Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
Az orr- és élléc
előkészítése
(27.
foglalkozás)
Az emelő csillapítós
modell. Nem lenne teljes a tudásunk, ha a
könyvünkben csak azokat a modellező kérdéseket tárgyalnánk, amelyek
modelljeinkkel kapcsolatban előfordulnak. A korszerű vitorlázó-modelleknél
pl. sok esetben a csillapító-síkot is emelőszelvénnyel építik. Ezeknél a
modelleknél a csillapító-sík is részt vesz a gép súlyának hordozásában, és így
csökkenti a szárny terhelését. Az ilyen gépeknek nagyobb az össz-felhajtó
ereje. Tehát a siklószáma is jobb. Hátránya viszont az, hogy valamivel nehezebb
beállítani, mint a sík csillapítós gépeket. A csillapító, ha nincs meg a
szárnynak a csillapítóhoz képest az 5-6 fok beállítás-szöge, könnyen túlemel és a földbe állítja a gépet. Mivel itt a csillapító
is emel, a gép összes emelőerejének eredője kb. a szárny hátsó harmadában van. Ide kerül tehát a súlypont. Az indítóhorog
helyzete a súlyponthoz képest ugyanaz, mint az előbb, és a 60°-os szög lemérése
után legtöbbször kb. a főtartó alá kerül.
Az emelő csillapítós modell súlypontja a
szárny hátsó harmadában az indító horog kb. a szárny főtartója alatt van.
Az orr- és élléc
hajlítása. Ha nincs megfelelő hosszú lécünk, az orr- és az éllécet két darabból kell készítenünk, mert azok hossza
több mint egy méter. Ferde lapolással illesszük össze ezeket a léceket. Ezután a
megfelelő helyen nedvesítsük meg az orr- és éllécet a
szárny törése szerint. A hajlításnál pontos munkát végezzünk
és jól szárítsuk ki a léceket, mert ha azok összeállítás után elhúzódnak, az
egész szárnyvázat elcsavarják. Sem az orrlécet, sem az éllécet
nem kell ledolgoznunk. Csak csiszoló papírral
csiszoljuk simára, hogy borításnál a léc szálai ne akadályozzák a papír
simítását.
Az orrléc beillesztése. Ha az orrléc
összeillesztése megszárad, beilleszthetjük a helyére. Az orrlécre is jelöljük
fel a bordabeosztást, hogy a bordák ne álljanak majd ferdén a szárnyban. Az
orrlécet száradásig néhány helyen kötözzük vékony gumiszállal a főtartóhoz, és
egyes helyeken facsipesszel csiptessük a bordákhoz.
Szerszám- és anyagjegyzék: Hajlító bádog, hidegenyv, kötöző gumi, 2x8-as
és 3x8-as fenyőléc, kötöző cérna.
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006