A Kunszentmárton Városi Általános Iskola HÁZIRENDJE Székhelye: 5440 Kunszentmárton, Deák F. u. 4. A házirendet elfogadta: - a nevelőtestület: 2004. november 24-én - a fenntartó: Hatályba lépése: 2005. január 1. A Házirend szerkezete-tartalom I. Általános rendelkezések 3 II. A tanulói jogok gyakorlása 3 1. Tanulmányok folytatásával összefüggő jogok 3 2. Véleménynyilvánítás, tájékoztatás, javaslattétel joga 5 3. Részvételi jog 6 4. Választójog 6 5. Használati jog 6 6. Szociális segélyezésre, ellátásra való jog 7 7. Jogorvoslathoz való jog 7 8. Vallásgyakorlással összefüggő jog 7 9. Adatvédelemhez való jog 7 10. Egyéni fejlesztéshez való jog 8 11. Egészségügyi ellátáshoz való jog 8 12. Önrendelkezési jog 8 III. Tanulói kötelezettségek teljesítése 8 1. Tanulmányok folytatásával összefüggő kötelezettségek 8 2. Balesetvédelemmel, egészségvédelemmel összefüggő kötelezettségek 9 3. Az iskolai feladatok vállalásával összefüggő kötelezettségek 9 IV. Az iskolai élet szabályai 10 V. A tanítás ügyrendje 13 VI. A Házirenddel kapcsolatos szabályok 13 Mellékletek 15 I. Általános rendelkezések 1. A házirend az iskolai belső életét szabályozza. Hatályos az iskola teljes területén, illetve szervezett iskolai rendezvényeken és a pedagógiai programban meghatározott iskolán kívüli rendezvényeken, ha a rendezvényen való részvétel az iskola szervezésében történik. 2. A házirend érvényes a tanulókra, a pedagógusokra és az intézmény dolgozóira egyaránt. 3. A házirend a hatályba lépés napjától visszavonásig érvényes, folyamatosan az iskola területére való belépéstől annak elhagyásáig, továbbá a közös rendezvények időtartama alatt. 4. Az iskola tanulóira, dolgozóira a házirenden kívül vonatkozik minden olyan iskolai belső szabályzat, ami rájuk egyébként is fennáll. Különösen érvényes rájuk az iskola szervezeti és működési szabályzata, valamint pedagógiai programja. 5. Az iskola házirendje állapítja meg a jogszabályban meghatározott tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, az iskolai tanulói munkarenddel, a tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokkal, az iskola helyiségei és az iskolához tartozó területek használatával kapcsolatos helyi szabályokat. 6. A jogszabályban lefektetett előírásokat a házirend csak a szükséges mértékben sorolja fel. Ennek ellenére az iskola valamennyi tanulójára, pedagógusára, dolgozójára vonatkozik a hatályos magyar jogrendszer valamennyi szabálya, és kötelességük ezek megtartása az iskola területén is. Így különösen érvényes rájuk a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény és a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM-rendelet. 7. A házirendet a nevelőtestület fogadja el a diákság és az iskolaszék egyetértési jogának gyakorlása után. A házirend módosítását meghatározott eljárás keretében bárki kezdeményezheti (lásd: záró rendelkezések). 8. A házirend megsértése esetén számonkérésnek, fegyelmi eljárás lefolytatásának van helye, melynek részletes szabályait a jogszabályok tartalmazzák. II. A tanulói jogok gyakorlása A tanulók alapvető jogait a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban Ktv.) 10-11. §-a tartalmazza. (ld. 1. sz. melléklet). A tanuló és minden iskolai dolgozó, szülő joga egyaránt, hogy emberi méltóságát, emberi jogait mindenki tiszteletben tartsa. Ezért sem diák-diák, sem tanár-diák, diák-felnőtt viszonyban nem engedhető meg a megalázás, a testi vagy lelki bántalmazás. Minden ilyen esetet a tanuló vagy az osztály képviselője jelezni köteles az osztályfőnöknek. Ez a cselekedet fegyelmi következményeket vonhat maga után, melyet az iskola Pedagógiai programja, illetve az SZMSZ tartalmaz. Az eset súlyosságától függően a fokozatok kihagyhatók. Amennyiben az osztályfőnök és a tanulók nem jutnak megegyezésre az eset körülményeit és súlyosságát illetően, úgy a DÖK felnőtt képviselője vagy az igazgató vizsgálja a problémát. Az igazgató vagy a DÖK szabja meg a következményeket, és az intézkedés megtételéről a szülőt tájékoztatja. 1. Tanulmányok folytatásával összefüggő jogok 1. 1. A tanuló a beíratás napjától kezdve tagja az iskolai közösségnek. Ettől a naptól kezdve látogathatja az iskola rendezvényeit; az alábbi jogokat viszont csak az első tanév megkezdésétől gyakorolhatja: - szociális támogatáshoz való jog - választhatóság és választási jog az iskolai közösségekben. 1. 2. A tanulónak joga, hogy részére a tanítás során a tájékoztatás és az ismeretek közlése tárgyilagosan és többoldalúan történjen, vagyis a tanterv anyagának átadása minél inkább alkalmazkodjon ahhoz a módszerhez, amely alkalmas arra, hogy a tanulók megértsék és elsajátítsák a követelményeket. Amennyiben a tanuló tehetsége ezt megkívánja, különleges gondozásban kell részesíteni, tehetségét ápolni kell (tanórai differenciálás), sajátos nevelési igénye esetén rehabilitációs célú ellátásban kell részesíteni. 1. 3. Az intézményben a tanítás heti 5 napos munkarendben, a Közoktatási törvénynek megfelelő évfolyamonkénti óraszámmal történik. 1. 4. A diákok joga, hogy írásbeli munkáikat kijavítva, a megírástól számított maximum 10 tanítási napon belül visszakapják, kivétel a tanár tartós távolléte. Egy napon ugyanabban az osztályban maximum 2 témazáró dolgozat íratható! A témazáró dolgozat megírását közölni kell a megírást megelőző utolsó órán! Amennyiben a dolgozatot a javító tanár a 10. munkanapon sem mutatja be a tanulónak, a diák szabadon eldöntheti, kéri-e a jegyet vagy sem. 1. 5. A diákok joga, hogy felelet, dolgozat, testnevelés órai mérés, stb. után a nevelő a kapott érdemjegyről a tanulót tájékoztassa, azt az ellenőrző könyvben aláírásával igazolja. Ez az eljárás részjegy adása esetén is. A már megkapott érdemjegy „visszavonása” nem megfelelő magatartás esetén jogtalan, fegyelmező eszközként nem alkalmazható. 1. 6. A Ktv. 11. § (1) bekezdésének alapján a tanuló joga, hogy magántanuló legyen, illetve hogy kérje a tanórai foglalkozásokon való részvétel alóli felmentést. A Ktv. 7. § (1) bekezdése alapján a szülő döntheti el, hogy gyermeke a tankötelezettségnek iskolába járással vagy magántanulóként tesz eleget. · A szülő a kérelmet írásban az iskola igazgatójához nyújtja be, aki kéri a gyermekjóléti szolgálat véleményezését. · Ha a tanuló a szülő kérésére válik magántanulóvá, felkészítéséről a szülő gondoskodik. · A magántanuló az iskolával tanulói jogviszonyban áll, megilletik a tanulói jogviszonnyal összefüggő jogok (könyvtárhasználat, iskolai étkezés). · Az igazgató a tanulót, illetve a szülőt köteles tájékoztatni a magántanuló jogairól és kötelességeiről. · Az intézmény a magántanuló számára biztosítja a félévi és év végi osztályozóvizsga lehetőségét. 1. 7. A Ktv. 11. § (2) bekezdése alapján az igazgató a tanulót a szülő kérésére, részben vagy egészben felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye ezt indokolttá teszi, illetve ha folyamatos otthoni ellátás keretében részesül tartós gyógykezelésben. · Az iskola a tanulót írásban értesíti a számára meghatározott konzultációs napokról, az osztályozó vizsgák időpontjáról. · A részleges vagy teljes felmentés iránti kérelmét a szülő írásban nyújtja be az iskola igazgatójához, aki azt 15 napon belül elbírálja, és a szülőt erről írásban értesíti. · A magántanulói jogviszony illetve a felmentés iránti kérelmet a szülő mind tanévkezdés előtt, mind a tanév ideje alatt benyújthatja. 1. 8. A tanulót az intézményben megilleti a tantárgyválasztás joga a lehetőségek függvényében; ez elsősorban az idegen nyelvek tanulásánál, illetve a csoportbontásnál fordulhat elő (pl. matematika, nyelvtan, technika, informatika). Csoportalkotás módja: A hatékonyabb képességfejlesztés érdekében a nevelőtestület döntése alapján az iskola lehetőséget biztosíthat egyes tantárgyak csoportbontásban történő oktatására. A tanulók beosztása a csoportokba teljesítmény, tanulói önértékelés, szülői vélemény és egyéb pedagógiai szempontok alapján történik, az előző tanév májusában. A csoportok kialakításában közreműködnek a szaktanárok (esetleg az osztályfőnökök) és az iskolavezetés. Ha a tanuló (szülő) nem fogadja el a beosztást, melyről a szaktanár az ellenőrző könyvben a szülőt tájékoztatta, akkor az iskola igazgatójához fordulhat szóban vagy írásban. Az intézményvezető figyelembe veszi a tanulói (szülői) érveket, kéréseket a nevelők véleményét, a csoportok összetételét és létszámát. Ezek összegzése után dönt a tanuló áthelyezéséről. Hasonló az eljárás a tanév közbeni csoportváltás esetében is. A tantárgyválasztás módja: Az iskolai beíratásnál a szülő aláírásával igazolja, miszerint tudomásul veszi, hogy gyermeke 4. osztálytól idegen nyelvi oktatásban részesül, valamint azt, hogy a nyelvek közti választás lehetőségét az iskola biztosítja a gyermek, a szülő számára, de aránytalan számú jelentkezések esetében az iskolavezetés dönthet pedagógiai szempontok mérlegelésével. 1. 9. A tanulónak joga, hogy kérje átvételét másik osztályba vagy tanulócsoportba, illetve hogy vendégtanulói jogviszonyt létesítsen másik iskolában, és ott elméleti tanítási tárgyat hallgasson. Átvételi tárgyú kérvényét a tanév folyamán bármikor, áthallgatásra és vendégtanulói jogviszonyra vonatkozó kérvényét a tanév első 15 napján nyújthatja be az iskola igazgatójához, aki a szükséges egyeztetéseket elvégzi, majd 30 napon belül tájékoztatja a tanulót kérvénye elbírálásának eredményéről. 1. 10. A tanuló joga, hogy – a hatályos jogszabályok figyelembe vételével – független vizsgabizottság előtt adjon számot tudásáról. E jog gyakorlásához információt kérhet osztályfőnökétől, az iskolavezetőktől (igazgató, igazgatóhelyettes). Az ilyen típusú kérelmet a tanulónak írásban – a szülő aláírásával – a tanév, illetve a félév vége előtt legalább 30 nappal korábban kell benyújtania az intézmény igazgatójához, aki a kérelmet továbbítja az illetékes szerv részére. A kérelemben a tanulónak meg kell jelölnie, hogy milyen tantárgy(ak)ból kíván vizsgát tenni. 1. 11. A tanuló – szülő aláírásával – a bizonyítvány átvételét követő 15 napon belül kérheti írásban az iskola igazgatójától, hogy javítóvizsgát független vizsgabizottság előtt tehessen. 2. Véleménynyilvánítás, tájékoztatás, javaslattétel joga 2. 1. A DÖK-nak véleményezési joga van a tanulók nagyobb közösségét érintő kérdésekben. A tanulók nagyobb közösségének a mindenkori létszám 10 %-nak minősül. A tanuló e szervbe választó és választható, melynek részletes szabályait a diákönkormányzat alapszabályzata tartalmazza. 2. 2. A tanulónak joga, hogy az iskola vezetőségéhez, a diákönkormányzathoz, az iskolaszékhez forduljon kérdésével, javaslatával, véleményével. E szervek és vezetőik elérhetőségéről az iskola titkárságán adnak felvilágosítást. Javaslataira 30 napon belül érdemi választ kell kapnia az illetékes személytől, szervtől. 2. 3. A tanulónak joga, hogy személyesen vagy képviselő útján – a jogszabályban meghatározottak szerint – részt vegyen az érdekeit érintő döntések meghozatalában, a nevelési-oktatási intézmény irányításában. E joga érvényesülése érdekében az iskolában diákönkormányzat működik, amely az iskolaszékben is képviselteti magát. 2. 4. A tanuló különböző iskolát érintő kérdésekben tájékoztatást kap és kérhet az ODB-tagtól, a DÖK vezetőségétől, a DMS-nevelőtől, osztályfőnöktől, szaktanártól, igazgatótól. A tájékoztatás formái: a) szóban: osztályfőnöki órán, iskolarádión, hangos hirdetőn, DÖK-ülésen, diákközgyűlésen, iskolagyűlésen b) írásban: faliújságon, plakátokon. 2. 5. A tanulók szervezett véleménynyilvánításának és tájékoztatásának fóruma a diákközgyűlés. A diákközgyűlést évente egy alkalommal, a törvényi előírásnak megfelelően szervezi a DÖK. Az írásban vagy szóban feltett kérdésekre az illetékes vezető vagy nevelő ad érdemi választ. 2. 6. A tanulók joga az iskolarádió és újság rendszeres működtetése. A médiumokban minden tanuló elmondhatja, leírhatja véleményét, javaslatait, ezzel azonban nem sértheti meg mások személyiségi, emberi jogait. Az újságot és rádiót felnőtt segítő patronálja, akinek személyével kapcsolatban a DÖK-nak egyetértési joga van. 2. 7. Az iskolai közösség, a DÖK joga, hogy minden tanévben egy tanítás nélküli munkanap programját meghatározza. 2. 8. A tanuló joga, hogy hozzájusson azokhoz az információkhoz, melyek segítik a pályaválasztásban. A tanuló kérdéseivel az osztályfőnökéhez és a továbbtanulási ügyekkel megbízott pedagógushoz fordulhat. Rendelkezésére állnak a középiskolákból érkező tájékoztató kiadványok. Lehetősége van, hogy szüleivel együtt pályaválasztási szülői értekezleten vegyen részt. Nyolcadikosként pályaválasztási kiállításon, bemutatókon kaphat felvilágosítást ill. ellátogathat középiskolai nyílt napokra is (a 3 napos szülői igazolás terhére). 2. 9. A tanulók jogsérelemmel, illetve érdekvédelmet érintő kérdésekkel a választott osztályképviselőkhöz, a DÖK-hoz, az osztályfőnökhöz vagy az igazgatóhoz fordulhatnak. A kérdéseket, problémákat közölhetik szóban vagy írásban, melyre legkésőbb 30 napon belül érdemi választ kell kapniuk. Az írásban beadott panaszokra a tanuló írásban kapja meg a választ, ugyanis megilleti az érdemi válaszhoz való jog. 2. 10. A tanuló joga, hogy a diákközösséget érintő kérdésekben kezdeményezési joga legyen: pl. új DÖK-program bevezetése, diákkör létrehozása, stb. A kezdeményezést eljuttathatja az ODB képviselőjéhez, vagy a DMS-tanárokhoz, ill. az igazgatóhoz is, személyesen is elmondhatja a diákönkormányzat rendszeres havi ülésén, illetve a diákközgyűlésen. A kezdeményezés elbírálása – annak jellegétől függően – a DÖK, illetve az igazgató joga. 3. Részvételi jog 3. 1. A tanulók joga, hogy kulturális, sport, művészeti tevékenységre diákköröket hozzanak létre (szakkör, érdeklődési kör, művészeti csoport stb.) A diákkörök alapításának alapvető feltételei: · tanulói érdeklődés (az önszerveződésen alapuló csoport minimális létszáma 10 fő) · a diákkör a vezetésére felnőtt patronálót kér fel, aki lehet az iskola dolgozója, vagy más nagykorú személy (pl. szülő, testvér). A diákkört az intézmény vagy a diákönkormányzat anyagi támogatásban részesítheti. Tevékenysége lehet a fenntartói támogatás függvénye is. A diákkör működhet önköltséges és térítésmentes formában. Jelentkezés: Az új tanév szeptemberében jelentkezhetnek a tanulók a szülő írásos hozzájárulásával a diákkör felnőtt vezetőjénél. A jelentkezés egész tanévre szól. A diákkör munkájába való bekapcsolódást a vezető szükséges képességek meglétéhez kötheti (pl.: hallás, énekhang stb.), így jogában áll választani a jelentkezők közül. Ha a diákkör önköltséges, akkor a tanuló köteles havonta a megállapított díjat kifizetni. A fizetés elmaradása kizárást vonhat maga után. Erről a diákkört irányító felnőtt írásban tájékoztatja a szülőt. A tanuló joga, hogy az igazgatótól, az osztályfőnöktől felvilágosítást kérjen arról, hogyan juthat fizetési könnyítéshez, kedvezményhez, támogatáshoz. 3. 2. A tanuló joga, hogy napközis ellátást, iskolai étkezést, illetve tanulószobai ellátást kapjon. A jelentkezés módja: előző tanév május hónapban a szülő írásban nyilatkozik, kér-e gyermekének napközit, illetve menzát. Pótjelentkezést szeptember 1-jén (a tanév első napján) is benyújthat. Amennyiben tanév közben kíván a szülő ezen joggal élni, illetve erről lemondani, ezt írásban jeleznie kell az iskola igazgatójának, aki a felvételről, ill. törlésről ugyancsak írásban tájékoztatja a szülőt. 4. Választójog 4. 1. A tanulók jogaik védelmére, rendezvényeik szervezésére diákönkormányzatot (diákönkormányzatokat) alapíthatnak. A DÖK alapegysége az osztály, minden osztály 2 fő képviselőt választ az iskolai DÖK-ba. Minden tanuló választó és választható, e jogának gyakorlásában semmilyen indokkal nem korlátozható. 5. Használati jog 5. 1. A tanulónak joga, hogy igénybe vegye az iskola könyvtárát, kulturális szolgáltatásait, számítógépes termet, sportfelszereléseit és egyéb létesítményeit. Mindezeket térítésmentesen, ám csak felnőtt (pedagógus) felügyelettel használhatja, az előzetes egyeztetés (nyitva tartás) szerint. A használatbavétel módját, szabályait, korlátozásait a helyiségben kifüggesztett szabályzat tartalmazza. 5. 2. A tanulók az intézmény létesítményeit, helyiségeit csak pedagógusi felügyelettel használhatják. Tanítási idő után a tanuló csak külön engedéllyel vagy szervezett foglalkozás keretében tartózkodhat az iskolában. Iskolai szokásrend Az egyes helyiségek, létesítmények, berendezéseinek, felszereléseinek épségéért, rendjéért a használatba vevő - a használatbavétel ideje alatt - anyagilag felelős. A tantermet az utolsó tanítási óra után a tanulók rendben hagyják el, a hetesek ellenőrzik a terem tisztaságát. Vagyonvédelmi okok miatt az üresen hagyott termek ablakait mindig, az ajtót lehetőség szerint zárni kell. A terem ajtajára kerüljön ki a teremhasználók rendje. Az iskolai könyvtár használati rendjét a könyvtár működési szabályzata állapítja meg. Az ebédlőből a menzás és napközis tanulók ételt nem hozhatnak ki. A tanulók az otthonról hozott tízórait a kijelölt helyen vagy az osztályteremben fogyaszthatják el. Az öltözőket vagyonvédelmi okok miatt a testnevelés órák ideje alatt zárni kell. A szertárak ajtaját a szaktanár állandóan zárva tartja, oda tanuló csak felügyelettel léphet be. A szekrények ajtaján a tanulók feltüntetik a használók nevét, az ajtót zárják. Az udvari sport- és játékszerek órákon, óraközi szünetekben, napköziben csak nevelői felügyelettel használhatók. A kazánházban és a karbantartó műhelyekben tanuló nem tartózkodhat. Az iskolában - a felnőttek számára - dohányzásra kijelölt helyen gyermek nem tartózkodhat. 6. Szociális segélyezésre, ellátásra való jog 6. 1. A szociális támogatás megállapítása a mindenkori törvényi előírásoknak megfelelően történik. 6. 2. Az iskola arra törekszik, hogy saját költségvetési keretéből, illetve egyéb támogatásokat felhasználva egyre több nyomtatott taneszközt szerezzen be az iskolai könyvtár számára. Ezeket a taneszközöket a szociálisan hátrányos helyzetű tanulók, akiknek szülei rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülnek ingyenesen használhatják. 7. Jogorvoslathoz való jog 7. 1. A tanulót nem érheti hátrány lelkiismereti meggyőződése, véleménye, kifejtett nézete miatt. Ha a tanuló úgy érzi, hogy e jogában megsértették, segítségért fordulhat osztályfőnökéhez, a diákönkormányzathoz, az iskola igazgatójához, az iskolaszékhez, illetve írásban panaszt tehet az iskola igazgatójánál, és a törvényben meghatározottak szerint kérheti az őt ért sérelem orvoslását az iskola fenntartójánál. 7. 2. A tanulónak joga, hogy jogai megsértése esetén – a jogszabályban meghatározottak szerint – panaszt nyújtson be az iskola igazgatójához, valamint törvényességi kérelmet nyújtson be a fenntartó szervhez, érdeksérelem esetén felülvizsgálati kérelemmel forduljon az iskolaszékhez, illetve eljárást indítson, és igénybe vegye a nyilvánosságot. A tanulót az ilyen eljárás megindítása miatt retorzió nem érheti, őt a közérdekű bejelentőnek kijáró védelem illeti meg. 8. Vallásgyakorlással összefüggő jog 8. 1. A tanulónak joga, hogy hit- és vallásoktatásban részesüljön, melyet az iskola tanórán kívüli foglalkozás keretében biztosít a tanulóknak. A hitoktató személyét az egyház biztosítja, az iskola pedig helyet ad a foglalkozásoknak. 9. Adatvédelemhez való jog 9. 1. A tanulónak joga, hogy adatait az iskola biztonságos körülmények között kezelje, tárolja. A tanuló személyes adatai (neve, lakcíme, a szülők neve és lakcíme, telefonszámuk, a tanulói jogviszonnyal kapcsolatos adatok) az osztálynaplóban szerepelnek. A tanuló az osztályfőnökön keresztül betekintést kérhet az osztálynaplóba, ellenőrizheti, hogy adatai megfelelnek-e a valóságnak, és köteles jelezni, ha adatai módosulnak. Ezen kívül az iskola számítógépes tanuló-nyilvántartást is vezet. Az ott szereplő adatok változását a tanulói jelzés alapján az osztályfőnök jelenti. A tanuló az iskola igazgatójától írásban kérhet felvilágosítást arról, hogy az iskola – mint adatkezelő szerv – milyen, a személyes adatok biztonságáról szóló törvényben meghatározott nyilvános, személyes, különleges adatokat kezel a tanulóról. A tanulónak joga, hogy adatvédelmi szempontból biztonságban érezze magát, vagyis az iskolában csak olyan adatok tárolhatók, amelyeket a jogszabályok megengednek. Az adatokat arra illetéktelen személyeknek, szervezeteknek kiadni, hozzáférhetővé tenni nem lehet. Kiadhatók adatok, ha azok a személy azonosítására alkalmatlanok (pl. statisztikákhoz), illetve kiadhatók hivatalos eljárás esetén (pl. rendőrségi eljárás). 9. 2. A tanulónak joga, hogy levelezéshez való jogát tiszteletben tartsák. Névre szóló és az iskolába érkező postai küldeményeit az iskola titkárságán veheti át, azt az iskola nem bontja fel és nem iktatja. A küldemény érkezéséről az osztályfőnöke tájékoztatja őt. 10. Egyéni fejlesztéshez való jog 10. 1. A Közoktatási törvény 52. §-nak 6. bekezdése alapján rehabilitációs foglalkozásokat szervezünk az ún. sajátos nevelési igényű tanulók számára a törvény által biztosított időkeretben. A vizsgálatot kezdeményezheti: osztálytanító, osztályfőnök, szaktanár, fejlesztő pedagógus, szülő. 10. 2. A pedagógus a vizsgálatot kérő formanyomtatványt tölt ki, vagy saját kezdeményezésére, vagy a tanuló ill. a szülő kérésére. A vizsgálatba történő beleegyezést a szülő aláírásával igazolja. 11. Egészségügyi ellátáshoz való jog 11. 1. A tanuló joga, hogy rendszeresen egészségügyi felügyeletben és ellátásban részesüljön, valamint rendszeres időközönként szervezett formában kötelező szűrővizsgálaton vegyen részt. A vizsgálatok, védőoltások időpontjáról a szülőt írásban (az ellenőrzőn keresztül) értesíti az osztályfőnök. 11. 2. Ha az orvosi ellátásban való részvételt a szülő maga kívánja biztosítani gyermeke számára, akkor erről az osztályfőnököt írásban kell tájékoztatnia. 11. 3. Ha a gyermeken a pedagógus betegség tüneteit észleli: a) sürgős esetben · gondoskodik orvos vagy mentő kihívásáról, a szülő értesítéséről; b) nem sürgős esetben · a szülőt szóban vagy írásban tájékoztatja észleléseiről (pl. fáradékonyság, nehéz légzés futás után) · a szülőt telefonon keresztül tájékoztatja, a továbbiakban a szülő kérésének megfelelően jár el (pl. hazaengedi a tanulót). 11.4. Amennyiben a szülő írásban kéri az orvos által tartós (krónikus) betegség kezelésére felírt gyógyszer (név, dózis, időköz) iskolában történő beadását, a nevelő köteles ezt elvégezni. 12. Önrendelkezési jog 12. 1. A tanuló önrendelkezési jogát tiszteletben kell tartani, vagyis családi és magánéletébe az iskola nem szólhat bele, szabad fejlődését az iskola nem korlátozhatja. 12. 2. A névviselés joga biztosítja a tanuló számára, hogy a megállapított családi és utónevén szólítsák őt a nevelési-oktatási intézményben. A nevét megváltoztatni, rövidíteni, becenévvé átalakítani csak a tanuló engedélyével lehet. 12. 3. Tilos más nevének jogtalan használata! III. Tanulói kötelezettségek teljesítése 1. Tanulmányok folytatásával összefüggő kötelezettségek 1. 1. A tanulók alapvető kötelességeit a Ktv. 12 §-a tartalmazza (ld. 2. sz. melléklet). 1. 2. Alapvető, kötelesség a részvétel, tanulás mind a tanórán, mind a tanórán kívüli kötelező és választott foglalkozásokon. A tanítási órákra biztosítsa a tanuló a szükséges taneszközöket, felszereléseket, és készítse el házi feladatait. Az ellenőrző könyvet minden nap hordja magával! A kapott érdemjegyeket, iskolai közléseket hetente egyszer írassa alá a szülővel! Tilos az óra bármilyen módon történő megzavarása. Az ilyen esetekben, a Pedagógiai programban meghatározott fegyelmezési elvek szerint kell eljárni. 1. 3. A 2. pontban felsorolt foglalkozásokról való távolmaradást a tanulónak igazolnia kell. A szülő köteles tájékoztatni az osztályfőnököt gyermeke hiányzásának okáról. Igazolás módja: orvosi igazolás (legkésőbb a betegség után 3 napon belül, ellenkező esetben igazolatlannak számít), vagy a szülő előzetes kérése vagy utólagos írásbeli igazolása. A szülő tanévente 3 napot igazolhat. Amennyiben a tanuló igazolatlanul hiányzik, 1 igazolatlan nap, illetve 3 igazolatlan óra után a szülőt írásban értesíti az iskola, több napos igazolatlan hiányzás esetén felveszi a kapcsolatot az osztályfőnök a gyermek- és ifjúságvédelmi felelőssel, illetve szolgálattal, és feljelentést tesz az önkormányzat felé. Igazolatlan hiányzás esetén havi magatartási jegye nem lehet jobb változónál. 1. 4. A tanuló kötelessége a tanórán való pontos megjelenés. A rendszeres késésről a szülőt értesíteni kell. Az elkéső tanuló nem zárható ki a tanóráról! A késés tükröződik a magatartási jegyben. 1. 5. Ha a tanköteles tanuló egy tanítási évben 10 óránál többet mulaszt igazolatlanul, az iskola igazgatója értesíti az illetékes jegyzőt. 2. Balesetvédelemmel, egészségvédelemmel összefüggő kötelezettségek 2. 1. A tanuló kötelessége, hogy a tanév elején ismertetett balesetvédelmi, tűzvédelmi előírásokat betartsa, melyekre osztályfőnöki, szaktárgyi órákon a nevelő köteles felhívni a diák figyelmét. 2. 2. A tanuló kötelessége, hogy testnevelés órán az előírt felszerelésben (tornacipő, váltó póló, ill. váltó atléta, váltó tornanadrág, váltó zokni tornadressz) jelenjen meg, mely a baleset lehetőségét csökkenti. Tilos testnevelés órán és sportfoglalkozáson ékszert, órát hordani, hiszen ezek ott balesetveszélyes eszközök. Ezért az iskola nem vállal felelősséget. 2. 3. Köteles továbbá a tanuló a fokozottan balesetveszélyes órákon (fizika, kémia, technika, számítástechnika) a tanári utasítást pontosan betartani, s ezzel saját és társai testi épségét óvni! Ellenkező esetben a Pedagógiai program idevonatkozó részei érvényesek. 2. 4. A tanuló kötelessége az is, hogy óvja az iskola létesítményeit, berendezéseit, s azok rendjét, tisztaságát. Amennyiben szándékos károkozás történt (pad-, falfirkálás, rágógumi, maghéj), s a kárt okozó személye megállapítható, a kár összegét köteles megtéríteni, ill. a szennyeződést feltakarítani! 2. 5. A tanuló kötelessége, hogy óvja saját és társai testi épségét, egészségét, és haladéktalanul jelentse a felügyeletét ellátó pedagógusnak vagy más alkalmazottnak, ha saját magát, társait, az iskola alkalmazottait vagy másokat veszélyeztető állapotot, tevékenységet, illetve balesetet észlelt, továbbá, amennyiben állapota lehetővé teszi – ha megsérült. Az iskola a tanulói balesetekről jegyzőkönyvet vesz fel. 2. 6. Tiltott tanulói magatartásformák az iskolában és a szervezett iskolai és diákönkormányzati rendezvényeken · dohányzás · szeszes ital, drogok birtoklása, fogyasztása stb. · veszélyes tárgyak birtoklása (lézer, kés, öngyújtó, petárda stb.) · a szülő tudta, engedélye nélkül érték- és használati tárgyak cseréje, eladása · bárki egészségének és testi épségének veszélyeztetése · szándékos rongálás 3. Az iskolai feladatok vállalásával összefüggő kötelezettségek 3. 1. A tanuló köteles az alábbi iskolai tevékenységek végzésében közreműködni: · hetesi feladatok · tantermének és környezetének tisztántartása · a tanítás nélküli munkanap programján való részvétel (hulladékgyűjtés) · a Pedagógiai Program céljaihoz kapcsolódó egyéb tevékenységek IV. 1. Az iskolai élet szabályai (az iskola összes épületére vonatkozóan) 1. Az iskolában a tanuló legyen ápolt, rendezett! 2. Iskolai ünnepségeken fehér blúzban, ingben, illetve sötét szoknyában, nadrágban kell megjelenni. 3. A folyosók, tantermek, udvar rendjére a szünetekben az ügyeletes nevelők, ügyeletes tanulók és a hetesek felügyelnek. Bármilyen rendellenesség esetén a tanuló köteles jelezni az ügyeletes nevelőnek (verekedés, baleset, rongálás, meghibásodás). A tanulók csak rendkívüli esetben, engedéllyel hagyhatják el az iskolát! Bevásárlásaikat tanítás előtt intézzék el! 4. Az iskolagyűlésen a tanulók megjelenése kötelező! 5. Hiányzás esetén a szülő kötelessége, hogy gyermekét a napköziből és menzáról a gondnokságon előzetesen kijelentse, illetve felgyógyulásakor bejelentse. 6. Az iskola létesítményeit más szervezetek, intézmények, magánszemélyek az igazgatóval történő megállapodás szerint használhatják, amennyiben ez nem zavarja az iskolai munkát. 7. Aki az iskolai élet szabályait megszegi, a Pedagógiai program idevonatkozó részei szerint felelősségre vonható. 8. A tanítás időtartama alatt tilos a rágógumi és a nyalóka! 9. Tilos veszélyes tárgyakat az iskolába hozni (lézer, kés, öngyújtó, stb.). Ezeket az anyagokat, tárgyakat a nevelő köteles elvenni, a szülőnek visszaadni. Amennyiben a tanuló tiltott anyagokat és tárgyakat hoz az iskolába, rá a Pedagógiai program büntető rendelkezései érvényesek. Különösen súlyos esetben pedig ellene fegyelmi eljárás indítható! 10. A testi épség és egészség megóvása érdekében tilos az iskolába egészségre káros anyagokat (alkohol, cigaretta, drog stb.) behozni, azokat fogyasztani vagy cserélni, eladni. 11. Az iskolába csak a tanítási órákhoz szükséges felszerelést hozza el a tanuló. Egyéb értéktárgyakért (mobiltelefon, ékszer, walkman, CD, stb.) az iskola anyagi felelősséget nem vállal, elvesztésük, illetve megrongálódásuk esetén azokat nem keresi, és az okokat sem kutatja! Értéktárgyakkal a tanuló az iskolában nem kereskedhet, azokat nem cserélheti. 12. A mobiltelefont tanítási órán a tanuló nem használhatja. Amennyiben a telefon mégis megszólal az órán, a tanár kikapcsoltatja, elveheti, s a tanóra végén a tanulónak visszaadja. 13. Az iskolának a tanulóval szemben kártérítési felelőssége van, amennyiben a kár összefügg a tanulói jogviszonnyal, (azaz a tanításhoz szükséges eszközök esetében). Csak abban az esetben felelős az iskola anyagilag, ha a tanuló vétlen magatartása bizonyítható (Ktv. 77. § /3/). Mivel az iskola a szükséges eszközökből az elérhető legolcsóbbat kéri, csak ilyen értékhatárig téríti meg a kárt. 14. Az iskolai jutalmazás formái 14. 1. Az iskolában tanév közben elismerésként a következő dicséretek adhatók: · szaktanári dicséret · napközis nevelői dicséret · osztályfőnöki dicséret · igazgatói dicséret 14. 2. Az egész évben példamutató magatartást tanúsító és kiemelkedő munkát végzett tanulók a tanév végén · szaktárgyi teljesítményért (kitűnő) · „osztályoklevél” (min. 3 tantárgyból javított) · kiemelkedő szorgalomért (oklevél) · példamutató magatartásért és kiemelkedő szorgalomért nevelőtestületi dicséretben részesíthetők. A dicséretet a tanuló bizonyítványába be kell vezetni. (Magatartás, szorgalom példás, maximum 1 négyes készségtárgyból. 14. 3. Az egyes tanévek végén, valamint a nyolc éven át kiváló eredményt elért tanulók oklevelet és könyvjutalmat kapnak, melyet a tanévzáró ünnepélyen vehetnek át. 14. 4. Az iskolai szintű versenyek első három helyezettjei oklevelet és jutalmat kapnak. 14. 5. Területi verseny első három helyezettjei szaktanári dicséretben részesülnek. 14. 6. A megyei versenyeken szép helyezést elért tanulók igazgatói dicséretben részesülnek. Tanév elején az adott munkaközösségek döntik el. 14. 7. A felmenő rendszerű országos versenyeken 1-10. helyezést elért tanulók nevelőtestületi dicséretben részesülnek. 14. 8. A kiemelkedő eredménnyel végzett együttes munkát, az egységes helytállást tanúsító tanulói közösséget csoportos dicséretben és jutalomban lehet részesíteni. A dicséretet írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására hozni. 15. Fegyelmező intézkedések formái és alkalmazásának elvei A fegyelmező intézkedések alkalmazásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben – a vétség súlyára tekintettel – el lehet térni. Azt a tanulót, aki · tanulmányi kötelezettségeit folyamatosan nem teljesíti, vagy · a tanulói házirend előírásait megszegi, vagy · igazolatlanul mulaszt, vagy · bármely módon árt az iskola jó hírnevének, büntetésben kell részesíteni. Az iskolai büntetések formái: · szaktanári figyelmeztetés · napközis nevelői figyelmeztetés · osztályfőnöki figyelmeztetés · osztályfőnöki intés · osztályfőnöki megrovás · igazgatói figyelmeztetés · igazgatói intés · igazgatói megrovás · tantestületi figyelmeztetés · tantestületi intés · tantestületi megrovás · közösségváltás. A büntetést írásba kell foglalni, azt a szülő tudomására kell hozni. Az értékelés dokumentálása az értesítőben, illetve a bizonyítványban történik. 16. Amennyiben a tanuló, a Házirendet különösen súlyosan megsérti, ellene fegyelmi eljárás indítható, a Pedagógiai programban szereplő fegyelmezési fokozatok kihagyásával. A tanuló fegyelmi büntetése lehet: · tantestületi megrovás, · kedvezmények elvétele (szabadidős programoktól való eltiltás egy vagy több esetben), · másik osztályba való áthelyezés, · másik iskolába való áthelyezés. Az intézmény az alábbi jogsértések esetében – melyek különösen súlyosan sértik meg mások személyiségi, emberi jogait – fegyelmi eljárást indít a tanuló ellen: · mások testi épségének súlyos veszélyeztetése, · fizikai bántalmazás esetében, · különösen súlyos lelki megalázás, bántalmazás esetében, · bebizonyosodott lopás esetében. Annak eldöntése, hogy az adott esemény a Pedagógiai program fegyelmezési fokozatai, ill. fegyelmi eljárás szerint büntetendő-e, egy testület feladata, melynek tagjai: érintett osztályfőnök(ök), adott órán jelen lévő szaktanár ill. ügyeletes tanár, DMS-tanár, igazgató, igazgatóhelyettes, DÖK diákvezetője vagy titkára. Amennyiben fegyelmi eljárás indul a tanuló ellen, azt az igazgató indítja el, a 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 5. sz. melléklet szerint. IV. 2. Az iskolai élet szabályai (Széchenyi-épület) 1. A Széchenyi-épületben a váltócipő használata kötelező! Hiánya esetén a tanuló a szennyeződést köteles feltakarítani! 2. A hetes feladatai: · Reggel tanítási óra előtt krétát készít, a táblát rendbe teszi, ellenőrzi a létszámot. · Jelent az órán. · Ha az órára a nevelő nem érkezik meg, azt a becsengetés után 5 perccel jelenti az igazgatóhelyettesnek, illetve a tanáriban lévő bármely nevelőnek. · Szünetben felel a tanterem rendjéért, tisztaságáért, szellőztet, letörli a táblát. 3. Kerékpárral járókra vonatkozó szabályok: · Kerékpárt csak a kijelölt helyen, a tanuló saját érdekében lezárva lehet tárolni. · Elveszett, megrongált kerékpárért az iskola felelősséget nem vállal. · Kerékpárral csak az járhat rendszeresen iskolába, aki ehhez szülői engedéllyel rendelkezik. 4. A tanítási napokon 7,30-tól 13,30-ig tanulói ügyeletesen is tevékenykednek, a tanítási órák és a szünetek ideje alatt egyaránt. Az ügyeletes tanulók részletes feladatait a 3. sz. melléklet tartalmazza. 5. Az iskolában munkanapokon 7,30 órától a tanítási órák végéig tartózkodhatnak a tanulók; a délutáni órákban csak az előre tervezett foglalkozásokon jelenhetnek meg, előtte 10 perccel. 6. Munkaszüneti napokon, hétvégén, szünetek időtartama alatt az iskola a tanulók számára zárva tart, egyes kivételes esetekben az igazgató előzetes kérelem alapján felnőtt felügyelettel engedélyezheti a benntartózkodást. IV. 3. Az iskolai élet szabályai (Deák-épület) 1. Tanítási napokon 7,30-ig a Deák Ferenc utcai épület alsó zsibongójában, a Mátyás király utcai épületben (min. 10 szülő munkáltatói igazolása esetén 6,30-tól) a tanári szoba folyosóján gyülekeznek a tanulók. Az alsó tagozatosok 7,30-kor az ügyeletes nevelő engedélyével vonulnak a tantermekbe, a felsős tanulók pedig az emeletre. Késésnek számít, ha a tanuló 7,50 után érkezik az iskolába. 2. 7,50-kor a hetesek kinyithatják a tantermek ajtaját, és végzik a rájuk bízott feladatokat. A második jelzőcsengetéskor a tanulók sorakoznak, majd a nevelővel együtt, vagy annak engedélyével vonulnak be a tanterembe. 3. Az óraközi szünetek pihenésre, levegőzésre, étkezésre szolgálnak. A felső tagozatos tanulók vásárolhatnak az iskolai büfében, rendeltetésszerűen használhatják az épületben elhelyezett italautomatát. A műanyag pohárban kapott innivalót a vásárlás helyén kell elfogyasztani. A teli poharat elvinni nem lehet. 4. A tanulók az iskolában csak szervezett foglalkozás keretében felnőtt felügyelete mellett tartózkodhatnak. 5. A tanév elején szülői kérésre az osztályfőnök engedélyezi a kerékpárral járó tanulók számára, hogy a kerékpárt elhelyezzék az iskola területén. A kerékpárt lezárva a kijelölt helyen kell tárolni. Az elveszett, megrongált kerékpárért az iskola felelősséget nem vállal. 6. A felső tagozat 6-8. oszt. tanulói időszakosan ügyeletesi munkát láthatnak el. 7. A hetesek feladatai: · Szünetben az osztályterem előtti folyosói részen ügyel a tisztaságra. · Jelzőcsengetéskor irányítja az osztály sorakozását, segíti ezzel az ügyeletes nevelő munkáját. · Gondoskodik a tábla tisztaságáról, krétáról. A tanítási óra után a táblát letörli, a tantermet csak ezután hagyhatja el. · A tanítási óra elején jelenti a hiányzókat. · Ha a tanítási órára nem érkezik nevelő, akkor a becsengetés után 5 perccel köteles ezt jelenteni a nevelői szobában, illetve az igazgatóhelyettesi irodában. · Az osztályfőnök vagy a szaktanár megbízásából egyéb feladatokat is elláthat (pl.: szünetben ellenőrzők, füzetek kiosztása, viráglocsolás stb.). V. 1. A tanítás ügyrendje (az iskola összes épületére vonatkozóan) 1. A tanítási órát senki nem zavarhatja. 2. A délutáni tanórán kívüli foglalkozásokra a foglalkozás előtt 10 perccel lehet visszajönni. Gyülekezés az alsó szinten. A foglalkozás befejezése után az iskolát el kell hagyni. 3. Az óraközi szünetek 10, illetve 15 percesek! A szünet és a tanóra idejének pontos betartása egyaránt kötelező a diák és a tanár számára. 4. Az osztályok az év elején létszámuknak megfelelő szekrényt kapnak, ezekért a tanév végéig az osztály felelősséggel tartozik. V. 2. A tanítás ügyrendje (Széchenyi-épület) 1. A tanítás 8,00-kor kezdődik. Gyülekező az alsó szinten, jó idő esetén az udvaron 7,30-tól 7,45-ig. 2. A tanulók a tanítási órák után a tantermet rendben hagyhatják el. A szaktantermek esetében az aznap ott lévő utolsó osztály felelős a székek felrakásáért. Ezért minden tanteremben ki kell függeszteni a teremrendet! V. 3. A tanítás ügyrendje (Deák-épület) 1. A délelőtti tanítás 8-13,30-ig, a napközis foglalkozás 16 óráig (kungyalusi tanulóknak a buszjárat indulásáig) tart. Az iskolába lépés kezdetétől a tanulók engedély nélkül nem hagyhatják el az iskola területét, csak ha azt a szülő személyesen, vagy írásban kérte. VI. A házirenddel kapcsolatos szabályok 1. A házirenddel kapcsolatban a tantestületnek és a fenntartónak elfogadási, az iskolaszéknek és a DÖK-nak egyetértési joga van. 2. A Házirendet a mellékletekkel együtt minden osztályteremben el kell helyezni olyan helyre, ahol az osztály tanulói megtalálják, és kézbe vehetik. A házirendet az osztályfőnöktől kérhetik el a tanulók. 3. A Házirend érvényesülését figyelemmel kíséri a tantestület, a DÖK és a szülői közösség. 4. Eme közösségek évenként kezdeményezhetik a Házirend felülvizsgálatát és módosítását! 5. A Házirendet minden tanév elején kötelezően felül kell vizsgálni. Felelős a DÖK. 6. A Házirend tudomásulvételéről való eljárás: a szülő nyilatkozatával igazolja, hogy a házirend betartását segíti. 7. A Pedagógiai program és Házirend nyilvános mind a tanulók, mind a szülők számára. A tanulók a Pedagógiai programot megismerik a DÖK ülésein, illetve osztályfőnöki órán. A Pedagógiai programot a szülők elkérhetik a tanároktól, illetve az igazgatótól. A tanév eleji 1. szülői értekezleten a Házirend és a Pedagógiai program fő pontjait ismertetni kell! 8. A házirend szabályait minden tanuló köteles betartani! Kunszentmárton, 2004. november 24. ..………………….………. …………………….…...…….. …………………………. igazgató iskolaszék DÖK
|