Stratégiai menedzsment: célok, küldetés



stratégiai menedzsment
 
 
a szervezet alapfeladataira, hosszú távú jövõjére összpontosítva, A stratégiai menedzsment alapproblémája a változó környezethez való sikeres és hosszú távú alkalmazkodás a szervezet rendelkezésére álló erõforrások segítségével.
a szervezeti folyamatok, a szervezeti viselkedés kereteit kijelölve,
tudatos változást megvalósítva az erõforrásokban, a szervezeti felépítésben és a vállalati kultúrában,
a szervezetnek a változó környezethez való illeszkedését megalapozza,
és biztosítsa a mindennapi tevékenység célorientáltságát, rugalmasságát és tudatosságát. [Marosán9?] A szervezet céljai alapvetõek a fenntartó vagy tulajdonos számára, amikor eldönti, hogy érdemes-e támogatni a szervezet mûködését.

A célorientáltság vagy céltudatosság alapvetõ a menedzsment számára

  • hosszú távon a stratégiai, taktikai és operatív problémák megoldásához vezetõ tevékenységek meghatározásakor és
  • rövid távon az operatív problémák megoldásakor (a várható jövõbeli haszon alapján tudjuk megmondani, hogy érdemes-e kockázatot vagy rövid távon akár veszteséget is vállalni a cél eléréséért).
A célorientáltság vagy céltudatosság alapvetõ az emberi erõforrás hatékonyságának biztosítása szempontjából.



problémák osztályozása

A stratégiai menedzsment alapfeladata olyan (stratégiai) célok kijelölése, amelyek hosszú távon megoldást jelentenek a szervezet belsõ és külsõ problémáira. Ilyen értelemben a stratégiai menedzsment a szervezet problémáinak hosszú távú megoldását tûzi ki célul.

fontos probléma vagy alapkérdés
kevésbé fontos probléma vagy részletkérdés
sürgõs probléma KRÍZIS PROBLÉMÁK
(pl. betelt a raktár, hova tegyük az új könyveket?)
OPERATÍV PROBLÉMÁK
(pl. hova pakoljuk a könyveket, ha már nem férnek el a polcra?)
nem (vagy kevésbé) sürgõs probléma STRATÉGIAI PROBLÉMÁK
(pl. ha így folytatódik a könyvek gyarapodása, elõbb-utóbb betelik a raktár)
TAKTIKAI PROBLÉMÁK
(pl. nyáron át kell szerveznünk a raktárat, hogy a földön heverõ könyvek is elférjenek a polcokon)



célok hierarchiája
célok
tevékenységek meghatározása
alapvetõ cél
küldetés általános elvek, alapértékek; követendõ irányvonal
távlati vagy stratégiai célok követendõ stratégia
jövõkép
a stratégia elfogadtatása, követendõ politika
irányítási vagy taktikai célok akció- vagy projekttervek
közvetlen vagy operatív célok munkaköri leírások
közvetlen utasítások (ha szükséges, pl. egyedi tevékenységek esetén)



a szervezet küldetése

A küldetés a szervezet alapvetõ céljának konkrét értelmezése, "létezésének értelme". A szervezet küldetése a szervezet mûködési körét, valamint a belsõ mûködés és az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit és alapértékeit határozza meg. A küldetésben megfogalmazott alapelvek és alapértékek a szervezeti kultúrát határozzák meg (illetõleg ennek egyfajta "foglalatát" képezik).

Néhány lehetséges értékskála a stratégiai irányvonal meghatározásához [A stratégiai irányvonal megadása a szervezet meghatározott értékskálákon történõ pozícionálásával lehetséges.]
 
 
BELSÕ / KÜLSÕ ORIENTÁCIÓ
(termelésmenedzsment <----> marketing menedzsment)
befelé fordulás
középpontban a szervezet hagyományai, belsõ problémái és szükségletei
("jó hely a könyvtár, csak olvasók ne lennének")
kifelé fordulás, piacközpontúság
középpontban felhasználók szükségletei és igényei (vö. TQM1) [A problémák megoldásakor mindig a felhasználói igényekbõl indulnak ki.]
INNOVÁCIÓS (MEGÚJULÁSI) KÉPESSÉG
(innovációmenedzsment)
kivárás, piacvezetõ követése
lemaradás elkerülése, reagálás a változásokra
csak máshol már bevált megoldások alkalmazása
piacon megszerzett pozíció megõrzése
folyamatos megújulás, tökéletesítés ("kis lépésekkel") (vö. TQM2)
gyorsaság, kezdeményezõkészség, piacvezetõi pozíció megcélzása
kockázatvállalás új termékek vagy technológia bevezetésével (stratégiai újdonságokkal)
MENNYISÉG / MINÕSÉGKÖZPONTÚSÁG
(termelésmenedzsment <----> minõségmenedzsment)
termelés- vagy mennyiségközpontúság ("minél többet") minõségközpontúság, tökéletességre törekvés ("minél jobbat")
középpontban a felhasználói elégedettség
JELEN / JÖVÕKÖZPONTÚSÁG
(pénzügyek menedzsmentje <----> stratégiai menedzsment)
rövid távú haszon
költségközpontúság
piac kiaknázása ("aratás")
tartalékok felélése, leépítés
hosszú távú haszon
beruházások (pl. az emberi tõkébe, vö. TQMc)
környezeti hatások figyelembe vétele
társadalmi felelõsségvállalás
ÖNÁLLÓSÁG / FÜGGÕSÉG
(logisztika)
készletek felhalmozása, raktározása
termékek elõállítása
beszerzés "éppen idõben" (just-in-time)
tevékenységkihelyezés, gyártás "kiszervezése" (outsourcing)
SZERVEZETI ÉRETTSÉG
(vállalati kultúra)
kézben tartás, hatáskör koncentrálása
kulcsemberekre alapozás
központosítás, centralizáció
hatáskör szabályozása
decentralizáció
hatáskör növelése
NYITOTTSÁG
(információmenedzsment <----> tudásmenedzsment)
korlátozott információáramlás
formális kommunikáció elsõdlegessége ("szolgálati utak")
informális kommunikáció korlátozása (vö. "munkafényképezés")
információk titkosítása / kisajátítása
szabad információáramlás (vö. TQMd)
rendszeres (informális) kommunikáció a menedzsment és az érintettek között
szervezeti tudás menedzselése
TECHNOLÓGIA / EMBERKÖZPONTÚSÁG
(folyamatszabályozás <----> emberi erõforrás menedzsment)
"hard" menedzsment irányvonal
technológiaközpontúság, automatizálás
középpontban a dokumentálás / szabályozás
"soft" menedzsment irányvonal
emberközpontúság
középpontban a motiváció
...

Boda István, 2006. február 2.