MD750 Frekvenciaváltó


      Korábbi frekvenciaváltóim (FV-600 illetve FV-1500) tapasztalatait felhasználva, de teljesen új kapcsolással készült ez a frekvenciaváltóm. Itt a teljesítmény fokozat egy integrált power modul (IPM), ami eredetileg IRAMS10UP60B, de néhány más modullal is helyettesíthető (STK621-140B-E, STK541UC62K-E vagy más firmware-rel IRAMX16UP60B illetve STK621-150B-E). Az IPM a kimeneti teljes híd 6db IGBT-je mellett tartalmazza a meghajtásukhoz szükséges IGBT meghajtó áramköröket és azok kiegészítésekén az áram és hőmérséklet érzékeléshez szükséges dolgokat, így ennek a modulnak használatával az áramkőr felépítése és szerelése jelentősen egyszerűsödik a korábbi megoldásaimhoz viszonyítva. A vezérlő mikrokontroller egy komolyabb darab, ami kifejezetten motor vezérlésre készült DSP.


Az MD750 frekvenciaváltó tulajdonságai:


Kapcsolási rajz:

Figyelem! Az áramkör minden pontja galvanikus kapcsolatban van a hálózattal, megérintése életveszélyes.

A hálózati 230V-os feszültséget a J1 kapcsaira kell kötni. A hálózati feszültség a biztosíték és zavarszűrés után egy egyenirányítóra, majd puffer kondenzátorokra kerül. Az igy keletkezett kb. 325V-os feszültség táplálja az invertert. Fontos, hogy a zavarszűrésnél hasznát C1-C3 Y biztonsági osztályú kondenzátor legyen.

A kimeneten 6db IGBT-ből kialakított teljes 3 fázisú híd van (a power modul része), amely előállítja a motor számára szükséges hullámformát.

Az előállított feszültség a J2 kapcsaira kötött motorra jut. A motort deltába kell kapcsolni, azért hogy az áramkör kimenetén megjelenő 3x230V feszültséggel a névleges teljesítményen tudjuk használni.

Az inverter vezérlését egy Microchip gyártmányú dsPIC30F4012-es mikrokontrollerrel oldottam meg. A dsPIC feladata a bemenő paraméterek (kívánt fordulatszám, gyorsulás, irány, ki vagy bekapcsolt állapot) olvasása, és a paramétereknek megfelelő vezérlőjelek előállítása.

A kívánt fordulatszámot a J3-ra kötött 5 vagy 10 kOhm-os lineáris műanyag házas és tengelyes potméterrel lehet szabályozni. A maximális gyorsulást a P1 trimmer potméterrel lehet beállítani. A J4-re kötött záró kontaktussal lehet a forgásirányt meghatározni. Az J5-re kötött záró kontaktussal lehet az áramkört engedélyezni/tiltani, azaz a motor-t ki és bekapcsolni. A kapcsolás három LED-et tartalmaz, a POWER jelű (zöld) a bekapcsolt állapotot jelzi, az FAULT jelű (sárga) az általános hibajelzés (például túl magas a hőmérséklet) az OVERC. jelű (piros) pedig túláram védelem működését jelzi.

a J6-es kapcsaira kötött 12V-os 80x80mm-es ventilátor végzi az áramkör hütését.


Konstrukció:

Az áramkör egyoldalas nyákon került megvalósításra, kompakt kivitelben. A panel minden szükséges alkatrészt tartalmaz, így el lett kerülve a felesleges csatlakozók használat és plusz vezetékezés. Az panelen lévő nagyáramú vezetősávokhoz tartozó egyetlen átkötést 0,8 .. 1 mm átmérőjű rézvezetékkel kössük át. Az IC-knek jó minőségű precíziós foglalatot építsünk be. A beültetésnél a greatz hidat és a power modult hagyjuk a végére, először ültessünk be minden mást, majd a mellékelt pdf alapján elkészített hütőbordat rögzitsük két csavarral.
A greatz hidat és a power modul felfogatásához a jobb hőátadás érdekében használjuk hővezető pasztát.
A hűtőbordára kössük rá a védőföldet. A megfelelő hűtés érdekében használjunk egy 80x80mm-es 12V-os ventilátort a hűtőborda hűtéséhez.

A készüléket műanyag dobozba szereljük be. A hűtőlevegő megfelelő áramlása végett a dobozon alakítsunk ki szellőző nyílásokat.

A motort bekötéséhez árnyékolással ellátott kábelt kell használnunk, hogy a kisugárzott zavarójel mértékét csökkentsük. Az árnyékolást kössük a védőföldre.

Ha a motor folyamatosan alacsony fordulatszámon üzemel, akkor arra szereljünk kényszerléghűtést, mert a tengelyre szerelt ventilátor nem biztosít elég hűtést alacsony fordulatszámon.



A doksik:


Képek:


 
 


Ird meg kérdésed vagy véleményed: