Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „PAJTÁS” vitorlázó-modell szárnyának
építése
(8.
foglalkozás)
A repülő-modellek stabilitása.
Az előzőkben megismerkedtünk a repülő-modell szárnyán keletkező erőkkel. Most
nézzük meg, hogy milyen szerepet töltenek be a gép egyéb részei.
Már néhány szóban megemlékeztünk a csillapító-sík munkájáról. Azt
mondtuk, hogy a csillapító-sík csillapítja a szárny hosszirányú kitéréseit
–meredek szögű- lesiklását, vagy emelkedését. Az ilyen irányú kilengéseket
kiegyenlíti. Biztosítja a modell hosszirányú helyzetét a levegőben, azaz az
enyhe, kis siklószögű repülést.
Nézzük, hogyan dolgozik a levegőben. A csillapító-sík repülés közben
általában pontosan az áramlás irányában áll, és így felhajtó erő nem keletkezik
rajta. Ha a gép –széllökés, vagy egyéb hatás következtében- kilendül nyugodt
repülési helyzetéből (repülési szögéből), akkor a csillapító-sík egy bizonyos
szögbe (állásszögbe) áll a levegőre, és így olyan irányú erő keletkezik rajta ,
amely a gépet visszatéríti eredeti helyzetébe. (Egészen népszerűen mondva: a
levegő eredeti helyzetébe nyomja vissza.) Az ábrán és a modellező gyakorlatban
ezt a hatást jól megfigyelhetitek.
A csillapító-sík működése a levegőben
A repülőgép annál biztosabb hosszirányban, minél nagyobb a csillapító
felülete és minél messzebb van a szárnytól. (ezért szükséges a törzs)
A vezér-sík –amint nevében is benne van- a gép egyenes irányú repülését
biztosítja. Amikor a gép kitér a levegő áramlási irányából, a vezér-sík
állásszögbe kerül, és a levegő a felhajtó erő keletkezéséhez hasonlóan, nyomást
gyakorol rá és visszatéríti eredeti helyzetébe.
Most már ismerjük, hogy mi biztosítja a repülőgép nyugodt, egyenletes
szögű, és egyenes irányú repülését. Nem beszéltünk azonban arról, hogy
keresztirányban miként biztosítjuk a gépet a jobbra-balra való bedűlés, illetve
lecsúszás ellen.
Keresztirányban, oldalkilengések és lecsúszás ellen a szárny
feltörésével biztosítjuk a modelleket. Legegyszerűbb a közében feltört,
úgynevezett „V”-be állított szárny. Ez onnan kapta nevét, hogy elülnézetben egy
nyitott „V”-betűhöz hasonlít. Ha a szárny valamelyik oldalára bedűl, a bedűlés
oldalán, nagyobb felületen nagyobb felhajtó erő keletkezik, mint a másikon, az
erősen ferde szárnyfélen, és így visszatér eredeti helyzetbe
Előlnézeti szárnyformák.
A modellezésben nemcsak a „V”-be állított szárnyat használjuk, hanem
igen gyakori a két végén feltört, fülezett és „többtörésű” szárny is. Ezek
működése hasonló a „V”-be állított szárnyakéhoz.
A szárny összeállítása.
Legelőször kivesszük az összeillesztett főtartót a szorítóból, és az
összeillesztésnél, ahol szükséges, lecsiszoljuk a kifolyt enyvet.
A főtartóra ezután tervrajzról rájelöljük a bordák helyeit. Ezt
legjobban az előlnézeti rajz alapján tudjuk elvégezni. Ezután az egyik bordát
kinevezzük középbordának és ebben a főtartóbevágást a réteges lemez lapolásának megfelelően
kiszélesítjük.
Ha ezzel elkészültünk, megkezdhetjük a bordák felragasztását a főtartóra.
A bordáknak mindenütt szorosan kell rámenniök a főtartóra. Nem szabad
lötyögniök rajta, mert akkor a szárnyon fellépő erőket nem tudják jól átadni a
főtartónak, és így a szárny könnyen elcsavarodik. Ahol a kivágás kevésnek
bizonyul, ott tűreszelővel kibővíthetjük. A főtartót mindenütt égészen be kell
süllyeszteni a szelvényekbe, mert a kiálló főtartó megváltoztatja a szelvény
alakját, és így lerontja a teljesítményét.
Amíg a főtartón száradnak a bordák, előkészítjük az él- és orr-lécet.
Először lecsiszoljuk a 2x8-as léceket, azután megjelöljük a lécek
közepét. Ezeket ugyanis a szárny „V” törése miatt ugyanúgy fel kell
hajlítanunk, mint a főtartót. A hajlítást nedvesen végezzük tüzes bádoglapon. A
léceket egy kissé túl kell hajlítani, mert száradás közben valamicskét
visszaereszkednek.
Sem az él-, sem az orrlécet nem szabad ledolgozni, vagy legömbölyíteni.
Azokat 2x8-as méretben kell hagyni!
Kiselőadás: A repülőgépek
kormányzása.
Szerszám- és anyagjegyzék:
Tűreszelő, hajlítólámpa, hidegenyv, 2x8-as fenyőléc.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006