SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A szárny borítása

 (11. foglalkozás)

 

  A repülő-modellezés sportszabályzata. A repülő-modellezésnek, mint minden más sportágnak, van nemzeti és nemzetközi sport-szabályzata. A repülő-modellezést a Nemzetközi Repülő Szövetség (eredeti nevének rövidítése: FAI) sportszabályzata irányítja. Az FAI- szabályzatnak az a célja, hogy a modellek „egyenlő követelmények”-nek feleljenek meg, s így a versenyeken és rekord-kísérleteken a modellezők egyenlő esélyekkel induljanak.

  Az FAI-szabályzat a modell méreteihez viszonyítva, megszabja azok szükséges súlyát. Mennél nagyobb méretű egy modell, annál nagyobb súlyúnak is kel lennie. Nem az nyeri tehát a versenyt, akinek a legkönnyebb anyagokból  épül a modellje, hanem az, aki modelljének formáját a legkedvezőbben tudja kialakítani. Ugyancsak a kedvező forma kialakításáért megszabják például, hogy milyen kövérre kell a törzset készíteni. Egy nagyobb keresztmetszetű törzsnek csak akkor kicsi az ellenállása, ha az alakja szép, áramvonalas.

  A repülő-modell szükséges súlyát és törzsének keresztmetszetét az FAI szabályzat a gép felületeinek nagyságához érten szabja meg. A gép felületei alatt a szárny- és a csillapító-sík felülnézeti területét értjük. (Azaz két olyan síkidomot, amit akkor látunk, ha a szárnyra és a csillapító-síkra pontosan felülről nézünk.) „Pajtás” modellünknél a felületi síkidom lekerekített végű téglalap. A „Pajtás” szárnyfelületét tehát a következőképpen kapjuk: 1. Kiszámítjuk a szárny középső, téglalap alakú részének területét. 2. Kiszámítjuk a lekerekítő kör területét (ennek fele a bal, fele pedig a jobb szárnyvégen van). A szárny felülete a téglalap és a kör területének összege.

 

A szárny felületének kiszámítása

 

  A csillapító-sík felületét teljesen hasonlóan számítjuk ki. Ha felületről vagy összfelületről beszélünk, ez alatt mindig a repülő-modell szárny- és csillapító-felületének (területének) összegét értjük. A repülő-modell felületét dm2-ekben szoktuk kifejezni. Az FAI szabályzat szerint a legnagyobb repülő-modell felülete (összfelülete) 150dm2 lehet.

  A borítás előtt finom csiszoló papírral még egyszer átcsiszoljuk az egész szárnyvázat, majd kiszabjuk a szükséges borító papírt. A papír száliránya a főtartóval párhuzamosan haladjon. A szárnyat 4 részből borítjuk be. Külön-külön a szárny bal és jobb oldalának alsó és felső részét. A borításoz hígabb hidegenyvet használjunk, mint a vázhoz. Először a szárny bal alsó részét borítsuk be. Enyvezzük be ennek a szárnyrésznek a szelvényei alul, és helyezzük rá símán az ide kiszabott papírt. Ezután enyvezzük be kis ecsettel az éllécet és erre simítsuk rá a papírt. Néhány percig hagyjuk szikkadni a ragasztást és csak azután húzzuk rá a papírt az orr rész első részére. A papírt az alsó szárnyrészen mindig csak a szárny hosszának irányában feszítsük, mert a bordák irányában feszített papír elválik a bordától. A szárny alsó részének másik felét hasonlóan borítjuk

  A szárny felső fele nagyobb görbületű, ezért itt jobban kell ügyelnünk, hogy a papír feszes legyen. A borításnál itt először a szelvényekhez és az élléchez ragasztjuk hozzá a papírt. A szelvényeket azonban csak a főtartóig ragasztózzuk be, és így helyezzük rá simán a papírt.

  Ha a ragasztó az éllécen és a bordák hátsó részén megszikkad, akkor ragasztózzuk be elöl a bordákat és az orrléc első részét. Ezután nedvesítsük be a papír ide kerülő részét és gyenge húzással fektessük a bordákra. A brítás a szárny orr-részén is tökéletesen megfeszül, és teljesen ráncmentes szárnyat készíthetünk..

 

Így készül a ráncmentes szárnyborítás

 

  Ne feledjük el itt sem, hogy mindig a legkevesebb papírt és ragasztót használjuk. Tehát a szárnyat nem szabad a papírba „becsomagolni”. Erre kötelez a takarékosság és munkánk sikere egyaránt.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Olló, borotvapenge, csiszoló papír, hidegenyv, borító papír.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006