Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „PAJTÁS” vitorlázó-modell szárnyának
építése
(7.
foglalkozás)
A szárnyszelvények
keletkezése. Ezen a foglalkozáson
folytatjuk a szárnyszelvények kifűrészelését, és közben elbeszélgetünk ezeknek
a szelvényeknek a születéséről.
A másolásnál és mintaszelvény kifűrészelésénél már felhívtuk a figyelmet
a lehető legpontosabb munkára. Egy modelltől csak akkor várhatunk a
minta-modellhez hasonló jó eredményeket, ha a két szelvény körvonala nem tér el
egymástól 2-3 tizedmilliméternél nagyobb értékkel.
Egy szelvény-alak születését hosszú kísérleti munka előzi meg. Ezt a
kísérleti munkát az úgynevezett légerőtani ( aerodinamikai) intézeteken végzik.
A légerőtani intézetekben különböző szelvényű szárnyakat készítenek, és ezeket
mesterséges szélbe helyezik. Megvizsgálják, hogy az egyes szelvényalakzatok
közül melyik a legjobb.
A mi modelljeinkbe épített szelvények is ilyen kísérleti munkának az
eredményei. A „Pajtás” modell esetében eddig a legjobbnak a tervrajzon közölt
szárnyborda bizonyult. Ha annak alakját megváltoztatjuk, modellünk rosszabb
teljesítményeket fog elérni.
A szárnybordák összeszerelése és
a főtartó illesztése. Ha az összes szárnybordákat kifűrészeltük, rakjuk
össze azokat pontosan egymás mellé, a mintaszelvénnyel együtt, és fogjuk
satuba. Kívánatos a bordákat szűcstűvel (pergőfúróba fogott, háromélűre
köszörült varrótűvel) előfúrni, és 10/16-os bognárszegekkel átszegezni, azaz a
reszelés idejére a szelvénytömböt rögzíteni.
Így fogjuk a satuba a szárnybordákat
Ezután reszeljük össze a
szelvényeket a mintaszelvény szerint. A reszelést (különösen harántirányban)
nagyon óvatosan kell végeznünk, mert a köteg szélén lévő szelvények könnyen
kitöredeznek. Amikor a szelvények már egyformák, a mintaszelvényre a tervrajz
szerint pontosan rárajzoljuk a léchelyeket. A bordakötegből, satuban egyszerre
vágjuk ki a lécek helyeit. A kivágásoknál ügyeljünk, nehogy bőre szabjuk
azokat, mert ez a szárny összeállítását megnehezíti.
Végezetül, a további munkához még a mai napon összeállítjuk a szárny
főtartóját. Gépünknél a főtartó a szárny
első harmadában élére állított 3x6-os léc. Ha megnézzük a szárnyat elülről,
láthatjuk, hogy az nem egyenes, hanem középen megtörik (úgy mondjuk, hogy
„V”-be van állítva). Igy tehát a léceket is meg kell törni középen. A főtartót
két részből készítjük és középen összeillesztjük úgy, hogy két oldalról a
törésnek megfelelő réteges lemezzel „lelapoljuk”. A réteges lemezek rajzát a
tervrajzon megtaláljuk. A lelapolásnál jól ragasztózzuk meg a lemezeket és
tegyük a főtartót száradásig faszorítóba, vagy satuba.
A szárnyfőtartó illesztése réteges lemez
lapolással
Kiselőadás: A szovjet
modellezők eredményei.
Szerszám- és anyagjegyzék:
Fonalfűrész, reszelő, satu, csiszoló papír, réteges lemez, hidegenyv, 3x6-os
fenyőléc.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006