Sínpúposodás
Szóval az úgy történt, hogy a Petőfi csarnok
melletti zsibvásárból hazatérve,
még a kijelölt megálló előtt megállt alattunk a villamos. Mondtam is
Andinak, hogy ez itt nekünk pont jó, mert épp az utcánkkal
szemben állt meg. Gondoltuk valami baleset történt.
Innen nézve csak a tömeg és a sárga locsoló
kocsi látszik.
Annyi vér volt, hogy így kell lepucolni a sínről?
Szerencsére nem. Ellenben hurrá! Végre egy
sínpúposodás szemtől szemben. Mondjuk
a BKK szakemberei valószínűleg nálamnál kevésbé örülnek az esetnek. Én persze
rácsodálkoztam, mert életemben először látok ilyet közelről. Bevallom őszintén,
nem tudtam elképzelni, hogyan is néz ki egy ilyen eset a valóságban. Hát így...
Nem kicsi a púp, elgörbült kissé a sín, hanem konkrétan úgy kijött a fészkéből,
hogy akár át is tudnék alatta bújni. A piros vonal mutatja hol van most a sín.
A kék pedig azt jelzi, hogy hol kéne lennie. Csuda dolog ám ez a hőtágulás!
Na végre! Csak találtam egy olyan szöget,
ahonnan nézve látszik a lényeg.
Ha nem is hivatalos, de szakértő magyarázat arra, hogy mitől áll így a sín:
Azok a sínek tudnak így kivetődni, melyeknek
nem folyamatos a leerősítése.
Mivel mindegyik sínt úgy rakják le, hogy a leerősítésük folyamatos, így
felvetődik a kérdés (a sínen kívül), hogy akkor mégis miért? Ez egy,
karbantartási hiányosság... Ezt a technológiát paneles felépítménynek
hívják. A BKV találta ki még a 60as évek végén. Tényleg szuper! Például
Csehországban remekül működik is, mert ott meghatározott időnként cserélik
a sínt. Nálunk nem. Ezért elkopik. Idővel a kerék már a sínleszorító lemezen
(ami
a panelvályúban van) jár, és azt is lejárja, így megszűnik a folyamatos
leerősítés.
Aztán jön a meleg... További probléma, hogy a tágulást úgy szüntetik meg,
hogy kivágnak egy darabot a sínből, majd a már rövidebb szálakat
összehegesztik. Ez tényleg remek. Télig... Akkor az ellentétes
erők miatt a sín eltörik.
Itt lép ki a sín a helyéről. A kép bal szélén
még a gumírozott betonágyban ül,
a jobb szélen azonban már vagy tíz centire kint van a fészkéből.
Szerintem ez így nem jó. Hiába locsolják a
felpúposodott részen, ha egyszer a láthatónál
egy sokkalta hosszabb szakaszon lépett fel a hőtágulás hatására a sín
megnyúlása.
Azon gondolkodtam, hogy vajon mi történne, ha
mondjuk úgy jó hatvanas tempóval
rászaladna a púpra a villamos. Ezt a kísérletet persze nem fogjuk elvégezni,
mert nem valószínű, hogy rá tudnám venni a villamos vezetőjét,
hogy megpróbáljon átugratni a púpon. Francba...
A piros nyilak mutatják a sín jelenlegi
pozícióját, a kék nyilak pedig azt, ahol lennie
kellene. Úgy fel van púposodva, hogy könnyedén át tudnék kúszni
a sín alatt. Bevallom őszintén, érzek is némi késztetést.
Előbujt rejtekéből az eddig a sínágyban megbúvó gumikígyó.
Öreg vagyok már ahhoz, hogy a sínen -illetve a
jelenlegi ritka esetben a sín alatt-
fetrengjek, ezért csak a lábam dugtam be a sín alá egy fotó erejéig.
Persze csak azért vagyok ilyen bátor (avagy botor), mert
ez nem egy szokványos cipő. Acélbetétes orra van!
Hogy ez a csavar konkrétan honnan van, azt nem
tudom.
Mindenesetre igencsak méretes példány.
Mára már eleget nézelődtünk. Már úgy értem,
hogy a többi
katasztrófa turista
is elhagyta a terepet.
Mindeközben a locsoló kocsi unottan pocsol tovább.
A villamos meg aluszik.
Ez a nő nemhogy a közszereplést, de még csak azt sem
vállalta,
hogy ő piszkálta
volna ki a sínt a helyéről.
Mondjuk lehet, hogy tényleg nem ő volt.
Kifejezett szerencsémre nem az a piszkálódós fajta.
Én viszont bevallom, hogy ezeket a piacon mind
megvettem. No nem mintha
eddig nem boncoltam volna fel épp elég
telefont meg
rádiót...