­pufogógáza a turbinát, ez pedig a kompresszort hajtja. A kompresszor átveszi a szívás feladatát, és elõsûrített friss töltéssel látja el a hengert. Ha a sûrítés közben keletkezõ hõt a hûtõvízköpeny és a töltõcsõ vezeti el (közbensõ hûtés vagy töltõle­vegõ-hûtés), tovább növelhetõ a henger töltése. A kipufogógáz-turbófeltöltõ fõ részei: a forgórész, csapágyház, turbina- és kompresszorház (2. áb­ra). A forgórész a turbina és a kompresszor járó­kerekébõl, valamint a tengelybõl áll (3. ábra). A feltöltõ kivitelétõl függõen 50 000...120 000 1/min fordulatszámot ér el. A forgórész alakpontosságá­val, felületminõségével, kiegyensúlyozásával és kenésével kapcsolatban igen szigorúak a követel­mények. A forgórész gördülõcsapágyakban, vagy úszóágyazású siklócsapágyakban forog. Úszó-csapágyazás esetén a siklócsapágyperselyek a ház kent furataiban a forgórésztengellyel azonos értelemben forognak. Így csökken a forgórészten­gely és a siklócsapágy közötti fordulatszám-különb­ség, azaz a relatív sebesség, ezzel együtt pedig a súrlódás és a kopás is.
lA csapágyak kenésére a feltöltõt a motor kenõrend­szeréhez kapcsolják. A turbina és a kompresszor között hõvédõ pajzs van, amely csökkenti a turbi­náról a kompresszorra átadott hõt.

 

* Elvi alapok
* Jellegzetességek
* Comprex feltöltõk
<<vissza