![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
Mercedes-Benz Történelme
Tizenhét évvel ezelott, az autó feltalálásának 100 éves jubileumát ünnepeltük 1886-1986. (Benz féle szabadalmaztatott motorkocsi)
1901. március 22.-én szállitotta ki a Daimler-Motor Társaság (DMG= Daimler-Motoren Gesellschaft) az elso "Mercedes 35 PS" nevu jármuvet és ezzel a Mercedes név elindult a világhírnév felé.
Egy kis idoutazást téve a múltba ismerkedjünk meg a név születésének körülményeivel, a századforduló környéki és az azt követo évek fontosabb eseményeivel.
Karl Benz, a Karlsruhe-i születésu mérnök 1883-ban alapította meg saját vállalkozását Mannheimben, a Benz és Társa Rajnai Gázmotorgyára (Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik). Itt építette meg azt a háromkereku jármuvet (Benz-Dreirad), amelyet 1886. január 29.-én találmányként jelentett be a Szabadalmi Hivatalban. Ezt a napot az autó születésnapjaként is tartják nyilván. A jármu, mint a világ elso autója egyébként egy teljesen önálló, új konstrukció volt.
Gottlieb Daimler 1872-tol 1882-ig a Köln melletti Deutz-ban, Nicolast August Otto gázmotorgyárában muszaki igazgatóként dolgozott. Barátjával, Wilhelm Maybach-al együtt az Otto által 1876-ban szabadalmaztatott négyütemu motor fejlesztésén, sorozatgyártásra alkalmassá tételén dolgozott.
A Deutz-ban töltött elso idok egyik fontos tárgyi emléke az a képeslap, amelyet Daimler a családjának küldött Cannstattba. Ezen egy háromágú csillaggal jelölte meg ottani lakását. Évekkel késobb, amikor a DMG védjegyet keresett, Daimler fiai, Paul és Adolf emlékeztek erre a csillagra, és a földön, vízen, levegoben megvalósulni látszó motorizáció szimbólumaként a háromágú csillagot, mint márkajelet védették le.
Daimler az Ottoval támadt nézeteltérései miatt 1882-ben elhagyta Deutz-ot és a Cannstatt-i villájának kertjében álló kis muhelyben folytatta Maybach-al együtt a fejlesztési munkát. 1885-ben elkészült egy olyan -persze csak az akkori szemmel nézve- könnyu és kompakt motor, amely jármu hajtására egyáltalán szóba jöhetett. Be is építették eloször egy, leginkább motorkerékpárra hasonlító kis jármube (ez volt az ún. Reitwagen), majd egy évvel késobb, 1886-ban egy négykerekube, amely már maga volt az automobil.
A történet érdekessége, hogy ez a két, a mobil világ vízióját mindenképpen megvalósítani akaró ember soha nem találkozott egymással, a fent leírt úttöro munkát külön-külön végezték. Életmuvük is igazán csak a két "elso" autó megszületése után negyven évvel, az 1926-ban fúzióval létrejött Daimler-Benz cégben egyesült. De térjünk vissza még a századforduló elotti évekhez.
1897-ben Wilhelm Maybach, aki az akkorra már megerosödo DMG fokonstruktore, találkozik egy energikus üzletemberrel, aki nélkül a Mercedes márkanév talán nem is született volna meg. O Emil Jellinek, az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai fokonzulja. Vagyonos ember, aki miután hírét vette az autó létrejöttének majd fejlodésének, azonnal az automobilizmus támogatójává vált. Kapcsolatot keresett a Daimler-Motor Társasággal és Cannstattba utazott az említett találkozóra. Itt annyira megtetszett neki egy Daimler "Doppel-Phaeton", hogy rögtön meg is rendelt egyet magának nagyobb teljesítménnyel, mert az eredeti 6 lóeros teljesítményt kevésnek találta. Jellinek annyira elkötelezte magát az autó mellett, hogy egy év múlva vevobol elolépett eladóvá, és maga is -sikeresen- árulni kezdte a Daimler gyártmányú kocsikat.
Jellinek nagy érdeklodéssel fordult az éppen kibontakozó autósport felé is. Az elso versenytapasztalatok alapján kérte Maybach-ot, hogy a stabilitás növelése érdekében alacsonyabb, hosszabb tengelytávú kocsikat tervezzen.
1900 április 2.-án Jellinek meg is állapodott Nizzában Maybach-hal az új tervezésu autók eladási és árkérdéseirol és megrendelt 36 (!) darabot 550.000 akkori aranymárka értékben. A muszaki változtatásokon túl az volt a kérése, hogy az autókon az elso házasságából született leánya, Mercedes neve álljon márkanévként. Ezt a kérést egy ilyen nagy darabszámú rendelésnél egyszeruen nem lehetett visszautasítani!
Az elso új, 36 LE-s autó november 22.-én készült el. Többszöri próbák és kisebb módosítások után egy hónappal késobb 1900. december 22.-én próbálhatta ki Jellinek úr ezt a jármuvet, amelynek már "Mercedes 35 PS" volt a neve . A többit folyamatosan, 1901-ben szállították.
Ez a típus már eredményesen szerepelt az 1901-es versenyeken, jó híre újabb megrendeléseket hozott a DMG-nek. Többek között az amerikai milliárdos Rockefeller is egy ilyen Mercedes tulajdonosa lett.
A név születésének fontos momentuma, hogy a DMG 1902 június 23.-án kérte a Mercedes márkanév levédését, amely még abban az évben, szeptember 26-án meg is történt.
A fejlodés nem állt meg, 1902. március 1.-én ismét csak Jellinek megrendelésére készítettek el egy új típust, a Mercedes-Simplex -et immár 40 LE-s motorral. A Simplex megnevezés a jármu komfortosabb, egyszerubb, ha úgy tetszik szimplább kezelésére utal. Az ötödik ilyen autó március 14.-én gördült ki a gyárból egy amerikai milliárdos, William K. Vanderbilt megrendelésére. Vanderbilt személyesen vette át a kocsit Cannstatt-ban és azonnal Párizsba utazott vele. Ez az autó a ma ismert legrégebbi kocsi, amelynek a hutojén a Mercedes név olvasható. A fehér színu jármu maga teljesen muködoképes állapotban a Stuttgart-Untertürkheim-i Mercedes-Benz múzeumban ma is látható.
Tudni kell, hogy a márkanév születésének fenti körülményeit maga Daimler már nem érte meg. 1900. március 6.-án, 65 éves korában Cannstattban elhunyt.
A DMG és a Benz & Cie kisebb-nagyobb nehézségekkel küzdve fejlodött tovább és 1926-ban a két cég vezetése megállapodott az egyesülésrol. Június 28-29.-én létrejött a Daimler-Benz AG, az autók márkaneve pedig -a mai napig is tartóan- Mercedes-Benz lett. A hutokön és gépháztetokön díszelgo háromágú csillag levédését a DMG 1909 június 24.-én kérte, amelyet 1911 február 9.-e óta jegyeznek, mint a világ talán legismertebb áruvédjegyét. (Érdekes dolog, hogy ugyanakkor levédték a négyágú csillagot is, amelyet csak több mint 70 évvel késobb, 1989-ben kezdett a DASA használni.)
A fúziót követoen a Benz-féle babérkoszorút felhasználva született meg a mai is használatos, felül "Mercedes", alul "Benz" feliratos, középen a 3 ágú csillagot tartalmazó jelvény.
1901. március 22.-tol napjainkig Mercedes és Mercedes-Benz márkanévvel 19 millió autó került ki a cég gyáraiból, amelybol mintegy 9 és fél millió ma is fut a világ útjain és írja a Mercedes történetét.