Vissza Kezdőlap Fel Tovább


 

 

KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA

 

A vizsga szerkezete

 

Írásbeli vizsga

180 perc

Szóbeli vizsga*

15 perc

I.

45 perc

II.

135 perc 

Definíció, ill. tétel kimondása

Definíció közvetlen alkalmazása

Feladatmegoldás

30 pont

70 pont

50 pont

 

 

*Szóbeli vizsgát azok a tanulók tehetnek, akiknek az írásbeli vizsgájuk sikertelen (nem érték el az elégséges szintet), de az írásbeli vizsgapontszám 10%-át elérték.

 

 

Írásbeli vizsga

 

Az írásbeli vizsgán a jelölteknek egy központi feladatsort kell megoldaniuk. A vizsgázó az I. (45 perc) és a II. (135 perc) részen belül a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja meg az egyes feladatok között és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatja.

 

A jelölt először az I. feladatsort oldja meg. A vizsgadolgozatokat a 45 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti. Ezután kerülhet sor a II. feladatlap kiosztására és megoldására.

 

Vizsgázónként szükséges segédeszköz a függvénytáblázat és szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép.

 

 

Tartalmi szerkezet

 

A feladatsor összeállításakor az alábbi tartalmi arányok az irányadók:

 

Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok

 

20%

Aritmetika, algebra, számelmélet

 

25%

Függvények, az analízis elemei

 

15%

Geometria, koordinátageometria, trigonometria

 

25%

Valószínűségszámítás, statisztika

 

15%

 

Ezek az arányok természetesen csak hozzávetőlegesek lehetnek, hiszen a feladatok egy jelentős része több témakörbe is besorolható, összetett ismeretkörre épül, továbbá a feladatsor választható feladatokat tartalmazó részei miatt az egyes vizsgázók számára – a választásaiktól függően – az arányok eltolódhatnak. Az első témakörbe tartozik a feladatoknak minden olyan részeleme, amely a szöveg matematikai nyelvre való lefordítását, matematikai modell megalkotását igényeli.

 

A feladatsor feladatainak 30–50%-a szöveges, a hétköznapi élethelyzetekhez kapcsolódó, esetenként egyszerű modellalkotást igénylő feladat.

 

 

A feladatsor jellemzői

 

A feladatsor két, jól elkülönülő részből áll.

 

Az I. rész 1012 feladatot tartalmazó feladatlap, amely az alapfogalmak, definíciók, egyszerű összefüggések ismeretét hivatott ellenőrizni. Ebben a részben előfordulhat néhány igaz-hamis állítást tartalmazó vagy egyszerű feleletválasztós feladat is, de a feladatok többsége nyílt végű. Az első rész megoldására 45 perc áll rendelkezésre, vagyis ezen idő eltelte után e feladatok megoldására nincs tovább mód.

 

A II. rész megoldási időtartama 135 perc. Ez további két részre oszlik, melynek megoldása folyamatos, az adott időn belül nem korlátozott.

 

A II/A rész három, egyenként 12 pontos feladatot tartalmaz. A feladatok egy vagy több kérdésből állnak.

 

A II/B rész három, egyenként 17 pontos feladatot tartalmaz, amelyből kettőt kell megoldani, és csak ez a kettő értékelhető. A feladatok a középszintű követelmények keretein belül összetett feladatok, általában több témakört is érintenek és több részkérdésből állnak.

 

A II. rész megoldására fordított időt a jelölt szabadon használhatja fel.

 

 

Értékelés

 

Az írásbeli vizsgadolgozatokat a szaktanár javítja és értékeli. Az értékelés központi javítási-értékelési útmutató alapján történik. Az útmutató tartalmazza a feladatok részletes megoldását, esetenként több változatot is, valamint az egyes megoldási lépésekre adható részpontszámokat.

 

A középszintű vizsgafeladatsor II/B részében kitűzött 3 feladat közül csak 2 feladat megoldása értékelhető. A vizsgázónak az erre a célra szolgáló négyzetben meg kell jelölnie annak a feladatnak a sorszámát, melynek értékelése nem fog beszámítani az összpontszámába. Ezt a felügyelő tanárnak a vizsgadolgozat beszedésekor ellenőriznie kell. Amennyiben ez nem történt meg, és a választás ténye a dolgozatból sem derül ki egyértelműen, akkor a nem értékelendő feladat automatikusan a kitűzött sorrend szerinti utolsó feladat lesz.

 

 

Szóbeli vizsga

 

A középszintű szóbeli vizsga tételsorának összeállításáról a vizsgabizottságot működtető intézmény gondoskodik, amennyiben a vizsgázó csoportban van szóbeli vizsgára utasított vizsgázó.

 

A szóbeli tételsorról az e rendeletben meghatározott módon és időpontban a következőket kell nyilvánosságra hozni: a kimondandó definíciók és tételek listája 10 tételből álló tételsorhoz.

 

Vizsgázónként szükséges segédeszköz a függvénytáblázat és szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép.

 

A tételt a vizsgázónak önállóan kell kifejtenie. A kísérletet vagy mérést nem kell újra elvégeznie, elég, ha elmondja, mit csinált, illetve bemutatja a rögzített eredményeket (táblázat, grafikon stb.). Közbekérdezni csak akkor lehet, ha teljesen helytelen úton indult el vagy nyilvánvaló, hogy elakadt. (Ez esetben segítő kérdést lehet feltenni, amennyiben az még a felelési időbe belefér.)

                      

 

Tartalmi szerkezet

 

A szóbeli vizsgára kétszer annyi tételt kell készíteni, mint amennyien a szóbeli vizsgázók vannak, de a tételek száma 10-nél nem lehet kevesebb.


 

A tételek jellemzői

 

A tétel tartalmazzon három egyszerű, az elméleti anyag elsajátítását számon kérő kérdést (definíció, illetve tétel kimondását, vagy ezek közvetlen alkalmazását megkívánó egyszerű feladatot), valamint 3 feladatot. A tétel egyes elemeit más-más témakörből kell kiválasztania.

 

 

Értékelés

 

Az értékelés szempontjai:

 

1.   Az elméleti kérdések összesen   15 pont
2.   A három feladat összesen   30 pont
3.   Önálló teljesítményre való képesség, a feladatok logikus előadása, illetve a matematikai kommunikációs képesség   5 pont

 

Azt, hogy a harmadik szempont szerinti 5 pontból mennyit kap a vizsgázó, annak a mérlegelésével kell eldönteni, hogy a jelölt milyen mértékben tudott önállóan megbirkózni a kérdésekkel, illetve a feladatokkal; ha segítő kérdésekre volt szüksége, azokat megértette-e és a feleletében fel tudta-e használni.

 

A szóbeli vizsgát is tett tanuló végső értékelése az írásbeli és a szóbeli vizsga együttes pontszáma alapján történik.


 

 

Vissza Kezdőlap Fel Tovább

 


 

 

EMELT SZINTŰ VIZSGA

 

A vizsga szerkezete

 

Írásbeli vizsga

240 perc

Szóbeli vizsga

20 perc

I.

 

II.

 

Egy téma összefüggő kifejtése megadott szempontok szerint

51 pont

64 pont

35 pont

 

 

Írásbeli vizsga

 

Az írásbeli vizsgán a jelölteknek egy központi feladatsort kell megoldaniuk. A vizsgázó a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja meg az I. és a II. rész, illetve az egyes feladatok között és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatja.

 

Vizsgázónként szükséges segédeszköz a függvénytáblázat és szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép.

 

 

Tartalmi szerkezet

 

A feladatsor összeállításakor az alábbi arányok az irányadók:

 

Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok

 

25%

Aritmetika, algebra, számelmélet

 

20%

Függvények, az analízis elemei

 

20%

Geometria, koordinátageometria, trigonometria

 

20%

Valószínűségszámítás, statisztika

 

15%

  

Ezek az arányok természetesen csak hozzávetőlegesek lehetnek, hiszen a feladatok egy jelentős része több témakörbe is besorolható, összetett ismeretkörre épül, továbbá a feladatsor választható feladatokat tartalmazó részei miatt az egyes vizsgázók számára – a választásaiktól függően – az arányok eltolódhatnak. Az első témakörbe tartozik a feladatoknak minden olyan részeleme, amely a szöveg matematikai nyelvre való lefordítását, matematikai modellalkotást igényel.

 

A feladatsor feladatainak 30-40%-a szöveges, a hétköznapi élethelyzetekhez kapcsolódó, modellalkotást igénylő feladat.

 

 

A feladatsor jellemzői

 

Az I. rész négy feladatból áll. Ezek az emelt szintű követelmények alapján egyszerűnek tekinthetők, többnyire a középszintű követelmények ismeretében is megoldhatók. A feladatok több részkérdést is tartalmazhatnak.

 

A II. rész öt, egyenként 16 pontértékű feladatból áll. Ezek közül legalább kettőben a gyakorlati életben előforduló szituációból származik a probléma, így a megoldáshoz a vizsgázónak a szöveget le kell fordítania a matematika nyelvére, azaz matematikai modellt kell alkotnia, abban számításokat végeznie, s a kapott eredményeket az eredeti probléma szempontjából értelmezve kell válaszolnia a felvetett kérdésekre. A jelöltnek az öt feladatból négyet kell kiválasztania, megoldania, és csak ez a négy értékelhető. A feladatok általában egy-két témakör ismeretanyagára támaszkodnak.

 

 

Értékelés

 

Az értékelés központi javítási-értékelési útmutató alapján történik. A javítási-értékelési útmutató tartalmazza a feladatok részletes megoldásait, azok lehetséges változatait, az egyes megoldási lépésekre adható részpontszámokat.

 

A feladatsor II. részében kitűzött 5 feladat közül csak 4 feladat megoldása értékelhető. A vizsgázónak az erre a célra szolgáló négyzetben meg kell jelölnie annak a feladatnak a sorszámát, melynek értékelése nem fog beszámítani az összpontszámába. Ezt a felügyelő tanárnak a vizsgadolgozat beszedésekor ellenőriznie kell. Amennyiben ez nem történt meg, és a választás ténye a dolgozatból sem derül ki egyértelműen, akkor a nem értékelendő feladat automatikusan a kitűzött sorrend szerinti utolsó feladat lesz.

 

Az írásbeli vizsga összpontszáma 115 pont.

 

 

Szóbeli vizsga

 

Az emelt szintű szóbeli vizsga központi tételsor alapján zajlik.

 

A szóbeli tételsorról az e rendeletben meghatározott módon és időpontban az egyes tételek címeit kell nyilvánosságra hozni.

 

Vizsgázónként szükséges segédeszköz a tételsorban szereplő feladatokhoz kapcsolódó összefüggéseket tartalmazó, a tételcímekkel együtt nyilvánosságra hozott képlettár, továbbá szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép.

 

A tételt a vizsgázónak önállóan kell kifejtenie. A kísérletet vagy mérést nem kell újra elvégeznie, elég, ha elmondja, mit csinált, illetve bemutatja a rögzített eredményeket (táblázat, grafikon stb.). Közbekérdezni csak akkor lehet, ha teljesen helytelen úton indult el vagy nyilvánvaló, hogy elakadt. (Ez esetben segítő kérdést lehet feltenni, amennyiben az még a felelési időbe belefér.)

 

 

Tartalmi szerkezet

 

A szóbeli vizsgára legalább húsz tételt kell készíteni. A tételsort úgy kell összeállítani, hogy tematikailag fedje le a követelményrendszert.

 

 

A tételek jellemzői

 

Az egyes tételek egy-egy témából kerülnek ki. A tétel címében megjelölt témát logikusan, arányosan felépített, szabad előadásban kell kifejtenie a vizsgázónak.

 

A feleletben feltétlenül szerepelniük kell az alábbi részleteknek:

 

A tételeket úgy kell összeállítani, hogy a nehézségük (az általuk átfogott tananyagrészek nagysága és mélysége) közel azonos legyen. Ügyelni kell arra, hogy a tételben kitűzött feladat nehézsége az egyes tételeket tekintve körülbelül azonos legyen.

 

 

Értékelés

 

A szóbeli vizsgán elérhető pontszám 35. Az értékelés központi értékelési útmutató alapján történik.

 

Az értékelési szempontok:

 

A felelet tartalmi összetétele, felépítésének szerkezete

 

10 pont

Ezen belül:

 

 

 

 

A témakörbe illő definíció megtalálása

 

1 pont

 

 

A témakörbe illő tétel megtalálása

 

1 pont

 

 

A további 8 pont megítélésére az alábbi szempontok javasoltak:

 

 

 

 

Logikus felépítés, szerkesztettség, tartalmi gazdagság

 

4 pont

 

 

A felelet matematikai tartalmi helyessége

 

4 pont

 

 

 

 

 

 

 

A feleletben szereplő, a témához illő definíció helyes kimondása

 

 

 

2 pont

Ha több definíciót is elmond, akkor a definícióra adható 2 ponttal a legjobbat kell értékelni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A feleletben szereplő, a témához illő tétel helyes kimondása és bizonyítása

 

 

 

6 pont

Ezen belül:

 

 

 

 

A tétel helyes kimondása

 

2 pont

 

 

A tétel helyes bizonyítása

 

4 pont

 

 

 

 

 

 

 

A kitűzött feladat helyes megoldása

 

 

 

8 pont

Ha a feladatot csak a vizsgáztató segítségével tudja elkezdeni, akkor maximum 5 pont adható.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alkalmazások ismertetése

 

 

 

4 pont

Egy odaillő alkalmazás megemlítése

 

1 pont

 

 

Ennek részletes kifejtése vagy további 2-3 lényegesen eltérő alkalmazás említése

 

3 pont

 

 

 

 

 

 

 

Matematikai nyelvhasználat, kommunikációs készség

 

 

 

5 pont

Ezen belül:

 

 

 

 

Matematikai nyelvhasználat

 

2 pont

 

 

Önálló, folyamatos előadásmód

 

2 pont

 

 

Kommunikáció

 

1 pont

 

 

Ez utóbbi 1 pont akkor is jár, ha a jelölt önálló felelete után nem volt szükség kérdésre.