![]()
MD750 Frekvenciaváltó
Korábbi frekvenciaváltóim (FV-600 illetve FV-1500) tapasztalatait felhasználva, de teljesen új kapcsolással készült ez a frekvenciaváltóm. Itt a teljesítmény fokozat egy integrált power modul (IPM), ami eredetileg IRAMS10UP60B, de néhány más modullal is helyettesíthető (STK621-140B-E, STK541UC62K-E vagy más firmware-rel IRAMX16UP60B illetve STK621-150B-E). Az IPM a kimeneti teljes híd 6db IGBT-je mellett tartalmazza a meghajtásukhoz szükséges IGBT meghajtó áramköröket és azok kiegészítésekén az áram és hőmérséklet érzékeléshez szükséges dolgokat, így ennek a modulnak használatával az áramkőr felépítése és szerelése jelentősen egyszerűsödik a korábbi megoldásaimhoz viszonyítva. A vezérlő mikrokontroller egy komolyabb darab, ami kifejezetten motor vezérlésre készült DSP.
Az MD750 frekvenciaváltó tulajdonságai:
- Bemenő feszültség: 1x230V 50Hz
- Kimenő feszültség: 3x230V 50Hz-nél
- Maximális motorteljesítmény: 750W
- Frekvenciaátfogás: folyamatos 1..50 Hz között
- Nyílthurkú vezérlés (Open loop)
- U/f karakterisztika
- Kimeneti hullámforma: szinuszosan változó kitöltési tényezőjű PWM
- PWM frekvencia: 7,185 kHz
- PWM felbontás: 512
- Gyorsulás szabályozása indításkor és leállításkor (1..15 masodperc)
- Túláram védelem
- Hőmegfutás védelem
- Irányváltoztatás bemenet
- Engedélyezés bemenet
- Bekapcsolást jelző zöld LED
- Hibát jelző sárga LED
- Túláramot piros LED
- Továbbfejlesztési lehetőség (távoli vezérlés, stb.)
Kapcsolási rajz:
Figyelem! Az áramkör minden pontja galvanikus kapcsolatban van a hálózattal, megérintése életveszélyes.
A hálózati 230V-os feszültséget a J1 kapcsaira kell kötni. A hálózati feszültség a biztosíték és zavarszűrés után egy egyenirányítóra, majd puffer kondenzátorokra kerül. Az igy keletkezett kb. 325V-os feszültség táplálja az invertert. Fontos, hogy a zavarszűrésnél hasznát C1-C3 Y biztonsági osztályú kondenzátor legyen.
A kimeneten 6db IGBT-ből kialakított teljes 3 fázisú híd van (a power modul része), amely előállítja a motor számára szükséges hullámformát.
Az előállított feszültség a J2 kapcsaira kötött motorra jut. A motort deltába kell kapcsolni, azért hogy az áramkör kimenetén megjelenő 3x230V feszültséggel a névleges teljesítményen tudjuk használni.
Az inverter vezérlését egy Microchip gyártmányú dsPIC30F4012-es mikrokontrollerrel oldottam meg. A dsPIC feladata a bemenő paraméterek (kívánt fordulatszám, gyorsulás, irány, ki vagy bekapcsolt állapot) olvasása, és a paramétereknek megfelelő vezérlőjelek előállítása.
A kívánt fordulatszámot a J3-ra kötött 5 vagy 10 kOhm-os lineáris műanyag házas és tengelyes potméterrel lehet szabályozni. A maximális gyorsulást a P1 trimmer potméterrel lehet beállítani. A J4-re kötött záró kontaktussal lehet a forgásirányt meghatározni. Az J5-re kötött záró kontaktussal lehet az áramkört engedélyezni/tiltani, azaz a motor-t ki és bekapcsolni. A kapcsolás három LED-et tartalmaz, a POWER jelű (zöld) a bekapcsolt állapotot jelzi, az FAULT jelű (sárga) az általános hibajelzés (például túl magas a hőmérséklet) az OVERC. jelű (piros) pedig túláram védelem működését jelzi.
a J6-es kapcsaira kötött 12V-os 80x80mm-es ventilátor végzi az áramkör hütését.
Konstrukció:
Az áramkör egyoldalas nyákon került megvalósításra, kompakt kivitelben. A panel minden szükséges alkatrészt tartalmaz, így el lett kerülve a felesleges csatlakozók használat és plusz vezetékezés. Az panelen lévő nagyáramú vezetősávokhoz tartozó egyetlen átkötést 0,8 .. 1 mm átmérőjű rézvezetékkel kössük át. Az IC-knek jó minőségű precíziós foglalatot építsünk be. A beültetésnél a greatz hidat és a power modult hagyjuk a végére, először ültessünk be minden mást, majd a mellékelt pdf alapján elkészített hütőbordat rögzitsük két csavarral.
A greatz hidat és a power modul felfogatásához a jobb hőátadás érdekében használjuk hővezető pasztát.
A hűtőbordára kössük rá a védőföldet. A megfelelő hűtés érdekében használjunk egy 80x80mm-es 12V-os ventilátort a hűtőborda hűtéséhez.
A készüléket műanyag dobozba szereljük be. A hűtőlevegő megfelelő áramlása végett a dobozon alakítsunk ki szellőző nyílásokat.
A motort bekötéséhez árnyékolással ellátott kábelt kell használnunk, hogy a kisugárzott zavarójel mértékét csökkentsük. Az árnyékolást kössük a védőföldre.
Ha a motor folyamatosan alacsony fordulatszámon üzemel, akkor arra szereljünk kényszerléghűtést, mert a tengelyre szerelt ventilátor nem biztosít elég hűtést alacsony fordulatszámon.
A doksik:
- A áramkör kapcsolási és nyák rajza és alkatrészlistája pdf formátumban (v1.01)
- A áramkör nyák rajza gerber formátumban (zip)
- A hűtőborda rajza pdf formátumban
- A dsPIC30F4012 programja + NYAK
Képek:
Ird meg kérdésed vagy véleményed: