Levél a képviselőtestülethez
Tisztelt Képviselő-testület!
Alulírottak Gyál város Mátyás király utca lakói segítségért és kéréssel fordulunk Önökhöz!
2007. évben, amikor az utcánk építése megkezdődött, az ügyben összehívott lakossági gyűlésen sokan tiltakoztunk, és aggodalmunkat fejeztük ki a tervezett út ellen, mivel sejteni lehetett, hogy milyen forgalomnövekedéssel jár majd, a Mátyás király utca, Vecsés, Széchenyi úttal való összekötése. Igyekeztek minket meggyőzni, hogy nem lesz probléma, biztosítani fogják, hogy az utca nyugalma megmaradjon, és mi hittünk Önöknek.
Sajnos azonban sejtéseink beigazolódtak, és a néhány évvel ezelőtti óránként 10-12 autó áthaladása helyett ma, csúcsidőben percenként akár 25-30 autó is áthalad az utcán.
Az út ugyan gyűjtő útnak épült, de ma mégis főútként funkcionál, mert nem Gyál ezen régiójában lakók közlekedését segíti elő. Az utca forgalmának legalább 90%-át. a Vecsés és Budapest felöl érkező, átmenő forgalom teszi ki. Hiába van 40km/h sebességkorlátozás, és teherautóval behajtani tilos 3,5 t súlykorlátozó tábla kihelyezve, az itt átmenő személy és teherforgalom szereplői figyelmen kívül hagyják a fenti korlátozásokat. Az Önkormányzat által kiadott behajtási engedélyeket sem jogszerűen behajtásra, hanem legtöbb esetben folyamatos áthaladásra használják. Számtalan bejelentés érkezett már a rendőrséghez, a szabálysértésekről, mégsem változik ez az áldatlan állapot.
Az átadás óta az utca nyugalma a múlté. A forgalom reggel 04.30 – 05.00 körül már lehetetlenné teszi a nyugodt pihenést, és este 22.30-23.00 környékén már csökkenően, de még mindig tart. Ez alól a hétvégi napok sem kivételek. Ezen okból már sok házra felkerült az „eladó” tábla. Azonban a kialakult helyzet miatt, a házak értéküket vesztik, hiszen senki nem költözik olyan helyre, ahol nem érzi biztosítva, a munka utáni illetve hétvégi pihenés lehetőségét.
Nem értjük, hogy az Önkormányzat miért adott engedélyt olyan út megépítéséhez, amely elősegíti, a szomszédos település ipari és üzleti területe felöl érkező, és oda tartó teher- és személygépjármű forgalom Mátyás király utcán keresztül történő elvezetését. Mindenképen választ várunk arra a kérdésre, mely országos törvény, vagy törvényerejű rendelet kötelezte Önöket arra, hogy ezt az utat ebben a formában építsék meg. Köztudott, hogy Gyál ezen régiója lakóövezet és nincsenek ipari létesítmények. Az Önök feladata lett volna az, hogy az előzetes felmérésekre és vizsgálatokra kellő figyelmet fordítsanak, és az utca lakóinak érdekeit tartsák szem előtt. A vecsési iparterület napról napra fejlődik és nem ismeretes, hogy a jövőben milyen tevékenységet folytató cégek települnek ebbe a körzetbe. Ez újabb forgalomnövekedést eredményez majd, melyet nem vagyunk hajlandóak elviselni!
Megítélésünk szerint, közlekedésbiztonsági szempontból, az út nem alkalmas ilyen mérvű forgalom bonyolítására, hiszen csak egy kereszteződésben van gyalogátkelőhely, és járda is csak az út egyik oldalán található. Az átkelés a nap bármely szakában veszélyes lehet, főleg az idősekre és a gyermekkorúakra nézve.
2008-ban, amikor minden település igyekszik kivezetni a gépjármű forgalmat a lakott területekről, a városaikat elkerülő utakra, akkor Gyál város képviselő testületének sem lehet célja, hogy egy lakóövezeten átvezető - funkcióját tekintve – gyűjtő útra ekkora mennyiségű forgalmat koncentráljon. További aggodalmakra ad az is okot, hogy ez az út jelenlegi állapotában még nem szerepel a ma megvásárolható térképeken, sem a GPS programokban. Későbbiekben, ha ez megvalósul, az Üllői út, Gyömrői út, Széchenyi út kereszteződése felöl a forgalom még nagyobb mennyiségben fog áramlani Gyálon keresztül az M5 autópálya gyáli csomópontja felé. Ez azért is valószínű, mivel a 4-es sz. főút elkerülő szakasza és az M0 úton bejárt - ugyan olyan célú - megközelítése az M5 autópályának közel 10 kilométerrel hosszabb. A mai üzemanyag árak mellett szinte 100%, hogy minden átmenő gépjármű igyekszik megspórolni ezt a plusz költséget. Ez nem csak közlekedésbiztonsági, de környezetvédelmi kérdéseket is felvet.
Ezért a következő kérésekkel fordulunk Önökhöz, mint a Mátyás király utca kezelőjéhez:
- Kérjük a sebességkorlátozás 30km/h-ra történő csökkentését, a teherautóval behajtani tilos tábla, súlykorlátozás és kiegészítő célforgalom nélküli típusának kihelyezését (jelentése: teherautóval behajtani tilos), mely megszüntetné a ténylegesen 3,5t tömegű nem a személygépjármű kategóriába tartozók átmenő forgalmát. Ezt a rendőrség is könnyebben tartathatja be.
- A sebesség túllépés megakadályozása érdekében mesterséges forgalomlassító eszközök (fekvőrendőr, félsziget – lásd Bethlen Gábor utca, vagy nagyméretű virágláda) elhelyezését kérjük az út felületén. Bármely két sarok között legalább kettőre van szükség. Mivel az Mátyáskirály utca kezelője és tulajdonosa a gyáli önkormányzat, ezért a kérésünk teljesítésére megvan minden lehetősége a testületnek. (Reméljük a kellő akarta is meg van hozzá!)
Más gyűjtő utakon is helyeztek el olyan forgalomlassító félszigeteket, amelyek az autósokat lassításra, szükség esetén megállásra kényszerítik. Példa erre a Budapest. XVIII. kerület Nefelejcs utca, és XIX. kerület Derkovits Gy. utca. Ez azért is jó példa, mert ezeken, az utakon, BKV járat is közlekedik.
- A Mátyás király utca útkereszteződései legyenek egyenrangúak. Talán ez, az egyik legkönnyebben megvalósítható forgalomlassítási módszer, mely akár egész Gyálon biztonságosabbá tehetné a közlekedést, és gátat vethetne a gyorshajtásnak. Kivéve a Pesti út, Mátyás király utca kereszteződése, ahol közlekedési lámpát kellene felszerelni, mert az Önök által felállított tükrök mindenki szerint használhatatlanok.
- Az út egyes szakaszainak egyirányúvá tétele is csökkenthetné a forgalmat. Ez is megoldást kínálhat, a nap egyes időszakaiban. Más párhuzamos utcákra terelődhetne az autók egy része. Így valamelyest enyhülne az út leterheltsége. (Például Bp. XVIII. kerület Baross u. a Kossuth L. u. Üllői út közötti szakasza, vagy a közelmúltban egyirányúra változtatott Gyál, Somogyi Béla utca a Körösi út és a Szt. István utca közötti szakasza.)
- Állandó sebességmérő radar kihelyezését kérjük, ha kell mindkét irányban. Véleményünk szerint ez a beruházás térülne meg a leghamarabb – akár néhány napon, vagy egy-két héten belül is. Ez biztosíthatná nem csak a nappali, hanem az éjszaki kontrol lehetőségét is.
- Szeretnénk, ha az utca teljes hosszában, mindkét oldalon járda húzódna, és legalább minden második útkereszteződésnél gyalogátkelőhely lenne felfestve. A Mátyás király utca Csalogány utca sarka kiemelten veszélyes övezet, mert a domb mögül érkező gyorsan haladó gépjárművek nem láthatják a gyalogosokat. Ezért ide egy gyalogosok által működtethető nyomógombos lámpára és „zebrára” lenne szükség. Ez a biztonságos átkelést szavatolhatná.
Független közlekedési szakemberek bevonásával végeztessenek vizsgálatot és folytassanak le forgalomszámlálást, mely igazolni fogja állításainkat, és Önöknek lehetőséget kínál arra, hogy elhibázott döntésüket megpróbálják korrigálni. Véleményünk szerint az Mátyás király utca Vecsés felöli végének drasztikus lezárása, hozná meg a várt eredményt. Így az út visszakaphatná eredeti funkcióját, hogy a Mátyás király utca és környékén élők, gyűjtő útja legyen. Meglátásunk szerint a vecsési iparterületek forgalma által okozott zajártalom és légszennyezés elviselése nem a mi utcánkban élő embereket kellene terhelnie, mert senki nem kötelezhető arra, hogy ezt saját birtokán belül szó nélkül viselje.
A vecsési önkormányzat kezdeményezzen tárgyalásokat a XVIII. kerület arra illetékes szerveivel, hogy az út forgalmát el lehessen vezetni az amúgy is csak 100-150 méterre lévő Alacska útig, mely Gyál határig aszfalt burkolattal ellátott. Innen szükség esetén, a pusztán és a kiserdőn keresztül vezető magasfeszültségű vezeték nyomvonalán gond nélkül elkerülhető lenne, Gyál lakóövezete. Ez azért is tűnik jó megoldásnak, mivel nehéz elképzelni, hogy egy magasfeszültségű vezeték alatt, lakó pihenő övezet kerülne kialakításra a jövőben. Ennek a nyomvonalnak a folytatásában is van megfelelő utca, a XVIII. kerületben, mivel ez az irány egyenesen a Köztársaság utca felé mutat, mely a legszélesebb pestszentimrei utcák egyike.
Őszintén reméljük, hogy kellő figyelmet fordítanak a felmerült probléma megoldására és megtalálják a mindenki számára megfelelő megoldást, akár előzetes lakossági egyeztetések segítségével is. Annál is inkább fontos lenne minél hamarabb dönteni ebben a kérdésben, mert az utcában lakó gyermek és felnőtt korúak nehezen érik be 5-6 óra alvással éjszakánként.
Ezért az utcában élők aláírásukkal fejezik ki egyetértésüket a levélben leírtakkal, mely lakóközösségünk közös akaratnyilatkozata is egyben. Ezt levelünk mellé csatolva megküldjük, illetve átadjuk.
Felelős döntésüket előre is köszönjük!
---------------------------------------------
Természetesen ez a levél 2007-ben esett, azóta sajnos csak romlott a helyzet.
Mindenkinek jobb volna, ha már megvolnának a fekvőrendőrök, a magasságkorlát és a 30-as tábla.