Meteo   Meteo Pádis  Hóinfó Bihar 1  2   Radar  Műholdkép  Webcam   Webcam2  Térkép Bihar1   Térkép2

Túrák -   vissza a fõoldalra

A Bihar-hegység tájain
Túravideók, szép tájak, várak,
 Erdélyben és más helyeken
Iratkozz fel a
You-tube csatornámra!

Biharfüredi kalauz (II. rész):

Túrák a szélrózsa minden irányába      (I.rész itt)

A Jád csendes, nyugalmat árasztó forrásvidékén, magas hegyek és sûrû fenyvesek között elhelyezkedõ Biharfüredre érkezõ turista a bõség zavarával küzd, a kb. 1100 méter t. sz feletti magasságon fekvõ üdülõteleprõl ugyanis tucatnyi jelzett turistaösvény indul ki. Szép kilátást biztosító csúcsokra, vadregényes vízesésekhez, tetszetõs havasi tisztásokra, messze földön ismert barlangokhoz vagy akár a pádisi karsztvidék nevezetes helyeire is eljuthatunk az egykor Czárán Gyula által is kedvelt helyrõl. Most ízelítõképpen megismerkedünk kicsit részletesebben néhány olyan túrával, amelyek bevezetnek minket az itteni táj szépségeibe, utána pedig áttekintjük a többi, környéket behálózó turistautat is. (A túraútvonalak járhatóságát ellenőrizzük le a Hegyimentők honlapján!). A lenti képen láthatóak a Biharfüredről kiinduló turistaösvények, rövid ideje már magyar nyelvű felíratokkal is. Figyelem, a túrajelzések változtak az elmúlt években!

Túra a Bocsásza-csúcsra (1792 m) és az Ördögmalom-vízeséshez

(Vf. Buteasa, Cascada Moara Dracului)     VIDEÓ:   Biharfüred - Ördögmalom-vízesés

Elsõ túránk a hegység egyik legszebb kilátópontjaként ismert Bocsásza-csúcsra vezet, ennek során útba ejthetjük a vadregényes, 25 méter magas Ördögmalom-vízesést is. Az útvonal 2018 elején viharkárok miatt járhatatlan!
A Bocsászára vezetõ turistautat korábban piros háromszög jelölte (most a Tolvajkő és Varasó-ház Pádis felé tartó sárga sáv jelzést kell követni, majd a Bocsásza közelében a piros háromszögnél kell letérni a csúcs felé), a csúcsra kb. 5 óra alatt érhetünk fel. Ha a vízeséshez is letérünk, akkor körtúránk mindenképpen egész napos (11-12 órás) lesz, amikor is kb. 28 km-t és közel 1500 méter emelkedést kell leküzdenünk. A könnyedebb kirándulást kedvelõk, akik csak a kétlépcsõs Ördögmalom-vízesésben akarnak gyönyörködni, 16 kilométeres (oda-visszaút) túrájukat 7 óra alatt tudják megtenni.(  Traseul Stana de Vale - Cascada Moara Dracului ).
A fõtérrõl indulunk és Biharfüred legnevezetesebb pontjának, a díszesen kiépített Csodaforrás érintése után, balra térünk le  sárga sáv ( a korábbi piros háromszög is látszódhat itt-ott)  jelzésünkön. Az ösvény állandó emelkedéssel vezet egy kis tisztásra, a Sasok szérûjére (1345 m), majd egy fenyõerdõn átvágva csakhamar a Kis-havas-rétre érünk. Ha nem sietnénk, felszaladhatnánk a még szebb panoráma kedvéért a közeli „dombocskára”, az 1411 méteres Kis-havasra, de itt ezen a - Biharfüredhez egyórányi járásra lévõ – széles tisztáson is érdemes hosszú percekig elidõzni, csodálni a tetszetõs bihari panorámát.

Észak-keletre a „foltos” Zernát (1702 m) ill. az 1836 méteres Vigyázó-csúcs masszívumát (rajta a tv-relé) fedezhetjük fel, elõttünk a Dregán-völgy rajzolódik ki, felette mostani túracélunkat, a Bocsásza három púpját láthatjuk (oldalában a koraesti órákban - a napfényben csillogó vízoszlopának köszönhetõen - felfedezhetjük a vízesést is). A Bocsásza mellett jobbra a többi csúcs: az Esztenácska (1720 m), a Sík-havas (1759 m), délre az erdõs Cserepes-tetõ (1573 m) és a jellegzetesen lágy hajlású kedvenc bihari csúcsom, a Mezõhavas (1627 m) emelkedik.Utunkat folytatva a Dregán-völgybe ereszkedünk le szûk egy óra alatt. Egy kis kõhídon átkelünk a tisztavizû Nagy-Sebesen (Dregán) és a szemközti Cserepes-erdészház közelében, az Eszmeralda-forrásnál idõzhetünk. A Csodaforrás mellett ez is bizonyosan jó ivóvíz mostani túránk útvonalán. (A csak az Ördögmalom-vízeséshez igyekvõk a Dregán folyásirányában kb. 300 méter megtétele után fordulnak jobbra, az Ördögmalom völgyébe, a kék + jelzést követve. Elõbb erdészeti úton, majd egy kanyar után, a hidat elhagyva a patak melletti csapáson haladnak felfelé, összességében kb. 3 km-t.). A pihenõ után a hídig visszamegyünk és a vele szembeni hegyoldalon folytatódó jelzést követjük (sárga sáv, piros háromszög még együtt halad).

Meredek, erdei ösvényen haladunk a következõ közel egy órában, ekkor egy kb. 1330 méteren lévõ elágazáshoz érünk: a tábla szerint még 1,5 óra választ el a csúcsig és jelzett ösvény (sárga pont) tér le balra az Ördögmalom-vízeséshez (visszafelé erre vezet majd utunk). Túránkat folytatva újabb félóra után az Esztenácska tisztására érünk, egy romos esztena mellett elhaladva pedig a vízesés moraját halljuk a mélybõl, az Ördögmalom sziklavárából. Eddigi közös utunk hamarosan elválik a Tolvajkõ (szép kilátó az Oncsásza-rét felett) felé vezetõ sárga sávos ösvényétõl. Elõttünk már ott van a Bocsásza távolabbi, szép sziklás csúcsa (ide vezet a jelzés), ahová azonban üggyel-bajjal lehet feljutni, mivel környezetét benõtte a törpefenyõ.

A csúcsról szép körpanoráma nyílik, rálátni a Dregán-völgyi víztározóra, a Vigyázó-masszívumára, és a hegység távoli, legmagasabb csúcsára a Nagy-Biharra (1849 m) is. Visszafele az Ördögmalom-vízeséshez a már említett leágazásánál térhetünk le (lásd jobboldali képen: Cascada Moara Dracului 1 órányira, lassú tempóban).

Túraképek: Bocsásza-túra

VIDEÓK:

1.  Biharfüred - Ördögmalom-vízesés     2. Biharfüredi túrák: Télies túra a Kis-Havas csúcsára

3. Biharfüredi túrák: Szerenád-esés és a Lája-esés       4.Biharfüred/Stâna de Vale: Tényleg vannak Dinók

5. Biharfüred/Stâna de Vale - A Kusztura vidéke

A Szerenád-vízesés körútja (Jád-körút a Feredõ-hegy körül)

videó: Biharfüredi túrák: Szerenád-esés és a Lája-esés

Traseul Stana de Vale - Circuit Cascada Saritoarea Iedutului

Második, jóval könnyebb és rövidebb túránk során több, Biharfüredhez közeli vízesést, a Kis-Jád (Iaud) völgyében a Szerenád-vízesést és a Triccs-traccs esést, a Jád-völgyében pedig a Lája-(vagy egyesek által - szakítva a czáráni hagyományokkal, újabban,  román neve után-  Fátyol néven emlegetett) esést csodálhatjuk meg. Míg az elõzõ túránkat a Bocsásza csúcsra, csak szép, tiszta idõben érdemes megejteni, ez a kb. 14-15 km-es, félnapos kirándulás kevésbé kedvezõ idõjárás idején is ajánlható. (térkép itt)
Biharfüredrõl a kék pont (Jád körút) ill. kék háromszög (Meziádi/Mézgedi menedékház)  jelzésen indulunk el Belényes irányába. Miután elhagytuk a 1198 méteren fekvõ Feredõ-nyerget, a Buckás-ligetnél jobbra térnek le a jelzések az Illés-rét felé. A kék háromszög, ami a mézgedi Czárán-barlang felé vezet, itt elhagyja körutunk kék pont jelzését. Megnyílik elõttünk a tetszetõs táj, a Kis-Jád forrásvidéke és a mûútról való letéréstõl számított jó fél óra múlva, miután néhány esztena mellett is elhaladtunk, keresztezzük egy piciny meteó-állomásnál a Kis-Jád patakot. Csakhamar elérjük a körút legszebb látványosságát, a 15 m eséssel rendelkezõ Szerenádot, amelyhez óvatosan leereszkedhetünk. Nyári idõszakban a vízesés alatti kis medencében akár fürdõzhetünk is egyet. A vízesés megcsodálása után folytatjuk utunkat a Jádba ömlõ Kis-Jád mentén. A beömlési pont elõtt, szép sziklás környezetben látható a Czárán által Triccs-traccsnak elnevezett kis esés. Jelzésünk tehát a Jád völgyébe vezet, ahol is a viseltes kövesúton folytatjuk utunkat jobbra (Biharfüred felé). Nem kell azonban sokat mennünk és a Jád túlsó partján, a Lája-hegy oldalából lezúduló Lája-esésre lehetünk figyelmesek. A továbbiakban a Murgas-erdészház mellett haladunk el és egy kis víztározónál lévõ kanyarulatnál, ahol a Horgas-patak ömlik a Jádba, találkozunk a Horgas-körút sárga pont jelzésével, amely a Bocsásza-túra során megismert Kis-havas-rét felé ill. tovább a Jád-völgyében, Biharfüred felé vezet. Megjegyezhetõ, hogy a Murgas-erdészház és az említett kis víztároló között az úttól északi irányban tér le egy pár éve megjelent, amatõr készítésû fehér turistajelzés, amely az un. Miss-vízeséshez vezet. Ez a vízesés a korábbi (Mátyás Vilmos féle) túraleírásokban valószínûleg Hotvolé-vízesés néven volt említve. Ha a vízesést is meg akarjuk nézni, akkor az vad terepen kb. 40 perc alatt érhetõ el a rögtönzött jelzések mentén. A Horgas-patak beömlési pontjától utunkat folytatjuk a kövesúton, a Jád szurdoka mentén a 3 km-re lévõ Biharfüredre.

Nagy-Phaeton (Bohodei)-vízesés körútja

Harmadik körtúránk sok látnivalót tartogató igazi csemege: érintjük a szép kilátásáról híres Mezõhavas 1627 méteres csúcsát, a szakadékos Golgota-réten át elérjük a 80-90 méter esésû, többlépcsõs Nagy-Phaeton vízesést, ahonnan kis sziklamászással a Kereszt-hegyen át térünk vissza a Bohodei–nyeregre, majd Biharfüredre.  Az útvonal 2018 elején - viharkárok miatt - járhatatlan!
Füredrõl a kék háromszög jelzésen indulunk (több más jelzéssel együtt a Pádisra tartó piros sáv is kíséri utunkat) a Csodaforrás felé, ahonnan tovább haladunk a Cserepes erdészházhoz vezetõ, új erdészeti úton.

Az útról párszáz méter után jobbra kell letérnünk, majd azt ismét keresztezve, kissé fárasztó, folyamatos emelkedõvel érünk fel egy szép tisztásra, a Papok feredõjére (1418 m). A tisztásról szép rálátás van Biharfüredre, a Bocsászára, dél-keletre pedig elõttünk emelkedik a Mezõhavas (Pojéni-csúcs). A jelzés nem visz fel a Mezõhavasra, de vétek lenne azt kihagyni, ezért a nyeregbe felérve, balra fordulva pár perc alatt a csúcson lehetünk.

A panoráma szépsége leírhatatlan: a Nagy-Bihartól a Vigyázó(Vlegyásza)-csúcsig teljes képet kapunk a Biharról, jól látható a Kereszt-hegy ill. a Golgota-rét is (ezek lesznek túránk további állomásai). A szomszédos csúcs a DK-irányban lévõ Istenek-havasa (Vf. Bohodei), annak a nyergérõl indulunk a kék háromszög jelzésen (a Kusztura körút sárga + jelzésével együtt) a Golgota –rétre.

Odaérve érdemes óvatosan kimászni az azt övezõ Golgota-sziklákra (alatta a mélyben a Josefát völgye kisebb vízeséseivel, szemben a sziklás Kereszt-hegy), amelyek mentén folytatódik az út az Kígyók-szakadéka felé, ahol is igen nehéz terepen ereszkedünk a vízesés völgyébe. Embert próbáló terep ez, ahol sokszor megcsúszunk minden odafigyelés ellenére. A völgybe balra fordulva 20 percen belül megpillantjuk a Nagy-Phaeton-t. A vízesés felsõbb részeit csak akkor láthatjuk, ha kellõ bátorság és jártasság  megléte esetén a sziklás részeken láncos biztosítással ellátott „turistaútra” merészkedünk. Feljebb csodálatos sziklás környezetben folytathatjuk a mászást.

A csak egyirányban lejelzett út a Kereszt-hegyen át vezet vissza a Bohodei-nyeregre. Onnan a már ismert ösvényen térünk vissza Biharfüredre, vagy az erdészeti úton visszaindulva, a balról késõbb becsatlakozó sárga + jelzésen –  a Kusztura kilátóit érintve – jutunk oda. Ez a túra is igen jó erõlétet kíván, egész napos programnak tervezzük be és csak tapasztalt turistáknak ajánlható.

A három leírt túra során megismertünk néhány Biharfüred környékén fekvõ érdekes túracélt. Talán sokan kedvet kapnak arra, hogy alaposabban bejárják e sok látványosságot rejtõ vidéket, segítségképpen ezért a mellékelt táblázatban feltüntetjük a Biharfüredet érintõ turistaútvonalakat. Viszontlátásra Biharfüreden!

Perei Árpád

A jelzéseket a közelmúltban - ahol lehetett, a közös útvonalakon - összevonták !

Piros sáv
után Kék sáv

Biharfüred – Papok feredõje – Kopott csapás-nyereg – Égett-kõ – Varasó-menedékház (innen kék sáv)– Pádis menedékház

20 km, 5-6 óra

önálló útvonalként már nincs meg

Biharfüred – Papok feredõje – Kopott csapás-nyereg -Oncsásza-rét - Oncsászai csontbarlang

20 km, 6 óra

Kék háromszög

Biharfüred – Feredõ-nyereg – Mermezii-csúcs – Tisza-kõ – Bálint rét – Mézedi (Meziadi) Czárán-barlang

22 km, 6-7 óra

Kék sáv

Biharfüred - Kis-havas-rét – Ló-havas – Kedves-tisztás – Havasháti esztena – Lesi-tó (gát, menedékház)

21 km, 7 óra

Sárga sáv után
Kék +

(vagy Sárga sáv után sárga pont után Kék +)

Biharfüred – Kis-havas-rét – Cserepes e.h.(Dregán-völgy) –  Ördögmalom-völgy – Ördögmalom vízesés

A Bocsásza sárga jeléről térünk le (nem a völgyben)

9 km, 3-4 óra

Sárga sáv után piros háromszög

Biharfüred – Kis-havas-rét – Dregán-völgy –Sztanisoara (Esztenácska)-rét – Bocsásza-csúcs

13 km, 5 óra

Piros sáv után Kék sáv

Biharfüred – Papok-feredõje – Bohodei-nyereg – Hideg-kút – Szöglet-havas – Bulz -kõ – Boga-telep

16 km, 6-7 óra

Piros sáv után sárga háromszög

Biharfüred – Papok-feredõje – Galbena-mezõ –Harasztosi pláj (esetleg kitérõ, jelzetlen ösvényen a Harasztosi-magurára plusz idővel) ­– Harasztosi cseppkõbarlang Harasztos (Ferice)

19 km, 7 óra

Sárga sáv

Biharfüred – Kis-havas-rét – Dregán-völgy – Esztenácska-tisztás – Tolvajkõ - Oncsásza-rét - Varasó menedékház

25 km, 8 óra

Piros Sáv majd Kék háromszög

Nagy-Phaeton körút (Bohodei-körút)

Biharfüred –Papok feredõje –. Bohodei-nyereg (kék háromszögre letérni) – Golgota-rét – Kígyók szakadéka – Nagy-Phaeton v.e.- Kereszt-hegy – Papok-feredõje – Biharfüred

(a vízesés völgyében jobbra letérve Vasaskõfalva /Pietroasa/ is elérhetõ)

15 km, 8 óra

Kék pont + kék pont belső peremén fehér körív

Szerenád-vízesés (Feredõ-hegy) körútja
(útbaejthető a  román leirás  szerinti Nagy-Lája-esés (Cascada Laia mare, korábban Miss-esés a Jád egyik mellékvölgyén, amit külön lejelöltek, a vízesés magyar neve Hotvolé-esés. Ide, ha Biharfüredről direkt indulunk, kb 1,5-2 óra alatt jutunk el.)

kb 15-16 km

5 óra (a kitérő nélkül, azzal kb. 6 óra)

Sárga +

után

piros sáv

Kusztura-körút

Biharfüred – Generálisok sétánya – Kilátópontok –Forrás-tisztás – Golgota-rét – Bohodei-nyereg – Papok feredõje – Biharfüred

16 km, 4-5 óra

sárga pont

Horgas-körút (Biharfüredi körút)

Traseul Circuitul Statiunii Stana de Vale

Biharfüred – Jád völgye – Horgas-patak völgye –  Lóhavas - Édenkert nyereg –Kis-havas-rét – Papok-feredõje – Generálisok sétánya – Biharfüred

21,5  km, 6 óra

Megjegyzés: Van egy új útvonal a Salvamont információi szerint, amit  csak a közelmúltban jeleztek le, ez a Jád-völgyi vizesések új körútja.
Lesi-tavi üdűlőtelep (Satul de vacanţă Coada Lacului Leşu)- Runci-völgy a Runci vízeséssel - Valea Runcului  Cascada Runcului Runki-vízesés - Hotvolé-esés Cascada Laia Mare (Miss)- Jád-völgy Valea Iadului- Lája-esés Cascada Vălul Miresei- Szerenád-esés Cascada Săritoarea Ieduţului- Jadolina-esés Cascada Iadolina- Lesi-tó Üdülütelep Satul de vacanţă Coada Lacului Leşu

Circuitul Cascadelor Vaii Iadului

Ez a körút   választásunk szerint akár a Hotvole-letérőtől is indulhat, a  Hotvolé-vízesés  felé tart,  majd onnan tovább megy  a gerinc felé  a Havasháti esztena Stana de Runc alá (Biharfüred- Lesi-tó kék sáv jelzés felé tartva) majd a Nagy-Lája csúcson át  a Runci-völgyön lefelé (Runci vízesés) a  Lesi-tó Biharfüredhez közelebbi végénél ér le, utána visszaindul a Jád-völgyében Biharfüred felé, érintve a Jadolina-esést. 22 km-es túra, 1258 méter szíintemelkedéssel. Fedezzük fel!