SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

Az orr- és élléc előkészítése

 (27. foglalkozás)

 

 Az emelő csillapítós modell. Nem lenne teljes a tudásunk, ha a könyvünkben csak azokat a modellező kérdéseket tárgyalnánk, amelyek modelljeinkkel kapcsolatban előfordulnak. A korszerű vitorlázó-modelleknél pl. sok esetben a csillapító-síkot is emelőszelvénnyel építik. Ezeknél a modelleknél a csillapító-sík is részt vesz a gép súlyának hordozásában, és így csökkenti a szárny terhelését. Az ilyen gépeknek nagyobb az össz-felhajtó ereje. Tehát a siklószáma is jobb. Hátránya viszont az, hogy valamivel nehezebb beállítani, mint a sík csillapítós gépeket. A csillapító, ha nincs meg a szárnynak a csillapítóhoz képest az 5-6 fok beállítás-szöge, könnyen túlemel és a földbe állítja a gépet. Mivel itt a csillapító is emel, a gép összes emelőerejének eredője kb. a szárny hátsó harmadában van. Ide kerül tehát a súlypont. Az indítóhorog helyzete a súlyponthoz képest ugyanaz, mint az előbb, és a 60°-os szög lemérése után legtöbbször kb. a főtartó alá kerül.

 

Az emelő csillapítós modell súlypontja a szárny hátsó harmadában az indító horog kb. a szárny főtartója alatt van.

 

  Az orr- és élléc hajlítása. Ha nincs megfelelő hosszú lécünk, az orr- és az éllécet két darabból kell készítenünk, mert azok hossza több mint egy méter. Ferde lapolással illesszük össze ezeket a léceket. Ezután a megfelelő helyen nedvesítsük meg az orr- és éllécet a szárny törése szerint. A hajlításnál pontos munkát végezzünk és jól szárítsuk ki a léceket, mert ha azok összeállítás után elhúzódnak, az egész szárnyvázat elcsavarják. Sem az orrlécet, sem az éllécet nem kell ledolgoznunk. Csak csiszoló papírral csiszoljuk simára, hogy borításnál a léc szálai ne akadályozzák a papír simítását.

  Az orrléc beillesztése. Ha az  orrléc összeillesztése megszárad, beilleszthetjük a helyére. Az orrlécre is jelöljük fel a bordabeosztást, hogy a bordák ne álljanak majd ferdén a szárnyban. Az orrlécet száradásig néhány helyen kötözzük vékony gumiszállal a főtartóhoz, és egyes helyeken facsipesszel csiptessük a bordákhoz.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Hajlító bádog, hidegenyv, kötöző gumi, 2x8-as és 3x8-as fenyőléc, kötöző cérna.

 

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006