Meteo Meteo Pádis Hóinfó Bihar 1 2 Radar Műholdkép Webcam Webcam2 Térkép Bihar1 Térkép2 BIHARI TÚRAINFÓK TÚRALEIRÁSOK OLVASNIVALÓK FOTÓK VIDEÓK LINKAJÁNLÓ |
---|
Túrák, kirándulások a déli végeken (II. rész): Utazás az Al-Duna mentén a Vaskaputól Ómoldováig (videó) Úti kalauzom elsõ részében Herkulesfürdõ
illetve a Cserna völgyének legfontosabb látnivalóit vettem sorra, utazásunkat
folytatva most a Duna legszebb, mintegy 120 kilométeres, Turnu-Severin (Szörényvár) és
Ómoldova közti szakaszát, azaz az egykori magyar Al-Duna egyedülálló természeti
szépségeit és történelmi emlékeit ismerhetjük meg.
Báziásnál
kezdõdik és Turnu-Severinig
tart azon Al-Dunai szakasz, amelynek rendszertelen
vízfolyása, zuhatagjai,
sziklaszirtjei és zátonyai õsidõk
óta veszedelmessé tették a dunai
hajózást a
Fekete-tenger felé. A
Római-birodalom keleti
határát képezte a Duna (limes) és
már õk is kísérletet tettek a
problémás
szakaszok csatornákkal történõ
hajózhatóvá tételére. Továbbhaladva
17 kilométeres
látványos út után érjük el a
Vaskapu-vízerõmû vet, majd késõbb
újabb 9 km után
Szörényvárt (Drobeta Turnu Severin-t).
Féltucatnyi viadukton és egy alagúton át
haladunk az erõmû ig, jobb oldalunkon a
megzabolázott vaskapui Duna-szakasz
illetve a másik oldalról sziklákkal övezett
út magával ragadó látvány. A
vasúti
pálya a közút és a Duna között
kissé lejjebb fut. Az erõmû
duzzasztógátjánál jól
õrzött határátkelõhely is van, a
román-szerb vízumkényszer megszünte után élénkülő forgalommal.. Az erõmû ben
múzeum
mûködik és a turbina-csarnokba is szerveznek
csoportos látogatást. Az erõmû
környékén tilos
fényképezni. Az Orsova és Turnu-Severin
között fekvõ Vaskapu-erõmû vet
1964-ben kezdték építeni és a 70-es
évek elején készült el. A mai napig is a
világ legnagyobb vízi erõmû veinek egyike,
ahová majd 3 millió köbméter betont
építettek be. Gátja 441 méter hosszú
és 60 méter széles. A rendszer 33 méteres
duzzasztást
hozott létre, a 170 m3 területû
gyû jtõtõ 2 milliárd köbméter
vizet
tartalmaz. A megemelkedett vízszint miatt a felsõbb
Duna-szakasz képe
jelentõsen megváltozott, a hajózási
problémák viszont végképp megszû
ntek. Turnu-Severinnél
az i.sz. 103-105 között Traianus által veretett
híd romjait tekinthetjük meg, a
császár légiói Daciát e hídon
átkelve hódították meg. A húsz
kõoszlopos, több
mint 1000 méter hosszú és 14,55 széles
”Traján”-híd az igen tehetséges, de
szomorú sorsú Damaszkuszi Apollodórosz mester
mû ve és kora egyik csodája volt.
Érdekesség,
hogy alacsony vízállásnál
elõbújnak a Dunából a hídoszlopok
is, ma is láthatóak
a 2 parton a hídfõk romjai. Apollodórosz mester
vezetésével a Vaskapuban a hajózást
gátló sziklaszirtek miatt csatornát is kezdtek
építeni, de befejezni a
történelem viharai miatt már nem tudták.
1968-1971
között a Vaskapu
duzzasztása miatti elárasztás elõtt az
erõdítmény falait, a bástyákat
és a
mecsetet lebontották, azzal a céllal, hogy a közeli
lakatlan szigetre,
Simian-ra (Turnu-Severin mellett) helyezzék õket. A
lakosok nagy része
Törökországba vándorolt ki, mások
Dobruja-ba települtek át. Ada-Kaleh eltû nt a
föld színérõl, ma már csak egy
viadukt-híd emlékeztet rá a víz alá
került
sziget vonalában, az Orsovát Turnu-Severinnel
összekötõ út elején. Ha szerencsénk
van, nagy Kazán-szorosig menõ hajót is kifoghatunk
(majdnem 5 órás út, de a
látnivalók miatt korántsem unalmas). A
hajóút végén felkereshetjük a piac
mellett álló, Hans Fackelmann által tervezett,
1976-ban átadott, érdekes
kialakítású római-katolikus templomot, ahol
idõnként magyarul is tartanak istentiszteletet
a mai napig is itt élõ, pár száz
fõre tehetõ magyarságnak. A templomban a Szent
Korona Szövetség 2004. májusában
háromnyelvû emléktáblát
állított, a tábla
szövege felidézi a magyar királyi korona
viszontagságos történetének Orsovához
fõzõdõ
szakaszát: ”A Szent-Korona
Orsovánál volt
1849-tõl 1853-ig elrejtve. Az elásatás
helyén, a Szent-Korona ittlétének
emlékére 1855-ben
„Koronakápolnát” építettek. A
kápolna a Duna vize alá kerülvén,
emlékül a koronát tisztelõk ezen
táblát állították”. Orsován
még két látnivalóra
hívom fel a figyelmet: táblák jelzik az utat a
„Manastirea Sfanta Ana” kolostorhoz,
ahonnan szép panoráma nyílik az
elõttünk lévõ öbölre. Ha kisebb
túrához van
kedvünk, akkor az Allian-hegyre kapaszkodhatunk fel, ahonnan az
öböl és egész
környéke feltárul elõttünk.
Ugyanez az új kiadású térkép még a Széchenyi-emléktáblát is feltünteti, amely a duzzasztás elõtt a 973,3 folyami kilométernél volt található. Az eredeti, óriási méretû , magyar nyelvû táblát Széchényi emlékének tisztelegve 1885-ben a Magyar Építész- Egylet a Széchenyi-út feletti sziklában helyezte el a Nagy Kazán-szoros bejáratánál. A Vaskapu-erõmû megépítésekor a felduzzasztott víz alá került a fenti 2 archiv képen látható Szechenyi-tábla, mert a román fél nem emelte fel a táblát (!), mint azt a Tabula Traiana esetében a jugoszlávok megtették. 2005. juniusában a Gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet a víz szintje felett kevéssel egy kisméretû , de az eredeti tábla szövegével megegyezõ szövegû táblát helyezett, aminek azonban hamar nyoma veszett. 2018. májusában, széleskörű együttmüködés eredményeképpen új, nagyméretű közel 4x3 méteres tábla került felavatásra az eredeti tábla közelében.. A
Magyar Hajózási Egyesület által megtervezett magyar, román és
angolnyelvű, 600 kilogrammos emléktáblát - melyet székelyudvarhelyi
alpinisták szereltek fel a sziklafalra a vizszint feletti 3 méter
magasra - Csűry István, a Királyhágómelléki Református Egyházkerület
(KREK) püspöke, és Pál József-Csaba a Temesvári Római Katolikus
Egyházmegye kinevezett püspöke áldotta meg. Az avatáson részt vett a romániai Vaskapu NP képviselője és a bukaresti magyar nagykövet is a Roham folyami hajó fedélzetén. Térjünk most
vissza a Kis Kazán-szoros (965,4 -968,8 fkm)
elõtti látnivalókra. A
Kis-Kazán szoros (lásd fenti képen) elõtt nem
sokkal, a Mraconia patak dunai torkolatánál egy hatalmas
sziklában monumentális
nagyságú emberarc, Decebal dák király arca
rajzolódik ki az 1994-ben megkezdett
munka nyomán, amit hírek szerint egy idegenbe szakadt
román milliomos pénzelt.
Az arc magassága kb. 40 méter, szélessége
25 méter, az orra is 7 méter. Decebal
volt az, aki egyesítette a dák törzseket 80
és 106 között, õt egyébként a
már sokszor
emlegetett Trainaus római császár gyõzte le
és az a vereséget nem tudván elviselni,
kardját maga ellen fordítva öngyilkos lett. A szobor
megtekintése után
elhaladunk egy templom mellett és máris a szoros
legszû kebb részeinél vagyunk,
a dubovai (dunatölgyesi)-öbölbõl (970 fkm) pedig
már belátni a majdnem 4 km
hosszúságú Nagy Kazán-szorosba is. A hatalmas Dunatölgyesi-öböl után utunk elhagyja a Duna partját és felkapaszkodik a hegyre, Dunatölgyes (Dubova) településhez, itt érdekes kirándulást tehetünk. A faluban nagy méretû turista-tájékoztató táblák vannak elhelyezve, a táblák közelébõl indul a jelzett turistaút (sárga háromszög) a Ciucarul Mare nevû Duna feletti magaslathoz. Alig félóra múlva a Nagy-kazán szoros sziklás peremére érünk, ahol fantasztikus látványban lesz részünk, alattunk a mélyben a majd függõleges sziklafalak által övezett Duna hömpölyög. A falu közelében 2 barlang is található. A kb. 90 méter hosszú Veterani-barlang arról nevezetes, hogy 1692-ben Veterani osztrák tábornok itt tartoztatta fel a túlerõben lévõ törököket és a mai napig láthatóak ott a korabeli erõdítési munkálatok nyomai. A Gura Ponivaci barlang jóval hosszabb, bejárásához 2 órára van szükség, érdekessége, hogy a barlang egyik „bejárata” a Duna feletti meredek sziklafalban helyezkedik el. Továbbindulva Dunatölgyes után ismét a Dunához tér le a mû út. A Kazán-szoros hozzávetõlegesen Plasevita/Naszádosnál ér végett a 973-as fkm környékén. Túra a Kis-kazán fölé romániai oldalon: piros háromszög jelzésen kb. 2 km a kilátópont (túra) szerb oldalon: romániai oldalon Dunavölgyesről Kilátó-körút "Ciuacaru Mare" kb 5 km, 2 óra különlegeseb szép túra! A körút egy részéről a Kis-Kazán is jól belátható! szerb oldalon: Veliki Strbac/ Nagy Strbac A Miroc-hegység a szerbiai Djerdap (Vaskapu) Nemzeti Park része. Legmagasabb pontja a Veliki Strbac (768 m),amely szép kilátóhely a Nagy-Kazán szoros felett 14 km-es túra/ színtemelkedés kb 800 méter A ”Háromtorony” (Tre Cule) az
egykori magyar határvédelmi rendszer maradványa.
Valószínû leg Zsigmond építette,
aki több várt is emelt az Al-Dunán, elsõ
írásos említése 1428-ból
való. 22 kilométer után Drenkovánál a vízben megpillanthatunk egy várfalat, Drankó várának, egy középkori magyar végvárnak, vízzel dacoló romjait. A Szörényi-bánság fontos erõsségét a XIV. században építhették, 1432-ben a törökök elfoglalták és feltehetõleg le is rombolták.
Szép sziklafalak mellett haladunk
tovább a 400 méter
szélességû Galambóci-szoros
felé. Lászlóvára elõtt pár
kilométerrel, a
megmaradt Széchenyi-út mentén a sziklafalat
fürkészve egy hatalmas 10x7 méteres
márványtáblát, a
Baross-emléktáblát fedezhetjük fel. Baross
Gábor közlekedési
miniszter – a vasminiszter - Széchenyi
örökébe lépett és szorgalmazója
volt az
Al-Dunai szabályozás révén
megvalósuló gõzhajózásnak. A
tábla szövege öles
betû kkel hirdeti: “Az Aldunai vaskapunak és a többi zuhatagnak az MDCCCLXXXVIII évi XXVI t. czikelye által elrendelt szabályozása megkezdetett I. Ferencz József uralkodása alatt Gróf SZAPÁRY GYULA miniszterelnök idejében BELLUSI BAROSS GÁBOR kereskedelemügyi miniszter által MDCCCLXXXX (1890) évi szeptember XV-én. Isten áldása legyen e mû vön és megalkotóin.” Pár kilométer után a túloldalt (Szerbiában) a látványos Galambóc vára tû nik fel. Itt már a rómaiaknak is volt erõdítésük (Columbaria). Galambóc a legfestõibb és legépebben fennmaradt várrom az Al-Dunán. A Duna duzzasztása itt is megtette hatását, a vár alsó része vízben áll. Galambóc vára tartósan szerb kézben volt, de 1427-ben át kellett volna adni Zsigmond magyar királynak a várat, e helyett a várkapitány török kézre juttatta. Zsigmond a Lászlóvárat megépítve indított támadást, de alulmaradt a harcban és a török felmentõ sereg elöl alig tudott megmenekülni. A király csak Rozgonyinénak köszönhette életét, Rozgonyiné (a király fõvezérének felesége Rozgonyi Cecilia) hõstetteit Arany balladáiból idézhetjük fel. A vár török kézen maradt, késõbb csak Kinizsi Pál tudta visszafoglalni.
A Lászlóvár (Szent László vára) Coronini/Pescari (Lászlóvára) község mellett, Újmoldovától délre, a Galambóci várral szemben áll a Duna parti „Várhegyen”. A hajdanán az Al-Dunánál lévõ legerõsebb, ma már romokban álló magyar várat Zsigmond királyunk hamarjában építtetett fel 1427 telén a Galambóc elleni támadás elõkészítéseként. A romokhoz felmászva szép kilátásban lesz részünk. Elénk tárul a közeli Babakáj (Nagyapó-szikla) is, a magas sziklán az Al-Dunai szoros kezdetén valamikor állítólag török õrtorony állt. Ómoldova fele tekintve az egykori Moldova-sziget helyén egy nagy, 5-6 km széles öböl látható. Al-Dunai utazásunk itt most végett ér.
Érdemes lehet egy más alkalommal az Al-Dunát a szerb oldalon is bejárni, tucatnyi viadukt és alagút látható a Duna túlsó partján futó úton, lásd a fenti képet (szemben a szerb út). 2007 óta ezt erdélyi túratársaink is vizum nélkül megtehetik. Perei Árpád perei&freemail.hu Balázs István cikke az Al-Dunáról itt |