a szervezet alapfeladataira, hosszú távú jövõjére összpontosítva, | A stratégiai menedzsment alapproblémája a változó környezethez való sikeres és hosszú távú alkalmazkodás a szervezet rendelkezésére álló erõforrások segítségével. |
a szervezeti folyamatok, a szervezeti viselkedés kereteit kijelölve, | |
tudatos változást megvalósítva az erõforrásokban, a szervezeti felépítésben és a vállalati kultúrában, | |
a szervezetnek a változó környezethez való illeszkedését megalapozza, | |
és biztosítsa a mindennapi tevékenység célorientáltságát, rugalmasságát és tudatosságát. [Marosán9?] | A szervezet céljai alapvetõek a fenntartó vagy
tulajdonos számára, amikor eldönti, hogy érdemes-e
támogatni a szervezet mûködését.
A célorientáltság vagy céltudatosság alapvetõ a menedzsment számára
|
A stratégiai menedzsment alapfeladata olyan (stratégiai) célok kijelölése, amelyek hosszú távon megoldást jelentenek a szervezet belsõ és külsõ problémáira. Ilyen értelemben a stratégiai menedzsment a szervezet problémáinak hosszú távú megoldását tûzi ki célul.
|
|
|
sürgõs probléma | KRÍZIS PROBLÉMÁK
(pl. betelt a raktár, hova tegyük az új könyveket?) |
OPERATÍV PROBLÉMÁK
(pl. hova pakoljuk a könyveket, ha már nem férnek el a polcra?) |
nem (vagy kevésbé) sürgõs probléma | STRATÉGIAI PROBLÉMÁK
(pl. ha így folytatódik a könyvek gyarapodása, elõbb-utóbb betelik a raktár) |
TAKTIKAI PROBLÉMÁK
(pl. nyáron át kell szerveznünk a raktárat, hogy a földön heverõ könyvek is elférjenek a polcokon) |
|
|
alapvetõ cél | |
küldetés | általános elvek, alapértékek; követendõ irányvonal |
távlati vagy stratégiai célok | követendõ stratégia |
jövõkép
|
a stratégia elfogadtatása, követendõ
politika
|
irányítási vagy taktikai célok | akció- vagy projekttervek |
közvetlen vagy operatív célok | munkaköri leírások
közvetlen utasítások (ha szükséges, pl. egyedi tevékenységek esetén) |
A küldetés a szervezet alapvetõ céljának konkrét értelmezése, "létezésének értelme". A szervezet küldetése a szervezet mûködési körét, valamint a belsõ mûködés és az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit és alapértékeit határozza meg. A küldetésben megfogalmazott alapelvek és alapértékek a szervezeti kultúrát határozzák meg (illetõleg ennek egyfajta "foglalatát" képezik).
BELSÕ / KÜLSÕ ORIENTÁCIÓ
(termelésmenedzsment <----> marketing menedzsment) |
||
befelé fordulás
középpontban a szervezet hagyományai, belsõ problémái és szükségletei ("jó hely a könyvtár, csak olvasók ne lennének") |
kifelé fordulás, piacközpontúság
középpontban felhasználók szükségletei és igényei (vö. TQM1) [A problémák megoldásakor mindig a felhasználói igényekbõl indulnak ki.] |
|
INNOVÁCIÓS (MEGÚJULÁSI)
KÉPESSÉG
(innovációmenedzsment) |
||
kivárás, piacvezetõ követése
lemaradás elkerülése, reagálás a változásokra csak máshol már bevált megoldások alkalmazása |
piacon megszerzett pozíció megõrzése
folyamatos megújulás, tökéletesítés ("kis lépésekkel") (vö. TQM2) |
gyorsaság, kezdeményezõkészség,
piacvezetõi pozíció megcélzása
kockázatvállalás új termékek vagy technológia bevezetésével (stratégiai újdonságokkal) |
MENNYISÉG / MINÕSÉGKÖZPONTÚSÁG
(termelésmenedzsment <----> minõségmenedzsment) |
||
termelés- vagy mennyiségközpontúság ("minél többet") | minõségközpontúság, tökéletességre
törekvés ("minél jobbat")
középpontban a felhasználói elégedettség |
|
JELEN / JÖVÕKÖZPONTÚSÁG
(pénzügyek menedzsmentje <----> stratégiai menedzsment) |
||
rövid távú haszon
költségközpontúság piac kiaknázása ("aratás") tartalékok felélése, leépítés |
hosszú távú haszon
beruházások (pl. az emberi tõkébe, vö. TQMc) |
környezeti hatások figyelembe vétele
társadalmi felelõsségvállalás |
ÖNÁLLÓSÁG / FÜGGÕSÉG
(logisztika) |
||
készletek felhalmozása, raktározása
termékek elõállítása |
beszerzés "éppen idõben" (just-in-time)
tevékenységkihelyezés, gyártás "kiszervezése" (outsourcing) |
|
SZERVEZETI ÉRETTSÉG
(vállalati kultúra) |
||
kézben tartás, hatáskör koncentrálása
kulcsemberekre alapozás |
központosítás, centralizáció
hatáskör szabályozása |
decentralizáció
hatáskör növelése |
NYITOTTSÁG
(információmenedzsment <----> tudásmenedzsment) |
||
korlátozott információáramlás
formális kommunikáció elsõdlegessége ("szolgálati utak") informális kommunikáció korlátozása (vö. "munkafényképezés") információk titkosítása / kisajátítása |
szabad információáramlás (vö. TQMd)
rendszeres (informális) kommunikáció a menedzsment és az érintettek között szervezeti tudás menedzselése |
|
TECHNOLÓGIA / EMBERKÖZPONTÚSÁG
(folyamatszabályozás <----> emberi erõforrás menedzsment) |
||
"hard" menedzsment irányvonal
technológiaközpontúság, automatizálás középpontban a dokumentálás / szabályozás |
"soft" menedzsment irányvonal
emberközpontúság középpontban a motiváció |
|
... | ||