| Tisztelt Felhasználó! 
		Az alábbiakban a munkahelyi kockázatok felmérésre, 
		elemzésére készítettünk egy olyan összeállítást, mely a maga nemében 
		egyedülálló. Mindezeken felül foglalkozunk  a különböző 
		gépvizsgálatokkal, a munka- és üzemi baleset kivizsgálásának legfontosabb 
		nyomtatványaival. Nagy segítséget jelent minden felhasználónak 
		az iratminta gyűjtemény, melynek jelentős részben az ún. intelligens 
		módszerrel készült. Ennek lényege, hogy legördülő űrlapmezők segítenek a 
		kitöltésben, csak oda lehet írni, ahol megengedett a bejegyzés 
		megtétele. Viszont az alapszövegben az űrlapvédelem feloldása után 
		magunk is végezhetünk módosításokat. 
		Ha olyan oldalra kerül, ahol nem látható a 
		bal oldalon lévő menüsor, akkor a böngészőjének a Vissza 
		gombjával navigálhat az előző oldalra: 
		 Internet 
		Explorer esetén, vagy 
		  pl. Firefox használatakor. 
		A bemutatásra kerülő több száz minta 
		olyan hatalmas tudásanyagot halmoz fel, melyre még az eddigiekben nem 
		volt példa.  Akik már ismerik valamelyik munkámat, azok 
		elmondhatják, hogy a tartalom mellett fontos elemnek tartom az egyes 
		dokumentumoknak a külalakját, megjelenését is. A kiadvány alapvetően a 
		munkahelyi kockázatok értékelésével, becslésével, illetve az ezek 
		elvégzéséhez szükséges minták közreadásával foglalkozik, de néhány 
		példát bemutat a kémia/vegyi kockázatok becslésére is. Ez utóbbiról és a 
		biológiai kockázatok becsléséről külön anyag készült. (Nézze meg a jelen 
		lap alján lévő kínálatot!) 
		
        
		Tekintsük  át, milyen 
        joghelyek kötelezik a munkáltatókat a kockázatelemzések elvégzésére 
		A munkavédelemről szóló 
		1993. évi XCIII. törvény 
        54. § (1) Az egészséget nem 
        veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles 
        figyelembe venni a következő általános követelményeket:  
        a) a veszélyek elkerülése;  
        b) a nem elkerülhető veszélyek értékelése;
         
        c) a veszélyek keletkezési helyükön történő 
        leküzdése;  
        d) az emberi tényező figyelembevétele a 
        munkahely kialakításánál, a munkaeszközök és munkafolyamat 
        megválasztásánál, különös tekintettel az egyhangú, kötött ütemű 
        munkavégzés időtartamának mérséklésére, illetve káros hatásának 
        csökkentésére, a munkaidő beosztására, a munkavégzéssel járó 
        pszichoszociális kockázatok okozta igénybevétel elkerülésére; 
         
        e) a műszaki fejlődés eredményeinek 
        alkalmazása;  
        f) a veszélyes helyettesítése 
        veszélytelennel vagy kevésbé veszélyessel;  
        g) egységes és átfogó megelőzési stratégia 
        kialakítása, amely kiterjed a munkafolyamatra, a technológiára, a 
        munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális kapcsolatokra és a 
        munkakörnyezeti tényezők hatására;  
        h) a kollektív műszaki védelem elsőbbsége 
        az egyéni védelemhez képest;  
        i) a munkavállalók megfelelő utasításokkal 
        történő ellátása.  
        (2) A munkáltatónak rendelkeznie kell 
        kockázatértékeléssel, amelyben köteles minőségileg, illetve szükség 
        esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát 
        veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott 
        munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat 
        érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására. A 
        kockázatértékelés során a munkáltató azonosítja a várható veszélyeket 
        (veszélyforrásokat, veszélyhelyzeteket), valamint a veszélyeztetettek 
        körét, felbecsüli a veszély jellege (baleset, egészségkárosodás) szerint 
        a veszélyeztetettség mértékét. A kockázatértékelés során az 
        egészségvédelmi határértékkel szabályozott kóroki tényező előfordulása 
        esetén munkahigiénés vizsgálatokkal kell gondoskodni az expozíció 
        mértékének meghatározásáról.  
        (2a) A foglalkoztatáspolitikáért felelős 
        miniszter rendelete szerinti III. veszélyességi osztályba sorolt, 1–9 
        főt foglalkoztatók esetében a kockázatértékelés munkaegészségügyi 
        tartalmával kapcsolatos feladatokat a foglalkozás-egészségügyi 
        alapszolgáltatást biztosító szolgálat orvosának jóváhagyásával 
        közegegészségügyi-járványügyi ellenőri vagy felügyelői, vagy 
        népegészségügyi ellenőri vagy felügyelői szakképzettséggel rendelkező 
        személy is elláthatja.  
        (3) A munkáltató a kockázatértékelést, 
        annak részeként a kockázatkezelést és a megelőző intézkedések 
        meghatározását – eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a 
        tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de 
        
        legalább 5 évente köteles elvégezni. Az 56. §-ban 
        meghatározottak a kockázatértékelésben kerülnek rögzítésre. Indokolt 
        esetnek kell tekinteni  
        a) az alkalmazott tevékenység, technológia, 
        munkaeszköz, munkavégzés módjának megváltozását, valamint a munkáltató 
        tevékenységi körének változását,  
        b) minden olyan, az eredeti tevékenységgel 
        összefüggő változtatást, amelynek eredményeképpen a munkavállalók 
        egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi tényezők 
        megváltozhattak – ideértve a munkaklíma-, zaj-, rezgésterhelést, 
        légállapotokat (gázállapotú, por, rost légszennyezők minőségi, illetve 
        mennyiségi változását),  
        c) az alkalmazott tevékenység, technológia, 
        munkaeszköz, munkavégzés módjának hiányosságával összefüggésben 
        bekövetkezett munkabaleset, fokozott expozíció, illetve foglalkozási 
        megbetegedés előfordulását, továbbá  
        d) ha a kockázatértékelés jogszabályban 
        meghatározott szempontra nem terjedt ki.  
		
		A kémiai 
		biztonságról szóló 2000. 
		évi XXV. 
		törvény  
        28. §
        
        (3) A forgalomba hozott veszélyes anyaggal vagy veszélyes 
        keverékkel foglalkozásszerű tevékenység csak az adott veszélyes anyagra 
        vagy veszélyes keverékre vonatkozó biztonsági adatlap birtokában 
        kezdhető meg.  
        (4) A (3) 
        bekezdésben foglaltaktól eltérően a lakossági felhasználásra forgalomba 
        hozott veszélyes anyagokkal vagy veszélyes keverékekkel a veszélyes 
        anyaghoz vagy veszélyes keverékhez mellékelt, a biztonságos 
        felhasználást lehetővé tevő használati utasítás birtokában is 
        megkezdhető a tevékenység.  
        (11) A 
        munkáltató a kockázatbecslés alapján a 6. §-ban foglaltak szerinti 
        általános, valamint – ha ez a feltárt kockázatok mérsékléséhez nem 
        elégséges – a 7–13., a 17. és a 20. §-ban foglaltak szerinti különleges
        megelőző és védő intézkedéseket foganatosít.  
        (12) Ha az 
        (1) és (2) bekezdésben foglaltak alapján végzett kockázatelemzés 
        eredménye azt mutatja, hogy a munkahelyen alkalmazott vegyi anyagok 
        felhasznált mennyisége miatt a munkavállalók egészségét és biztonságát 
        fenyegető veszély elhanyagolható mértékű, továbbá a megtett megelőző 
        intézkedések összhangban állnak a 6. § (1)–(3) bekezdésében 
        foglaltakkal, a 7–13. §-ban meghatározott intézkedéseket nem kell 
        alkalmazni.  
		
		61/1999. XII. 
		1.) EüM rendelet a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók 
		egészségének védelméről  
        3. §
        
        (1) Annak érdekében, hogy a munkavállaló biztonságát és 
        egészségét fenyegető kockázatot meg lehessen becsülni, továbbá a 
        szükséges intézkedések meghatározhatók legyenek, a munkáltatónak minden 
        olyan tevékenységnél, amely feltehetően biológiai tényezők kockázatával 
        jár, meg kell határoznia a munkavállalókat, illetve munkát végző 
        személyeket (a továbbiakban együtt: munkavállaló) 
        érő expozíció jellegét, időtartamát és – amennyiben 
        lehetséges – mértékét.  
        (2) A 
        különböző csoportokba tartozó biológiai tényezők együttes expozíciójával 
        járó tevékenységnél a kockázatot minden jelen lévő biológiai tényezőre 
        meg kell becsülni.  
        (3) A 
        kockázat becslését évente, továbbá minden olyan esetben meg kell 
        ismételni, amikor a körülmények megváltozása a munkavállaló biológiai 
        tényezőkkel történő expozícióját befolyásolhatja.  
        (4) A (2) 
        bekezdés szerinti becslést az alábbi szempontok szerint kell elvégezni:
         
        a) 
        a 
        biológiai tényezők 2. § (2) bekezdése alapján történő csoportba sorolása 
        a 3. számú mellékletnek megfelelően,  
        b) 
        a 
        fővárosi és vármegyei kormányhivatalnak mint munkavédelmi hatóságnak (a 
        továbbiakban: munkavédelmi hatóság) a bejelentés során tett ajánlásai,
         
        c) 
        a 
        foglalkozási, illetve a foglalkozással összefüggésbe hozható 
        megbetegedésekre vonatkozó információk,  
        d) 
        a 
        munkavállaló munkahelyi tevékenységéből adódó lehetséges allergizáló és 
        toxikus hatások,  
        e) 
        a 
        munkavállaló tényleges foglalkozási, illetve foglalkozással 
        összefüggésbe hozható megbetegedései.  
        3/A. §
        
        A 3. § szerinti kockázatbecslés elvégzése 
        munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül.  
		
		51/2013. (VII. 
		15.) EMMI rendelet 
		
		az egészségügyi szolgáltatás keretében 
		használt, éles vagy hegyes munkaeszközök által okozott sérülések 
		megelőzésére, az ilyen eszközök használatából eredő kockázatok 
		kezelésére, valamint az egészségügyi tevékenységet végző személyek 
		tájékoztatására és képzésére vonatkozó követelményekről 
		 
		1. § E rendelet 
		hatálya kiterjed 
		a) a munkavállalót 
		foglalkoztató egészségügyi szolgáltatóra, 
		b) az egészségügyi 
		szolgáltatónál közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban, 
		közszolgálati jogviszonyban, kormányzati szolgálati viszonyban, valamint 
		szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott, egészségügyi tevékenységet 
		végző természetes személyre, 
		c) a b) pont hatálya 
		alá nem tartozó, az egészségügyi szolgáltatónál a szolgáltató 
		működőképességének, illetve az egészségügyi szolgáltatások 
		üzemeltetésének biztosítása céljából munkavégzésre irányuló jogviszony 
		alapján tevékenységet végző természetes személyre, és 
		d) a közvetlenül az 
		egészségügyi ágazathoz kapcsolódó szolgáltatásokban és tevékenységekben 
		részt vevő gyakornokokra és tanulókra 
		4. § (1) Az 
		egészségügyi szolgáltató az éles vagy hegyes eszközök kiválasztásakor, 
		ezt követően a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók 
		egészségének védelméről szóló rendeletben előírt gyakorisággal értékeli 
		a munkavállalók biztonságát és egészségét érintő kockázatokat. 
		(2) A 
		kockázatértékelésnek figyelembe kell vennie az adott egészségügyi 
		szolgáltatónál alkalmazott technológiát, az expozíció meghatározását, az 
		expozíció jellegét, mértékét, tartalmát, a munkaszervezést, a 
		munkakörülményeket, a képesítések szintjét, a munkához kapcsolódó 
		pszichoszociális tényezőket, valamint a munkakörnyezethez kapcsolódó 
		tényezők hatásait. 
		(3) A kockázatértékelés 
		tartalmazza: 
		a) a munkáltatónál 
		használt, e rendelet hatálya alá tartozó éles vagy hegyes eszközök 
		felsorolását, 
		b) az a) pont szerinti 
		éles vagy hegyes eszközönként az esetleges expozíció kockázatának 
		meghatározását, 
		
		c) azon, az 
		egészségügyi szolgáltató által nyújtott egészségügyi ellátások részét 
		képező egészségügyi tevékenységeket magukban foglaló szakmák 
		felsorolását, amelyek érintik vagy érinthetik az expozíciónak kitett 
		munkavállalók egyes csoportjait és 
		d) az a) pont szerinti 
		éles vagy hegyes eszközök közül azok felsorolását, amelyek alternatív, 
		illetve biztonságosabb eszközökkel helyettesíthetők, továbbá ha 
		helyettesítésük nem lehetséges, annak indokolását. 
		Az ún. intelligens dokumentumokban az 
		űrlapvédelem be- és kikapcsolása |