Tisztelt Felhasználó!
Az alábbiakban a munkahelyi kockázatok felmérésre,
elemzésére készítettünk egy olyan összeállítást, mely a maga nemében
egyedülálló. Mindezeken felül foglalkozunk a különböző
gépvizsgálatokkal, a munka- és üzemi baleset kivizsgálásának legfontosabb
nyomtatványaival. Nagy segítséget jelent minden felhasználónak
az iratminta gyűjtemény, melynek jelentős részben az ún. intelligens
módszerrel készült. Ennek lényege, hogy legördülő űrlapmezők segítenek a
kitöltésben, csak oda lehet írni, ahol megengedett a bejegyzés
megtétele. Viszont az alapszövegben az űrlapvédelem feloldása után
magunk is végezhetünk módosításokat.
Ha olyan oldalra kerül, ahol nem látható a
bal oldalon lévő menüsor, akkor a böngészőjének a Vissza
gombjával navigálhat az előző oldalra:
Internet
Explorer esetén, vagy
pl. Firefox használatakor.
A bemutatásra kerülő több száz minta
olyan hatalmas tudásanyagot halmoz fel, melyre még az eddigiekben nem
volt példa. Akik már ismerik valamelyik munkámat, azok
elmondhatják, hogy a tartalom mellett fontos elemnek tartom az egyes
dokumentumoknak a külalakját, megjelenését is. A kiadvány alapvetően a
munkahelyi kockázatok értékelésével, becslésével, illetve az ezek
elvégzéséhez szükséges minták közreadásával foglalkozik, de néhány
példát bemutat a kémia/vegyi kockázatok becslésére is. Ez utóbbiról és a
biológiai kockázatok becsléséről külön anyag készült. (Nézze meg a jelen
lap alján lévő kínálatot!)
Tekintsük át, milyen
joghelyek kötelezik a munkáltatókat a kockázatelemzések elvégzésére
A munkavédelemről szóló
1993. évi XCIII. törvény
54. § (1) Az egészséget nem
veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles
figyelembe venni a következő általános követelményeket:
a) a veszélyek elkerülése;
b) a nem elkerülhető veszélyek értékelése;
c) a veszélyek keletkezési helyükön történő
leküzdése;
d) az emberi tényező figyelembevétele a
munkahely kialakításánál, a munkaeszközök és munkafolyamat
megválasztásánál, különös tekintettel az egyhangú, kötött ütemű
munkavégzés időtartamának mérséklésére, illetve káros hatásának
csökkentésére, a munkaidő beosztására, a munkavégzéssel járó
pszichoszociális kockázatok okozta igénybevétel elkerülésére;
e) a műszaki fejlődés eredményeinek
alkalmazása;
f) a veszélyes helyettesítése
veszélytelennel vagy kevésbé veszélyessel;
g) egységes és átfogó megelőzési stratégia
kialakítása, amely kiterjed a munkafolyamatra, a technológiára, a
munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális kapcsolatokra és a
munkakörnyezeti tényezők hatására;
h) a kollektív műszaki védelem elsőbbsége
az egyéni védelemhez képest;
i) a munkavállalók megfelelő utasításokkal
történő ellátása.
(2) A munkáltatónak rendelkeznie kell
kockázatértékeléssel, amelyben köteles minőségileg, illetve szükség
esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát
veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott
munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat
érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására. A
kockázatértékelés során a munkáltató azonosítja a várható veszélyeket
(veszélyforrásokat, veszélyhelyzeteket), valamint a veszélyeztetettek
körét, felbecsüli a veszély jellege (baleset, egészségkárosodás) szerint
a veszélyeztetettség mértékét. A kockázatértékelés során az
egészségvédelmi határértékkel szabályozott kóroki tényező előfordulása
esetén munkahigiénés vizsgálatokkal kell gondoskodni az expozíció
mértékének meghatározásáról.
(2a) A foglalkoztatáspolitikáért felelős
miniszter rendelete szerinti III. veszélyességi osztályba sorolt, 1–9
főt foglalkoztatók esetében a kockázatértékelés munkaegészségügyi
tartalmával kapcsolatos feladatokat a foglalkozás-egészségügyi
alapszolgáltatást biztosító szolgálat orvosának jóváhagyásával
közegegészségügyi-járványügyi ellenőri vagy felügyelői, vagy
népegészségügyi ellenőri vagy felügyelői szakképzettséggel rendelkező
személy is elláthatja.
(3) A munkáltató a kockázatértékelést,
annak részeként a kockázatkezelést és a megelőző intézkedések
meghatározását – eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a
tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de
legalább 5 évente köteles elvégezni. Az 56. §-ban
meghatározottak a kockázatértékelésben kerülnek rögzítésre. Indokolt
esetnek kell tekinteni
a) az alkalmazott tevékenység, technológia,
munkaeszköz, munkavégzés módjának megváltozását, valamint a munkáltató
tevékenységi körének változását,
b) minden olyan, az eredeti tevékenységgel
összefüggő változtatást, amelynek eredményeképpen a munkavállalók
egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi tényezők
megváltozhattak – ideértve a munkaklíma-, zaj-, rezgésterhelést,
légállapotokat (gázállapotú, por, rost légszennyezők minőségi, illetve
mennyiségi változását),
c) az alkalmazott tevékenység, technológia,
munkaeszköz, munkavégzés módjának hiányosságával összefüggésben
bekövetkezett munkabaleset, fokozott expozíció, illetve foglalkozási
megbetegedés előfordulását, továbbá
d) ha a kockázatértékelés jogszabályban
meghatározott szempontra nem terjedt ki.
A kémiai
biztonságról szóló 2000.
évi XXV.
törvény
28. §
(3) A forgalomba hozott veszélyes anyaggal vagy veszélyes
keverékkel foglalkozásszerű tevékenység csak az adott veszélyes anyagra
vagy veszélyes keverékre vonatkozó biztonsági adatlap birtokában
kezdhető meg.
(4) A (3)
bekezdésben foglaltaktól eltérően a lakossági felhasználásra forgalomba
hozott veszélyes anyagokkal vagy veszélyes keverékekkel a veszélyes
anyaghoz vagy veszélyes keverékhez mellékelt, a biztonságos
felhasználást lehetővé tevő használati utasítás birtokában is
megkezdhető a tevékenység.
(11) A
munkáltató a kockázatbecslés alapján a 6. §-ban foglaltak szerinti
általános, valamint – ha ez a feltárt kockázatok mérsékléséhez nem
elégséges – a 7–13., a 17. és a 20. §-ban foglaltak szerinti különleges
megelőző és védő intézkedéseket foganatosít.
(12) Ha az
(1) és (2) bekezdésben foglaltak alapján végzett kockázatelemzés
eredménye azt mutatja, hogy a munkahelyen alkalmazott vegyi anyagok
felhasznált mennyisége miatt a munkavállalók egészségét és biztonságát
fenyegető veszély elhanyagolható mértékű, továbbá a megtett megelőző
intézkedések összhangban állnak a 6. § (1)–(3) bekezdésében
foglaltakkal, a 7–13. §-ban meghatározott intézkedéseket nem kell
alkalmazni.
61/1999. XII.
1.) EüM rendelet a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók
egészségének védelméről
3. §
(1) Annak érdekében, hogy a munkavállaló biztonságát és
egészségét fenyegető kockázatot meg lehessen becsülni, továbbá a
szükséges intézkedések meghatározhatók legyenek, a munkáltatónak minden
olyan tevékenységnél, amely feltehetően biológiai tényezők kockázatával
jár, meg kell határoznia a munkavállalókat, illetve munkát végző
személyeket (a továbbiakban együtt: munkavállaló)
érő expozíció jellegét, időtartamát és – amennyiben
lehetséges – mértékét.
(2) A
különböző csoportokba tartozó biológiai tényezők együttes expozíciójával
járó tevékenységnél a kockázatot minden jelen lévő biológiai tényezőre
meg kell becsülni.
(3) A
kockázat becslését évente, továbbá minden olyan esetben meg kell
ismételni, amikor a körülmények megváltozása a munkavállaló biológiai
tényezőkkel történő expozícióját befolyásolhatja.
(4) A (2)
bekezdés szerinti becslést az alábbi szempontok szerint kell elvégezni:
a)
a
biológiai tényezők 2. § (2) bekezdése alapján történő csoportba sorolása
a 3. számú mellékletnek megfelelően,
b)
a
fővárosi és vármegyei kormányhivatalnak mint munkavédelmi hatóságnak (a
továbbiakban: munkavédelmi hatóság) a bejelentés során tett ajánlásai,
c)
a
foglalkozási, illetve a foglalkozással összefüggésbe hozható
megbetegedésekre vonatkozó információk,
d)
a
munkavállaló munkahelyi tevékenységéből adódó lehetséges allergizáló és
toxikus hatások,
e)
a
munkavállaló tényleges foglalkozási, illetve foglalkozással
összefüggésbe hozható megbetegedései.
3/A. §
A 3. § szerinti kockázatbecslés elvégzése
munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül.
51/2013. (VII.
15.) EMMI rendelet
az egészségügyi szolgáltatás keretében
használt, éles vagy hegyes munkaeszközök által okozott sérülések
megelőzésére, az ilyen eszközök használatából eredő kockázatok
kezelésére, valamint az egészségügyi tevékenységet végző személyek
tájékoztatására és képzésére vonatkozó követelményekről
1. § E rendelet
hatálya kiterjed
a) a munkavállalót
foglalkoztató egészségügyi szolgáltatóra,
b) az egészségügyi
szolgáltatónál közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban,
közszolgálati jogviszonyban, kormányzati szolgálati viszonyban, valamint
szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott, egészségügyi tevékenységet
végző természetes személyre,
c) a b) pont hatálya
alá nem tartozó, az egészségügyi szolgáltatónál a szolgáltató
működőképességének, illetve az egészségügyi szolgáltatások
üzemeltetésének biztosítása céljából munkavégzésre irányuló jogviszony
alapján tevékenységet végző természetes személyre, és
d) a közvetlenül az
egészségügyi ágazathoz kapcsolódó szolgáltatásokban és tevékenységekben
részt vevő gyakornokokra és tanulókra
4. § (1) Az
egészségügyi szolgáltató az éles vagy hegyes eszközök kiválasztásakor,
ezt követően a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók
egészségének védelméről szóló rendeletben előírt gyakorisággal értékeli
a munkavállalók biztonságát és egészségét érintő kockázatokat.
(2) A
kockázatértékelésnek figyelembe kell vennie az adott egészségügyi
szolgáltatónál alkalmazott technológiát, az expozíció meghatározását, az
expozíció jellegét, mértékét, tartalmát, a munkaszervezést, a
munkakörülményeket, a képesítések szintjét, a munkához kapcsolódó
pszichoszociális tényezőket, valamint a munkakörnyezethez kapcsolódó
tényezők hatásait.
(3) A kockázatértékelés
tartalmazza:
a) a munkáltatónál
használt, e rendelet hatálya alá tartozó éles vagy hegyes eszközök
felsorolását,
b) az a) pont szerinti
éles vagy hegyes eszközönként az esetleges expozíció kockázatának
meghatározását,
c) azon, az
egészségügyi szolgáltató által nyújtott egészségügyi ellátások részét
képező egészségügyi tevékenységeket magukban foglaló szakmák
felsorolását, amelyek érintik vagy érinthetik az expozíciónak kitett
munkavállalók egyes csoportjait és
d) az a) pont szerinti
éles vagy hegyes eszközök közül azok felsorolását, amelyek alternatív,
illetve biztonságosabb eszközökkel helyettesíthetők, továbbá ha
helyettesítésük nem lehetséges, annak indokolását.
Az ún. intelligens dokumentumokban az
űrlapvédelem be- és kikapcsolása |