Az Aux klímagyár a közelmúltban jelentős piaci részesedést veszített, miután kiderült, hogy a gyártó hamis adatokat közölt a klímaberendezések energiacímkéin, ezzel megtévesztve a vásárlókat. A cég energiahatékonyságra vonatkozó állításai nem feleltek meg a valóságnak, és a hírek gyorsan elérték a globális közvéleményt.
A klímaberendezések energiahatékonysága kulcsfontosságú tényező a vásárlói döntésekben, és ha egy cég ezt a szempontot szándékosan félrevezető módon manipulálja, az nemcsak jogi következményeket vonhat maga után, hanem a fogyasztók bizalmának elvesztéséhez is vezethet. Az Aux klímagyár esete nem csupán a hamis adatközlésről szólt, hanem egy nagyobb üzleti rivalizálás részévé vált.
A történelem egyik leghíresebb üzleti rivalizálása Thomas Edison és Nikola Tesla között zajlott, akik az elektromos rendszerek biztonságát és hatékonyságát próbálták bizonyítani egymás ellen. Ma már a verseny nemcsak a technológiai újításokról, hanem az etikáról és a vállalatok átláthatóságáról is szól. A legújabb példa erre a két klímagyártó közötti rivalizálás, amely világszerte figyelmet keltett, és az ügyet a nagy hírportálok is átvették, például Kína legnagyobb angol nyelvű napilapja, a China Daily, valamint a hongkongi székhelyű Week in China.
A rivalizálás nem új, hiszen a Gree klímagyár már 2015 és 2017 között legalább 15 alkalommal perelte be az Aux klímagyártót szellemi tulajdonjogainak megsértése miatt. Az Aux klímagyártó céget végül a Gree szellemi tulajdonának jogsértése miatt 40 millió jüan megfizetésére kötelezte a bíróság. Az ügy további fejleményei a két cég közötti konfliktust tovább feszítették, és a piacon is komoly következményeket eredményeztek.
A Gree klímagyár a Zhuhai-i székhelyű óriáscég a kínai ipari hatóságokhoz benyújtott panaszában az Aux céget azzal vádolta, hogy az általuk gyártott klímák nem feleltek meg az energiahatékonysági normáknak. A Gree azt állította, hogy az Aux nyolc különböző modellje nemcsak, hogy nem volt képes teljesíteni a szükséges energiahatékonysági előírásokat, de ezek a termékek jelentős mértékben túllépték a gyár által feltüntetett energiafogyasztási adatokat.
A Gree közleménye szerint a vásárlók többször jelezték, hogy bár az Aux klímák olcsók, az energiafogyasztásuk meghaladja az elvárt szintet, ami súlyosan befolyásolta a vásárlói döntéseket. A cég részletes vizsgálatokkal és laboratóriumi tesztekkel alátámasztotta, hogy az Aux termékeinek valós energiahatékonysága eltért a gyártó által feltüntetett adatoktól, ami a fogyasztói jogok súlyos megsértését jelentette.
Az ügy következményeként a Ningbó piacfelügyeleti hatóság pénzbírságot szabott ki az Aux klímagyárra, és kötelezte a céget a hamis energiacímkék korrigálására. A megtévesztő propaganda következményeként a cég piaci jelenléte jelentősen csökkent, és a vásárlók bizalma is megingott. Az Aux klíma gyártója kínai piaci részesedése drámaian visszaesett, és a cég online értékesítése két nagyságrendet csökkent.
Ez az eset figyelmeztetett arra, hogy a fogyasztói bizalom kulcsfontosságú bármilyen üzleti szektorban, különösen a környezettudatos választásokat előtérbe helyező iparágakban, mint a klímatechnológia. Az energiatakarékos termékek iránti kereslet folyamatosan nő, és a fogyasztók elvárják, hogy a cégek átláthatóak legyenek és hiteles adatokat közöljenek.
A Gree számára az ügyet követően ugyanakkor nem történt számottevő ünneplés, mivel a történtek hatására részvényeik értéke 6%-kal csökkent a shenzeni tőzsdén. Ez arra figyelmeztetett, hogy az iparági konfliktusoknak nemcsak a közvetlen érintettek, hanem az iparág többi szereplője számára is komoly pénzügyi következményei lehetnek.
Források:
A történet rávilágít arra, hogy a klímatechnológiai iparágban nemcsak a termékek minősége, hanem a vállalatok etikai normái és transzparenciája is kulcsfontosságú a hosszú távú üzleti sikerhez.
users.atw.hu/klimainfo 2021 - Aux