SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „PAJTÁS” vitorlázó-modell szárnyának építése

 (7. foglalkozás)

 

  A szárnyszelvények keletkezése. Ezen a foglalkozáson folytatjuk a szárnyszelvények kifűrészelését, és közben elbeszélgetünk ezeknek a szelvényeknek a születéséről.

  A másolásnál és mintaszelvény kifűrészelésénél már felhívtuk a figyelmet a lehető legpontosabb munkára. Egy modelltől csak akkor várhatunk a minta-modellhez hasonló jó eredményeket, ha a két szelvény körvonala nem tér el egymástól 2-3 tizedmilliméternél nagyobb értékkel.

  Egy szelvény-alak születését hosszú kísérleti munka előzi meg. Ezt a kísérleti munkát az úgynevezett légerőtani ( aerodinamikai) intézeteken végzik. A légerőtani intézetekben különböző szelvényű szárnyakat készítenek, és ezeket mesterséges szélbe helyezik. Megvizsgálják, hogy az egyes szelvényalakzatok közül melyik a legjobb.

   A mi modelljeinkbe épített szelvények is ilyen kísérleti munkának az eredményei. A „Pajtás” modell esetében eddig a legjobbnak a tervrajzon közölt szárnyborda bizonyult. Ha annak alakját megváltoztatjuk, modellünk rosszabb teljesítményeket fog elérni.

   A szárnybordák összeszerelése és a főtartó illesztése. Ha az összes szárnybordákat kifűrészeltük, rakjuk össze azokat pontosan egymás mellé, a mintaszelvénnyel együtt, és fogjuk satuba. Kívánatos a bordákat szűcstűvel (pergőfúróba fogott, háromélűre köszörült varrótűvel) előfúrni, és 10/16-os bognárszegekkel átszegezni, azaz a reszelés idejére a szelvénytömböt rögzíteni.

 

Így fogjuk a satuba a szárnybordákat

 

Ezután reszeljük össze a szelvényeket a mintaszelvény szerint. A reszelést (különösen harántirányban) nagyon óvatosan kell végeznünk, mert a köteg szélén lévő szelvények könnyen kitöredeznek. Amikor a szelvények már egyformák, a mintaszelvényre a tervrajz szerint pontosan rárajzoljuk a léchelyeket. A bordakötegből, satuban egyszerre vágjuk ki a lécek helyeit. A kivágásoknál ügyeljünk, nehogy bőre szabjuk azokat, mert ez a szárny összeállítását megnehezíti.

  Végezetül, a további munkához még a mai napon összeállítjuk a szárny főtartóját.  Gépünknél a főtartó a szárny első harmadában élére állított 3x6-os léc. Ha megnézzük a szárnyat elülről, láthatjuk, hogy az nem egyenes, hanem középen megtörik (úgy mondjuk, hogy „V”-be van állítva). Igy tehát a léceket is meg kell törni középen. A főtartót két részből készítjük és középen összeillesztjük úgy, hogy két oldalról a törésnek megfelelő réteges lemezzel „lelapoljuk”. A réteges lemezek rajzát a tervrajzon megtaláljuk. A lelapolásnál jól ragasztózzuk meg a lemezeket és tegyük a főtartót száradásig faszorítóba, vagy satuba.

 

A szárnyfőtartó illesztése réteges lemez lapolással

 

  Kiselőadás: A szovjet modellezők eredményei.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Fonalfűrész, reszelő, satu, csiszoló papír, réteges lemez, hidegenyv, 3x6-os fenyőléc.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006