Ebben a fejezetben elkezded sejteni, hogy az ellátás, gondozás nem azonos a szeretettel.
Nem emlĂ©kszem rá, hogy kicsi koromban kĂ©rdezĹ‘sködtem volna az utcán látott feliratokrĂłl. Nem nyaggattam senkit, hogy mi van odaĂrva? Viszont az iskolában nagyon megtetszett az olvasás. Hamar rákaptam, Ă©s örök harc volt a tanĂtĂłnĹ‘vel, hogy nem voltam hajlandĂł szĂł-ta-gol-va ol-vas-ni, amikor már tudtam folyamatosan. Az Ărás már más tĂ©szta volt. Sem a betűim nem voltak szĂ©pek, sem az ĂráskĂ©pem. KettesnĂ©l jobb osztályzatom ĂrásbĂłl nem volt soha. Ma már tudhatĂł, hogy ez is a rám erĹ‘ltetett jobbkezessĂ©g miatt volt. A tanĂtĂłnĹ‘vel egyĂ©bkĂ©nt sem voltam jĂłban, folyton a hibát kereste minden megmozdulásomban. Az igazi termĂ©szete az elsĹ‘ tornaĂłránkon elĹ‘bĂşjt. Ehhez tudni kell, hogy mi ott Rákoscsabán, egy falusi iskolába jártunk. Hiába volt közigazgatásilag Budapest rĂ©sze, valĂłjában mĂ©g falu volt, sok tekintetben mĂ©g ma is az. Az iskolában olajjal beeresztett hajĂłpadlĂł volt, egybeszerelt padok, ferde, lejtĹ‘s asztalfelĂĽlettel, vaskályha minden tanteremben, a pedellus bácsi hordta a szeneskannákban a szenet, Ă©s tĂ©len, ha nagyon hideg volt, szĂ©nszĂĽnet volt egy-kĂ©t hĂ©tig. Az udvar sarkában pottyantĂłs budikombinát volt. Nem volt tornaterem, a folyosĂłn raktuk le a tornaszĹ‘nyegeket, vagy a padok tetejĂ©n kellett tornázni. Ez nekem fĂ©lelmetes volt. Görcsösen kapaszkodva fekĂĽdtem az oldalra lejtĹ‘ pad tetejĂ©n, Ă©s kĂ©ptelen voltam a tanĂtĂłnĹ‘ által parancsolt mozdulatsorokat elvĂ©gezni (gyertya, meg hasonlĂłk). Az lett a vĂ©ge, hogy minden alkalmat megragadott a megszĂ©gyenĂtĂ©semre, a többi gyereket is arra bĂztatta, hogy csĂşfoljanak, Ă©s nevessenek ki. TulajdonkĂ©ppen ott alakult ki, hogy a torna, a testnevelĂ©s számomra szitokszĂł. EgĂ©sz iskolás Ă©letemben minden alkalmat megragadtam, hogy a tornaĂłrákat ellĂłgjam. Már elsĹ‘ben is elĹ‘fordult, hogy a tornaĂłrára nem öltöztem át, Ă©s amikor a tanĂtĂłnĹ‘ megkĂ©rdezte, miĂ©rt nem, azt hazudtam, hogy otthon felejtettem a tornaruhámat. Persze megtalálta ott a szekrĂ©nyben, Ăgy aztán a hazugságĂ©rt kaptam egy akkora pofont, hogy otthon el sem mertem panaszolni, mert az apámtĂłl kaptam volna a párját.
Én mĂ©g sokáig nyĂĽzöge kisgyerek voltam, ellenben apám buzgĂł sportember. KĂ©szĂtett magának egy 58 kg-os sĂşlyzĂłt, azt minden este százszor a feje fölĂ© emelte, tĂzesĂ©vel, közben pedig gimnasztikázott. A gimnasztikázásba engem is bevont a maga erĹ‘szakos mĂłdján, utáltam is kellĹ‘kĂ©ppen az egĂ©szet. Ha a nagymama este bepanaszolt, hogy reggel elmulasztottam a mosakodást, este akkora maflást kaptam apámtĂłl, hogy szinte elemelkedtem a talajtĂłl – miközben már az elkövetett vĂ©tsĂ©gre sem emlĂ©keztem.
Az osztálytársaimmal sem voltam jóban, gyenge voltam és félénk, az ilyet pedig a gyerekek kegyetlenül kihasználják. Napi rendszerességgel áldozata voltam fizikai bántalmazásnak és lelki terrornak, és ha otthon panaszkodni mertem, az volt a válasz, hogy védjem meg magam, hát miféle fiú vagyok én?!
Aztán mikor ezen felbuzdulva néhanapján visszaütöttem, még jobban megvertek.
Negyedikben lett először barátom. A Kiskun Jani, aki aztán húszévesen olyan tragikus véget ért.
Amikor az olvasással ismerkedtem, hamar kiderült, hogy baj van a szememmel: „az orrommal olvasok”. Elvittek az Ida utcába, kaptam szemüveget, és minden éves program lett a szemorvos, és évente az új szemüveg.
Olvasni szerettem, aztán az is hamar kiderĂĽlt, hogy Ărni is. Az elsĹ‘ nyilvános versem egy iskolai kimittudrĂłl szĂłlt, nagy sikere volt. Utána már csak a legelvetemĂĽltebb kölykök bántottak, nekik pont ez volt a bajuk velem, a „van rajta sapka – nincs rajta sapka” tipikus esete.
Nem voltam jĂł tanulĂł, az iskolai tananyagnál Ă©rdekesebbnek találtam az egyĂ©b olvasmányaimat. Beiratkoztam a közsĂ©gi SzabĂł Ervin könyvtárba, Ă©s a könyvtáros nĂ©nik segĂtettek alakĂtani az Ă©rdeklĹ‘dĂ©semet. Az otthoni könyvek között is mindig megtaláltam a nem nekem valĂłkat, Ă©s a padlásra felosonva olvastam pĂ©ldául nyolc Ă©vesen Pikler Emmi Anyák könyvĂ©t. Anyám családjátĂłl minden ajándĂ©kozási alkalomra könyvet kaptam. ApámĂ©k gyakorlatiasabbak voltak: legszomorĂşbb karácsonyi emlĂ©kem 1961-bĹ‘l valĂł. Kaptam egy pár darab Ăłlomkatonát, kĂ©t kis törölközĹ‘t, meg kĂ©t szem narancsot. Csakhogy Ă©n nem szerettem a narancsot. (Mellesleg ma sem.)
De a gyerekkori karácsonyokhoz derűs emlékek is kapcsolódnak.
Például emlékszem – talán ’59-ben - mikor szenteste nagyapám elvitt szánkózni, és mire hazaértünk, megjött a Jézuska.
Az ágyam mellett volt egy régi zsúrkocsi, asztalként, éjjeli szekrényként funkcionált, és minden évben azon állott a karácsonyfa.
’63 decemberĂ©ben vett apám egy tĂ©vĂ©t. Más hely hiányában ez a zsĂşrkocsi lett a Tavasz televĂziĂł helye.
Karácsonykor pedig a tĂ©vĂ© tetejĂ©re állĂtották fel a karácsonyfát. Minden Ă©vben rendes programmá vált, hogy a gyertyagyĂşjtás után, miközben Ă©nekeltĂĽk a „Krisztus urunknak áldott szĂĽletĂ©sĂ©n” kezdetű református karácsonyi Ă©neket, kigyulladt a karácsonyfa, Ă©s a nagymama rázĂşdĂtotta az általa gondosan elĹ‘re bekĂ©szĂtett lavĂłr vizet. Hogy a tĂ©vĂ© alatta volt?! Ăšgy kell neki! Akkor kihĂşzták a konnektorbĂłl, lecsavarozták a hátlapját, hogy kiszáradjon, Ă©s szilveszterig nem lehetett csak a kikapcsolt tĂ©vĂ©t nĂ©zni. Addigra kiszáradt, Ă©s lehetett nĂ©zni a szilveszteri műsort, hogy azután legyen mit szidni.
A rákoscsabai ház kĂ©t szobábĂłl, konyhábĂłl, spejzbĹ‘l Ă©s egy elĹ‘szobábĂłl állt. Az egyik szobában lakott az apám egyedĂĽl, a másik szobában a nagymama, a nagypapa, meg Ă©n. KĂ©sĹ‘bb mĂ©g gyarapodtunk is, mert Anika unokatestvĂ©rem Pesten járt az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi közĂ©piskolába, Ă©s kollĂ©giumot a klerikális háttere miatt nem kapott, Ăgy a nagyszĂĽleim odafogadták. TavasztĂłl Ĺ‘szig a fűtĂ©s nĂ©lkĂĽli elĹ‘szobában aludt, de tĂ©len beköltözött hozzánk negyediknek. ArrĂłl, hogy Ă©n az apám szobájában aludjak, szĂł sem lehetett.
Az igazság kedvéért idekĂvánkozik, hogy pĂ©ldául apám is mesĂ©lt estĂ©nkĂ©nt, amĂg nem volt tĂ©vĂ©, diavetĂtĂ©ssel, meseolvasással szĂłrakoztatott, olyankor szerettem. Amikor iskolás lettem, esti mese cĂmĂ©n fejezetenkĂ©nt felolvasta nekem PetĹ‘fi János vitĂ©zĂ©t, utána egyĂ©b PetĹ‘fi verseket. Könyvet tĹ‘le is kaptam, ma is megvan a Tarka-barka cĂmű, abban találkoztam elĹ‘ször Kassák Lajos Az Ăłszeres dala cĂmű versĂ©vel, ami egĂ©sz Ă©letemben vĂ©gigkĂsĂ©r. És tĹ‘le kaptam kilencedik szĂĽletĂ©snapomra az Egri csillagokat. Azt is nagyon szerettem, mire ötödikben kötelezĹ‘ olvasmány volt, Ă©n már kĂ©tszer kiolvastam. Amikor elĹ‘ször olvastam, nagyon megfogott a nyelvezete. Szabályosan nevetĹ‘görcsöt kaptam attĂłl a mondattĂłl, hogy „Mihály bá! GyűjjĂ©k kend ĂĽstöllĂ©st!” Amikor pedig odaĂ©rtem, hogy „Nem vagyok Ă©n nadrág, az istenfáját!” annyira nevettem, hogy a nagymama egy jĂł Ăłrán keresztĂĽl nem bĂrta elmulasztani, pedig már azzal is megfenyegetett, hogy kihĂvja az orvost, Ă©s kapok egy injekciĂłt.
Amikor anyám nĹ‘vĂ©re a keresztanyám lett, mĂ©g hajadon lány volt, ezĂ©rt keresztapának az apám egyik unokatestvĂ©rĂ©t kĂ©rtĂ©k fel, Veress Istvánt, akár ismerheted is a nevĂ©t. ĂŤrĂł, ĂşjságĂrĂł, humorista, kutyás szakkönyvek társszerzĹ‘je, folyĂłiratok fĹ‘szerkesztĹ‘je volt, ma már csak a könyvkiadĂłját igazgatja, ha igaz.
A keresztapaságban nem tündökölt, évtizedekig nem is láttam, a hetedik szülinapomra küldött két könyvet, de szerintem azt is csak azért, mert véletlenül az apja éppen akkor jött hozzánk, meglátogatni a nővérét, a nagymamámat. Ez a két könyv ma is megvan, nagy becsben tartom. Andersen mesék az egyik, és egy képeskönyv a másik egy Szimba nevű kisoroszlánról.
Ezek a látogatások számomra roppant
szórakoztatóak voltak, egyrészt mert szerettem a Pista bácsit, másrészt mert a
nagymama örült ugyan a ritka látogatónak, de mikor elment, nem győzött
szellőztetni és dünnyögve morogni, amiért a vendég a pipájával telepöfékelte a
szobát. A nagypapa is cigarettázott ugyan módjával, de szigorúan csak kint,
rossz időben is legfeljebb a konyhában, a szobában még a pipás vendéggel se.
Mára ennyi.
Folyt. köv.