![]() ![]() ![]() |
Főoldal | Magamról | Blog | Edzés | Tanfolyamok | Kapcsolat | Linkek |
Kali - Escrima - Arnis |
Az arnis, kali, eskrima elnevezések nem egy adott stílust jelölnek, hanem a Fülöp-szigeteken gyakorolt - főleg fegyveres - harcművészetek összefoglaló nevei. A három legismertebb elnevezésen kívül még az estokada, estoque, didya, kaliradman, kabaroan, siniwalli, fraile elnevezések ismertek. Ez a sokszínűség az ország földrajzi széttagoltságából, történelméből, és a régiókban a nyelvi eltérésekből - tájszólás - miatt jöhetett létre. Kali története A létrejöttének pontos időpontját nem ismerjük, de a történelmi bizonyítékok arra engednek következtetni, hogy ez a harcművészet már a spanyol gyarmatosítók előtt létezett. Az első ismert Fülöp-szigeteken élő hőst, Lapulaput az Arnis (vagy ahogy azt akkoriban a helyi dialektusban hívták "pangamut") egyik legnagyobb mesterének tartják. Lapulapu képezte ki és készítette fel az embereit az 1521. április 27-én Mactan szigetén Ferdinand Magellán ellen folytatott történelmi jelentőségű csatára. Így aztán nem meglepő, hogy amikor a világ legnagyobb felfedező tengerésze megpróbálta leigázni az ellenszegülő Lapulaput, aki nem volt hajlandó találkozni vele Cebu-ban, Magellánt és embereit nem puskagolyókkal, hanem fából készült eszközökkel, és lándzsákkal fogadták. Bármennyire is hihetetlen, a spanyolok sokkal modernebb fegyverei nem tudták felvenni a harcot Lapulapunak és embereinek fából készült fegyvereivel. Magellán ebben a csatában vesztette életét. A spanyol, madridi Don Baltazar Gonzales által 1800-ban nyomtatott De Los Delios című könyvében a szerző arról számol be, hogy valószínűleg Datu Magnal, Lapulapu apja volt az, aki a bottal való küzdelmek művészetét elhozta Mactan szigetére, és Sri Batugong és fia, Sri Bantug Lumay voltak azok, akik segítségével ez a harcművészet a Sugbu (Cebu) szigetére is eljutott. Bantug Lumay Sri Humabon vagy Rajah Humabon apja volt. Humabon volt Sugbu törzsfönöke, amikor 1520-ben Magellán a szigetre érkezett. Lapulapu már Magellánnal való emlékezetes találkozása előtt is edzette az embereit, mivel rossz viszonyban volt Rajah Humabonnal, akit azzal vádolt, hogy elvette apja földjének egy részét, a Mactan sziget és Cebu közötti területet. E két törzsfőnök között dúló ellentétek nagyban hozzájárultak az ősi Arnis korai fejlődéséhez. A döntő ütközet Lapulapu és Humabon között azonban elmaradt. A Mactan szigeténél folyó ütközet volt azonban az, ahol az ősi harcművészetnek ki kellett állnia a próbát az idegen betolakodók fegyvereivel szemben. Az Arnis teljes betiltása Miután a spanyolok teljes mértékben hatalmuk alá hajtották az őslakósokat, megpróbálták az őslakosok Arnis gyakorlását megakadályozni. Mivel féltek a szigeten élők kivételes képességeitől, a harcművészetet teljes mértékben betiltották. Az indok ugyan az volt, hogy túl sok időt töltenek annak gyakorlásával és az edzéseikkel, és így elhanyagolják a munkájukat, nyilvánvaló volt, hogy a spanyolok féltek a rendkívül ügyes és jól képzett harcosoktól. Így történt, hogy a Fülöp-szigeteken élők letették fegyvereiket, és abbahagyták az Arnis gyakorlását. Csak a XIX. században jelent meg ismét az Arnis, és kezdett népszerűvé válni az őslakosok körében. A gyors elterjedését a Moro Moro játékok, és táncok születésének köszönhette, mivel azok népszerűek voltak az emberek körében, és alkalmat teremtettek arra, hogy kijátsszák azt a rendelkezést, ami megtiltotta a pengés fegyverek tartását és alkalmazását. Sokan úgy hiszik, hogy a Moro Moro játékokat és táncokat elsősorban azért vezették be, hogy a szigeten élőknek lehetőséget teremtsenek arra, hogy megint gyakorolhassák az Arnist. Mindezek eredményeképpen az emberek komoly erőfeszítéseket tettek, hogy elsajátítsák ezt a harcművészetet a keményfából készült, a "bahi" vagy "kamagong" vagy a rattanból készült "oway" eszközök használatával. Így a színpadi játékok, táncok és táncmozdulatok leple mögött a szigeten élők ismét gyakorolhatták e harcművészetet, és folytathatták az Arnis edzéseiket. |