SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „Cinege III.” szárnyának lekerekítése

 (29. foglalkozás)

 

 Szárny- és csillapító-szerkezetek. Miután megismertük a szárnyra ható erőket, nézzük meg, hogy milyenre kell a szárny szerkezetét készíteni. A hajlító erőket a szárny főtartója vagy főtartó rendszere veszi fel. A szárny főtartója legtöbbször egy élére állított fenyőléc (pl. egy 3x8-as léc), mert hajlítás szempontjából annál szilárdabb, minél magasabb. A 3x8-as lécet lapjára fordítva könnyen meghajlíthatjuk. Élére állítva azonban már sokkal nehezebben megy A hajlítás szempontjából tehát az a lényeges, hogy a léc szélső szálai milyen messze vannak egymástól.

   Készítenek főtartót úgy is, hogy egymás fölé tesznek két vékonyabb lécet.  Az ilyen két-főtartós szárny szilárdsága majdnem eléri az ugyanilyen magasságú tömör tartó szilárdságát. A két-főtartós szárny azonban ugyanolyan szilárdsága mellett kisebb súlyú, mint a tömör főtartós. A tömör főtartós és a két-főtartós szárnyaknál az orr- és élléc csak a formaadást szolgálja. A vékony, ívelt szelvényeknél az orr- és az éllécet is bevonjuk a teher hordozásába úgy, hogy az alsó főtartót elhagyjuk, ennek a szerepét veszi át az orr- és élléc.

 

Szárnyfőtartó meoldások

 

  A csavaró erők felvételét a repülő-modelleknél teljesen a borító papírra bízzuk. A borító papírt ezért a szárnyon jól meg kell feszítenünk és be is kell lakkoznunk. Ha nedves levegőben a borítás megereszkedik, ne repítsük a gépünket, mert a szárny elcsavarodhat, és az egész gép összetörhet.

 

Vékony szelvényű szárnyaknál az alsó főtartó szerepét az orr és élléc (be és kilépő léc) veszi fel.

 

  A szárny lekerekítése. Ma illesszük hozzá a szárnylécekhez a lekerekítéseket az ábra szerint. Az orr- és éllécnél párhuzamos cérnázással erősítsük meg a lekerekítések csatlakozását. A főtartónál papír-háromszögekkel erősítsük meg a lekerekítést.

  Ezután nézzük át ,még egyszer a szárnyat, hogy nincs-e benne elcsavarodás vagy egyéb építési hiba. Ha minden hibát kiigazítunk, még egyszer csiszoljuk át finom csiszoló papírral a szárnyat, hogy az illesztéseknél mindenütt sima felületet kapjunk.

  Kiselőadás: A repülés fejlődése az ötéves tervben.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Éles kés, hidegenyv és cérna. 

  

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006