SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

Az élléc beillesztése és a lekerekítések elkészítése

 (28. foglalkozás)

 

 A szárny terhelései. Az eddigiekben azt vizsgáltuk, hogy a levegő a benne mozgó testekre milyen hatást gyakorol és a testeken milyen erők lépnek fel. A következőkben arról beszélgetünk, hogy a szárny szerkezete miként veszi fel a reá ható erőket, terheléseket. A repülő-modelleken fellépő terheléseket három csoportra osztjuk:

1. Levegőben fellépő terhelések

2. Földön fellépő terhelések (pl. földhöz ütődés).

3. Egyéb, járulékos terhelések pl. A borító papír feszülése).

   A levegőben hajlító és csavaró erők terhelik a szárnyat. A szárnyakon eloszló felhajtó erő és középen, a törzsben keletkező súlyerő a levegőben felfelé igyekszik hajlítani a szárnyat. Nagy hajlító terhelésnél (pl. magas indításnál) a modell szárnya középem könnyen eltörhet. A felhajtó erő keletkezésénél láttuk, hogy a fellépő nyomások következtében csavaró erők is fellépnek a levegőben a szárnyon. A laza bevonatú modelleken a csavaró erő akkor nyilvánul meg, amikor a szárny magától elcsavarodik vagy rezgésbe jön.

  A földhöz ütődésnél szintén hajlító erők lépnek fel a szárnyon. A repülő-modelleknél a legjelentősebb erők a hibás leszállásnál hatnak a gépre.

  A váz építésénél a légi és földi terheléseken kívül azt is figyelembe kell vennünk, hogy a rendelkezésre álló borító papír nem fogja-e a feszítésnél a léc vázát elcsavarni. Gyakran előfordul, hogy a papír erejét vesszük figyelembe a méretezésnél, mert a fellépő légi és földi terhelések ennél jóval kisebbek. Pl. a „Cinege III.” csillapító-síkja is erősen túlméretezett a légi és földi terhelések szempontjából. Azonban figyelembe kell vennünk, hogy az ilyen síkfelületek a napon megfeszülő borító papír könnyen elcsavarja.

   Az élléc beillesztése. A gyakorlati foglalkozáson vegyük elő az előző órán meghajlított éllécet és jelöljük ki rá a bordabeosztást. A bordák helyeinél a „pajtás” éllécéhez hasonlóan vágjuk be 2 mm mélyen az éllécet fonalfűrésszel úgy, hogy az 1 mm-es szárnybordák ide beilleszkedjenek. Ezután kenjük be az éllécet a bevágásoknál ragasztóval, és a megfelelő szelvények végét nyomjuk be ide. Amikor az összes bordák illesztését elvégeztük, az éllécet állítsuk be úgy, hogy a szelvények vonalába essék.

   Amíg az élléc illesztése szárad, fogjunk hozzá a szárny-lekerekítések meghajlításához. A 3x3-as fenyőlécből türelmes munkával szép köralakú lekerekítéseket hajlítsunk, mert ez is csökkenti a modell ellenállását.

  Kiselőadás: Helyből felszálló repülőgép.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Fonalfűrész, ceruza, hajlítólámpa és 3x3-as fenyőléc.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006