Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A szárnyváz építése
(9.
foglalkozás)
A repülő-modell szilárdsága. Eddig
csak arról beszélgettünk, hogy a levegő miként áramlik a modell körül és milyen
erők hatnak rajta. Most megismerjük, hogy a repülőgép szerkezetét –például a
szárnyat- hogyan kell méretezni, hogy az a levegőben elbírja a gép súlyát.
Levegőben a repülőgép szárnyán felhajtó erő keletkezik. Ez felfelé akarja
emelni a gépet. A törzs, és a többi szerelékek viszont súlyuknál fogva lefelé
húzzák a szárny középrészét. Ha az ábrát megnézzük, világossá válik előttünk,
hogy a felhajtó erő, és a gép súlya felfelé igyekszik hajlítani a szárnyat. Ha
nagy a hajlító erő, a szárny közepén el is törhet. Ezért főleg középen kell
nagyon ügyelnünk a lécek erős összeillesztésére.
A szárny terhelései.
A szárnyat a felhajtás ellen a szárny főtartója biztosítja. Ez a szárny legfontosabb
része. A főtartó léceket mindig élére állítva használjuk, mert így nagyobb a
lécnek a hajlítás elleni merevsége. A „Pajtás”-modellnél a szárny főtartója egy
élére állított 3x6-os léc. Erre építjük fel az egész szárnyszerkezetet. A
főtartót általában a szelvény legvastagabb helyén, kb. az első harmadában
találjuk. Az él- és orrléc szintén segít a hajlító erő felvételében, de ezek
főleg csak az alak kiképzésére szolgálnak. Egészen könnyű, kis sikló- és kezdő
modelleknél legtöbbször elhagyják a főtartót, mert itt az él- és orrléc is
elbírja a modell súlyát.
Ha visszagondolunk a felhajtó erő keletkezésére, emlékezhetünk, hogy a
levegő részecskéi az útjukból felfelé igyekeznek elnyomni a szárnyat. Egyben
igyekeznek elcsavarni az útjukban lévő felületet is. A szárny elcsavarodását a
megfelelő erősségű lécezés, és a borító papír akadályozza meg. Mindig
ügyeljünk, hogy ahol nagy a csavaró erő –a nagy teljesítményű gépeinken- ott
mindenütt feszes legyen a borító papír. A sima, feszes borítás tehát nemcsak az
áramlás szempontjából kedvező, hanem szilárdsági szempontból is.
A mai napra megszáradt a szárnybordák ragasztása, és így minden borda
szilárdan áll a főtartón. A kivágást és a felragasztást pontosan csináljuk,
mert –ha végignézünk oldalról a fél szárnyon- a bordáknak pontosan egyvonalban
kell állni.
A következő lépés az élléc beillesztése. A meghajlított éllécen
megjelöljük a szárnybordák helyét és minden borda helyén 2 mm mélységű, 1 mm
széles bevágást fűrészelünk. Ezzel elő is készítettük az éllécet az
összeépítésre. Most a bordák végeit hidegenyvvel megkenjük, és beillesztjük
azokat az élléc bevágásaiba. A szárnybordáknak mindenütt szorosan kell
belemenni az élléc bevágásaiba, mert így könnyebb az összeállítás.
Az orrléc beillesztésénél, a bordahelyek megjelölése után, egyszerűen
alulról beillesztjük a borda kivágásába az orrlécet. Ezután kötöző gumival
erősítsük meg az orrlécet úgy, hogy a gumit áthúzzuk a főtartón. Ha az orrléc
mindenütt a helyén van, a bordáknál ragasztózzuk meg, és tegyük el a szárnyat
száradni.
Amíg a szárny szárad, 3x3-as dió-, vagy fenyőlécből meghajlítjuk a
szárny lekerekítéseit. A hajlítást itt is nedvesen, forró bádoglapon
(hajlítólámpán) végezzük. Újra fel kell hívnunk a figyelmet a nyugodt, türelmes
munkára, mert elhamarkodott, vagy erőltetett hajlítás a léc törésére vezethet.
A meghajlított léceket jól szárítsuk ki, nehogy kinyúljanak.
Kiselőadás: A sztálini sólymok
a Nagy Honvédő Háborúban.
Szerszám- és
anyagjegyzék: Fonalfűrész, hajlító bádog,
hidegenyv, kötöző gumi, 3x3-as dió- vagy fenyőléc.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006