Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A borító papír megfeszítése
(12.
foglalkozás)
A repülő-modell
súlya. Az előző órán arról beszéltünk,
hogy a repülő-modellezés nemzetközi szabályzata ( FAI szabályzat) előírja, hogy
a modelleknek milyen súlyúnak kell lenniök. Megemlítettük, hogy a modell súlyát
ahhoz képest kell megállapítanunk, hogy mekkora a felülete. Az FAI szabályzat
előírja, hogy a modellt olyan súlyúra kell építeni, hogy annak minden dm2-nyi
felülete legalább 12 gramm súlyt hordjon a levegőben. A modell legkisebb súlya
tehát annyiszor 12 g, ahány dm2 a modell felülete.
A „Pajtás” modell felülete 14,93 dm2 ( a szárny-, és a
csillapító-felülettel együtt). Súlya tehát legalább 14,93x12=179,9 g.
Kereken18dg legyen. Azt a fogalmat, hogy a felület egységnyi (dm2-nyi)
darabja mennyi súlyt visz, „felületi terhelés”-nek nevezzük. A repülő-modellek
legkisebb felületi terhelése 12 g dm2-ként. Az így kiszámított
súlynál nehezebb lehet a modell, csak könnyebb nem.
Így bármekkora modellt építünk, a nagysághoz képest meglesz a súlya is.
Az egyenlő felületű és terhelésű gépek versenyét a gépek jobb vagy rosszabb
kialakítása dönti el, és nem a súlyok különbsége.
Modellünk törzsén már kifeszítettük a papírt. Most hátra van még a
szárnyborítás megfeszítése. Itt fokozottan kell ügyelnünk, hogy a szárny a
feszülő papír hatására el ne csavarodjék. Az elcsavarodást úgy tudjuk
elkerülni, ha a szárny jobb és bal felét lerajzszögezve külön-külön sima lapra
lefeszítjük. Töröljük át nedves ruhával a balszárny als és felső felét és
rajzszögezzük le ezt a szárnyfelet a sima-, vagy asztallapra. Ha a papírból a
nedvesség kiszárad, szépen megfeszül. Előfordul néha, hogy egyes helyeken,
főleg a lekerekítéseknél kisebb helyi ráncok, elhúzódások maradnak. Ezeken a
helyeken a papírt újra és újra megnedvesítjük mindaddig, amíg tökéletesen sima
nem lesz. Ha a balszárny már teljesen megfeszült, benedvesítjük a jobb
szárnyfelet és ugyanúgy feszítjük ki, mint a bal szárnyfelet. A rögzítéshez
rajzszög helyett még jobb tányérokat, vagy egyéb porcelánedényeket használni,
mert az esetleges rozsdásodást ezáltal elkerülhetjük.
Hátra van még két igen lényeges dolog. Egyik az, hogy felragasszuk a
vezérsík végére kártyalapból (kartonpapírból) az oldalkormány-felületet – a
másik pedig az, hogy a modellre ráírjuk a nevünket és a lakcímünket. Az
oldalkormány-felülettel be tudjuk állítani gépünket egyen-repülésre akkor is,
ha az egy kissé el lenne csavarodva. A név és lakcím feltűntetését versenyen
megkövetelik, de különben is ajánlatos a gépre ráírni, mert elrepülés vagy
elvesztés esetén így könnyebben visszakaphatjuk.
Kiselőadás: A vitorlázó repülőgép.
Szerszám- és
anyagjegyzék: Rajzszeg, hidegenyv,
ragasztópapír.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006