A matematika érettségi vizsga követelményrendszere
1. Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok
E témakört (különösen a gondolkodási módszereket, a halmazokat és a matematikai logikát) elsősorban nem önállóan számon kérhető ismeretanyagként kell elképzelni, hanem olyan szemléletformáló, a matematikaoktatás egészét átszövő módszerek, illetve eszközök összességeként, amely szinte teljes egészében megjelenik minden további témakörben is. |
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.1 Halmazok |
Ismerje és használja a halmazok megadásának különböző módjait, a halmaz elemének fogalmát. Definiálja és alkalmazza gyakorlati és matematikai feladatokban a következő fogalmakat: halmazok egyenlősége, részhalmaz, üres halmaz, véges és végtelen halmaz, komplementer halmaz. |
|
|
|
|
1.1.1 Halmazműveletek |
Ismerje és alkalmazza gyakorlati és matematikai feladatokban a következő műveleteket: egyesítés, metszet, különbség.
|
|
|
|
|
1.1.2 Számosság, részhalmazok |
Véges halmazok elemeinek száma. |
Ismerjen példát véges, megszámlálhatóan végtelen és nem megszámlálhatóan végtelen halmazra. |
1.2 Matematikai logika |
Tudjon egyszerű matematikai szövegeket értelmezni. Ismerje és alkalmazza megfelelően a kijelentés (állítás, ítélet) fogalmát. Értse és egyszerű feladatokban alkalmazza az állítás tagadása műveletet. Ismerje az „és”, a „(megengedő) vagy” logikai jelentését, tudja használni és összekapcsolni azokat a halmazműveletekkel.
Értse és használja helyesen az implikációt és az ekvivalenciát. Használja helyesen a „minden”, „van olyan” kvantorokat. |
Alkalmazza tudatosan a nyelv logikai elemeit. |
|
|
|
1.2.1 Fogalmak, tételek és bizonyítások a matematikában |
Tudjon definíciókat, tételeket pontosan megfogalmazni. Használja és alkalmazza feladatokban helyesen a „szükséges”, az „elégséges” és a „szükséges és elégséges” feltétel fogalmát. |
Ismerje az alábbi bizonyítási típusokat
és tudjon példát mondani alkalmazásukra: direkt és indirekt
bizonyítás, skatulyaelv. |
|
|
|
1.3 Kombinatorika |
Tudjon egyszerű sorbarendezési,
kiválasztási és egyéb kombinatorikai feladatokat megoldani. |
Ismerje, bizonyítsa és alkalmazza a
permutációk, variációk (ismétlés nélkül és ismétléssel), kombinációk
(ismétlés nélkül) kiszámítására vonatkozó képleteket. |
1.4 Gráfok |
Tudjon konkrét szituációkat szemléltetni, és egyszerű feladatokat megoldani gráfok segítségével. |
Definiálja a következő fogalmakat: pont,
él, fok, út, kör, összefüggő gráf, fa. Ismerje az egyszerű gráf pontjainak foka és éleinek száma, valamint a fa pontjai és élei száma közötti összefüggést. |
2. Számelmélet, algebra
Az algebra tanításának egyik fő célja annak felfedeztetése és megértetése, hogy egymástól távol állónak tűnő problémák ugyanazon matematikai, algebrai struktúrával rendelkeznek, ezért megoldásuk során hasonló eljárásokat, gondolatmeneteket alkalmazhatunk, s leírásuk formálisan azonos módon történik. (Például különböző témakörökből vett másodfokú egyenletre vezető feladatok.)
Fontos a számolás során megismert műveleti szabályok absztrahálása, a jártasság megszerzése a betűkifejezésekkel végzett műveletekben. Meg kell mutatni a számfogalom bővítésének szükségességét és folyamatát. El kell juttatni a tanulókat a permanencia-elv fontosságának felismeréséhez. |
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
Középszint |
Emelt szint |
|
2.1 Alapműveletek |
Tudjon alapműveleteket biztonságosan elvégezni (zsebszámológéppel is). |
|
2.2 A természetes számok halmaza, számelméleti ismeretek |
Ismerje, tudja definiálni és alkalmazni az oszthatósági alapfogalmakat (osztó, többszörös, prímszám, összetett szám). Tudjon természetes számokat prímtényezőkre bontani, tudja adott számok legnagyobb közös osztóját és legkisebb közös többszörösét kiszámítani; tudja mindezeket egyszerű szöveges (gyakorlati) feladatok megoldásában alkalmazni. Definiálja és alkalmazza feladatokban a relatív prímszámokat. |
Alkalmazza tudatosan a nyelv logikai elemeit. |
Tudja a számelmélet alaptételét alkalmazni feladatokban. | Tudja pontosan megfogalmazni a számelmélet alaptételét. | |
|
|
|
2.2.1 Oszthatóság |
Ismerje a 10 hatványaira, illetve a 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 számokra vonatkozó oszthatósági szabályokat, tudjon egyszerű oszthatósági feladatokat megoldani. |
Oszthatósági feladatok. |
2.2.2 Számrendszerek |
Tudjon más számrendszerek létezéséről. |
|
Tudja a számokat átírni 10-es alapú számrendszerből 2 alapú számrendszerbe és viszont. Helyiértékes írásmód. |
Tudja a számokat átírni 10-es alapú számrendszerből n alapú számrendszerbe és viszont. | |
2.3 Racionális és irracionális számok |
Tudja definiálni a racionális számot és ismerje az irracionális szám fogalmát. Adott n (nÎN)
esetén tudja eldönteni, hogy |
Bizonyítsa, hogy
![]() |
2.4 Valós számok |
Ismerje a valós számkör felépítését (N, Z, Q, Q*, R) valamint a valós számok és a számegyenes kapcsolatát. Tudjon ábrázolni számokat a számegyenesen. Tudja az abszolútérték definícióját. Ismerje adott szám normálalakjának felírási módját, tudjon számolni a normálalakkal. |
Tudja, hogy mit értünk adott műveletekre zárt számhalmazokon. |
2.5 Hatvány, gyök, logaritmus |
A hatványozás értelmezése racionális kitevő esetén. |
Permanencia elv. Irracionális kitevőjű hatvány értelmezése szemléletesen. |
Ismerje és használja a hatványozás azonosságait.
Definiálja és
használja az |
Bizonyítsa a hatványozás azonosságait egész kitevő esetén. | |
Ismerje és alkalmazza a négyzetgyökvonás azonosságait. | Bizonyítsa a négyzetgyökvonás azonosságait. | |
Definiálja és használja feladatok megoldásában a logaritmus fogalmát, valamint a logaritmus azonosságait. Tudjon áttérni más alapú logaritmusra. |
Bizonyítsa a logaritmus azonosságait. |
|
2.6 Betűkifejezések |
Ismerje a polinom fokszámát, fokszám szerint rendezett alakját. |
|
2.6.1 Nevezetes azonosságok |
Tudja alkalmazni feladatokban a következő kifejezések kifejtését, illetve szorzattá alakítását: (a + b)2; (a – b)2; (a + b)3; (a – b)3; a2 – b2; a3 – b3. Tudjon algebrai kifejezésekkel egyszerű műveleteket végrehajtani, algebrai kifejezéseket egyszerűbb alakra hozni (összevonás, szorzás, osztás, szorzattá alakítás kiemeléssel, nevezetes azonosságok alkalmazása). |
Tudja alkalmazni feladatokban az an – bn, illetve az a2m+1 + b2m+1 kifejezés szorzattá alakítását. |
2.7 Arányosság |
Tudja az egyenes és a fordított arányosság definícióját és grafikus ábrázolásukat. Tudjon arányossági feladatokat megoldani. |
|
2.7.1 Százalékszámítás |
Százalékszámítással kapcsolatos feladatok megoldása. | |
2.8 Egyenletek, egyenletrend-szerek, egyenlőtlenségek, egyenlőtlenség-rendszerek |
Ismerje az alaphalmaz és a megoldáshalmaz fogalmát. Alkalmazza a különböző egyenletmegoldási módszereket: mérlegelv, grafikus megoldás, ekvivalens átalakítások, következményegyenletre vezető átalakítások, új ismeretlen bevezetése stb. |
|
2.8.1 Algebrai egyenletek, egyenletrendszerek |
||
Elsőfokú egyenletek, egyenletrendszerek |
Tudjon elsőfokú, egyismeretlenes egyenleteket megoldani. Kétismeretlenes elsőfokú egyenletrendszer megoldása. Alkalmazza az egyenleteket, egyenletrendszereket szöveges feladatok megoldásában. |
Tudjon paraméteres elsőfokú egyenleteket megoldani.
Két- és háromismeretlenes elsőfokú egyenletrendszerek megoldása. Egyszerű kétismeretlenes lineáris paraméteres egyenletrendszer megoldása. |
Másodfokú egyenletek, egyenletrendszerek |
Ismerje az egyismeretlenes másodfokú egyenlet általános alakját. Tudja meghatározni a diszkrimináns fogalmát. |
|
Ismerje és alkalmazza a megoldóképletet. Használja a teljes négyzetté alakítás módszerét. Alkalmazza feladatokban a gyöktényezős alakot. Tudjon törtes egyenleteket, másodfokú egyenletre vezető szöveges feladatokat megoldani. Másodfokú egyenletrendszerek megoldása. |
Igazolja a másodfokú egyenlet megoldóképletét.
Igazolja és alkalmazza a gyökök és együtthatók közötti összefüggéseket. Másodfokú paraméteres feladatok megoldása. |
|
Magasabb fokú egyenletek |
Egyszerű, másodfokúra visszavezethető egyenletek megoldása. |
Tudjon másodfokúra visszavezethető egyenletrendszereket megoldani.
Értelmezési tartomány, illetve értékkészlet-vizsgálattal, valamint szorzattá alakítással megoldható feladatok, összetett feladatok megoldása. |
Négyzetgyökös egyenletek |
Tudjon
![]() |
Tudjon két négyzetre emeléssel megoldható egyenleteket megoldani. |
2.8.2 Nem algebrai egyenletek |
||
Abszolútértékes egyenletek |
Tudjon
![]() ![]() |
Abszolútértékes egyenletek algebrai megoldása. |
Exponenciális és logaritmikus egyenletek |
Tudjon definíciók és azonosságok közvetlen alkalmazását igénylő feladatokat megoldani. | |
Trigonometrikus egyenletek |
Tudjon definíciók és azonosságok közvetlen alkalmazását igénylő feladatokat megoldani. | |
2.8.3 Egyenlőtlenségek, egyenlőtlenség-rendszerek |
Ismerje az egyenlőtlenségek alaptulajdonságait (mérlegelv alkalmazása). Egyszerű első- és másodfokú egyenlőtlenségek és egyszerű egyismeretlenes egyenlőtlenség-rendszerek megoldása. |
Tudjon megoldani összetett feladatokat.
Tudjon egyszerű négyzetgyökös, abszolútértékes, exponenciális, logaritmikus és trigonometrikus) egyenlőtlenségeket megoldani. |
2.9 Középértékek, egyenlőtlenségek |
Két pozitív szám számtani és mértani közepének fogalma, kapcsolatuk, használatuk. |
Ismerje n szám számított középértékeit (aritmetikai, geometriai, négyzetes, harmonikus), valamint a nagyságrendi viszonyaikra vonatkozó tételeket. Bizonyítsa, hogy
Tudjon megoldani feladatokat számtani és mértani közép közötti összefüggés alapján. |
3. Függvények, az analízis elemei
A témakör (hasonlóan a geometria, illetve a valószínűségszámítás, statisztika fejezetekhez) különösen alkalmas annak szemléltetésére, hogy egy probléma matematikai megoldása három lépésben történik: a matematikai modell megalkotása, a matematikai feladat megoldása a modellen belül, és az eredmény értelmezése. Fontos terület a függvényábrázolás alkalmazása egyenletek és egyenlőtlenségek megoldásában. |
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
Középszint |
Emelt szint |
|
3.1 A függvény |
A függvény matematikai fogalma. Ismerje a függvénytani alapfogalmakat (értelmezési tartomány, hozzárendelés, képhalmaz, helyettesítési érték, értékkészlet). Tudjon szövegesen megfogalmazott függvényt képlettel megadni. Tudjon helyettesítési értéket számítani, illetve tudja egyszerű függvények esetén f(x) = c alapján az x-et meghatározni. Ismerje az egy-egyértelmű megfeleltetés fogalmát. Ismerje és alkalmazza a függvényeket gyakorlati problémák megoldásánál. Az inverzfüggvény fogalmának szemléletes értelmezése (pl. az exponenciális és a logaritmus függvény vagy a geometriai transzformációk). |
Tudja az alapvető függvénytani fogalmak pontos definícióját. Ismerje és alkalmazza a függvények megszorításának (leszűkítésének) és kiterjesztésének fogalmát. |
Összetett függvény fogalma. |
||
3.2 Egyváltozós valós függvények |
Ismerje, tudja ábrázolni és jellemezni az alábbi hozzárendeléssel megadott (alapvető) függvényeket:
|
Ismerje és tudja
ábrázolni az n Î N függvényt.
Tudjon a középszinten felsorolt függvényekből összetett függvényeket képezni. |
|
|
|
3.2.1 A függvények grafikonja, függvénytranszformációk |
Tudjon értéktáblázat és képlet alapján függvényt ábrázolni, illetve adatokat leolvasni a grafikonról. |
A függvény grafikonjának fogalma |
Tudjon néhány lépéses transzformációt igénylő függvényeket függvénytranszformációk segítségével ábrázolni [f(x) + c; f(x+c); c·f(x); f(cx)]. | Tudja ábrázolni az alapvető függvények (3.2) transzformáltjainak grafikonját (c·f(ax+b)+d). | |
3.2.2 A függvények jellemzése |
Egyszerű függvények jellemzése (grafikon alapján) értékkészlet, zérushely, növekedés, fogyás, szélsőérték, periodicitás, paritás szempontjából. |
A függvények tulajdonságait az alapfüggvények ismeretében transzformációk segítségével határozza meg. Használja a konvexség és konkávság fogalmát a függvények jellemzésére. Egyszerűbb, másodfokú függvényre vezető szélsőérték-feladatok megoldása. |
3.3 Sorozatok |
Ismerje a számsorozat fogalmát és használja a különböző megadási módjait. |
Sorozat jellemzése (korlátosság, monotonitás), a konvergencia szemléletes fogalma. Egyszerű rekurzív képlettel megadott sorozatok. |
3.3.1 Számtani és mértani sorozatok |
Tudjon olyan feladatokat megoldani a számtani és mértani sorozatok témaköréből, ahol a számtani, illetve mértani sorozat fogalmát és az an-re, illetve az Sn -re vonatkozó összefüggéseket kell használni. | Bizonyítsa a számtani és a mértani sorozat általános tagjára vonatkozó összefüggéseket, valamint az összegképleteket. |
Végtelen mértani sor |
Ismerje a végtelen mértani sor fogalmát, összegét. | |
3.3.2 Kamatos kamat, járadékszámítás |
Tudja a kamatos kamatra vonatkozó képletet használni, s abból bármelyik ismeretlen adatot kiszámolni. | Tudjon gyűjtőjáradékot és törlesztőrészletet számolni. |
3.4. Az egyváltozós valós függvények analízisének elemei |
||
3.4.1 Határérték, folytonosság |
Ismerje a végesben vett véges, a végtelenben vett véges és a tágabb értelemben vett határérték szemléletes fogalmát. A folytonosság szemléletes fogalma. |
|
3.4.2 Differenciálszámítás |
Tudja a differencia- és differenciálhányados definícióját. Alkalmazza az összeg, konstansszoros, szorzat- és hányadosfüggvény deriválási szabályait. Alkalmazza egyszerű esetekben az összetett függvény deriválási szabályát. Tudja bizonyítani,
hogy Ismerje a trigonometrikus függvények deriváltját. Alkalmazza a differenciálszámítást: – érintő egyenletének felírására, – szélsőérték-feladatok megoldására, – polinomfüggvények (menet, szélsőérték, alak) vizsgálatára. |
|
3.4.3 Integrálszámítás |
Ismerje folytonos függvényekre a határozott integrál szemléletes fogalmát és tulajdonságait. Ismerje a kétoldali közelítés módszerét, az integrálfüggvény fogalmát, a primitív függvény fogalmát, valamint a Newton–Leibniz-tételt. Tudja polinomfüggvények, illetve a szinusz és koszinusz függvény grafikonja alatti területet számolni. |
4. Geometria, koordinátageometria, trigonometria
A témakör követelményeit abban a tudatban kell megfogalmaznunk, hogy a geometria szerepe, funkciója, hangsúlyai sokat változtak az elmúlt évtizedekben. Ennek következtében a szintetikus geometria egyes területeken háttérbe szorult. Szem előtt kell tartani ugyanakkor, hogy a geometria oktatása segíti a pontos fogalomalkotást, a struktúraalkotás képességét és fejleszti a térszemléletet. |
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
Középszint |
Emelt szint |
|
4.1 Elemi geometria |
Ismerje és használja megfelelően az alapfogalom, axióma, definiált fogalom, bizonyított tétel fogalmát. |
|
4.1.1 Térelemek |
Ismerje a térelemeket és a szög fogalmát. Ismerje a szögek nagyság szerinti osztályozását és a nevezetes szögpárokat. |
|
Tudja a térelemek távolságára és szögére (pont és egyenes, pont és sík, párhuzamos egyenesek, párhuzamos síkok távolsága; két egyenes, egyenes és sík, két sík hajlásszöge) vonatkozó meghatározásokat. |
Alakzatok távolságának értelmezése. |
|
4.1.2 A távolságfogalom segítségével definiált ponthalmazok |
Tudja a kör, gömb, szakaszfelező merőleges, szögfelező fogalmát. Használja a fogalmakat feladatmegoldásokban. |
Parabola fogalma. |
4.2 Geometriai transzformációk | A geometriai transzformáció mint függvény. | |
4.2.1 Egybevágósági transzformációk |
||
Síkban
|
Ismerje a síkbeli egybevágósági transzformációk (eltolás, tengelyes tükrözés, középpontos tükrözés, pont körüli forgatás) leírását, tulajdonságaikat. Alkalmazza a feladatokban az eltolás, tengelyes tükrözés, középpontos tükrözés, egybevágósági transzformációkat. Tudjon végrehajtani transzformációkat konkrét esetekben.
Ismerje és tudja alkalmazni feladatokban a háromszögek egybevágósági alapeseteit. Ismerje fel és használja feladatokban a különböző alakzatok szimmetriáit. |
Tudja pontosan megfogalmazni az egybevágósági transzformációk definícióit, a síkidomok egybevágóságának fogalmát, valamint a sokszögek egybevágóságának elégséges feltételét. Pont körüli forgatás alkalmazása. |
Térben |
Ismerje és alkalmazza a térbeli egybevágósági transzformációkat (eltolás, tengely körüli forgatás, pontra vonatkozó tükrözés, síkra vonatkozó tükrözés). | |
4.2.2 Hasonlósági transzformációk |
Ismerje a transzformációk leírását, tulajdonságait, alkalmazza azokat. Alkalmazza a középpontos nagyítást, kicsinyítést egyszerű, gyakorlati feladatokban. Szakasz adott arányú felosztása. Hasonló alakzatok felismerése, (pl. háromszögek hasonlósági alapesetei) alkalmazása, arány felírása. Tudja és alkalmazza feladatokban a hasonló síkidomok területének arányáról és a hasonló testek felszínének és térfogatának arányáról szóló tételeket. |
Ismerje a hasonlósági transzformáció definícióját. |
4.2.3 Egyéb transzformációk |
||
Merőleges vetítés |
Tudja a merőleges vetítés definícióját, tulajdonságait. Legyen képes gyakorlati példákban alkalmazni (pl. alaprajz értelmezése). |
|
4.3 Síkbeli és térbeli alakzatok |
Ismerje a síkidomok, testek csoportosítását különböző szempontok szerint. | |
4.3.1 Síkbeli alakzatok |
||
Háromszögek |
Tudja csoportosítani a háromszögeket oldalak és szögek szerint. Ismerje és alkalmazza az alapvető összefüggéseket háromszögek oldalai, szögei, oldalai és szögei között (háromszög-egyenlőtlenség, belső, illetve külső szögek összege, nagyobb oldallal szemben nagyobb szög van). Ismerje és alkalmazza speciális háromszögek tulajdonságait. |
|
Tudja a háromszög nevezetes vonalaira, pontjaira és köreire vonatkozó definíciókat, tételeket (oldalfelező merőleges, szögfelező, magasságvonal, súlyvonal, középvonal, körülírt, illetve beírt kör). Ismereteit alkalmazza egyszerű feladatokban. |
Bizonyítsa a háromszög nevezetes vonalaira, pontjaira és köreire vonatkozó tételeket (körülírt és beírt kör középpontja; magasságpont, súlypont, középvonal tulajdonságai).
|
|
Ismerje és alkalmazza a Pitagorasz-tételt és megfordítását. |
Bizonyítsa a Pitagorasz-tételt és megfordítását. |
|
Ismerje és alkalmazza feladatokban a magasság- és a befogótételt. | Bizonyítsa a magasság- és a befogótételt. | |
Négyszögek |
Ismerje a négyszögek fajtáit (trapéz, paralelogramma, deltoid) és tulajdonságaikat, alkalmazza ismereteit egyszerű feladatokban. Konvex síknégyszög belső és külső szögeinek összege, alkalmazásuk egyszerű feladatokban. |
Húrnégyszög, érintőnégyszög tételének ismerete (bizonyítással) és alkalmazása. |
Sokszögek |
Ismerje és alkalmazza konvex sokszögeknél az átlók számára, a belső és külső szögösszegre vonatkozó tételeket. Tudja a szabályos sokszögek definícióját. |
A konvex sokszög átlóinak száma, a belső és külső szögösszegre vonatkozó tétel bizonyítása. |
Kör |
A kör részeinek ismerete, alkalmazása egyszerű feladatokban. |
|
Tudja és használja, hogy a kör érintője merőleges az érintési pontba húzott sugárra, s hogy külső pontból húzott érintőszakaszok egyenlő hosszúak. A szög mérése fokban és radiánban. Tudja és alkalmazza feladatokban, hogy a középponti szög arányos a körívvel és a hozzá tartozó körcikk területével. |
Bizonyítsa, hogy a kör érintője merőleges az érintési pontba húzott sugárra, valamint hogy a külső pontból húzott érintőszakaszok egyenlő hosszúak. Igazolja és alkalmazza feladatokban a kerületi és középponti szögek tételét. Ismerje és használja a látókör fogalmát. |
|
Tudja és alkalmazza feladatokban a Thalész-tételt és megfordítását. | Bizonyítsa a Thalész-tételt és megfordítását. | |
4.3.2 Térbeli alakzatok |
Forgáshenger, forgáskúp, gúla, hasáb, gömb, csonkagúla, csonkakúp ismerete, alkalmazása egyszerű feladatokban. | |
4.4 Vektorok síkban és térben |
Ismerje és alkalmazza feladatokban a következő definíciókat, tételeket: – vektor fogalma, abszolútértéke, – nullvektor, ellentett vektor, – vektorok összege, különbsége, vektor skalárszorosa, – vektorműveletekre vonatkozó műveleti azonosságok, – vektor felbontása összetevőkre.
Skaláris szorzat definíciója, tulajdonságai. Ismerje és alkalmazza feladatokban a következő definíciókat, tételeket: – vektor koordinátái, – a vektor 90°-os elforgatottjának koordinátái, – vektorok összegének, különbségének, skalárral való szorzatának koordinátái, |
|
– skalárszorzat kiszámítása koordinátákból.
Vektorok alkalmazása feladatokban. |
A skalárszorzat koordinátákból való kiszámításának bizonyítása. | |
4.5 Trigonometria |
Tudja hegyesszögek szögfüggvényeit derékszögű háromszög oldalarányaival definiálni, ismereteit alkalmazza feladatokban. Tudja a szögfüggvények általános definícióját. Tudja és alkalmazza a szögfüggvényekre vonatkozó alapvető összefüggéseket: pótszögek, kiegészítő szögek, negatív szög szögfüggvénye, pitagoraszi összefüggés. |
|
Tudjon hegyes szögek esetén szögfüggvényeket kifejezni egymásból. Ismerje és alkalmazza a nevezetes szögek (30°, 45°, 60°) szögfüggvényeit. |
Tudjon szögfüggvényeket kifejezni egymásból. Függvénytáblázat segítségével tudja alkalmazni egyszerű feladatokban az addíciós összefüggéseket ( |
|
Tudja és használja a szinusz- és a koszinusztételt. Tudjon számolásokat végezni általános háromszögben. |
Bizonyítsa a szinusz- és a koszinusztételt. |
|
4.6 Koordinátageometria 4.6.1 Pontok, vektorok |
Tudja
![]() |
|
|
Két pont távolságának, szakasz felezőpontjának, harmadoló pontjainak felírása, alkalmazása feladatokban. | Szakasz felezőpontja és harmadoló pontjai koordinátáinak kiszámítására vonatkozó összefüggések igazolása. |
A háromszög súlypontja koordinátáinak felírása, alkalmazása feladatokban. | Igazolja a háromszög súlypontjának koordinátáira vonatkozó összefüggést. | |
4.6.2 Egyenes |
Tudja felírni különböző adatokkal meghatározott egyenesek egyenletét. Egyenesek metszéspontjának számítása. Ismerje egyenesek párhuzamosságának és merőlegességének koordinátageometriai feltételeit.
Elemi háromszög- és négyszög-geometriai feladatok megoldása koordinátageometriai eszközökkel. |
Az egyenes egyenletének levezetése különböző kiindulási adatokból a síkban. |
4.6.3 Kör |
Adott középpontú és sugarú körök egyenletének felírása. Kétismeretlenes másodfokú egyenletből a kör középpontjának és sugarának meghatározása. Kör és egyenes metszéspontjának meghatározása. A kör adott pontjában húzott érintő egyenletének felírása. Alkalmazza ismereteit feladatokban. |
A kör egyenletének levezetése. A kör és a kétismeretlenes másodfokú egyenlet kapcsolata. Két kör kölcsönös helyzetének meghatározása, metszéspontjainak felírása. Külső pontból húzott érintő egyenletének felírása. |
4.6.4 Parabola |
A parabola
![]() |
|
4.7 Kerület, terület |
Ismerje a kerület és a terület szemléletes fogalmát. Háromszög területének kiszámítása különböző adatokból:
Nevezetes négyszögek területének számítása. Szabályos sokszögek kerületének és területének számítása. |
A háromszög területének kiszámítására használt képletek bizonyítása, további összefüggések:
alkalmazása. |
Kör, körcikk, körszelet kerülete, területe. Kerület- és területszámítási feladatok. |
Szabályos sokszögek területképletének bizonyítása (oldalszám és körülírt vagy beírt kör sugara ismeretében). | |
4.8 Felszín, térfogat |
Ismerje a felszín és a térfogat szemléletes fogalmát. Hasáb, gúla, forgáshenger, forgáskúp, gömb, csonkagúla és csonkakúp felszínének és térfogatának kiszámítása képletbe való behelyettesítéssel. |
Térgeometriai feladatok megoldása. |
5. Valószínűségszámítás, statisztika
A modern tudományelmélet egyik fontos pillére az a gondolkodásmód, amellyel a sztochasztikus jelenségek leírhatók. A társadalomtudományi, a természettudományi és a közgazdasági törvényeink nagy része csak statisztikusan igaz. A mindennapi élet történéseit sem lehet megérteni statisztikai ismeretek nélkül, mivel ott is egyre gyakrabban olyan tömegjelenségekkel kerülünk szembe, amelyek a statisztika eszközeivel kezelhetők. A sztochasztika gondolkodásmódja a XXI. század elejére az emberi gondolkodásnak, döntéseknek és cselekvéseknek olyannyira alapvető része lesz, hogy elsajátítása semmiképpen sem kerülhető meg.
Ebben a témakörben középszinten csak az alapfogalmak megértését és használatát követeljük meg, míg emelt szinten a téma matematikai felépítésének egyes részeiről is számot kell adni. E fejezet követelményrendszere két ellentétes tendencia közötti kompromisszum jegyében született, mely szerint alapvető társadalmi szükség mutatkozik a téma iránt, miközben a tanításban elfoglalt helye ma még igencsak periférikus. |
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
|
Középszint |
Emelt szint |
|
5.1 Leíró statisztika 5.1.1 Statisztikai adatok gyűjtése, rendszerezése, különböző ábrázolásai |
Tudjon adott adathalmazt szemléltetni. Tudjon adathalmazt táblázatba rendezni és táblázattal megadott adatokat feldolgozni. Értse a véletlenszerű mintavétel fogalmát. |
|
Tudjon kördiagramot és oszlopdiagramot készíteni. Tudjon adott diagramról információt kiolvasni. Tudja és alkalmazza a következő fogalmakat: osztályba sorolás, gyakorisági diagram, relatív gyakoriság. |
Tudjon hisztogramot készíteni, és adott hisztogramról információt kiolvasni. | |
5.1.2 Nagy adathalmazok jellemzői, statisztikai mutatók |
Ismerje és alkalmazza a következő fogalmakat: – aritmetikai átlag (súlyozott számtani közép), – medián (rendezett minta közepe), – módusz (leggyakoribb érték). Ismerje és használja a következő fogalmakat: terjedelem, átlagos abszolút eltérés, szórás. |
Ismerje az adathalmazok egyesítése és átlaguk közötti kapcsolatot. |
Szórás kiszámolása adott adathalmaz esetén számológéppel. Tudjon adathalmazokat összehasonlítani a tanult statisztikai mutatók segítségével. |
||
5.2 A valószínűségszámítás elemei | Véges sok kimenetel esetén szimmetriamegfontolásokkal számítható valószínűségek (egyenlő esélyű elemi eseményekből) egyszerű feladatokban. | |
Esemény, eseménytér konkrét példák esetén. | Ismerje és alkalmazza a következő fogalmakat: események egyesítésének, metszetének és komplementerének valószínűsége, feltételes valószínűség, függetlenség, függőség. | |
A klasszikus (Laplace)-modell ismerete.
Szemléletes kapcsolat a relatív gyakoriság és a valószínűség között.
|
A nagy számok törvényének szemléletes tartalma (nagyobb n-ekre valószínűbb, hogy
Geometriai valószínűség. |
|
Valószínűségek kiszámítása visszatevéses mintavétel esetén, binomiális eloszlás. |
A binomiális eloszlás (visszatevéses modell) és a hipergeometriai eloszlás (visszatevés nélküli modell) levezetése, tulajdonságai és ábrázolása.
Várható érték, szórás fogalma és kiszámítása a diszkrét egyenletes és a binomiális eloszlás esetén. A binomiális eloszlás alkalmazása. A minta relatív gyakoriságának becslése a sokaság paraméterének ismeretében. |