SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „PAJTÁS” vitorlázó-modell szárnyának építése

 (8. foglalkozás)

 

  A repülő-modellek stabilitása. Az előzőkben megismerkedtünk a repülő-modell szárnyán keletkező erőkkel. Most nézzük meg, hogy milyen szerepet töltenek be a gép egyéb részei.

  Már néhány szóban megemlékeztünk a csillapító-sík munkájáról. Azt mondtuk, hogy a csillapító-sík csillapítja a szárny hosszirányú kitéréseit –meredek szögű- lesiklását, vagy emelkedését. Az ilyen irányú kilengéseket kiegyenlíti. Biztosítja a modell hosszirányú helyzetét a levegőben, azaz az enyhe, kis siklószögű repülést.

  Nézzük, hogyan dolgozik a levegőben. A csillapító-sík repülés közben általában pontosan az áramlás irányában áll, és így felhajtó erő nem keletkezik rajta. Ha a gép –széllökés, vagy egyéb hatás következtében- kilendül nyugodt repülési helyzetéből (repülési szögéből), akkor a csillapító-sík egy bizonyos szögbe (állásszögbe) áll a levegőre, és így olyan irányú erő keletkezik rajta , amely a gépet visszatéríti eredeti helyzetébe. (Egészen népszerűen mondva: a levegő eredeti helyzetébe nyomja vissza.) Az ábrán és a modellező gyakorlatban ezt a hatást jól megfigyelhetitek.

 

A csillapító-sík működése a levegőben

 

  A repülőgép annál biztosabb hosszirányban, minél nagyobb a csillapító felülete és minél messzebb van a szárnytól. (ezért szükséges a törzs)

  A vezér-sík –amint nevében is benne van- a gép egyenes irányú repülését biztosítja. Amikor a gép kitér a levegő áramlási irányából, a vezér-sík állásszögbe kerül, és a levegő a felhajtó erő keletkezéséhez hasonlóan, nyomást gyakorol rá és visszatéríti eredeti helyzetébe.

  Most már ismerjük, hogy mi biztosítja a repülőgép nyugodt, egyenletes szögű, és egyenes irányú repülését. Nem beszéltünk azonban arról, hogy keresztirányban miként biztosítjuk a gépet a jobbra-balra való bedűlés, illetve lecsúszás ellen.

  Keresztirányban, oldalkilengések és lecsúszás ellen a szárny feltörésével biztosítjuk a modelleket. Legegyszerűbb a közében feltört, úgynevezett „V”-be állított szárny. Ez onnan kapta nevét, hogy elülnézetben egy nyitott „V”-betűhöz hasonlít. Ha a szárny valamelyik oldalára bedűl, a bedűlés oldalán, nagyobb felületen nagyobb felhajtó erő keletkezik, mint a másikon, az erősen ferde szárnyfélen, és így visszatér eredeti helyzetbe

 

Előlnézeti szárnyformák.

 

  A modellezésben nemcsak a „V”-be állított szárnyat használjuk, hanem igen gyakori a két végén feltört, fülezett és „többtörésű” szárny is. Ezek működése hasonló a „V”-be állított szárnyakéhoz.

  A szárny összeállítása. Legelőször kivesszük az összeillesztett főtartót a szorítóból, és az összeillesztésnél, ahol szükséges, lecsiszoljuk a kifolyt enyvet.

  A főtartóra ezután tervrajzról rájelöljük a bordák helyeit. Ezt legjobban az előlnézeti rajz alapján tudjuk elvégezni. Ezután az egyik bordát kinevezzük középbordának és ebben a főtartóbevágást  a réteges lemez lapolásának megfelelően kiszélesítjük.

  Ha ezzel elkészültünk, megkezdhetjük a bordák felragasztását a főtartóra. A bordáknak mindenütt szorosan kell rámenniök a főtartóra. Nem szabad lötyögniök rajta, mert akkor a szárnyon fellépő erőket nem tudják jól átadni a főtartónak, és így a szárny könnyen elcsavarodik. Ahol a kivágás kevésnek bizonyul, ott tűreszelővel kibővíthetjük. A főtartót mindenütt égészen be kell süllyeszteni a szelvényekbe, mert a kiálló főtartó megváltoztatja a szelvény alakját, és így lerontja a teljesítményét.

  Amíg a főtartón száradnak a bordák, előkészítjük az él- és orr-lécet.

  Először lecsiszoljuk a 2x8-as léceket, azután megjelöljük a lécek közepét. Ezeket ugyanis a szárny „V” törése miatt ugyanúgy fel kell hajlítanunk, mint a főtartót. A hajlítást nedvesen végezzük tüzes bádoglapon. A léceket egy kissé túl kell hajlítani, mert száradás közben valamicskét visszaereszkednek.

  Sem az él-, sem az orrlécet nem szabad ledolgozni, vagy legömbölyíteni. Azokat 2x8-as méretben kell hagyni!

  Kiselőadás: A repülőgépek kormányzása.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Tűreszelő, hajlítólámpa, hidegenyv, 2x8-as fenyőléc.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006