Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „Cinege III.” szárnyának lekerekítése
(29.
foglalkozás)
Szárny- és
csillapító-szerkezetek. Miután megismertük
a szárnyra ható erőket, nézzük meg, hogy milyenre kell a szárny szerkezetét
készíteni. A hajlító erőket a szárny főtartója vagy főtartó rendszere veszi
fel. A szárny főtartója legtöbbször egy élére állított fenyőléc (pl. egy 3x8-as
léc), mert hajlítás szempontjából annál szilárdabb, minél magasabb. A 3x8-as
lécet lapjára fordítva könnyen meghajlíthatjuk. Élére állítva azonban már
sokkal nehezebben megy A hajlítás szempontjából tehát az a lényeges, hogy a léc
szélső szálai milyen messze vannak egymástól.
Készítenek főtartót úgy is, hogy egymás fölé tesznek két vékonyabb
lécet. Az ilyen két-főtartós szárny
szilárdsága majdnem eléri az ugyanilyen magasságú tömör tartó szilárdságát. A
két-főtartós szárny azonban ugyanolyan szilárdsága mellett kisebb súlyú, mint a
tömör főtartós. A tömör főtartós és a két-főtartós szárnyaknál az orr- és élléc
csak a formaadást szolgálja. A vékony, ívelt szelvényeknél az orr- és az
éllécet is bevonjuk a teher hordozásába úgy, hogy az alsó főtartót elhagyjuk,
ennek a szerepét veszi át az orr- és élléc.
Szárnyfőtartó meoldások
A csavaró erők felvételét a repülő-modelleknél teljesen a borító papírra
bízzuk. A borító papírt ezért a szárnyon jól meg kell feszítenünk és be is kell
lakkoznunk. Ha nedves levegőben a borítás megereszkedik, ne repítsük a
gépünket, mert a szárny elcsavarodhat, és az egész gép összetörhet.
Vékony szelvényű szárnyaknál az alsó főtartó
szerepét az orr és élléc (be és kilépő léc) veszi fel.
A szárny
lekerekítése. Ma illesszük hozzá a
szárnylécekhez a lekerekítéseket az ábra szerint. Az orr- és éllécnél
párhuzamos cérnázással erősítsük meg a lekerekítések csatlakozását. A
főtartónál papír-háromszögekkel erősítsük meg a lekerekítést.
Ezután nézzük át ,még egyszer a szárnyat, hogy nincs-e benne
elcsavarodás vagy egyéb építési hiba. Ha minden hibát kiigazítunk, még egyszer
csiszoljuk át finom csiszoló papírral a szárnyat, hogy az illesztéseknél mindenütt
sima felületet kapjunk.
Kiselőadás: A repülés
fejlődése az ötéves tervben.
Szerszám- és anyagjegyzék:
Éles kés, hidegenyv és cérna.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006