Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A csillapító-sík lekerekítése és beépítése
(22.
foglalkozás)
A felhajtó erő ára. A repülőgép szárnyán keletkező felhajtó erő a szárny felső
részén kialakuló szívó hatás és a szárny alsó részén lévő nyomás eredménye. Az
alul lévő nagynyomású részből a levegő részecskéi a felső kisnyomású részbe
igyekeznek jutni. Azaz a nyomáskülönbség igyekszik kiegyenlítődni. A nyomás
kiegyenlítődése csak a szárny végén tud végbemenni. Ott, ahol a legnagyobb
nyomású első részből a szárny felső felére áramlanak a levegő részecskéi. Így a
szárny végén a felhajtó erő (nyomáskülönbség) eredményeképpen örvények
keletkeznek Ezek a gép ellenállását megnövelik. Ezt az
ellenállást –mivel a felhajtó erő hozza létre (indukálja)- indukált
ellenállásnak nevezzük. Mennél nagyobb a szárny alsó és felső része között a
nyomáskülönbség (felhajtó erő), annál nagyobbak a szárny végén keletkező
örvények, amelyek uszály formájában követik a szárnyat. Ha a két szárnyvég
örvénye közel van, egymás hatását erősítik. A repülőgépek szárnyát tehát olyan
alakúra építik, hogy azok szárnyvégei messze legyenek egymástól. Ezért nem
építenek a repülőgépekhez kör- vagy hasonló alakú szárnyaka, hanem ugyanolyan
felület mellett, a szélességhez viszonyítva hosszú, karcsú szárnyalakot
választanak.
Az indukált ellenállás a szárnyvégeket
végbemenő nyomáskiegyenlítődés eredménye.
A lekerekítés meghajlítása. A
vezér-sík és csillapító-sík lekerekítését 3x3-as kőrislécből, vagy fenyőlécből
készíthetjük. A hajlítást tüzes bádoglapon végezzük. Előzőleg azonban a lécet áztassuk
vízbe. A bádoglapon jól szárítsuk ki a meghajlított lekerekítéseket, mert a
nedves lécek nem tartják meg a görbületüket és így megváltoztatják a
csillapító-sík alakját. Ha a hajlítással elkészülünk, az illesztési helyeknél
vágjuk le ferdén a lekerekítéseket, és a csillapító be-és kilépő élét. A
lekerekítések felkötése előtt még egyszer fektessük a csillapító-síkot a
tervrajzra és nézzük meg, hogy az alakja tökéletesen megfelel-e a tervrajznak.
A felkötözésnél mindenütt ügyeljünk a párhuzamos cérnázásra.
A csillapító-síkot ezután kötözzük a rajzon megjelölt helyen a törzs két
oldallécére.
Szerszám- és anyagjegyzék: Hajlítólámpa, éles kés, hidegenyv, kötöző cérna és 3x3-as fenyőléc.
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006