2. nap: Poprádi-tavi megálló (Z. Popradské pleso) -- Poprádi-tó (Popradské pleso) --Békás-tavak (Zabie plesá) -- Ökör-hát-torony (Volia veza) és vissza.
Megvolt a tervünk mára és szerencsére nem
kellett túl korán sem kelnünk, hiszen ott a kocsi, fél órán belül a
Poprádi-tavi megállónál lehetünk. Ennek megfelelően kényelmesen reggeliztünk,
pakolásztunk. Így is meglehetősen korán vágtunk neki túránk első szakaszának, a
majd' 3 km-es aszfaltkoptatásnak a Poprádi-tóig. Az időre ekkor még nem
lehetett panaszunk, csodaszépen sütött a nap, és a hajnali napsugarak
beragyogták a távoli csúcsokat. Az Oszterván próbáltam beazonosítani a helyet,
ahol 2002 októberében egy balesetnek voltam a szemtanúja. Lassan ezen az
unalmas szakaszon is túljutottunk, és felbukkant előttünk a távolban a hegyünk.
Az Ökör-hát-torony és a borda, amelyet megmászni szándékoztunk rajta, remekül
látszódott az útról. Lassan a Poprádi-tó partjára értünk. A hűs tó partján
megreggeliztünk, majd folytattuk tovább utunkat a Tengerszem-csúcsra vezető
turistaúton. A Békás-tó tófala még mindig meredek és hosszú, de a kilátás már
innen is páratlan az alattunk elterülő Menguszfalvi-völgy és a Poprádi-síkság
felé. A tavakat elhagyva balra letérünk a turistaösvényről és egy kőemberkékkel
jelzett alig látható ösvényen haladunk tovább. Az idő még mindig szépnek tűnik,
bár itt-ott feltűnik néhány felhő és a szél is megélénkül. Vadregényes helyeken
kapaszkodunk fölfelé, néhol már-már sziklát mászunk, legalábbis Évának úgy
tűnik. Rövid ösvénykeresgéles után tovább. A vitális helyeken építek pár
kőemberkét, hogy lefelé könnyebb legyen megtalálni az utat. Lassan felérünk a
beszálláshoz. A piros és sárga ruhás mászókat is kiszúrom már a keskeny bordán.
Felérve a közel 2200 m-es magasságba a nyári időjárás is zordabbá válik,
előkerülnek a polárok és széldzsekik. Kerestem Évának egy viszonylag szélvédett
helyet, ami persze neki nem felelt meg, ezért mondtam neki, akkor keressen
másikat. Zolit sürgettem, hogy induljunk, mert sok van még hátra. Az utunk négy
hosszból állt volna elvileg, amiből mi sikeresen ötöt csináltunk. Az első két
hossz könnyű, csak egy helyen van benne egy nehezebb felállás, de ez is csak
bakancsban nehéz, mászócipőben minden nehézség nélkül meg lehetne csinálni. De
hát ki mászik mászócipőben egy III-as nehézségű útban? A harmadik hossz adja a
legnagyobb mászóélményt, amikor is egy pengeéles gerincen kell
felegyensúlyozni. Legközelebb erről a szakaszról készítek képet, mert
leírhatatlan. Félelmetes és felemelő érzés úgy mászni, hogy jobbra és balra is
hatalmas űr tátong alattunk. A negyedik hosszban megálltam egy jónak látszó
helyen, és innen az utolsó néhány méterig Zoli vette át a elölmászó szerepét. Nem
is sikerült jó irányba menni, bár ebben én is hibás voltam, mert nem vettem
észre. Mindegy, csak egy plussz hosszt és jó 20 perccel többet
adtunk a
túránkhoz. A mellettem érkező szlovák páros ébresztett rá, hogy mi a nehezebb
és hosszabb úton mászunk a csúcs felé, mert így még a kis előcsúcsról is le
kellett másznunk. Mindenesetre szerencsésen felértünk a csúcsra, Zoli Bácsi
első olyan hegyormára, ahova nem vezet fel turistaút. Az idő ekkorra már
kellőképpen elromlott, a kilátásból semmit sem élvezhettünk. Gyorsan benyomtuk
a csúcscsokinkat, Zoli még átmászott a lengyel oldalra, aztán minél hamarabb le
akartam kerülni a hegyről, mert a körülöttünk lévő szürke felhők semmi jóval
nem kecsegtettek. Egy lengyel párost követve úgy döntöttem, hogy nem ereszkedünk,
hanem lemászunk a normál úton. Zoli magashegyi tapasztalata azonban nem engedte
meg, hogy gyorsan vonuljunk le a hegyről, a lengyel párost is alig-alig láttam
a ködben. Próbáltam mindig úgy ereszkedni, hogy mind a felettem lévő Zoli és az
alattam lévő lengyelek is a látótávolságomban legyenek. Egy kis idő után már
ezt sem tudtam megtenni, amíg várakoztam, volt időm keresgélni az "ösvényt".
Szerencsére szimatom jó volt és egy kis gerinc másik oldalán véletlenül
megláttam egy valamikor kőemberke maradványait. Így sikerült elkerülnünk a
Lengyelországba való leereszkedést. Innen már csak egy könnyű kuloáron kellett
lemennünk a lent reszkető, agyonázott és megszeppent Évához. Kicsit
elszámoltam, máfél órával korábbra ígértem magunkat. Ezért voltam mérges Zolira,
hogy nem tudunk gyorsabban haladni. Azért az ő mentségére legyen mondva, hogy ő
hozta a hátizsákot és ekkor már javában esett az eső. Tulajdonképpen már a
csúcs óta esett. Éva már nagyon ideges volt, én nem kevésbé. Még előttünk volt
a leereszkedés a turistaútig. Ha ott vagyunk, akkor már minden rendben -
gondoltam, de addig még sok minden hátra volt. Lassan haladtunk, de haladtunk.
Minden nedves volt és alig láttunk a ködtől. Éva nagyon félt és azt hitte, hogy
onnan ő sosem fog lemenni, de megnyugodott, amikor látta, hogy nem vele, hanem
Zolival üvöltözöm. (Tulajdonképpen csak szerettem volna mindannyiukat
biztonságban látni.) Jelentős mértékben segítettek a haladásban a felfelé jövet
épített kőemberkék. A többiek mögöttem jöttek pár méterrel, miközben én az utat
kerestem. A legnehezebb helyen, ahol azt hittem nagy nehézségekbe fog ütközni
Évának a lejövetel, simán lemászott. Alig fordultam meg, hogy segítsek neki,
már mellettem is volt. Akkor ezzel meg is volnánk - gondoltam. Keskeny ösvényen
haladtunk pár emeletnyi magas falon.
Ekkor már látszódott a Békás-tó is. A köd
kezdett felszállni, és kirajzolódott a hangya turisták szép sora, amint a
Tengerszem-csúcs felől a Poprádi-tó irányába meneteltek. Mindjárt mi is
beállhatunk közéjük és a jó öreg ösvényen koptathatjuk a kilométereket. Ahol az
ösvényt elértük, kihasználandó az esőben beállt szünetet, gyorsan pakolásztunk
és ettünk valamit. Aztán uzsgyi le. Az eső egészen a Poprádi-tóig kísért
minket, ahol úgy döntöttünk, nem állunk meg, hanem folytatjuk utunkat lefelé,
minél hamarabb lent legyünk a kocsinál, és száraz ruháinkat magukra vehessük.
Ekkor nekem a zsákom annyira szétvágta már a vállam, hogy szégyenszemre
cseréltem Évával. Az utolsó pár kilométer egy kínszenvedés volt az aszfalton,
csuromvizesen. A parkolóban már csak a mi kocsink volt és lassan
ránksötétedett. Motort beindítani, fűtést ráadni, vizesből szárazba átvedleni,
ezek most a legfontosabbak. Végül egy büdös, de meleg kocsiban
visszaautókáztunk a kempingbe, mert ahol a büdös, ott a meleg. A másnapi
program szavatolt: szárítkozással egybekötött pihenőnap.