SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A csillapító-sík lekerekítése és beépítése

 (22. foglalkozás)

 

 A felhajtó erő ára. A repülőgép szárnyán keletkező felhajtó erő a szárny felső részén kialakuló szívó hatás és a szárny alsó részén lévő nyomás eredménye. Az alul lévő nagynyomású részből a levegő részecskéi a felső kisnyomású részbe igyekeznek jutni. Azaz a nyomáskülönbség igyekszik kiegyenlítődni. A nyomás kiegyenlítődése csak a szárny végén tud végbemenni. Ott, ahol a legnagyobb nyomású első részből a szárny felső felére áramlanak a levegő részecskéi. Így a szárny végén a felhajtó erő (nyomáskülönbség) eredményeképpen örvények keletkeznek Ezek a gép ellenállását megnövelik. Ezt az ellenállást –mivel a felhajtó erő hozza létre (indukálja)- indukált ellenállásnak nevezzük. Mennél nagyobb a szárny alsó és felső része között a nyomáskülönbség (felhajtó erő), annál nagyobbak a szárny végén keletkező örvények, amelyek uszály formájában követik a szárnyat. Ha a két szárnyvég örvénye közel van, egymás hatását erősítik. A repülőgépek szárnyát tehát olyan alakúra építik, hogy azok szárnyvégei messze legyenek egymástól. Ezért nem építenek a repülőgépekhez kör- vagy hasonló alakú szárnyaka, hanem ugyanolyan felület mellett, a szélességhez viszonyítva hosszú, karcsú szárnyalakot választanak.

 

Az indukált ellenállás a szárnyvégeket végbemenő nyomáskiegyenlítődés eredménye.

 

  A lekerekítés meghajlítása. A vezér-sík és csillapító-sík lekerekítését 3x3-as kőrislécből, vagy fenyőlécből készíthetjük. A hajlítást tüzes bádoglapon végezzük. Előzőleg azonban a lécet áztassuk vízbe. A bádoglapon jól szárítsuk ki a meghajlított lekerekítéseket, mert a nedves lécek nem tartják meg a görbületüket és így megváltoztatják a csillapító-sík alakját. Ha a hajlítással elkészülünk, az illesztési helyeknél vágjuk le ferdén a lekerekítéseket, és a csillapító be-és kilépő élét. A lekerekítések felkötése előtt még egyszer fektessük a csillapító-síkot a tervrajzra és nézzük meg, hogy az alakja tökéletesen megfelel-e a tervrajznak. A felkötözésnél mindenütt ügyeljünk a párhuzamos cérnázásra.

  A csillapító-síkot ezután kötözzük a rajzon megjelölt helyen a törzs két oldallécére.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Hajlítólámpa, éles kés, hidegenyv, kötöző cérna és 3x3-as fenyőléc.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006