Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
Az élléc beillesztése és a lekerekítések
elkészítése
(28.
foglalkozás)
A szárny terhelései.
Az eddigiekben azt vizsgáltuk, hogy a
levegő a benne mozgó testekre milyen hatást gyakorol és a testeken milyen erők
lépnek fel. A következőkben arról beszélgetünk, hogy a szárny szerkezete miként
veszi fel a reá ható erőket, terheléseket. A repülő-modelleken fellépő
terheléseket három csoportra osztjuk:
1. Levegőben fellépő terhelések
2. Földön fellépő terhelések (pl.
földhöz ütődés).
3. Egyéb, járulékos terhelések pl.
A borító papír feszülése).
A
levegőben hajlító és csavaró erők terhelik a szárnyat. A szárnyakon eloszló
felhajtó erő és középen, a törzsben keletkező súlyerő a levegőben felfelé
igyekszik hajlítani a szárnyat. Nagy hajlító terhelésnél (pl. magas indításnál)
a modell szárnya középem könnyen eltörhet. A felhajtó erő keletkezésénél
láttuk, hogy a fellépő nyomások következtében csavaró erők is fellépnek a
levegőben a szárnyon. A laza bevonatú modelleken a csavaró erő akkor nyilvánul
meg, amikor a szárny magától elcsavarodik vagy rezgésbe jön.
A földhöz ütődésnél szintén hajlító erők lépnek fel a szárnyon. A
repülő-modelleknél a legjelentősebb erők a hibás leszállásnál hatnak a gépre.
A váz építésénél a légi és földi terheléseken kívül azt is figyelembe
kell vennünk, hogy a rendelkezésre álló borító papír nem fogja-e a feszítésnél
a léc vázát elcsavarni. Gyakran előfordul, hogy a papír erejét vesszük
figyelembe a méretezésnél, mert a fellépő légi és földi terhelések ennél jóval
kisebbek. Pl. a „Cinege III.” csillapító-síkja is erősen túlméretezett a légi
és földi terhelések szempontjából. Azonban figyelembe kell vennünk, hogy az
ilyen síkfelületek a napon megfeszülő borító papír könnyen elcsavarja.
Az élléc beillesztése. A
gyakorlati foglalkozáson vegyük elő az előző órán meghajlított éllécet és
jelöljük ki rá a bordabeosztást. A bordák helyeinél a „pajtás” éllécéhez
hasonlóan vágjuk be 2 mm mélyen az éllécet fonalfűrésszel úgy, hogy az 1 mm-es
szárnybordák ide beilleszkedjenek. Ezután kenjük be az éllécet a bevágásoknál
ragasztóval, és a megfelelő szelvények végét nyomjuk be ide. Amikor az összes
bordák illesztését elvégeztük, az éllécet állítsuk be úgy, hogy a szelvények
vonalába essék.
Amíg az élléc illesztése szárad, fogjunk hozzá a szárny-lekerekítések
meghajlításához. A 3x3-as fenyőlécből türelmes munkával szép köralakú
lekerekítéseket hajlítsunk, mert ez is csökkenti a modell ellenállását.
Kiselőadás: Helyből felszálló
repülőgép.
Szerszám- és anyagjegyzék:
Fonalfűrész, ceruza, hajlítólámpa és 3x3-as fenyőléc.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006