.
Történelem >> Nemzetközi léghajózás

A kezdetek

Az
Az első légballon
Az első

első, a meleg levegőt mint felhajtóerőt használó és embereket (azaz komolyabb terhelést) hordozó légballon már 1781. november 21-én a levegőbe emelkedett Párizsban.

Az első légballon
Az első léggömb felemelkedése

Az eszközt ezután számos ország hadvezetése alkalmazta. Ekkoriban elsősorban még a felderítés volt a legfontosabb feladata, hiszen a megfelelő távcsővel felszerelt tiszt értékes információkkal szolgálhatott a vezérkar vagy akár egy adott alakulat parancsnoksága számára.

Ez a feladat talán az első világháborúban vált igazán ismertté, ahol az állóháborúvá merevedett nyugati fronton mindkét oldal aktívan használta a levegőnél könnyebb gázokkal feltöltött ballonokat, elsősorban a tüzérség tűzvezetésének pontosítására. A háború későbbi szakaszában mind az antant-, mind a tengelyhatalmak légierejének egyik fontos és állandó feladatává vált a megfigyelő léggömbök levadászása, illetve megvédelmezése.

Német monstrum Amerika fölött
A Hindenburg lebeg Amerika fölött

A második világháború egyik ismert szereplője volt a légvédelmi léggömbzár: a normandiai partraszállásról készült képek többségébe bele-bele-lóg jó néhány ezüstszürke, hurka alakú forma.

S nem szabad elfeledkezni a merev testű léghajózás mérföldkövéről, a zeppelinekről. A Magyarország felett is megfordult ezüstszivarok Davis Schwarz tervein és Ferdinánd von Zeppelin fejlesztésein alapultak. A Delag (Deutsche Luft-schiffahrts ÁG) által üzemeltetett, személy- és teherszállításra használt léghajókat Németország aktív katonai szolgálatra vonultatta be az első világháborúban. A felderítés mellett bombázóbevetéseket is végrehajtottak, emlékezetesek a brit szigetek elleni támadások, amelyeknek a megerősödött légvédelem vetett véget.

LZ-127
Az LZ-127-es a hangárban

A háború után, a 20-as és 30-as években a zeppelinek reneszánsza jött el: a felfelé ívelő pályának az LZ 129 Hindenburg léghajó 1937. május 6-án, a New Jersey-beli Lakehurst haditengerészeti légi támaszponton történt tragédiája vetett végett. Az amerikai embargó miatt ekkorra a zeppelineket a semleges hélium helyett a roppant gyúlékony hidrogénnel voltak kénytelenek feltölteni. Ez a gáz gyulladt meg lehorgonyzás közben, a léghajó katasztrófáját okozva: a fedélzeten tartózkodó 36 utasból 12, míg a 61 fős személyzetből 22 ember halt meg, a földön pedig az amerikai haditengerészet egy tagja szenvedett halálos sérüléseket a lehulló roncsdaraboktól.

Tardos János cikkéből

Még több történelmi információ

A mamut halála Az R-101-es britt óriás története - Háy György cikke


A Hindenburg


A filmrészlet hossza: 5:26
Forrás: youtube.com

A mozgóképhez nem tartozik hang, némafilmként készült tudósítás, amely rövid áttekintést nyújt a Hindenburg léghajó "pályájáról" - a kezdetektől a katasztrófáig...


Ha nem tudja lejátszani a böngészője a filmrészletet, kattintson ide!

A Hindenburg katasztrófája


A filmrészlet hossza: 1:13
Forrás: youtube.com

Eredeti megrázó felvétel Hindenburg New York-i a katasztrófájáról, amelyet a rendkívül gyúlékony töltőgáz idézett elő. A számos áldozat elrettentette az embereket a léghajózástól. Így hosszú évtizedekre mellékvágányra került az "úszó szivarok" fejlesztése.

Ha nem tudja lejátszani a böngészője a filmrészletet, kattintson ide!
Lap tetejére
Kezdőlap | Hazai léghajótörténet | Külföldi léghajótörténet | Hazai léghajózás | Nemzetközi léghajózás | Léghajózás a jövőben
Névjegy | Impresszum | Oldaltérkép